Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pakko imettää?

Vierailija
17.03.2018 |

Onko täällä ketään, joka imetyksen sijasta valitsi pulloruokinnan? Vaikka imetys olisi ollut mahdollista?
Miksi valitsit pulloruokinnan? Voiko olla hyvä äiti, vaikka ei haluaisi imettää lastaan?
Ja ilkeilyt voi pitää viesteissä minimissä kiitos :)

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä päättin etten imetä ja pysyin päätöksessäni. Kyllä niitä tuomitsevia ja ilkeitä ihmisiä löytyi jonoksi asti. Lapsestani piti tulla sairas ynnä muuta. Lapseni ei ole sairastelut ja on perusterve. Toisin kuin siskoni lapsi, jota hän imetti vähän yli yksivuotiaaksi.

Eivätkö kaikki ymmärrä tilastojen ja yksittäisen kokemuksen eroa? Ei mikään ihme, että matalasti koulutetut tai low iq-ihmiset imettävät lyhyemmän aikaa.

Kuule minäkin join ja poltin raskausaikana, mutta lapsestani tuli terveen oloinen, ei adhd:tä tai oppimisvaikeuksia. Siskoni söi ja joi terveellisesti, mutta hänen lapsensa olikin sitten monisairas! Huoh mitä yksinkertaisuutta...

Olen ihan korkeasti koulutettu. Ja minun päätös olla imettämättä ei liittynyt mihinkään tilastoihin. Se oli minun haluni olla imettämään ja pilaamatta rintojani.

Vaikeaa uskoa, että korkeasti koulutettu heittäisi tuollaisen esimerkin, mitä sinä itsestäsi ja siskostasi. Yksittäinen kokemus on täysin merkityksetön isommassa mittakaavassa, jossa tuollaista asiaa kuuluu tarkastella.

Usein se on on raskaus joka pilaa rinnat, eikä imetys. Rinnat suurenevat monilla jo raskausaikana painon lisäksi, jolloin ihon venymistä tapahtuu. Etkö tätäkään tiennyt?

Mutta onhan se hienoa, että nykyisin jotkut äidit kuvittelevat vaalivansa rintojensa ulkonäköä lapsen ravinnon laadun sijaan. Sama pillun kanssa. Nainen on kuitenkin luotu miestä ja hänen miellytämistään varten :) olisihan se kamalaa, jos mies lähtisi heti synnytyksen tai imetyksen jälkeen etsimään kiinteämpää januorempaa naista. Tällaisten miesten kumppaneiden kannattaa ehdottomasti valita sektio ja imettämättömyys, että pysyy onnellinen perhe koossa.

Vierailija
82/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun syy jättää imettämättä olivat asenteet. Näyttäis siltä että lähes kaikissa tapauksissa imetys aiheuttaa katkeruutta, suvaitsemattomuutta ja mt-ongelmia. Pulloruokinnalla olleen lapsen perhe pysyy todennäiköisemmin kasassa mikä on paljon tärkeämpää kuin muutaman kuukauden imetys.

Itse olen huomannut äysin päinvastaista, että ongelmaihmiset usein jättävät imettämättä koska ei jaksa/tissit menee pilalle- mies lähtee, täytyy saada omaa aikaa/päästä baariin kun ei pää kestä, syödään mielialalääkkeitä tai juodaan niin ei voida sen takia imettää ym.

Onhan se tutkittu, että wt:t imettävät vähemmän Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään itsestäänselvyys, että sitä maitoa tulee pumppaamalla ulos. Mulla tulee hyvin vähän. Eri asia jos vauva imee. Minulla oli erittäin lähellä etten lopettanut imetystä. Alussa vauva vaan huusi rinnalla, ei suostunut syömään tissiä kuin aamuisin ja öisin. Lopulta rauhoittui vain pullosta. Korviketta meni noin 100 ml päivässä pahimpiin raivareihin. Itkin ja melkein masennuin, kun imettäminen oli monta kuukautta pelkkää taistelua ja erittäin vastenmielistä. Täytyy sanoa että onneksi olin sinnikäs. Nyt 5 kk ikäisenä imetys onnistuu loistavasti. Mutta uudestaan en kävisi samaa taistelua.

