Keski-ikäiset/vanhemmat naiset, jotka vastustatte #metoo-kampanjaa ja häirinnästä puhumista: miksi?
Selailin case Louhimiehen* ympärillä käytävää Facebook-keskustelua, ja pahimpia aivopieruja siellä päästelivät sovinistimiehet sekä tietyn ikäiset naiset. Ensimmäiseltä ryhmältä nuo vähättelevät kommentit ymmärtää, mutta sitä en vieläkään voi käsittää, miksi jokaisen paljastuksen alla on aina joku Irmeli haukkumassa nuoria naisia ja vähättelemässä naisten kokemuksia. Myös julkisuudessa näitä naisten "tämä on mennyt liian pitkälle"-kommentteja tulee melkein aina vain vaihdevuodet ylittäneiden naisten suusta, harvemmin meiltä nuorilta naisilta itseltämme.
Osaako joku selittää, mistä tämä johtuu? Sukupolviero, sisäistetty misogynia?
* Louhimies ei suoraan ole #metoo-tapaus mutta sinänsä relevantti, koska kampanja on antanut teatteri- ja elokuva-alan naisille rohkeutta puhua muistakin vallankäyttöön kytkeytyvistä ongelmista alalla.
Kommentit (277)
Ei miehet ja naiset ole koskaan tasa-arvoisia, jos naiset eivät kykene laittamaan miehille vastaan. Jos vain ollaan ja vikistään jälkikäteen, niin silloin on itse asettanut itsensä heikompaan asemaan.
Kasvattakaa selkäranka ja ottakaa ihmisen asema miesihmisten rinnalla. Minä olen kokenut ahdistelua ja häirintää todella paljon, kaunis nainen miesvaltaisella alalla. Ja alusta asti olen tehnyt selväksi että se loppuu nyt. Se ei jatku. Ja aina on loppunut.
Olisin toki voinut olla hiljaa ja vuosien jälkeen tulla uhriutumaan ja sanomaan että joku mies puristi minua takapuolesta. Ja sitten olisin heikko ja sorrettu nainen. Vaan minäpä läpsäisin sen käden hemmettiin ja sanoin että lopeta. Ja kun ei uskonut, heitin vesilasillisen naamalleen. Kyllä se sitten lopetti.
Ja olen kokenut ahdistelua parikymmentä vuotta, joten ei mikään uusi eikä ohimenevä asia. Mutta hittoako sitä inisemään, että "miesten pitää minut pelastaa", vai naistako odotatte pelastajiksi? Kyllä se niin on, että itse on ryhtinsä oikaistava ja tehtävä asialle jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi vähätellään, ehkä kaikki eivät ole joutuneet häirinnän kohteeksi ja siten eivät sisäistä asiaa. Minä taas joskus ihmettelen sitä että naiset/ tytöt eivät nosta siitä helvetinmoista meteliä heti. Onko todella joku työ tms niin tärkeä, että sen takia pitää hyväksyä hammasta purren jonkun vanhan äijänkuvatuksen lähentelyt ja muut häirinnät. On minuakin nuorempana yritetty häiritä ja ties mihin houkutella mutta olen sellainen luonne, että tuollaisesta tulistun heti ja otan raivarit ko henkilölle. Sillä ei ole väliä missä asemassa henkilö on. En ole saanut potkuja sen takia. Sitten kun on tehnyt selväksi mitä mieltä tuosta on saa olla rauhassa.
Mutta tämä käyttäytyminen on just sitä, mitä nämä monet vanhemman sukupolven naiset on meille nuoremmille opettanut: että miehet nyt vaan on semmosia, ole hiljaa, pure hammasta ja kestä, niin näytät että vahva ja se aikuisempi osapuoli. Ei pidä valittaa pikkuasioista.
Näin ainakin oma äitini on opettanut ja vähätellen suhtautunut tähän metoo-juttuun, tosin ei onneksi mesoa missään facebookissa.
