Keski-ikäiset/vanhemmat naiset, jotka vastustatte #metoo-kampanjaa ja häirinnästä puhumista: miksi?
Selailin case Louhimiehen* ympärillä käytävää Facebook-keskustelua, ja pahimpia aivopieruja siellä päästelivät sovinistimiehet sekä tietyn ikäiset naiset. Ensimmäiseltä ryhmältä nuo vähättelevät kommentit ymmärtää, mutta sitä en vieläkään voi käsittää, miksi jokaisen paljastuksen alla on aina joku Irmeli haukkumassa nuoria naisia ja vähättelemässä naisten kokemuksia. Myös julkisuudessa näitä naisten "tämä on mennyt liian pitkälle"-kommentteja tulee melkein aina vain vaihdevuodet ylittäneiden naisten suusta, harvemmin meiltä nuorilta naisilta itseltämme.
Osaako joku selittää, mistä tämä johtuu? Sukupolviero, sisäistetty misogynia?
* Louhimies ei suoraan ole #metoo-tapaus mutta sinänsä relevantti, koska kampanja on antanut teatteri- ja elokuva-alan naisille rohkeutta puhua muistakin vallankäyttöön kytkeytyvistä ongelmista alalla.
Kommentit (277)
Uhritumisulina tulee korvista ulos, ja koko kampanja on menettänyt merkityksensä täysin.
Tehkää niitä rikosilmoituksia ahdistelevista katseista jatkossa, niin ei tarvitse netissä ulista seuraavaakin vuotta
Nämä on niitä naisia, jotka voitelevat voileipiä aikuisille pojilleen ja toivovat että tulisi joku nuorempi nainen siihen kynnysmatoksi heidän tilalleen. Naisen asema on olla palvelija ja objekti ja heidän poikiensa pitää saada nauttia samanlaisesta herrameiningistä mistä isänsä aikanaan.
Vaikka olenkin jo tälleen "vanha", kun olen yli 30v, nyt vielä raskaana ja muutenkin lihava, niin en tietenkään kerää enää sitä huomiota miehiltä kuten ennen (mahtava juttu pelkästään), niin puolustan kyllä nuoria naisia ehdottomasti. En ole kateellinen nuorille, pikemminkin helpottunut koska enää ei tarvi itse sitä huutelua kokea, pelätä koskettelua ja ahdistavia tilanteita joista olen selvinnyt vain nopeiden jalkojen takia tai joku on sattumalta tullut paikalle.
Muistan sen vaivaantuneen naurun jonka koitti päästää kun joku omaa isääkin vanhempi mies kertoi siitä mitä haluaisi tehdä 15-vuotiaalle minulle. Kun nämä vanhat miehet keskustelevat kovaan ääneen sinusta ja siitä millainen "juttu" sun housuista löytyisi. Eikä kukaan puutu tilanteeseen. Kun olet ihan yksin ja peloissasi. Kun olet nukkumassa ja viereisessä huoneessa oleva miespuolinen opiskelija tulee vetämään housujasi alas, vaikka olet varattu ja niin hänkin. Ja tästäkin jutusta sinusta tehdään se hu*ra koska selkeästi sinä olet tehnyt jotain kun hän noin teki.
Täällä oli aiemmin pitkä ketju 70-luvulla syntyneistä ja siitä millaista kielenkäyttöä osa äideistä käytti ja salli tyttärensä seksuaalisen häirinnän. Eli ehkä nämä naiset oikeasti kuvittelevat ettei miehille vastaan sanota, naisen vikaa kaikki kuitenkin on jne. koska he ovat itse kasvatettu siihen että nainen olisi vähempiarvoisempi ja naisen pitää vain ottaa kaikki vastaan, koska hänhän on itse päättänyt kodistaan poistua.
Kukaan ei mielestäni vastusta häirinnästä tai ahdistelusta puhumista. Suurimman huolen heittää nämä kasvottomat some-oikeudenkäynnit, jossa syytetty ei koskaan voi itseään puolustaa. Eli kun hysteeriset massat lähtee liikkeelle niin rovio on valmis, eikä ketään säästetä. Syytökset ovat niin raskaita että pelkkä syyttäminen tuhoaa ihmisen uran, sosiaaliset suhteet ja tulevaisuuden. Miten tämä istuu oikeusvaltion periaatteisiin?
