Onko pakko imettää?
Onko täällä ketään, joka imetyksen sijasta valitsi pulloruokinnan? Vaikka imetys olisi ollut mahdollista?
Miksi valitsit pulloruokinnan? Voiko olla hyvä äiti, vaikka ei haluaisi imettää lastaan?
Ja ilkeilyt voi pitää viesteissä minimissä kiitos :)
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko imettää. Yksi tällainen tapaus lähipiirissä ja lapset täysin normaaleja.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. :)
En siis itse haluaisi imettää. Mietin vain että tuomitsevatko ihmiset minut jos en imetä.
Anoppini varmaan alkaisi riehumaan.
-Ap
Mikä tarkalleen on syynä siihen, että et haluaisi imettää? Oletko nyt raskaana millä viikolla?
En ole raskaana. Haluan vain miettiä kaiken tarkkaan, ennenkuin olen.
Olen miettinyt pitkään, olisinko hyvä äiti, jos esim. en imettäisi.
En siis haluaisi imettää, koska ajatus tuntuu tosi oudolta. En ole edes halannut vanhempiani kuin ehkä pari kertaa elämäni aikana. Olen nyt 24 v, ja naimisissa. Mun välit omaan äitiini ovat tosi etäiset. Eihän sitä tiedä, jos vaikka koittaisin ja se olisikin sitten ihan normaalin tuntuista?
Aivan, eli tuo kumpuaa sinun ja vanhempiesi suhteesta. Voisin suositella ehkä jonkinlaista terapiapurkua asian suhteen. Ei siis siksi, että olisit mielenterveysongelmainen tms. mutta siksi, että helposti tuoreet vanhemmat alkavat toistaa omien vanhempiensa virheitä lapselleen. Olet itse jäänyt paitsi normaalista läheisyydestä ja alat mielessäsi jo toistaa samaa kaavaa lapseesi. Hyvä että tiedostat asian. Minusta tuo vaatisi pitkää läpikäyntiä. Jos olet läheinen miehesi kanssa ja se tuntuu hyvältä, voit saavuttaa kyllä sen saman myös lapsesi kanssa.
Juuri tämän vuoksi mietin varsinkin lapsiasiat tarkkaan päässäni. En halua olla etäinen äiti.
Ehkä tässä muutaman vuoden aikana saan asiaa mietittyä tarpeeksi. Meillä on miehen kanssa oikein hyvä suhde, ja ollaan läheisiä toisillemme.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Se että ajatus imetyksestä tuntuu nyt vieraalta voi muuttua kun saat lapsesi rinnalle. Ei mullakaan ollut mitään hajua koko touhusta ennen kuin sain oman lapseni, mutta niin vaan imetys tuntui maailman luonnollisimmalta asialta. Älä murehdi etukäteen, kehosi tietää kyllä mitä tehdä! Mutta et ole huono äiti vaikket imettäisikään.
Kiitos tästä :)
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes hankit lapsia jos et heistä halua huolehtia? Imetys lähentää lapsen ja äidin välistä sidettä, mutta itse et näköjään halua luoda läheistä suhdetta lapseesi.
Okei.. eli sinun logiikkasi mukaan vahemmat, jotka adoptoivat jo imetysvaiheen ohittaneen lapsen, ovat huonoja, etäisiä ja huolehtimattomia vanhempia? Asia selvä.
-Ap
Minun logiikallani ihmisten tulisi antaa kaikkien mahdollisuuksien puitteissa lapsilleen hyvä lapsuus. Jos mitkään fyysiset syyt eivät estä sinua imettämästä, miksi et imettäisi? Voi kuitenkin olla, että kun lapsi syntyy, biologia tekee tehtävänsä ja lapselliset imetystä koskevat estosi häviävät.