Totta tuokin. Olen se jonka kommenttiin vastasit. Myös minua on kasvatettu kiltiksi ja hillityksi tytöksi. Oppi vaan ei ole kaikilta osin mennyt perille. Ei se käyttäytymismalli aina ole hyvä mutta minut se on pelastanut monista tilanteista. Olen vain siora ja inhoan epäoikeudenmukaisuutta. Ymmärrän myös sen että kaikki eivät ainakaan nuorina ole kovin rohkeita. En missään nimessä väheksy metoo -kampanjaa, on hyvä että asiasta puhutaan laajemmin. Yksittäinen henkilö saa harvemmin aikaan parannusta missään asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tullut jo hyviä pointteja mutta yksi tuli vielä mieleen: he on sitä ikäluokkaa, että ovat tottuneet olemaan miehille aina mielinkielin. Huomaahan sen noilla facebookin palstoillakin, että kun joku Raimo kommentoi että metoo on mennyt liian pitkälöe, niin jotkut naiset on siellä kuorossa komppaamassa ja nostamassa omia pisteitään näiden ukkojen silmissä. Paras palkinto on kehu mieheltä siitä, että nyt toimit oikein.
Surullista, mutta sitä heidän koko elämä ollut. On vahdittu silmä kovana, ettei vaan oman miehen tai pojan mieltä kukaan pääse pahoittamaan ja joka välissä pitää yrittää nostaa omia pisteitä miesten silmissä.
En sano että kaikki ikäluokan naiset olisi tuollaisia, mutta aika yleiseltä vaikuttaa.
Juuri näin, ja tämä on sitä sisäistettyä misogyniaa eli naisvihamielisyyttä, jota moni nainen harjoittaa ihan tietämättään.
Tunnetaan myös nimellä Yksi jätkistä/En tule naisten kanssa toimeen -ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin tuoda tähän keskusteluun perspektiiviä 30-luvulla syntyneeltä naiselta. Hän ei palstaile, mutta ei myöskään edusta tuota aloittajan kuvailemaa linjaa. Hän on kertonut muutamista tapauksista ja se mikä eroaa nykypäivästä on seuraamukset ja toimintatapa.
Eräässä tapauksessa talossa oli mies, joka ahdisteli naisia ja tyttöjä. Naisten tapa hoitaa asia oli se, että tyttöjä ei laitettu yksin sinne kylään, eikä käymään, eikä töihin. Näin suojeltiin lapsia ja naisia, kun muuta ei voitu.
Toisessa tapauksessa perheessä isä käytti tytärtään hyväkseen ja tytär myös synnytti lapsen tästä suhteesta. Ja tappoi myöhemmin itsensä.
Näistä asioista tiedettiin eikä niitä välttämättä hyväksytty, mutta oltiin suht "aseettomia". Paljon oli merkitystä silläkin, missä asemassa henkilöt olivat. Ja tietysti sukupuolella.
En silti osaa kuvitella tätä naista puolustelemassa näitä hyväksikäyttäjiä, päinvastoin. Eiköhän suurin osa vanhemmista naisista ole iloisia siitä, että nykyään lapsia ja tyttöjä suojellaan pahalta, ja syyllisiä rankaistaan. Ja jotenkin tuolla facen puolella äännekkäimpiä tuntuvat olevan ne hölmöimmät.
Yksi pointti kn myös siinä, että vanheempien naisten kokemukset ovat todella tätä luokkaa. Siihen verrattuna mankuminen pelkästä ehdottelusta tuntuu helposti vähän turhanaikaiselta.
Tietysti on olemassa vakavia rikoksia, lievempiä rikoksia sekä sellaista asiatonta käytöstä, joka ei ole lain mukaan rikos. Tottakai raiskaus ja insesti ovat pahempia asioita kuin "pelkkä" seksuaalinen häirintä.
Mutta kun asia on niin, että seksuaalinen häirintä (mm. kopelointi, taputtelu, intiimialueisiin kajoaminen) rikkoo rajoja: se on äärimmäisen asiatonta ja epäkunnioittavaa ja on nykyään rikos, syystäkin. Jo tuo sinun mainitsemasi ehdottelu voi rikkoa niitä rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti vähättelijät ovat huolissaan somelynkkauksista, mutta onko heillä käynyt mielessään, että juuri sosiaalinen media on antanut häirityille mahdollisuuden puhua ja tulla kuulluksi?
