Onko pakko imettää?
Onko täällä ketään, joka imetyksen sijasta valitsi pulloruokinnan? Vaikka imetys olisi ollut mahdollista?
Miksi valitsit pulloruokinnan? Voiko olla hyvä äiti, vaikka ei haluaisi imettää lastaan?
Ja ilkeilyt voi pitää viesteissä minimissä kiitos :)
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs täällä kyselet kun olet jo ilmeisesti päätöksesi tehnyt ettet imetä. Älä nyt vielä kuitenkaan osta sitä Nestleä. Hanki se lapsi ensin.
Joo, olen päätökseni tehnyt. Kyselenkin vain muiden ihmisten kokemuksia asiasta. Oletpas nokkela.
-Ap
Ihan vain sellainen pikku vinkki, että ei kannata ehkä suunnitella lapsiperhe-elämää ihan valmiiksi etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
fact kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on huono päätös olla imettämättä, mikäli siihen kykenisi. Eri asia, jos äidillä joku vaarallinen lääkitys tai hän juo/polttaa (mikä ei ainakaan kuulu hyvään äitiyteen). Tai jos maitoa ei vain tule, eihän sitä silloin voi imettää! Se on kuitenkin harvinaista.
Itse mietin tätä myös paljon terveyden näkökulmasta. Teollisesti hyvin prosessoitu, steriili korvike on kaukana oikeasti hyvästä ja terveellisestä ravinnosta. Pulloruokituilla tutkimusten mukaan enemmän terveydellisiä ongelmia ja myös älykkyys voi jäädä hieman matalammaksi.
Höpöhöpö. Korvikkeella syötetyt vauvat eivät ole sen sairaampia tai tyhmempiä kuin rintaruokitut. Tämä myytti on kumottu jo aikoja sitten.
https://www.express.co.uk/news/science/607477/breast-fed-babies-no-more…
Te imetysnatsit olette vain näreissänne siitä kun jotkut kehtaavat valita helpomman ja hermoja säästävämmän tien lapsen ruokinnassa, eikä kukaan ole vielä antanut teille mitalia näkemästänne vaivasta. :)
Tuo sinun linkkisi ei kumoa mitään myyttejä. Siinä kerrotaan tutkimuksesta, jonka mukaan imetys ei lisää älykkyyttä. Ja tuon tutkimuksen huomioon ottaen:
a) imetetyt lapset ovat muita lapsia terveempiä. Lehmänmaitoaltistus lisää muun muassa diabeteksen todennäköisyyttä.
b) imetetyt lapset ovat myös muita älykkäämpiä. Siksi, koska älykkäät äidit imettävät enemmän kuin vähemmän älykkäät.
C) Imetysnatsivanhemmat ovat ahdistavia niuhoja, joiden asenne heijastuu lapsen mielenterveyteen.
(En ole imetysvastainen, vaan imetysvouhotusta vastaan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mä ainakin tuomitsen sinut. Ei ole hyvän äidin ominaisuus kieltää lapseltaan jotain, millä on vain hyviä vaikutuksia vain siksi, ettei huvita. Eri asia tietenkin, jos on jokin oikea syy miksei voi imettää, kuten tuolla aiemmin oli jo lueteltu.
Valitettavasti sinulla on kuitenkin oikeus tehdä juuri nii kuin haluat.
Kuten sanoin aikaisemmin, olisin valmis pumppaamaan maitoa pulloon, ja ruokkimaan äidinmaidolla siten.
Lue kommentit ennenkuin alat pätemään. :)
-Ap
Tuo pumppaaminen ja vauvan pullosta syöttäminen oli Suomessa ihan yleistä vielä 70-luvulle saakka, kun äitiyslomat oli 1-2 kk tai jos äiti työskenteli maataloudessa, eivät he joutaneet vauvojaan imettämään, kun tarvittiin tuottavaan työhön.
Ja näin on edelleen suurimmassa osassa maailmaa esim. Yhdysvalloissa, Euroopassa jne. äitiysloma on edelleen 1-2kk ja pitkät työpäivöt.. Jos äidit haluavat rintamaitoa, pumpoaaminen on ainoa vaihtoehto.
Suomalainen malli, jossa äidit imettävät rinnasta, jopa vuoden ja mahdollisuus olla kotona, on maailmalla todella harvinainen.
Eikä ole mitään näyttöä, että suomalaiset lapset jotka olisivat maitonsa imeneet äidin rinnasta, olisivat sen tervermpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fact kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on huono päätös olla imettämättä, mikäli siihen kykenisi. Eri asia, jos äidillä joku vaarallinen lääkitys tai hän juo/polttaa (mikä ei ainakaan kuulu hyvään äitiyteen). Tai jos maitoa ei vain tule, eihän sitä silloin voi imettää! Se on kuitenkin harvinaista.
