Te, jotka ette tervehdi naapureita rappukäytävässä
Miksi ette vastaa kun joku tervehtii tai itse tervehdi naapuria?
Kommentit (201)
En lukenut kaikkia sivuja, joten voi olla että joku on kirjoittanut saman jo aikaisemmin, mutta
miksi se on joillekin niin tärkeää että naapuri tervehtii rapussa? Mistä siinä jää paitsi jos joku ei tervehdi? Mitä merkitystä sillä on, sanooko joku random naapuri moi vai ei?
Haluavatko nämä tervehtimisvaatijat olla jokaisen naapurin kanssa ns. tuttavia, jolloin moikkaus tavallaan antaa luvan urkkia naapurin asioita ja juoruilla muista naapureista? Usein nimittään nämä innokkaimmat tervehtijät ovat nimenomaan talon pihaparlamentin jäseniä, jotka tietävät muista asukkaista kaiken ja jopa sellaisia asioita, joita asukas ei itsekään itsestään tiedä.
Ovatko tervehtimisvaatijat alkujaan maalta, jossa kaikki tuntevat kaikki ja kaikki tervehtivät kaikkia ja kaikki tietävät toistensa asiat? Varsinkin isoissa kerrostaloissa isoissa kaupungeissa on monissa kerrostaloissa paljon sijoitusasuntoja, joissa asukkaat vaihtuvat useinkin ja monet ns. vain asuvat talossa jossa asuvat, joten rapussa vain kuljetaan kämppään ja sieltä pois niinkuin muutkin, ei sitä sen sosiaalisempana kohtaamispaikkana koeta.
On paljon oudompaa mennä töksäyttämään tuosta vaan vastaan rapussa tulevalle naapurille, että onko se nainen kun sun luona käy sun tyttöystävä tai udella mitä teet työksesi kun olet päiväsaikaankin kotona kuin kysellä moisia asioita naapurilta, joka tervehtii. Se tervehtiminen on tavallaan keskustelunavaus joillekin ihmisille, jonka he tulkitsevat tarkoittavan, että nyt ollaan niin hyviä tuttavia että voidaan kysellä mitä tahansa. Ne naapurit, jotka eivät tervehdi, ovat tietenkin "omituisia" ja heille kehitellään ihan itse identiteetti, kun ei ole päästy utelemaan asioitaan. Ja tietenkin myös ne, jotka tervehtivät mutta eivät vastaa uteluihin.
Joillekin ihmisille tuttavallisuus ja tervehtiminen tarkoittaa oikeutta uteluun. Siksi kaikki eivät viitsi tervehtiä naapureitaan.
Siis missä planeetalla täällä oikein eletään? :D Olen aina tervehtinyt naapureita eikä ikinä ole ollut "riskiä" että joutuisin kuuntelemaan jotain kumminkaiman kuulumisia. Ei pelkkä tervehtiminen tarkoita että joku haluaa tutustua teihin, voi härregyyd!
Hymyilen ja nyökkään kaikille jotka tervehtivät, mutta en moikkaa. Olen sosiaalisesti kömpelö ihminen ja minulla yleensä menee tervehtimisestä pasmat niin sekaisin etten vain ehdi moikata ennen kuin naapuri on jo kävellyt ohi.
Vierailija kirjoitti:
Tervehdin kyllä yleensä, mutta jos joku ei vastaa koskaan tervehdykseen niin lopetan itsekin.
Näin toimin itsekin.
Jos toinen moikkaa, moikkaan takaisin. Jos toinen on vähänkään vastaanottavalla tuulella ja jos vain ehdin, moikkaan ensin. Mutta jos joku on aivan maansa myynyt tai muuten vain känkkäränkkä fiiliksellä ym, en mene häntä häiritsemään. Joskus itselläkin on niitä päiviä, kun ei vain jaksa edes moikata, niin tiedän, että on parempi antaa ihmisen olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis missä planeetalla täällä oikein eletään? :D Olen aina tervehtinyt naapureita eikä ikinä ole ollut "riskiä" että joutuisin kuuntelemaan jotain kumminkaiman kuulumisia. Ei pelkkä tervehtiminen tarkoita että joku haluaa tutustua teihin, voi härregyyd!
Olen samaa mieltä. Jotkut varmaankin ylitulkitsevat normaalia sosiaalista käyttäytymistä. Ajattelenpa vaikka tilannetta jos kaupan kassalla sattuu olemaan nuori viehättävä nainen ja miesasiakas tervehtii häntä nyökkäämällä. Samalla hän saattaa sanoa muutaman sanan ostosten maksun yhteydessä kuten "siinä pussissa on 6 Fazerin riisipiirakkaa", niin tuskin kyse on iskuyrityksestä vaan normaalista käyttäytymisestä, jolla pyritään edistämään sujuvaa toimintaa eikä olemaan tuppisuuna.