Tämä!
Ja ai että mua risoo tuo "lynkkaus" ja "noitavaino" -termien omiminen. Molemmat kuvaavat tapahtumia, joissa valtaapitävät, yleensä valkoiset miehet kiduttivat ja murhasivat heikommassa asemassa olevia (yleensä naisia ja mustia miehiä). Paljon pätevämpi analogia olisi, että seksuaalisen ahdistelun ja väkivallan uhrit ovat noitavainojen uhreja, joita enemmistö ihmisistä vihdoin uskoo.
#josnoidiksisyytetyilläolisiollutsome
Vierailija kirjoitti:
Ei miehet ja naiset ole koskaan tasa-arvoisia, jos naiset eivät kykene laittamaan miehille vastaan. Jos vain ollaan ja vikistään jälkikäteen, niin silloin on itse asettanut itsensä heikompaan asemaan.
Kasvattakaa selkäranka ja ottakaa ihmisen asema miesihmisten rinnalla. Minä olen kokenut ahdistelua ja häirintää todella paljon, kaunis nainen miesvaltaisella alalla. Ja alusta asti olen tehnyt selväksi että se loppuu nyt. Se ei jatku. Ja aina on loppunut.
Olisin toki voinut olla hiljaa ja vuosien jälkeen tulla uhriutumaan ja sanomaan että joku mies puristi minua takapuolesta. Ja sitten olisin heikko ja sorrettu nainen. Vaan minäpä läpsäisin sen käden hemmettiin ja sanoin että lopeta. Ja kun ei uskonut, heitin vesilasillisen naamalleen. Kyllä se sitten lopetti.
Ja olen kokenut ahdistelua parikymmentä vuotta, joten ei mikään uusi eikä ohimenevä asia. Mutta hittoako sitä inisemään, että "miesten pitää minut pelastaa", vai naistako odotatte pelastajiksi? Kyllä se niin on, että itse on ryhtinsä oikaistava ja tehtävä asialle jotakin.
Entäpä, entäpä jos sittenkin olisi tärkeämpää saada ahdistelijat lopettamaan toimintansa? Jos ahdistelua ei enää hiljaisesti hyväksytä KOLLEKTIIVISENA yhteisönä ja kulttuurina niin se myös loppuu. Näin laajassa ongelmassa vastuuta ei voi vierittää yksilön- uhrin- harteille. Ihan yhtä hyvin voisit syyttää raiskauksen uhria siitä, ettei tämä hakannut raiskaajaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat naiset ovat tottuneet olevat enemmän mielin kielin miesten suuntaan. Heillä on samanlaista ajatusmaailmaa kuin saman ikäisillä miehillä siitä, miten miesten ja naisten välisen vuorovaikutuksen tulee toimia. Mies vie, nainen vikisee. Lisäksi vanhemmat naiset pitävät ahdistelun sietämistä jonakin meriittinä ja sisun osoituksena. Mitä enemmän pystyt ottamaan vastaan häirintää valittamatta, sitä vahvempi olet. Tapa nostaa itseään korokkeelle siis. "Ennen naiset olivat vahvempia kuin nämä nykypäivän kaikesta turhasta valittavat heikot neidit."
.
Onkohan nämä "vahvemmat" naiset sitten yli 100-vuotiaita?
Äiti 85v, minä 64v, tytär 41v ja tyttärentytär 18v, jokainen meistä on kampanjan puolella ja emme todellakaan ole mitään heikkoja naisia "mielin kielin miesten suuntaan".
.
Nämä kampanjan tyrmääjät ovat kaiketi dementikkoja tai sitten yksinkertaisesti tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti vähättelijät ovat huolissaan somelynkkauksista, mutta onko heillä käynyt mielessään, että juuri sosiaalinen media on antanut häirityille mahdollisuuden puhua ja tulla kuulluksi?
Tämä!