Vierailija kirjoitti:
Raskausaikana ajattelin että imetän lasta, mutta kun lapsi syntyi niin se ei ollut niin yksinkertaista. Sairaalassa yritin imettää. Maitoa vaan ei tullut kuin pari tippaa ja lapsi huusi kokoajan nälkäänsä. Imi tyhjää ja ei saanut imuotetta. Lisäksi minuun sattui ja imettäminen tuntui epämukavalta ja vastenmieliseltä, varmaan juuri siksikin koska se ei onnistunut niinkuin olin ajatellut. En halunnut edes yrittää enempää. Olisin ehkä onnistunut jos olisin yrittänyt enemmän mutta en vain halunnut. Löin hanskat tiskiin kahden päivän yrityksen jälkeen. Hoitajat painostivat imettämiseen ja vähättelivät kun sanoin että ei onnistu. Kuulemma kaikki pystyvät imettämään, kyllä siihen kipuun tottuu ja maitoa rupeaa tulemaan enemmän kun imettää vaan... eivät olisi millään halunneet antaa lapselleni korviketta. Lapsen paino ei noussut tarpeeksi kun ei saanut ravintoa. Onneksi oli yksi ihana hoitaja joka ymmärsi minua ja sanoi että pääasia että lapsi jostain ravintonsa saa. Hän sanoi että jos olen päätökseni tehnyt että en enää yritä imettää, niin kyllä voin antaa korviketta. Pulloruokinnalla vauva tuli heti kylläiseksi kun sai mahansa täyteen ja alkoi nukkua tosi hyvin.
Lapsi on nyt 3v. Sairastelua on ollut todella vähän jos juuri ollenkaan. Lisäksi neuvolassa on kehuttu että hän on paljon ikäistään älykkäämpi. Joten ei nämäkään asiat ole aina äidinmaidosta kiinni. Rakastan lastani ja olen aina ollut hänelle hyvä äiti. En ymmärrä miksi jotkut määrittelevät heti huonoksi jos ei halua imettää.
Kiitos vastauksestasi :)
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Minusta on huono päätös olla imettämättä, mikäli siihen kykenisi. Eri asia, jos äidillä joku vaarallinen lääkitys tai hän juo/polttaa (mikä ei ainakaan kuulu hyvään äitiyteen). Tai jos maitoa ei vain tule, eihän sitä silloin voi imettää! Se on kuitenkin harvinaista.
Itse mietin tätä myös paljon terveyden näkökulmasta. Teollisesti hyvin prosessoitu, steriili korvike on kaukana oikeasti hyvästä ja terveellisestä ravinnosta. Pulloruokituilla tutkimusten mukaan enemmän terveydellisiä ongelmia ja myös älykkyys voi jäädä hieman matalammaksi.
Ei ole ollenkaan niin harvinaista, että maito ei riitä. Tämä on vain niiden äitien väärä uskomus, joilla itsellä imetys on onnistunut. Lisäksi on myös tutkimuksia, joissa korvikkeesta ei ole todettu aiheutuvan mitään haittaa.
Moi! Täällä yksi joka on vahvasti sitä mieltä että todellakin voit olla imettämättä jos haluat. Se ei tee sinusta yhtään huonompaa äitiä eikä se vaikuta lapsesi terveyteen kunhan lapsi saa muuten tasapainoista, terveellistä ravintoa (siis aikuisikään asti!) ja rakkautta, läheisyyttä ja huolenpitoa. Itse sain lapsen päälle kolmekymppisenä ja nimenomaan koin imetyksen "vieraaksi", toiminnaksi ja lisäksi todella epämiellyttäväksi ajatukseksi. Oloni helpottui suunnattomasti kun onneksi jo ennen synnytystä tajusin että lapsi ei tule kärsimään valinnastani. Lapsi onkin aina ollut muutamaa flunssaa lukuunottamatta terve (vauva-aikana taisi sairastaa yhden nuhan), ja sai alusta asti kaiken sylittelyn ja läheisyyden, katsekontaktin, paijaukset ja ihokosketusta - ainoastaan sen sijaan että suussa olisi ollut tissi oli pullo :D Isäkin sai sitten osansa näistä äärimmäisen läheisistä, kauniista syömishetkistä ja oli todella onnellinen siitä.
Kannatan kyllä imetystä kaikille joille se tuntuu luontaiselta ja oikealta valinnalta. Mainitsit, että sinulla on hyvin etäiset suhteet äitiisi. Ja olet aika nuorikin vielä. Sinuna tutkailisin vähän näitä fiiliksiä ja sitä että kuinka voimakas yhteys niillä on tuohon imetysasiaan. Nimittäin sitten on tavallaan turhaa jättää imettämättä jos vieruksuntasi sitä kohtaan olisi ratkaistavissa. Itsellä imettämättä jättäminen oli lopulta niin itsestäänselvä ja varma valinta kaikin puolin ettei sitä tarvinnut enää mitenkään miettiä.