Itse mietin tätä myös paljon terveyden näkökulmasta. Teollisesti hyvin prosessoitu, steriili korvike on kaukana oikeasti hyvästä ja terveellisestä ravinnosta. Pulloruokituilla tutkimusten mukaan enemmän terveydellisiä ongelmia ja myös älykkyys voi jäädä hieman matalammaksi.
Höpöhöpö. Korvikkeella syötetyt vauvat eivät ole sen sairaampia tai tyhmempiä kuin rintaruokitut. Tämä myytti on kumottu jo aikoja sitten.
Te imetysnatsit olette vain näreissänne siitä kun jotkut kehtaavat valita helpomman ja hermoja säästävämmän tien lapsen ruokinnassa, eikä kukaan ole vielä antanut teille mitalia näkemästänne vaivasta. :)
Tuo sinun linkkisi ei kumoa mitään myyttejä. Siinä kerrotaan tutkimuksesta, jonka mukaan imetys ei lisää älykkyyttä. Ja tuon tutkimuksen huomioon ottaen:
a) imetetyt lapset ovat muita lapsia terveempiä. Lehmänmaitoaltistus lisää muun muassa diabeteksen todennäköisyyttä.
b) imetetyt lapset ovat myös muita älykkäämpiä. Siksi, koska älykkäät äidit imettävät enemmän kuin vähemmän älykkäät.
C) Imetysnatsivanhemmat ovat ahdistavia niuhoja, joiden asenne heijastuu lapsen mielenterveyteen.
(En ole imetysvastainen, vaan imetysvouhotusta vastaan.)
Miksei tieteellisistä tutkimustuloksista saa puhua silloin, kun ne puhuvat imetyksen puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fact kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista luettavaa. Pulloruokinta olisi tosiaankin myös helpompaa. En missään nimessä haluaisi imettää julkisesti, joten matkoilla yms olisi helppo kaivaa pullo esiin ja ruokkia siten.
-Ap
Pulloruokinta ei ole helpompaa. Joudut raahaamaan korviketta kaupasta ja pesemään ja desinfioimaan pulloja ja kantamaan niitä sekä korviketta mukanasi. Miettimään, miten lämmität maidon. Sekä kuuntelemaan superimettäjien vittuilua.
On tietty myös äitejä, jotka eivät juuri pese pulloja tai lämmitä maitoa, mutta he tekevät hallaa meidän hyvien "korvikeäitien" maineelle.
Kumpikin lapsi on saanut satunnaisesti korviketta pullosta. Ekalle keiteltiin niitä pulloja johonkin puolen vuoden ikään asti. Tokalle sain synnytyssairaalasta lisämaitoja varten tuttipullon ja sanottiin, että samaa pulloa saa käyttää päivän. Maito toki pitää vaihtaa ja pullo huuhdella välistä.
Lasten välissä oli siis 5 vuotta ja ilmeisesti nyt yritetään välttää ylihygienisyyttä. Ei kuitenkaan olla mitenkään desinfioitu noita pulloja enää, pestään vain.
Ei olla lämmitetty valmiiksi huoneenlämpöistä maitoa.
Pääasiassa olen kuitenkin imettänyt. Se on jännä, mutta siinä synnytyssalissa lapsen ottamisessa rinnalle ei ole ollut mitään epäselvää. Muuten - jos ei ole vauvaa - ajatus tuntuu tosi oudolle ja vähän vastenmieliseltä minustakin :)
Ei ole pakko kuin kuolla. Mutta imetys onnistuessaan on ilmainen tapa antaa lapselleen pikkuisen paremmat lähtökohdat elämään, ja ihmetyttäähän se, jos joku ei halua niin tehdä silloin kun voisi.
Oma asia se toki on, niin kuin vaikka tupakointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs täällä kyselet kun olet jo ilmeisesti päätöksesi tehnyt ettet imetä. Älä nyt vielä kuitenkaan osta sitä Nestleä. Hanki se lapsi ensin.
Joo, olen päätökseni tehnyt. Kyselenkin vain muiden ihmisten kokemuksia asiasta. Oletpas nokkela.
-Ap
Ihan vain sellainen pikku vinkki, että ei kannata ehkä suunnitella lapsiperhe-elämää ihan valmiiksi etukäteen.
Kyllä se minun mielestä on ihan hyvä, että käy päässä läpi kaikenlaisia asioita lapseen liittyen. esim:
Miten reagoisin erittäin vähään nukkumiseen?
Mitä jos lapsi olisi esim.autistinen?
Miten synnyttäisin (jos on mahdollisuus/aikaa valita)
Mitä kieliä opettaisimme lapsellemme? (olen suomalainen, mieheni saksalainen)
+Sata muuta asiaa mitä miettiä.