Poliittisen korrektiuden ja kaksinaismoralitisen eetoksen aikana kaiken näköiset sensuroinnit ovat jo lähteneet liikkeelle. Esim. taiteilijan teos muutettiin koska siinä oli yksi #meetoo kampanjan lyttäämään taiteilijan mietelause, taidemuseossa oleva teos pyritään poistamaan koska se muistuttaa epämääräisesti #meetoo-maista käytöstä joskus 1800- luvun lopulla. Siis historiaa pyritään jo muuttamaan.
#Meetoo on kääntynyt jo itseään vastaan. Hesarin artikkeli Ruotsalaisesta kirjailijasta (Lena Andresson, joka on keski-ikäinen nainen) oli hyvin kuvaava ja kertoi näistä vaaroista mitä #meetoon kaltaiset hysterialiikkeet jo aiheuttavat. Sitä masinoi nykyinen naisliike, joka on jo ajat sitten unohtanut entisaikojen naisliikkeen hienot arvot. Se ei enää ole sitä feminismiä mitä moni intellektuelli aikoinaan allekirjoitti.
Nykyisessä ilmapiirissä nämä naisoikeuksien esitaistelijat eivät enää tunne liikettä omakseen. Se on muuttunut joksikin vihaliikkeeksi länsimaista demokratiaa ja ihmisoikeuksia vastaan; tietyt tahot ovat vain ja ainoastaan syyllisiä - heillä ei ole oikeuksia edes puolustautua. Tämä aiheuttaa vastareaktion ja ainoa hyötyjä on näköjään tämä riidankylväjä, joka hakee lisää poliittista valtaa ja oikeutusta olemassaololleen ja uusia syytteitä vanhoille syytetyille (miessukupuoli).
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi vähätellään, ehkä kaikki eivät ole joutuneet häirinnän kohteeksi ja siten eivät sisäistä asiaa. Minä taas joskus ihmettelen sitä että naiset/ tytöt eivät nosta siitä helvetinmoista meteliä heti. Onko todella joku työ tms niin tärkeä, että sen takia pitää hyväksyä hammasta purren jonkun vanhan äijänkuvatuksen lähentelyt ja muut häirinnät. On minuakin nuorempana yritetty häiritä ja ties mihin houkutella mutta olen sellainen luonne, että tuollaisesta tulistun heti ja otan raivarit ko henkilölle. Sillä ei ole väliä missä asemassa henkilö on. En ole saanut potkuja sen takia. Sitten kun on tehnyt selväksi mitä mieltä tuosta on saa olla rauhassa.
Mutta tämä käyttäytyminen on just sitä, mitä nämä monet vanhemman sukupolven naiset on meille nuoremmille opettanut: että miehet nyt vaan on semmosia, ole hiljaa, pure hammasta ja kestä, niin näytät että vahva ja se aikuisempi osapuoli. Ei pidä valittaa pikkuasioista.
Näin ainakin oma äitini on opettanut ja vähätellen suhtautunut tähän metoo-juttuun, tosin ei onneksi mesoa missään facebookissa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti vanhemmilla naisilla on elämän tuomaa kypsyyttä ja kokemusta asettaa asiat oikeaan perspektiiviin, toisin kuin voimainsa tunnossa olevilla parikymppisillä pikku-myillä. Koko metoo on räjähtänyt reisille jo ajat sitten.
Moni vanhempi nainen on kokenut kähmintää ja siksi juuri toivoo sen poistuvan. Se on monelle ollut erittäin epämiellyttävää ja nöyryyttävää, mutta ennen sille ei voinut mitään, toisin kuin taivaan kiitos nykyään.