Minä täysimetin 3kk ja sitten siirryttiin pulloruokintaan. imetyksen jatkaminen siinä kohtaa loppui monesta syystä, mutta vieläkin tunnen huonoa omaatuntoa kun en pystynyt imettämään kauemmin. en siitä syystä etten olisi ollut hyvä äiti vaan siitä syystä kuinka tuomitsevaa ilmapiiri on.
Nainen on naiselle susi.
Kun vauva on syntynyt ota se viereesi äläkä jätä siihen sairaalan sänkyyn. Kun vauva tuhisee vieressäsi kuuntele kaikissa rauhassa itseäsi ja sitä miltä sinusta tuntuu. Olet kuitenkin tässä vaiheessa pitänyt vauvaa "sylissä" 9 kuukautta joten vauva tykkää olla vieressäsi. Jos sinusta yhä vaan tuntuu ettet halua imettää niin se ei ole sun juttu. Jos imettäminen tuntuu mahdolliselta kokeile sitä.
Vauva on tyytyväinen ollessaan sun lähellä. Ihan sama imetätkö vai ruokitko pullosta. Jos päädyt pulloruokintaan myös lapsen isän on helpompaa hoitaa vauvaa.
Toista lastani imetin 1,5 vuotta ja toista 4 päivää joten uskon tietäväni mistä puhun
Vierailija kirjoitti:
Moi! Täällä yksi joka on vahvasti sitä mieltä että todellakin voit olla imettämättä jos haluat. Se ei tee sinusta yhtään huonompaa äitiä eikä se vaikuta lapsesi terveyteen kunhan lapsi saa muuten tasapainoista, terveellistä ravintoa (siis aikuisikään asti!) ja rakkautta, läheisyyttä ja huolenpitoa. Itse sain lapsen päälle kolmekymppisenä ja nimenomaan koin imetyksen "vieraaksi", toiminnaksi ja lisäksi todella epämiellyttäväksi ajatukseksi. Oloni helpottui suunnattomasti kun onneksi jo ennen synnytystä tajusin että lapsi ei tule kärsimään valinnastani. Lapsi onkin aina ollut muutamaa flunssaa lukuunottamatta terve (vauva-aikana taisi sairastaa yhden nuhan), ja sai alusta asti kaiken sylittelyn ja läheisyyden, katsekontaktin, paijaukset ja ihokosketusta - ainoastaan sen sijaan että suussa olisi ollut tissi oli pullo :D Isäkin sai sitten osansa näistä äärimmäisen läheisistä, kauniista syömishetkistä ja oli todella onnellinen siitä.
Kannatan kyllä imetystä kaikille joille se tuntuu luontaiselta ja oikealta valinnalta. Mainitsit, että sinulla on hyvin etäiset suhteet äitiisi. Ja olet aika nuorikin vielä. Sinuna tutkailisin vähän näitä fiiliksiä ja sitä että kuinka voimakas yhteys niillä on tuohon imetysasiaan. Nimittäin sitten on tavallaan turhaa jättää imettämättä jos vieruksuntasi sitä kohtaan olisi ratkaistavissa. Itsellä imettämättä jättäminen oli lopulta niin itsestäänselvä ja varma valinta kaikin puolin ettei sitä tarvinnut enää mitenkään miettiä.
Kiitos neuvoista :)
Onneksi tässä on vielä aikaa miettiä. Ja eihän sitä koskaan tiedä, tulenko edes koskaan saamaan lapsia.
En halua kuitenkaan hätiköidä elämän isojen päätösten kanssa.
Ai niin, kun tästäkin taisit ap jotain mainita: En ottanut estolääkitystä synnytyksen jälkeen ja annoin maidon nousta. Pumppasin sitten ensimmäisen 1-2 viikkoa ja annoin vauvalle pullolla mitä irti sain. En muista nyt tähän hätään oikeaa nimeä tälle ensimaidolle, mutta siinähän on erityisen paljon vauvalle tärkeitä ravintoaineita. Lopetin kun maidon koostumus muuttui "normaaliksi". -27
Vierailija kirjoitti:
Minusta on huono päätös olla imettämättä, mikäli siihen kykenisi. Eri asia, jos äidillä joku vaarallinen lääkitys tai hän juo/polttaa (mikä ei ainakaan kuulu hyvään äitiyteen). Tai jos maitoa ei vain tule, eihän sitä silloin voi imettää! Se on kuitenkin harvinaista.