Ja ai että mua risoo tuo "lynkkaus" ja "noitavaino" -termien omiminen. Molemmat kuvaavat tapahtumia, joissa valtaapitävät, yleensä valkoiset miehet kiduttivat ja murhasivat heikommassa asemassa olevia (yleensä naisia ja mustia miehiä). Paljon pätevämpi analogia olisi, että seksuaalisen ahdistelun ja väkivallan uhrit ovat noitavainojen uhreja, joita enemmistö ihmisistä vihdoin uskoo.
#josnoidiksisyytetyilläolisiollutsome
Nyt ollaan jo uhriutumisessa aika nextillä levelillä.
Kerro lisää mustien miesten polttamisesta Suomessa?
Olen 48-vuotias ja tyytyväinen siitä, että aiemmin suojeltu sikailu nousee parrasvaloihin. Osa puolustelijoista on nuorempiakin naisia ja miehiä, ehkä heitä yhdistää jonkinlainen äijämäisyyden idealisointi. Ehkä itse uhreina ovat turvautuneet siihen. Esim jotkut näyttelijämiehet ovatkin lähteneet ihailemaan Louhimiehen "rankkuutta" mitä en ymmärrä.
Aikojen muuttumisen huomaa siitä, että itselle ei tullut edes mieleen ilmoittaa minnekään itsensäpaljastelijoista, vaikka niitä inhottiinkin. Nyt ilman muuta soittaisin poliisille moisesta.
Veikkaan, että he lähinnä kritisoivat jonkun kähmijän somelynkkausta. Se sama kritiikki koskisi kaikkia muunkin aiheen aiheuttamia somelynkkauksia. Ajatukselka että rikokset oikeuteen. Muut epämääräiset tissien tuijottanut joissa ei ehkä syytekynnys ylity, hoidetaan työpaikan pomon, työsuojeluvaltuutetun tai jonkun muun kanssa. Eli veikkaan että he eivät kritisoi kampanjaa vaan jotain ääriesimerkkejä jotka heidän mielestään on ylilyöntejä.
Ymmärrän, että jos häirintä on ollut massiivista eikä siihen olla puututtu ajoissa, niin some rankaisee.
Jokainen on tyytyväinen jos kulttuuri muuttuu yksityisyyttä kunnioittavammaksi. Ainakin vanhemmat, sekä tyttöjen, että poikien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi vähätellään, ehkä kaikki eivät ole joutuneet häirinnän kohteeksi ja siten eivät sisäistä asiaa. Minä taas joskus ihmettelen sitä että naiset/ tytöt eivät nosta siitä helvetinmoista meteliä heti. Onko todella joku työ tms niin tärkeä, että sen takia pitää hyväksyä hammasta purren jonkun vanhan äijänkuvatuksen lähentelyt ja muut häirinnät. On minuakin nuorempana yritetty häiritä ja ties mihin houkutella mutta olen sellainen luonne, että tuollaisesta tulistun heti ja otan raivarit ko henkilölle. Sillä ei ole väliä missä asemassa henkilö on. En ole saanut potkuja sen takia. Sitten kun on tehnyt selväksi mitä mieltä tuosta on saa olla rauhassa.
Mutta tämä käyttäytyminen on just sitä, mitä nämä monet vanhemman sukupolven naiset on meille nuoremmille opettanut: että miehet nyt vaan on semmosia, ole hiljaa, pure hammasta ja kestä, niin näytät että vahva ja se aikuisempi osapuoli. Ei pidä valittaa pikkuasioista.
Näin ainakin oma äitini on opettanut ja vähätellen suhtautunut tähän metoo-juttuun, tosin ei onneksi mesoa missään facebookissa.
Totta tuokin. Olen se jonka kommenttiin vastasit. Myös minua on kasvatettu kiltiksi ja hillityksi tytöksi. Oppi vaan ei ole kaikilta osin mennyt perille. Ei se käyttäytymismalli aina ole hyvä mutta minut se on pelastanut monista tilanteista. Olen vain siora ja inhoan epäoikeudenmukaisuutta. Ymmärrän myös sen että kaikki eivät ainakaan nuorina ole kovin rohkeita. En missään nimessä väheksy metoo -kampanjaa, on hyvä että asiasta puhutaan laajemmin. Yksittäinen henkilö saa harvemmin aikaan parannusta missään asiassa.