Miksi kenelläkään pitäisi olla oikeus kosketella toisia luvatta? Ei siinä tarvitse edes miettiä kaikkien maailman kauheuksien perspektiivejä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat naiset ovat tottuneet olevat enemmän mielin kielin miesten suuntaan. Heillä on samanlaista ajatusmaailmaa kuin saman ikäisillä miehillä siitä, miten miesten ja naisten välisen vuorovaikutuksen tulee toimia. Mies vie, nainen vikisee. Lisäksi vanhemmat naiset pitävät ahdistelun sietämistä jonakin meriittinä ja sisun osoituksena. Mitä enemmän pystyt ottamaan vastaan häirintää valittamatta, sitä vahvempi olet. Tapa nostaa itseään korokkeelle siis. "Ennen naiset olivat vahvempia kuin nämä nykypäivän kaikesta turhasta valittavat heikot neidit."
Mikähän mahtaa olla tämän kirjoittajan ikä? Ei taatusti keski-ikäisen/ vanhemman naisen tekstiä!
Vierailija kirjoitti:
Nämä on niitä naisia, jotka voitelevat voileipiä aikuisille pojilleen ja toivovat että tulisi joku nuorempi nainen siihen kynnysmatoksi heidän tilalleen. Naisen asema on olla palvelija ja objekti ja heidän poikiensa pitää saada nauttia samanlaisesta herrameiningistä mistä isänsä aikanaan.
"Voi meitä tyttöjä kun meitä aina sorrettiin isien ja veljien toimesta, mutta koska olemme vahvempi sukupuoli niin nousimme yksin sorron yöstä ja nyt suhtaudumme miehiin säälin sekaisella inholla."
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys, olen ite miettinyt samaa.
Olisko jotain sellaista, että he ovat itse elämeet vielä sovinistisempana aikana nuoruuttaan ja joutuneet varmasti kokemaan kaikenlaista ahdistelua ja vähättelyä vielä enemmän, kuin mitä nykyään nuoret naiset joutuvat kestämään.
Vuosien saatossa vanhenemisen myötä ahdistelu on vähentynyt ja ehkä jopa traumaattiset ja ikävät muistot kääntyy siihen perisuomalaisen/luterilaisen selviytymistarinan muotoon, että kyllä minä kestin kaiken, tein töitä, enkä koskaan valittanut mistään!Että ehkä siinä on jotain katkeruutta mukana, halutaan että muutkin joutuu kestämään hammasta purren saman mitä itsekin. Ja nostetaan sillä tavalla itseä muiden yläpuolelle.
Niin, olisiko kyse jonkinlaisesta defenssistä, selviytymismekanismista? Joskus on helpompaa vähätellä tapahtunutta tai kieltää ilmiön olemassaolo kokonaan. On helpompaa potea Tukholman syndroomaa ja ymmärtää väärintekijää kuin myöntää, että minuakin ehkä kohdeltiin väärin ja jopa rikollisesti.
Kateutta ja katkeruutta siinä on varmasti myös mukana. Kun minä kärsin eikä minua auttanut kukaan, muidenkin pitää kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat varmaan tälläistä https://www.koillissanomat.fi/mielipidekolumnit/kolumni-me-too--ja-kun-…
Järkyttävä kolumni. Tälläiset Tainan kaltaiset naiset mahdollistavat sen, ettei naisille koskaan muodostu mitään hyväveli verkostoa. Ei vaan ikinä osata pitää kanssasisarien puolia vaan koitetaan aina tilaisuuden tullen ampua alas.
Kovasti vähättelijät ovat huolissaan somelynkkauksista, mutta onko heillä käynyt mielessään, että juuri sosiaalinen media on antanut häirityille mahdollisuuden puhua ja tulla kuulluksi?
Voisin tuoda tähän keskusteluun perspektiiviä 30-luvulla syntyneeltä naiselta. Hän ei palstaile, mutta ei myöskään edusta tuota aloittajan kuvailemaa linjaa. Hän on kertonut muutamista tapauksista ja se mikä eroaa nykypäivästä on seuraamukset ja toimintatapa.
Eräässä tapauksessa talossa oli mies, joka ahdisteli naisia ja tyttöjä. Naisten tapa hoitaa asia oli se, että tyttöjä ei laitettu yksin sinne kylään, eikä käymään, eikä töihin. Näin suojeltiin lapsia ja naisia, kun muuta ei voitu.