Itse mietin tätä myös paljon terveyden näkökulmasta. Teollisesti hyvin prosessoitu, steriili korvike on kaukana oikeasti hyvästä ja terveellisestä ravinnosta. Pulloruokituilla tutkimusten mukaan enemmän terveydellisiä ongelmia ja myös älykkyys voi jäädä hieman matalammaksi.
Höpöhöpö. Korvikkeella syötetyt vauvat eivät ole sen sairaampia tai tyhmempiä kuin rintaruokitut. Tämä myytti on kumottu jo aikoja sitten.
https://www.express.co.uk/news/science/607477/breast-fed-babies-no-more…
Te imetysnatsit olette vain näreissänne siitä kun jotkut kehtaavat valita helpomman ja hermoja säästävämmän tien lapsen ruokinnassa, eikä kukaan ole vielä antanut teille mitalia näkemästänne vaivasta. :)
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, kun tästäkin taisit ap jotain mainita: En ottanut estolääkitystä synnytyksen jälkeen ja annoin maidon nousta. Pumppasin sitten ensimmäisen 1-2 viikkoa ja annoin vauvalle pullolla mitä irti sain. En muista nyt tähän hätään oikeaa nimeä tälle ensimaidolle, mutta siinähän on erityisen paljon vauvalle tärkeitä ravintoaineita. Lopetin kun maidon koostumus muuttui "normaaliksi". -27
Tätä juuri mietin, että antaisin edes pullolla pumpatun "ensimaidon" sen terveyshyötyjen vuoksi. sillä tottakai välittäisin vauvan terveydestä. Tekisin vauvanruoatkin itse.
-Ap
Osittaisimetin 4 kk ja sen jälkeen vauva sai korviketta pelkästään. Tähän vaikutti omaan ja lapsen kuntoon liittyviä asioita, mutta en koskaan tykännyt imetyksestä. Yritin aika kovasti ja jos olisin jatkanut itseni pakottamista imetykseen siinä tilanteessa jossa olimme (painon laskua, oma sairauteni, vauvan sairaalareissuja, sektiolla ennenaikaisesti syntynyt lapsi jne.) olisin varmasti sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Lapsi on ihana, sosiaalinen ja sairastanut kaksi pikku nuhaa. Läheisyyttä ja syliä on saanut paljon ilman rintaruokintaakin. Imettämättömyyden suurin haitta on ollut joidenkin äitien ja sukulaisten asenteet.
Monessa maassa juuri kukaan ei imetä ja ihan normiälyisiä kansalaisia niissäkin kadulla tallustaa.
Ja huom! Olen korkeakoulutettu, tupakoimaton ja päihteetön keskiluokkainen ja lähes keski-ikäinen mamma, en mikään vastuuton narkkari : )
fact kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Korvikkeella syötetyt vauvat eivät ole sen sairaampia tai tyhmempiä kuin rintaruokitut. Tämä myytti on kumottu jo aikoja sitten.
Te imetysnatsit olette vain näreissänne siitä kun jotkut kehtaavat valita helpomman ja hermoja säästävämmän tien lapsen ruokinnassa, eikä kukaan ole vielä antanut teille mitalia näkemästänne vaivasta. :)
Mielenkiintoista luettavaa. Pulloruokinta olisi tosiaankin myös helpompaa. En missään nimessä haluaisi imettää julkisesti, joten matkoilla yms olisi helppo kaivaa pullo esiin ja ruokkia siten.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
fact kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista luettavaa. Pulloruokinta olisi tosiaankin myös helpompaa. En missään nimessä haluaisi imettää julkisesti, joten matkoilla yms olisi helppo kaivaa pullo esiin ja ruokkia siten.
-Ap
Pulloruokinta ei ole helpompaa. Joudut raahaamaan korviketta kaupasta ja pesemään ja desinfioimaan pulloja ja kantamaan niitä sekä korviketta mukanasi. Miettimään, miten lämmität maidon. Sekä kuuntelemaan superimettäjien vittuilua.