Hyvä todellakin että oot pitänyt puolesi! Ihmiset vaan on erilaisia, ja ehkä helposti ottaa syyllistävänä sellaiset puheet, että kyllä minä vaan osaan pitää puoleni.
Itse olin todella hiljainen ja ujo lapsi. Siihen kun laitetaan tuo asennekasvatus (älä koskaan valita mistään, älä ole hankala, miehet vaan on sellasia) päälle, niin ei se ole ihme, että kun tuntematon mies kävi kadulla tisseihin kiinni kun olin 12-vuotias, etten vaan osannut jotenkin napakasi puollustautua.
Joillain on paremmat valmiudet puolustaa itseään kuin toisilla, syy on kuitenkin aina sen ahdistelijan!
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! Samaan aikaan nostetaan esille sitä, kuinka ollaan vahvoja ja itsenäisiä naisia ja sitten äkkiä uhriudutaan mykiksi, mimosoiksi, joka ei saa suutaan auki tai ei edes yritä puolustaa omaa fyysistä koskemattomuuttaan! Käsittämätön yhtälö mielestäni. Jos #metoo kampanja kertoo ahdistelevista ja sovinistisista miehistä, kertoo se myös huonon itsetunnon omaavista naisista, jotka pelkäävät vetää rajoja ja antavat kohdella itseään huonosti. Onko se(kin) aina ja vain miesten vika? Mielestäni ei. Enkä miellä sitä etenkään vahvaksi naiseudeksi.
Vaikea kokea "omaksi" liikettä, jonka esille nostamiin ilmiöihin ei ole koskaan itse törmännyt. Tai jos on, on osannut pitää puolensa. Olen 46-vuotias nainen, eikä minua ole koskaan kopeloitu tai väheksytty.
Pakko sanoa, että joku peffalle taputtelu on kyllä ihan turha kriisiytymisen paikka maailmassa, jossa vielä naiset pakotetaan kaapuihin, lapsiavioliittoihin ja joiden "kunniamurha" on monessa maassa ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin tuoda tähän keskusteluun perspektiiviä 30-luvulla syntyneeltä naiselta. Hän ei palstaile, mutta ei myöskään edusta tuota aloittajan kuvailemaa linjaa. Hän on kertonut muutamista tapauksista ja se mikä eroaa nykypäivästä on seuraamukset ja toimintatapa.
Eräässä tapauksessa talossa oli mies, joka ahdisteli naisia ja tyttöjä. Naisten tapa hoitaa asia oli se, että tyttöjä ei laitettu yksin sinne kylään, eikä käymään, eikä töihin. Näin suojeltiin lapsia ja naisia, kun muuta ei voitu.
Toisessa tapauksessa perheessä isä käytti tytärtään hyväkseen ja tytär myös synnytti lapsen tästä suhteesta. Ja tappoi myöhemmin itsensä.
Näistä asioista tiedettiin eikä niitä välttämättä hyväksytty, mutta oltiin suht "aseettomia". Paljon oli merkitystä silläkin, missä asemassa henkilöt olivat. Ja tietysti sukupuolella.
En silti osaa kuvitella tätä naista puolustelemassa näitä hyväksikäyttäjiä, päinvastoin. Eiköhän suurin osa vanhemmista naisista ole iloisia siitä, että nykyään lapsia ja tyttöjä suojellaan pahalta, ja syyllisiä rankaistaan. Ja jotenkin tuolla facen puolella äännekkäimpiä tuntuvat olevan ne hölmöimmät.
Yksi pointti kn myös siinä, että vanheempien naisten kokemukset ovat todella tätä luokkaa. Siihen verrattuna mankuminen pelkästä ehdottelusta tuntuu helposti vähän turhanaikaiselta.
Tietysti on olemassa vakavia rikoksia, lievempiä rikoksia sekä sellaista asiatonta käytöstä, joka ei ole lain mukaan rikos. Tottakai raiskaus ja insesti ovat pahempia asioita kuin "pelkkä" seksuaalinen häirintä.