Vierailija
84/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun syy jättää imettämättä olivat asenteet. Näyttäis siltä että lähes kaikissa tapauksissa imetys aiheuttaa katkeruutta, suvaitsemattomuutta ja mt-ongelmia. Pulloruokinnalla olleen lapsen perhe pysyy todennäiköisemmin kasassa mikä on paljon tärkeämpää kuin muutaman kuukauden imetys.

Itse olen huomannut äysin päinvastaista, että ongelmaihmiset usein jättävät imettämättä koska ei jaksa/tissit menee pilalle- mies lähtee, täytyy saada omaa aikaa/päästä baariin kun ei pää kestä, syödään mielialalääkkeitä tai juodaan niin ei voida sen takia imettää ym.

Onhan se tutkittu, että wt:t imettävät vähemmän Suomessa.

Kuulostaa mielenkiintoiselta tutkimukselta. Linkkiä?

Vierailija
85/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetystä ei kannata liikaa pohtia etukäteen. Aika näyttää, onnistuuko se ja mille se tuntuu. Turha suunnitella asiaa kovin varmaksi etukäteen. Ja useimmat lapset kuitenkin imevät sekä rintaa että pulloa loppujen lopuksi.

Vierailija
86/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä päättin etten imetä ja pysyin päätöksessäni. Kyllä niitä tuomitsevia ja ilkeitä ihmisiä löytyi jonoksi asti. Lapsestani piti tulla sairas ynnä muuta. Lapseni ei ole sairastelut ja on perusterve. Toisin kuin siskoni lapsi, jota hän imetti vähän yli yksivuotiaaksi.

Eivätkö kaikki ymmärrä tilastojen ja yksittäisen kokemuksen eroa? Ei mikään ihme, että matalasti koulutetut tai low iq-ihmiset imettävät lyhyemmän aikaa.

Kuule minäkin join ja poltin raskausaikana, mutta lapsestani tuli terveen oloinen, ei adhd:tä tai oppimisvaikeuksia. Siskoni söi ja joi terveellisesti, mutta hänen lapsensa olikin sitten monisairas! Huoh mitä yksinkertaisuutta...

Olen ihan korkeasti koulutettu. Ja minun päätös olla imettämättä ei liittynyt mihinkään tilastoihin. Se oli minun haluni olla imettämään ja pilaamatta rintojani.

Vaikeaa uskoa, että korkeasti koulutettu heittäisi tuollaisen esimerkin, mitä sinä itsestäsi ja siskostasi. Yksittäinen kokemus on täysin merkityksetön isommassa mittakaavassa, jossa tuollaista asiaa kuuluu tarkastella.

Usein se on on raskaus joka pilaa rinnat, eikä imetys. Rinnat suurenevat monilla jo raskausaikana painon lisäksi, jolloin ihon venymistä tapahtuu. Etkö tätäkään tiennyt?

Mutta onhan se hienoa, että nykyisin jotkut äidit kuvittelevat vaalivansa rintojensa ulkonäköä lapsen ravinnon laadun sijaan. Sama pillun kanssa. Nainen on kuitenkin luotu miestä ja hänen miellytämistään varten :) olisihan se kamalaa, jos mies lähtisi heti synnytyksen tai imetyksen jälkeen etsimään kiinteämpää januorempaa naista. Tällaisten miesten kumppaneiden kannattaa ehdottomasti valita sektio ja imettämättömyys, että pysyy onnellinen perhe koossa.

Tämä onkin vain sinun mielipiteesi. Synnytin lapsen sektiolla oman turvallisuutensa takia. Ja eipä nuo rinnat raskaudesta pilalle menneet. Maidon nousu estettiin heti. Ja tosiaan lapseni on perusterve pulloruokinnasta huolimatta. Siskoni lapsella on allergioita vaikka on imetetty. Tämä on minun henkilökohtainem kokemukseni ja aion olla imettämättä seuraavanakin lastani joka syntyy pian.

Ja palasin töihin äippä liman loputtua. Mieheni jäi kotiin. Tänäkin tuntui olevan huono juttu ja teki minusta huonon äidin.

Vierailija
87/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lähtökohtaisesti kaikkien pitäisi edes yrittää imettää, lapsen edun vuoksi. Vähän sama kuin kysyisi: "Onko pakko opettaa lapsi potalle?", "Onko pakko syöttää lapselle terveellistä ruokaa?", "Onko pakko lukea lapselle?" Vanhemmuus on epämukavuuden sietämistä aika suurelta osin, mutta taustalla on lapsen etu. Halutaan varmistaa lapselle mahd. hyvät lähtökohdat elämään niin terveyden kuin tulevaisuuden kannalta.