En minua ainakaan suuremmin kiinnosta jonkun naapurin henkilökohtaiset asiat, jollei hän sitten välttämättä halua kertoa niistä itse. Jopa kaveriporukassa puhumme enemmin vaikka maailmanpolitiikasta, rockmusiikista tai urheilusta kuin naissuhteista tai työelämän näkymistä vaikka noita jälkimmäisiä aiheitakin voidaan sivuta jos joku sitä haluaa.
Näitä heippatirallaa moikkaajat automaattisesti tervehtivät myös vieraita. Käymässä vain tutulla, niin sanotaan tervehdykset tajuamatta, ettei henkilö edes asu talossa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä heippatirallaa moikkaajat automaattisesti tervehtivät myös vieraita. Käymässä vain tutulla, niin sanotaan tervehdykset tajuamatta, ettei henkilö edes asu talossa.
Järkyttävää! Miten sellaisesta voi ikinä toipua?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tervehtijä häviä siinä yhtään mitään verrattuna siihen että olisi yrmeä ilme päällä ja tuppisuuna. Pään nyökkääminen tai käden heilautus käyvät myös tervehtimisestä, jos ei halua sanoa mitään. Kerrostalossa naapurit saattavat myös vaihtua aika ajoin, jolloin kyseessä voi olla joku uusi asukas, johon törmää ensimmäistä kertaa.
En tervehdi naapureita. Tosin minulla ei niitä olekaan kun asumme vaimoni kanssa ranchilla.
Jos olisin köyhä kerrostalon asukki niin saattaisin harkita.
Minulla rahaa riittää, kiitos kysymästä.
Aikani yritin. Kukaan ei vastannut.
Asumme kerrostalossa ja talossa asuu myös narsisti, joka valittaa vähän joka asiasta. Tervehtii kyllä ja minäkin moikkaan. Tyyppi on niin epärehellinen ja joku toinen ei katso päinkään. Rouva on toisinaan yhtiökokouksessa riitaa haastamassa. Epäluotettavia ovat, mutta moikkaan silti.
En ikinä kehtais olla tervehtimättä muita asukkaita. Enkä pitämättä ovea auki, jos näen jonkun olevan tulossa ulos/sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tervehtijä häviä siinä yhtään mitään verrattuna siihen että olisi yrmeä ilme päällä ja tuppisuuna. Pään nyökkääminen tai käden heilautus käyvät myös tervehtimisestä, jos ei halua sanoa mitään. Kerrostalossa naapurit saattavat myös vaihtua aika ajoin, jolloin kyseessä voi olla joku uusi asukas, johon törmää ensimmäistä kertaa.
Enkä mä ainakaan jää odottamaan moikkaako joku vai ei vaan ohimennen vaan tervehdin useimpia eli niitä, jouden kanssa en koskaan juttele.
Koska täällä päin (Kajaanissa) niin ei ole koskaan ollut tapana tehdä.
Oli kauheaa kun Joensuuhun muuttaessani he moikkailivat. Luulin aluksi heidän olevan jotenkin sairaita, kunnes tajusin että siellä kaikki tekevät niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska missään säädöksissä ei vaadita tekemään niin.
Oletko jotenkin sosiaalisesti vammainen? Tuohan kuuluu ihan peruskäytöstapoihin. Taidat olla aika yksinäinen ihminen.
Tuo on jo kuultu juttu. Koet olevasi jotenkin parempi ihminen edes hetken leimaamalla toisen yksinäiseksi. Sinun viesti on hyvä esimerkki siitä, mitä oikeasti epäsosiaalisen päässä liikkuu. Hyvä varoitusmerkki muille vältellä sinun kaltaisen seuraa.
Tämä. Kyllä tuo kertoo jo paljon tuosta kirjoittelijasta itsestään, kun nimittele jotain ihmistä "sosiaalisesti vammaiseksi" ja leimaa yksinäiseksi.
Naapurin 80v yksin elävä nainen alkoi tervehtiä minua vasta kun päädyin taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaksi. Puolisoani hän ei edelleenkään tervehtinyt.
Itse tervehdin aina kaikkia porraskäytävässä.
Kaikenlaiset huumeveikot kannattaa kiertää kaukaa
Vastaan aina, mutten ikinä tervehdi ensin itse ketään. En tunne naapureitani sen paremmin kuin satunnaisia vastaantulijoita kadullakaan, joten en näe tarpeen tervehtiä. Lisäksi olen hyvin ujo, joten mulle on jo "saavutus" se, että vastaan jos joku tervehtii minua ensin.