Mutta kun asia on niin, että seksuaalinen häirintä (mm. kopelointi, taputtelu, intiimialueisiin kajoaminen) rikkoo rajoja: se on äärimmäisen asiatonta ja epäkunnioittavaa ja on nykyään rikos, syystäkin. Jo tuo sinun mainitsemasi ehdottelu voi rikkoa niitä rajoja.
Niin ja nuo kaikki ovat osa samaa ilmiötä, missä ei välitetä toisen itsemääräämisoikeudesta eikä kunnioiteta toisen ihmisen koskemattomuutta. Nuo ovat vain eriasteisia tekoja, mutta yhtä lailla osa samaa vääristynyttä seksuaalista vallankäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kokea "omaksi" liikettä, jonka esille nostamiin ilmiöihin ei ole koskaan itse törmännyt. Tai jos on, on osannut pitää puolensa. Olen 46-vuotias nainen, eikä minua ole koskaan kopeloitu tai väheksytty.
Pakko sanoa, että joku peffalle taputtelu on kyllä ihan turha kriisiytymisen paikka maailmassa, jossa vielä naiset pakotetaan kaapuihin, lapsiavioliittoihin ja joiden "kunniamurha" on monessa maassa ihan jees.
Juuri sinun kaltaisesi ääliöt oikeuttavat seksuaalisen ahdistelun sillä, että "ei nyt kannata ulista täällä Suomessa, kun muualla asiat ovat vielä huonommin." No arvaapa mitä, KENENKÄÄN EI TULISI KOKEA SEKSUAALISTA AHDISTELUA MISSÄÄN! Lisäksi, jos sinua ei ole koskaan ahdisteltu, niin voisit pitää turpasi kiinni aiheesta josta et nähtävästi tiedä yhtään mitään. Idiootti.
N48
Jaa-a. Minusta tuossa EI ole ikäpolvieroa.
Fiksut ihmiset pitävät aihepiiriä tärkeänä. Mutta fiksuilla voi olla myös kanta, että vahvistamaton ja vain yhden tahon ilmaisema ahdistelu voi johtaa oikeusmurhaan. Paino sanalla VOI.
Minustakin Louhimies kuulosti Ylen jutun perusteella... en oikein tiedä, mitä sanaa käyttäisin, mutta ohjaajana ahdistavan itsekkäältä ja ajattelemattomalta.
SILTI myös kritiikille on sijaa tässä metoo-keskustelussa. Minusta tämä Hesarissa ilmestynyt haastattelu on täyttä asiaa:
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005607978.html
"(Ruotsalainen kirjailija Lena) Andersson avaa häirintäkeskusteluun sellaisen näkökulman, jota ei liiemmin ole julkisuudessa perattu.
Hän pitää kampanjaa vaarallisena massaliikkeenä, josta ei voi seurata mitään hyvää.
”Olen aina hieman peloissani näistä massaliikkeistä. Niissä ihmiset lopettavat ajattelemisen ja toimivat yhdessä vain tunteeseensa vedoten.”
Andersson tietää, että hänen mielipiteensä eivät ole kaikille mieluisia. Se on käynyt selväksi kotimaassakin, jossa hän on joutunut kiivaisiin väittelyihin aiheesta.
”Olet huono ihminen, jos sanot jotain vastaan. Syyllistät naista. Mutta ymmärtääksesi tilannetta, sinulla pitää olla koko kuva.”
Sellaista kokonaiskuvaa ei Anderssonin mielestä #metoo-kampanjassa välity.
.....
Anderssonin mielestä monissa ahdistelutapauksissa sosiaalinen rangaistus on paljon suurempi kuin tehty rikos. Syytetty menettää työnsä, uransa, maineensa ja ehkä jopa perheensä.
”Seksuaalinen häirintä, seksuaalinen ahdistelu ja raiskaus ovat pahoja asioita. Ei sitä tarvitsisi edes sanoa, koska se on itsestään selvää”, Andersson sanoo.
Hän peräänkuuluttaa järkevää keskustelua ongelmasta, eikä halua kauhutarinoita ja syyttelyä.