On tietty myös äitejä, jotka eivät juuri pese pulloja tai lämmitä maitoa, mutta he tekevät hallaa meidän hyvien "korvikeäitien" maineelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fact kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Pulloruokinta ei ole helpompaa. Joudut raahaamaan korviketta kaupasta ja pesemään ja desinfioimaan pulloja ja kantamaan niitä sekä korviketta mukanasi. Miettimään, miten lämmität maidon. Sekä kuuntelemaan superimettäjien vittuilua.
On tietty myös äitejä, jotka eivät juuri pese pulloja tai lämmitä maitoa, mutta he tekevät hallaa meidän hyvien "korvikeäitien" maineelle.
Ei minua haittaa pullojen roudaaminen mukana, niitten peseminen ja sellainen :) Ja hyi.. onko oikeasti äitejä jotka eivät pese maitopulloja??
-Ap
No mitäs täällä kyselet kun olet jo ilmeisesti päätöksesi tehnyt ettet imetä. Älä nyt vielä kuitenkaan osta sitä Nestleä. Hanki se lapsi ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
fact kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
On tietty myös äitejä, jotka eivät juuri pese pulloja tai lämmitä maitoa, mutta he tekevät hallaa meidän hyvien "korvikeäitien" maineelle.Ei minua haittaa pullojen roudaaminen mukana, niitten peseminen ja sellainen :) Ja hyi.. onko oikeasti äitejä jotka eivät pese maitopulloja??
-Ap
FB:n Korvikemutsit-ryhmän perusteella on paljon. Yksi syy tähän on tyhmyyden lisäksi se, että neuvoloissa ei saa neuvoa äidinmaidonkorvikkeen oikeaoppista käyttöä.
On tietty myös imettäviä äitejä, jotka tekevät huonoja ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs täällä kyselet kun olet jo ilmeisesti päätöksesi tehnyt ettet imetä. Älä nyt vielä kuitenkaan osta sitä Nestleä. Hanki se lapsi ensin.
Joo, olen päätökseni tehnyt. Kyselenkin vain muiden ihmisten kokemuksia asiasta. Oletpas nokkela.
-Ap
Raskausaikana ajattelin että imetän lasta, mutta kun lapsi syntyi niin se ei ollut niin yksinkertaista. Sairaalassa yritin imettää. Maitoa vaan ei tullut kuin pari tippaa ja lapsi huusi kokoajan nälkäänsä. Imi tyhjää ja ei saanut imuotetta. Lisäksi minuun sattui ja imettäminen tuntui epämukavalta ja vastenmieliseltä, varmaan juuri siksikin koska se ei onnistunut niinkuin olin ajatellut. En halunnut edes yrittää enempää. Olisin ehkä onnistunut jos olisin yrittänyt enemmän mutta en vain halunnut. Löin hanskat tiskiin kahden päivän yrityksen jälkeen. Hoitajat painostivat imettämiseen ja vähättelivät kun sanoin että ei onnistu. Kuulemma kaikki pystyvät imettämään, kyllä siihen kipuun tottuu ja maitoa rupeaa tulemaan enemmän kun imettää vaan... eivät olisi millään halunneet antaa lapselleni korviketta. Lapsen paino ei noussut tarpeeksi kun ei saanut ravintoa. Onneksi oli yksi ihana hoitaja joka ymmärsi minua ja sanoi että pääasia että lapsi jostain ravintonsa saa. Hän sanoi että jos olen päätökseni tehnyt että en enää yritä imettää, niin kyllä voin antaa korviketta. Pulloruokinnalla vauva tuli heti kylläiseksi kun sai mahansa täyteen ja alkoi nukkua tosi hyvin.
Lapsi on nyt 3v. Sairastelua on ollut todella vähän jos juuri ollenkaan. Lisäksi neuvolassa on kehuttu että hän on paljon ikäistään älykkäämpi. Joten ei nämäkään asiat ole aina äidinmaidosta kiinni. Rakastan lastani ja olen aina ollut hänelle hyvä äiti. En ymmärrä miksi jotkut määrittelevät heti huonoksi jos ei halua imettää.