Toisessa tapauksessa perheessä isä käytti tytärtään hyväkseen ja tytär myös synnytti lapsen tästä suhteesta. Ja tappoi myöhemmin itsensä.
Näistä asioista tiedettiin eikä niitä välttämättä hyväksytty, mutta oltiin suht "aseettomia". Paljon oli merkitystä silläkin, missä asemassa henkilöt olivat. Ja tietysti sukupuolella.
En silti osaa kuvitella tätä naista puolustelemassa näitä hyväksikäyttäjiä, päinvastoin. Eiköhän suurin osa vanhemmista naisista ole iloisia siitä, että nykyään lapsia ja tyttöjä suojellaan pahalta, ja syyllisiä rankaistaan. Ja jotenkin tuolla facen puolella äännekkäimpiä tuntuvat olevan ne hölmöimmät.
Tässä on tullut jo hyviä pointteja mutta yksi tuli vielä mieleen: he on sitä ikäluokkaa, että ovat tottuneet olemaan miehille aina mielinkielin. Huomaahan sen noilla facebookin palstoillakin, että kun joku Raimo kommentoi että metoo on mennyt liian pitkälöe, niin jotkut naiset on siellä kuorossa komppaamassa ja nostamassa omia pisteitään näiden ukkojen silmissä. Paras palkinto on kehu mieheltä siitä, että nyt toimit oikein.
Surullista, mutta sitä heidän koko elämä ollut. On vahdittu silmä kovana, ettei vaan oman miehen tai pojan mieltä kukaan pääse pahoittamaan ja joka välissä pitää yrittää nostaa omia pisteitä miesten silmissä.
En sano että kaikki ikäluokan naiset olisi tuollaisia, mutta aika yleiseltä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat naiset ovat tottuneet olevat enemmän mielin kielin miesten suuntaan. Heillä on samanlaista ajatusmaailmaa kuin saman ikäisillä miehillä siitä, miten miesten ja naisten välisen vuorovaikutuksen tulee toimia. Mies vie, nainen vikisee. Lisäksi vanhemmat naiset pitävät ahdistelun sietämistä jonakin meriittinä ja sisun osoituksena. Mitä enemmän pystyt ottamaan vastaan häirintää valittamatta, sitä vahvempi olet. Tapa nostaa itseään korokkeelle siis. "Ennen naiset olivat vahvempia kuin nämä nykypäivän kaikesta turhasta valittavat heikot neidit."
Oletko muka vanhempi nainen?
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tullut jo hyviä pointteja mutta yksi tuli vielä mieleen: he on sitä ikäluokkaa, että ovat tottuneet olemaan miehille aina mielinkielin. Huomaahan sen noilla facebookin palstoillakin, että kun joku Raimo kommentoi että metoo on mennyt liian pitkälöe, niin jotkut naiset on siellä kuorossa komppaamassa ja nostamassa omia pisteitään näiden ukkojen silmissä. Paras palkinto on kehu mieheltä siitä, että nyt toimit oikein.
Surullista, mutta sitä heidän koko elämä ollut. On vahdittu silmä kovana, ettei vaan oman miehen tai pojan mieltä kukaan pääse pahoittamaan ja joka välissä pitää yrittää nostaa omia pisteitä miesten silmissä.
En sano että kaikki ikäluokan naiset olisi tuollaisia, mutta aika yleiseltä vaikuttaa.
Juuri näin, ja tämä on sitä sisäistettyä misogyniaa eli naisvihamielisyyttä, jota moni nainen harjoittaa ihan tietämättään.
Vierailija kirjoitti:
Voisin tuoda tähän keskusteluun perspektiiviä 30-luvulla syntyneeltä naiselta. Hän ei palstaile, mutta ei myöskään edusta tuota aloittajan kuvailemaa linjaa. Hän on kertonut muutamista tapauksista ja se mikä eroaa nykypäivästä on seuraamukset ja toimintatapa.
Eräässä tapauksessa talossa oli mies, joka ahdisteli naisia ja tyttöjä. Naisten tapa hoitaa asia oli se, että tyttöjä ei laitettu yksin sinne kylään, eikä käymään, eikä töihin. Näin suojeltiin lapsia ja naisia, kun muuta ei voitu.