Miehet eivät Anderssonin mielestä pysty puolustautumaan, koska heitä syytetään jo valmiiksi. Se lamaannuttaa keskustelun.
Ja jos naisia ei ennen uskottu missään, niin nyt uskotaan kaikessa.
”Sanotaan, että kaikki mitä naiset sanovat on pyhää. He eivät voi valehdella. He eivät voi sanoa asioita saadakseen etuja”, Andersson luettelee.
”Ja mitä tahansa miehet sanovat, se ei ole kiinnostavaa. Koska nyt naisten pitää puhua. Minusta tämä ei ole hyvä tapa käsitellä näitä asioita.”
Eikä Andersson usko, että kaikki #metoo-kampanjan nostattamat tarinat ahdistelusta ovat todenmukaisia. Vaikeaksi asian tekee se, että seksi on yksityistä. Siinä on aina jotain enemmän kuin mitä ulkopuoliset saavat tietää.
”Meillä kaikilla on taipumus leikata tarina niin, että se sopii omaan näkökantaamme.”
....
Kampanjan vuoksi seksuaalista ahdistelua ei ole käsitelty vain huonona käytöksenä vaan miehistä on maalattu pahoja.
”Se kuulostaa kuin olisimme tekemisissä hirviöiden kanssa. Kuin naiset olisivat Pohjoismaissa huonommassa tilanteessa kuin Saudi-Arabiassa. Se ei ole totta.”
Mihin #metoo voi sitten Anderssonin mielestä pahimmillaan johtaa?
”Pahimmillaan hyvin vihaisiin miehiin, joita syytetään vain sen perusteella keitä he ovat. Ei siksi, mitä he ovat tehneet. Ja sitten he saavat jotenkin vallan.”
Mutta todennäköisempi uhkakuva Anderssonin mielestä on, että sukupuolten välinen jännite kasvaa liian suureksi. Tällöin taannumme tilanteeseen, jossa naiset ovat yksi ryhmä ja miehet ovat toinen ryhmä.
”Silloin ajattelemme olevamme hyvin erilaisia, emmekä tule toimeen sen vuoksi.”"
Niin ja jos joku nyt haluaa katsoa, että puolustelen seksuaalista ahdistelua ja syyllistän uhreja, niin en todellakaan. Mutta minusta kirjailija Andersson on oikeassa, riskinä on vastakkainasettelun lisääntyminen ja miesten demonisointi kokonaisuudessaan.
Ja kyllä, olen 51-vuotias nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! Samaan aikaan nostetaan esille sitä, kuinka ollaan vahvoja ja itsenäisiä naisia ja sitten äkkiä uhriudutaan mykiksi, mimosoiksi, joka ei saa suutaan auki tai ei edes yritä puolustaa omaa fyysistä koskemattomuuttaan! Käsittämätön yhtälö mielestäni. Jos #metoo kampanja kertoo ahdistelevista ja sovinistisista miehistä, kertoo se myös huonon itsetunnon omaavista naisista, jotka pelkäävät vetää rajoja ja antavat kohdella itseään huonosti. Onko se(kin) aina ja vain miesten vika? Mielestäni ei. Enkä miellä sitä etenkään vahvaksi naiseudeksi.
A) Kyse on siitä, että kaikki ahdistelu on saatava loppumaan, ja sen siunaava kulttuuri muuttumaan. Vaikka kaikki naiset pärjäisivät vallan hyvin ahdistelevien miesten joukossa, niin ahdistelu on VÄÄRIN. Huomaatko, että asenteesi on ikään kuin että ahdistelu on luonnonlaki, ja sitä tulee joka tapauksessa tapahtumaan, ainoa asia, mihin voi vaikuttaa, on naisten asenne ja toiminta. Eikö olisi parempi, että miehet lopettaisivat raiskaukset, ahdistelut, ja seksin vaatimisen aseman nojalla? Jos ei, niin miksi ei?