Eikö se ole lapselle eduksi, että vanhemmat ovat valmiita tulevaan? Mielikuvaharjoituksia on hyvä tehdä vaikka minkälaisista asioista.
-Ap
Hei AP,
Muista myös ettei kannata liian tarkasti suunnitella etukäteen (pumppaan pulloon, teen kaikki soseetkin itse), sillä noiden pikku tuhisijoiden suhteen ei mikään suunnitelma ole varmaa, tilanteet ja oma jaksaminen muuttuu hetkien mukaan. Hyvä on tietysti näitä asioita etukäteen pohtia, mutta ne menevät sitten omalla painollaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko kuin kuolla. Mutta imetys onnistuessaan on ilmainen tapa antaa lapselleen pikkuisen paremmat lähtökohdat elämään, ja ihmetyttäähän se, jos joku ei halua niin tehdä silloin kun voisi.
Vertaatko ihan tosissaan äidinmaidonkorvikkeen antamista tuoakointiin? Jepjep...
fact kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni imettäminen on satakertaisesti helpompaa kuin pulloruokinta, syystä että se pullojen pesu, maidon kantaminen kaupasta kotiin jne on todella raskasta verrattuna siihen, että tissi on aina mukana ja hetivalmis ruokkimaan. Ei pullojen täyttöä, ei maidon lämmittämistä, ei jääkaappiin säilömistä ja sieltä hakemista. Todella helppoa ja nopeaa, vauva syliin ja tissi esille, vauva hoitaa itse loput.
Vierailija kirjoitti:
Hei AP,
Muista myös ettei kannata liian tarkasti suunnitella etukäteen (pumppaan pulloon, teen kaikki soseetkin itse), sillä noiden pikku tuhisijoiden suhteen ei mikään suunnitelma ole varmaa, tilanteet ja oma jaksaminen muuttuu hetkien mukaan. Hyvä on tietysti näitä asioita etukäteen pohtia, mutta ne menevät sitten omalla painollaan. :)
Jep :) olen tämänkin ottanut huomioon. Anoppi on valmis asumaan meidän kanssa lastenhoitoapuna. (hän tietää taustani, ja on itse lämpimin äiti, ketä tiedän. Avioerolapsena haluan vain miettiä paljon näitä juttuja. Ja kuten sanoin, ei ole varmaa tulenko koskaan saamaan lasta- Ikinä ei tiedä mitä voi tapahtua. Voihan olla että olen steriili, tai että mieheni olisi.
Olen aina harkinnut asiat tarkkaan ja pärjännyt sen vuoksi elämässä hyvin.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Kyllä se minun mielestä on ihan hyvä, että käy päässä läpi kaikenlaisia asioita lapseen liittyen. esim:
Eikö se ole lapselle eduksi, että vanhemmat ovat valmiita tulevaan? Mielikuvaharjoituksia on hyvä tehdä vaikka minkälaisista asioista.
-Ap
Hienoa, että valmistaudut äitiyteen. Tässä sinulle muutama syy imettää:
- Imetys lähentää äitiä ja vauvaa hormonaalisesti ja helpottaa muun muassa yövalvomisten jaksamista. Yöllä on myös helpompaa imettää kuin kaivaa pullo ja lämmittää maito.
- Imetys vähentää diabeteksen todennäköisyyttä, kun lehmänmaitoaltistus tulee vasta myöhemmin.
- Imetys vähentää allergioiden todennäköisyyttä, kun ruoka on "elävää" eikä pastöroitua.
- Imetys vähentää sairastelua, koska äidinmaito on täynnä vasta-aineita.
- Imetys ei tosiaankaan ole niin kummallista, kuin ennen raskaaksi tuloa kuvittelee.
Musta on inhottavaa kun joka ikinen imetys/pulloruokintakeskustelu menee aina siihen että arvostellaan niitä jotka tekee toisin kuin itse. Etsitään netin syövereistä tutkimukset, jotka tulee sitä omaa kantaa tai kehutaan kuinka meidän lapset ei koskaan ole olleet kipeitä koska imetän/vaikka en imetä. Eikö ihan oikeasti voida ymmärtää sitä että äitejä ja perheitä on erilaisia ja jokainen tekee ne ratkaisut jotka ovat itselle parhaita kussakin tilanteessa. Sillä miten sitä lasta ruokkii ensimmäiset 6kk ei ole mitään tekemistä sen kanssa kenen lapsi on onnellisempi ja kuka on parempi vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
-Ap
Hienoa, että valmistaudut äitiyteen. Tässä sinulle muutama syy imettää:
- Imetys lähentää äitiä ja vauvaa hormonaalisesti ja helpottaa muun muassa yövalvomisten jaksamista. Yöllä on myös helpompaa imettää kuin kaivaa pullo ja lämmittää maito.