Toisessa tapauksessa perheessä isä käytti tytärtään hyväkseen ja tytär myös synnytti lapsen tästä suhteesta. Ja tappoi myöhemmin itsensä.
Näistä asioista tiedettiin eikä niitä välttämättä hyväksytty, mutta oltiin suht "aseettomia". Paljon oli merkitystä silläkin, missä asemassa henkilöt olivat. Ja tietysti sukupuolella.
En silti osaa kuvitella tätä naista puolustelemassa näitä hyväksikäyttäjiä, päinvastoin. Eiköhän suurin osa vanhemmista naisista ole iloisia siitä, että nykyään lapsia ja tyttöjä suojellaan pahalta, ja syyllisiä rankaistaan. Ja jotenkin tuolla facen puolella äännekkäimpiä tuntuvat olevan ne hölmöimmät.
Yksi pointti kn myös siinä, että vanheempien naisten kokemukset ovat todella tätä luokkaa. Siihen verrattuna mankuminen pelkästä ehdottelusta tuntuu helposti vähän turhanaikaiselta.
Olen itsekin hämmästellyt asiaa. En haluaisi vetää #notallolderwomen korttia, mutta mielestäni kyllä se on tietty ryhmä vanhempia naisia, jotka tähän syyllistyvät. Omassa ikäluokassa (täytän 40) suurin osa on #metoon kannalla, niinkin että monet ovat heränneet feminismiin kunnolla just yli 35-vuotiaina. Sitten pieni ryhmä on näitä "feminismi on rikki/mennyt liian pitkälle" enkä kerta kaikkiaan tajua heidän motiivejaan. Sekin ruotsalainen hesarissa eilen (vai la), mitä ihmettä??
Eipä kiinnosta osallistua feministien säälittäviin mainoskampanjoihin. Hyi hemmetti.
No itse olen 52 ja kannatan kampanjaa lämpimästi. Olen nuoresta asti inhonnut tahmakäpäliä ja törkyturpia, mutta aiemmin sitä on vain mukamas pitänyt sietää. Muistan nuoruudesta, että tytöt sanoivat, kun kertoivat jostain käpälöinnistä: "Täytyy vaan pitää pokka". Ja tämä siis 16 v luokkakaverien suusta, joita tuntemattomat pojat oli käpälöineet. Se oli se asenne silloin, että hyvä mimmi pitää pokan vaikka joku tarraisi mihin. Näen sitä edelleenkin. Työkaveri kertoo pari vuotta sitten, että sejase työkaverimies silloin kävi tisseihin kiinni pikkujouluissa ihan yllätteän, no se oli niin kännissä. Kuuntelen vaan itse haavi auki, että ahaa, ihan normimeininkiä nähtävästi hänelle.
No itse en ole koskaan halunnut sietää, enkä ole ymmärtänyt miksi pitäisi. Olen siis ollut outolintu tähän asti.
Kun olin vielä nuori ja tällaiset asiat ahdistivat minua, hän ehdotyi, että asettuisin sen yläpuolelle. Älä ajattele niitä asioita, nosta itsesi niiden yläpuolelle, äiti neuvoi.
Kysyin, miten voin nostaa itseni yläpuolelle jostain, joka velloo ympärillä. Ei hän osannut vastata.
Nuorempana metoo-kampanja olisi tuntunut paremmalta jutulta. Vanhempana en ole enää onneksi kokenut tuollaisia ahdistavia juttuja ainakaan yhtä paljon kuin nuorena. Ihminen mielellään pyrkii unohtamaan ja sulkemaan silmänsä ikäviltä asioilta. Luulen, että siksi vanhemmat naiset ehkä eivät aina riemastu metoosta. He eivät halua ajatella, että heilläkin se kulttuuri on aiheuttanut ahdistusta. He haluavat unohtaa sen, kenties ajatella, että nykyajan naiset ovat yliherkkiä, toista oli minun nuoruudessani...ja aikuisten poikien äidit voivat olla huolissaan siitä, aiheuttaako metoo vaikeuksia heidän pojilleen, täydellisille äidin silmäterille.