B) entä herkät, heikot, lapsena hyväksikäytetyt tai lapsen mykiksi hakatut naiset, jotka eivät pysty puolustamaan itseään? Eikö heitä pidä suojella? Kaikkia ei voi opettaa assertiiviseksi, ei ainakaan niin nopealla tahdilla, että heidät voisi sitä kautta pelastaa kaikilta vaaratilanteilta. Sen sijaan heitä auttaisi jos ahdistelu ja painostus seksiin eivät vaan olisi enää millään lailla hyväksyttävissä.
C) olin mukana suljetussa #memyös -ryhmässä. Se oli TÄYNNÄ kertomuksia siitä, miten hyvin erilaisia naisia oli raiskattu ilman, että raiskaajalle olisi koitunut tästä mitään seurauksia. Suomessa. Myös 2000- ja 2010-luvulla. Se viimeistään avasi mun silmät sille, että asioiden ON muututtava. Ja julkisen keskustelun ja viime aikasten tapahtumien perusteella näin tulee myös tapahtumaan. Hyvä me!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen kokenut ahdistelua parikymmentä vuotta, joten ei mikään uusi eikä ohimenevä asia. Mutta hittoako sitä inisemään, että "miesten pitää minut pelastaa", vai naistako odotatte pelastajiksi? Kyllä se niin on, että itse on ryhtinsä oikaistava ja tehtävä asialle jotakin.Entäpä, entäpä jos sittenkin olisi tärkeämpää saada ahdistelijat lopettamaan toimintansa? Jos ahdistelua ei enää hiljaisesti hyväksytä KOLLEKTIIVISENA yhteisönä ja kulttuurina niin se myös loppuu. Näin laajassa ongelmassa vastuuta ei voi vierittää yksilön- uhrin- harteille. Ihan yhtä hyvin voisit syyttää raiskauksen uhria siitä, ettei tämä hakannut raiskaajaansa.
Asiasta viidenteen, tuli vain mieleen että samalla tavalla nykyisestä työmarkkinatilanteesta ei voi vierittää vastuuta ainoastaan työttömän yksilön harteille, haukkumalla lusmuksi ja sylkemällä päälle kuin spitaalista. Kas kun se työtön työnhakija ei voi valita tuleeko valituksi työhön. Tässä mielessä aktiivimalli on silkkaa ahdistelua työttömiä työnhakijoita kohtaan!
No niin, sainpas sanottua.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tullut jo hyviä pointteja mutta yksi tuli vielä mieleen: he on sitä ikäluokkaa, että ovat tottuneet olemaan miehille aina mielinkielin. Huomaahan sen noilla facebookin palstoillakin, että kun joku Raimo kommentoi että metoo on mennyt liian pitkälöe, niin jotkut naiset on siellä kuorossa komppaamassa ja nostamassa omia pisteitään näiden ukkojen silmissä. Paras palkinto on kehu mieheltä siitä, että nyt toimit oikein.
Surullista, mutta sitä heidän koko elämä ollut. On vahdittu silmä kovana, ettei vaan oman miehen tai pojan mieltä kukaan pääse pahoittamaan ja joka välissä pitää yrittää nostaa omia pisteitä miesten silmissä.
En sano että kaikki ikäluokan naiset olisi tuollaisia, mutta aika yleiseltä vaikuttaa.
Näin keski-ikäisenä naisena en tunnista tuota suuntaan enkä toiseen. En tunne ketään jolla olisi tuollainen ajatuksen kulku. Ehkä sellaisia on mutta aika törkeää väittää se olisi yleistä.
Joku voisi jopa väittää että iäkkäämpien mielyttämishalu on jo hiipunut.
Yleensähän väitetään, että miellyttämihalu on enemmän nuoren ihmisen ominaisuus.
Se "pelkkä ehdottelu" on osa samaa ilmiötä, joten sitäkään ei pidä vähätellä. Häirintää ja hyväksikäyttöä kannattaa ajatella ennemmin jatkumona, jonka toisessa päässä on vaikka kadulla perään huutaminen ja toisessa sitten jotain ihan muuta. "Pelkkä ehdottelu" asettuu myöskin kummasti eri valoon, kun miettii kohteeksi esim. 12-vuotiaan tytön.