- Imetys vähentää diabeteksen todennäköisyyttä, kun lehmänmaitoaltistus tulee vasta myöhemmin.
- Imetys vähentää allergioiden todennäköisyyttä, kun ruoka on "elävää" eikä pastöroitua.
- Imetys vähentää sairastelua, koska äidinmaito on täynnä vasta-aineita.
- Imetys ei tosiaankaan ole niin kummallista, kuin ennen raskaaksi tuloa kuvittelee.
Kiitos näistä :)
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaatko ihan tosissaan äidinmaidonkorvikkeen antamista tuoakointiin? Jepjep...
Sikäli vertaan, että kumpikin on ihmisen oma asia. Nyt sinulta meni ohi pointti. Toistan: jos on helppo keino antaa lapselleen vähän paremmat lähtökohdat, niin miksi ei?
Ei ole pakko imettää. Sairaalassa voi saada synnytyksen jälkeen ymmärtääkseni pistoksen joka estää maidonnousun.
Itse imetin ensimmäiset viikot lapsiani. Mulla ei ollut alunperin mitään imettämistä vastaan, mutta se sit tekikin tosi kipeää ja lisäksi mua ällötti. Rinnat ja etenkin nännit on mulla muutenkin sellanen osa minkä hyväilemisestä "sytyn" ja mua vaan jotenkin oikeasti ällötti imetys, en nyt osaa paremmin asiaa selittää tai avata.
Oon kuitenkin sitä mieltä, että kannattaa edes yrittää ja kuulostella omia oloja ja fiiliksiä. Imetys on kuitenkin lapselle parempi kun saa luonnollista, itselleen sopivaa ja hyvin sulavaa ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko imettää. Sairaalassa voi saada synnytyksen jälkeen ymmärtääkseni pistoksen joka estää maidonnousun.
Itse imetin ensimmäiset viikot lapsiani. Mulla ei ollut alunperin mitään imettämistä vastaan, mutta se sit tekikin tosi kipeää ja lisäksi mua ällötti. Rinnat ja etenkin nännit on mulla muutenkin sellanen osa minkä hyväilemisestä "sytyn" ja mua vaan jotenkin oikeasti ällötti imetys, en nyt osaa paremmin asiaa selittää tai avata.
Oon kuitenkin sitä mieltä, että kannattaa edes yrittää ja kuulostella omia oloja ja fiiliksiä. Imetys on kuitenkin lapselle parempi kun saa luonnollista, itselleen sopivaa ja hyvin sulavaa ravintoa.
Kiitos rehellisestä vastauksesta :)
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Musta on inhottavaa kun joka ikinen imetys/pulloruokintakeskustelu menee aina siihen että arvostellaan niitä jotka tekee toisin kuin itse. Etsitään netin syövereistä tutkimukset, jotka tulee sitä omaa kantaa tai kehutaan kuinka meidän lapset ei koskaan ole olleet kipeitä koska imetän/vaikka en imetä. Eikö ihan oikeasti voida ymmärtää sitä että äitejä ja perheitä on erilaisia ja jokainen tekee ne ratkaisut jotka ovat itselle parhaita kussakin tilanteessa. Sillä miten sitä lasta ruokkii ensimmäiset 6kk ei ole mitään tekemistä sen kanssa kenen lapsi on onnellisempi ja kuka on parempi vanhempi.
Tällä kertaa se kyllä meni niin, että joku tuli väittämään, ettei imetyksestä ole mitään hyötyä. Mielestäni on vastuutonta väittää tällaista ensimmäistä lastaan suunnittelevalle, koska imetyksellä on monia todistettuja hyötyjä.
Yksilötasolla jokaisella on sitten oma tarinansa, voi olla etteivät asiat mene niin kuin on suunnitellut. Mutta ei se faktatiedon arvoa vähennä.
Ihan naurettavaa taas väitellä asiasta. Eiköhän se ole aika selvää kaikille fiksuille ihmisille, jotka luotettavien tutkimusten päälle ymmärtävät, kumpi tapa on sille lapselle parempi. Suomessa ainakin korkeammin. koulutetut imettävät pidempään.
Vähän sama kuin kiistelisi siitä, onko parempaa tarjota lapselle pilttipurkkeja ja mäkkisafkaa, vai terveellistä itsetehtyä ruokaa.
Vaikka kasvavan niillä pilteillä, nakeilla ja ranskalaisillakin yleensä "ihan ihmiseksi", eikä ruoan laatu ole mitenkään sidoksissa "hyvään vanhemmuuteen"! :D
Koska voihan se terveellistä ruokaa tarjoava vaikka lyödä lapsiaan ha eineksiä tarjoava halailla!