Vierailija
88/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tässä jotain huonommuutta pitäisi tuntea kun olen omasta vapaasta tahdostani jättänyt imettämättä, synnyttänyt sektiolla ja palannut töihin heti äitiysloman loputtua. Ja molemmat lapseni ovat terveitä eikä ole allergioita.

Tiedän olen huono äiti.

Vierailija
89/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On luonnotonta olla imettämättä. Jokainen eläin imettää pentujaan, muuten kuolevat.

Ei kalat, linnut tai matelijat imetä. Ne ei sinun mukaasi lle eläimiä. Jotkut hyönteiset kyllä imevät, mutta lähinnä mettä, verta tai toisen ötökän sulatettuja sisälmyksiä. Miksi haluaisit syöttää vauvalle jotain noista, kuten omaa vertasi? Vampyyreitäkö kasvatat? 🧛‍♀️🧛‍♂️

Vierailija
90/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.aamuset.fi/uutiset/3722180/idin+koulutus+vaikuttaa+imetykseen

"Sosioekonomisten tekijöiden vaikutukset näkyvät erityisen selvästi imetyksen yleisyydessä ja onnistumisessa. Havaittuja eroja imetyksen kestossa selittää etenkin äidin koulutus. Ylimpään koulutusryhmään kuuluvista äideistä 80 prosenttia imettää lasta kuuden kuukauden iässä, mutta matalampaan koulutusryhmään kuuluvista vain 20 prosenttia."

https://yle.fi/uutiset/3-6087390

Ktl:n tutkimus aiheesta.

Vierailija
91/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sosioekonomisten tekijöiden vaikutukset näkyvät erityisen selvästi imetyksen yleisyydessä ja onnistumisessa. Havaittuja eroja imetyksen kestossa selittää etenkin äidin koulutus. Ylimpään koulutusryhmään kuuluvista äideistä 80 prosenttia imettää lasta kuuden kuukauden iässä, mutta matalampaan koulutusryhmään kuuluvista vain 20 prosenttia."

Aijaa... ystäväpiirissäni ovat kaikki korkeasti koulutettuja eikö kukaan imettänyt 🤔 taisi jäädä heiltä ko. Tutkimus lukematta

Vierailija
92/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa... ystäväpiirissäni ovat kaikki korkeasti koulutettuja eikö kukaan imettänyt 🤔 taisi jäädä heiltä ko. Tutkimus lukematta

Luulisi normaaliälyisen ymmärtävän, että kyse on tilastollisesta poikkeavuudesta tutkimuksen lukematta jättämisen sijaan :D

Vierailija
93/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyyköhän tuossa tutkimuksessa piikkinä esimerkiksi päideongelmaiset tai pitkäaikaissairaat äidit, jotka eivät voi lääkityksen takia imettää.. Tällä ryhmällä luultavasti on huomattavasti alempi koulutustaso.

Vierailija
94/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyyköhän tuossa tutkimuksessa piikkinä esimerkiksi päideongelmaiset tai pitkäaikaissairaat äidit, jotka eivät voi lääkityksen takia imettää.. Tällä ryhmällä luultavasti on huomattavasti alempi koulutustaso.

En ymmärrä pointtiasi? Hehän juuri kuuluvat usein tuohon matalasti koulutetumpien ryhmään. Eikä se kuitenkaan vähennä koulutetumpien korkeampaa imetyshalukkuutta ja siinä onnistumista.

Ja päihdeongelmaisia pitkäaikaissairaita on kuitenkin onneksi kaikista äideistä vain pieni osa.

Joka tapauksessa Suomessa imetetään surullisen vähän, lyhyiten kaikista pohjoismaista, vaikka äidit ovat kai keskimäärin pisimpään kotona? Suomessa imetyksen vastainen propaganda purrut hyvin kansaan, näkeehän se jo näillä nettipalstoillakin asenteesta imetystä kohtaan.

Vierailija
95/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä pointtiasi? Hehän juuri kuuluvat usein tuohon matalasti koulutetumpien ryhmään. Eikä se kuitenkaan vähennä koulutetumpien korkeampaa imetyshalukkuutta ja siinä onnistumista.

Ja päihdeongelmaisia pitkäaikaissairaita on kuitenkin onneksi kaikista äideistä vain pieni osa.

Joka tapauksessa Suomessa imetetään surullisen vähän, lyhyiten kaikista pohjoismaista, vaikka äidit ovat kai keskimäärin pisimpään kotona? Suomessa imetyksen vastainen propaganda purrut hyvin kansaan, näkeehän se jo näillä nettipalstoillakin asenteesta imetystä kohtaan.

Miksi surullista? Eiköhän jokainen valitse sen omalle perheelle parhaimman vaihtoehdon. Tämä ei ole surullista, päinvastoin.

Vierailija
96/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En imettänyt. En halunnut. Kokeilin, mutta se ahdisti. Lapsi kasvoi pullolla ja on nyt täysin terve,fiksu,hyvinvoiva 11- . ei allergioita,ei sairastele sen enempää kuin kukaan mukaan normaalisti. Myös mieheni on pullolapsi ja elossa ja hyvinvoiva tuo näyttää olevan.

Itse päätät ei muut, eikä muiden ahtaat mielipiteet eikä tuomitsevuudet. Helvettiäkö se anopille kuuluu!!!

Vierailija
97/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi surullista? Eiköhän jokainen valitse sen omalle perheelle parhaimman vaihtoehdon. Tämä ei ole surullista, päinvastoin.

No on se minun mielestäni surullista, jos vauva ei saa itselleen parhaiten sopivinta ravintoa. Kyllä minua surettaa esim. isommatkin lapset, jotka syövät epäterveellisesti, vaikka parempaa olisi mahdollisuus saada. Saa siitä surullinen olla, vaikka jokainen valitseekin omalle perheelleen parhaimman, helpoimman tai ainoan mahdollisen vaihtoehdon.

Asialla on myös kansanterveydellinen vaikutus pitkälle tulevaisuuteen.

Vierailija
98/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei imetetty 80-luvulla. Olen sairastanut lapsena vesirokon, muutaman nuhan ja yhden oksennustaudin. Ei korvatulehduksia, enkä ole koskaan ollut allerginen millekään. Lääkäri oli kirjoittanut tämän neuvolakorttiinkin, sillä luuli lääkärikäyntien puutteen vuoksi meidän asuneen ulkomailla. Nykyisin ihan keskitasoisesti koulutettu ja keskiluokkainen ihminen.

Omaa lastani en imettänyt koska raiskatuksi tulemisen jäljiltä kroppaani koskeminen oli sietämätön ajatus. Lapsi on nyt 4v, toistaiseksi ollut yksi nuha ja yksi vatsatauti, ei allergioita tms. Älykkyydeltään vaikuttaa ihan ikätasoiselta.

Ei, kukaan ei onneksi pakota.

Vierailija
99/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on se minun mielestäni surullista, jos vauva ei saa itselleen parhaiten sopivinta ravintoa. Kyllä minua surettaa esim. isommatkin lapset, jotka syövät epäterveellisesti, vaikka parempaa olisi mahdollisuus saada. Saa siitä surullinen olla, vaikka jokainen valitseekin omalle perheelleen parhaimman, helpoimman tai ainoan mahdollisen vaihtoehdon.

Asialla on myös kansanterveydellinen vaikutus pitkälle tulevaisuuteen.

Millä lailla kansanterveydellinen vaikutus? Suomessa on esim maailman eniten 1. tyypin diabetesta, kuitenkin Suomessa imetetään moneen muuhun maahan (Ranska, USA...) verrattuna kauan.

Vierailija
100/110 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Muutenhan yksikään pullovauva ei selviäisi aikuisuuteen.

Omani on 17, oli mielenkiintoista lukea kaikkien näiden vuosien jälkeen siitä, että syy siihen, miksi lyhyeksi jäänyt imetys aiheutti yksinomaan inhon ja raivon tunteita oli todennäköisesti hormonaalinen (d-mer). Lopetin, kun vielä pidin vauvasta, ja nykyään - ja enää moneen, moneen vuoteen - ei vauvan ruokkimistavalla ole ollut mitään merkitystä.

Tytär on muuten terve. Minä taas en, kaikkea muuta. Olen taaperoimetetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan