Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanessa, Melissa, Liana, Nora... Olemmeko me ainoita, joiden mielestä suomalaisella lapsella kuuluu olla suomalainen nimi?

Vierailija
17.03.2018 |

Nuo ovat siis tytön luokkakavereita ja kavereita, jotenkin hämmentävää kun suomessa ollaan. Suurin osa noista nimistä myös kuulostaa kornilta suomalaisten sukunimien , Pöntisten ja Kekkosten ja Möttösten kanssa.

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa tylsää jos kaikilla olis samat nimet. Kaikki Laura Virtasia tai Ville Möttösiä. Noo, tuttua ja turvallista ja harmaata massaa.

Ps. Omilla lapsilla tavalliset suomalaiset nimet koska ne sattu sopimaan suuhun ja sukunimi on harvinainen. Eli ei niissäkään mitään pahaa ole jos sellaisen valitsee. Mutta esim. tytölle nimi Gloria on aivan valloittava. Jopa toi Jax on hauska. Onneksi on erilaisuutta!

Vierailija
42/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat siis tytön luokkakavereita ja kavereita, jotenkin hämmentävää kun suomessa ollaan. Suurin osa noista nimistä myös kuulostaa kornilta suomalaisten sukunimien , Pöntisten ja Kekkosten ja Möttösten kanssa.

Oletko ap tosissasi? Meillä on niin tavallinen suomalainen sukunimi, että haluttiin lapsille erikoisemmat nimet, että vähän erottuisivat joukosta. Meillä vanhemmilla oman ikäkauden suosituimmat nimet, joten hirvee määrä on kokonimkaimoja.

Meille ei ole kukaan sanonut mitään negatiivista lasten etunimistä, vaikka toisen nimi tulee Afrikasta ja toisen Intiasta. Teinilapset edelleen tykkäävät nimistään. Sekin kannattaa huomioida, että nimi on ok lapselle aikuisenakin eikä vaan vauvalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytön luokalla on 3 Venlaa ja 3 Oskaria 😀 Tätäkö ap haluaa?

Vierailija
44/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ap kateellinen uniikeille nimille? Oma lapsi tyyliin anttivirtanen...

Vierailija
45/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ihmettelen näitä vanhusnimiä, ei tiedä onko kyseessä vanhainkoti vai päiväkoti kun löytyy Terttua, Kerttua, Iidaa, Einoa ja Väinöä....

Vierailija
46/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä erikoinen nimi ja aina olen nauttinut siitä että olen uniikki. Yhden kaimani olen tavannut netissä. Koulusta jäi mieleen kun samalla luokalla oli Mari A, Mari K ja Mari V. Hrrr... Mutta pääasia että vanhemmat eivät olleet antaneet "hienostelunimiä".

Itse inhoan näitä vanhoja nimiä tällä hetkellä. Ukko, Paavo, Helmi ei oikein iske. Mutta onneksi mieli muuttuu. Esikoisesta nyt 17v halusin Jaden, onneksi en saanut tahtoani läpi .

Vierailija
47/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä uusi ilmiö ole, eikös Kauniit ja Rohkeat tehnyt pienoisen Brooke /Ridge -buumin joskus ysärillä ?

Vierailija
48/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimien on tarkoitus erottaa ihmiset toisistaan, olisi siis hyvä että ne ovat erottuvia! Minulla ei ole minkäänlaista ongelmaa erikoistenkaan nimien kanssa, pari kertaa kun ihmisen tapaa, ei sitä osaa enää ajatellakaan muunnimisenä kuin Sinuhena/ Peesana.

Vierailija
49/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista sukunimistä sen verran, että lapseni sukunimi, joka on eksän ja täysin supisuomalainen, on kuulemma Israelissa aivan arabinimen kuuloinen ja joutuu siksi erikoissyynäykseen passitarkastuksissa.

Että ei suomalainen sukunimi kaikkien korvissa aina ole suomalainen.

Ohis

Meillä on myös ihan suomalainen sukunimi, joka ei tarkoita oikeastaan mitään. Opiskelukaverini on kotoisin Lähi-Idästä ja meidän sukunimissä oli vain yhden kirjaimen ero.

Vierailija
50/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä10420 kirjoitti:

Vanhemmat ovat halunneet kansainväliset nimet siihen ollaan menossa pikkuhiljaa. Mua taasen enemmän ottaa aivoon passit ja en ymmärrä miksi passeissa on ääkköset kun eikö voisi suoraan ne muuttaa jo kansainväliseksi sopiviksi . Ettei tule sähköisessä selvityksessä aina sama homma. Apuun pitää ottaa lentoyhtiön virkailija koska ei voi tehdä kun on ä passissa ja ulkomailla sitä ei tunnetA. Argghh

En ymmärrä hössötystä "kansainvälisistä" nimistä. Vanessat ja Lianat eivät ole mitään kansainvälisiä nimiä, vaan hyvinkin länsimaiseen kulttuuriin sidoksissa olevia. Lianat yms ovat lähinnä amerikkalaista kulttuuria, jossa lasten nimet ovat nykyään tyyliin Liana, Tiana, Kailie yms. Kansainvälisyys vesittyy jo siinä, jos ei vaihda perisuomalaista sukunimeään "kansainväliseksi". Ja miksi ihmeessä pitäisi? Miksi kulttuuri- ja kielierot pitäisi häivyttää ja sulauttaa kaikki yhdeksi harmaaksi massaksi? Mitä erityistä hyötyä näillä muka kansainvälisillä nimillä saavutetaan, varsinkin jos sukunimi jää vaikeasti lausuttavaksi Möttöseksi. Itselläni on suomalaiset etu- ja sukunimet, ja koskaan nimet eivät ole olleet ongelma sen enempää ulkomailla kuin ulkomaalaisille Suomessa. 

Vierailija
51/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, tosin varsinaisia suomalaisia nimiähän on loppujen lopuksi aika vähän, etten ihan noin jyrkkä ole. Mutta ns. hienostelunimet on usein aika hölmöjä etenkin perisuomalaisen sukunimen kanssa. Mainitsemasi esimerkit eivät ole erityisen pahoja (ainakaan Melissa ja Nora/Noora), mutta nämä Jemmicat ja Adeliinat ja Odelia-Memmiinat on kauheita.

Adeliinahan etenkin kuulostaa lausuttuna niin suomalaiselta kun vaan voi. Mieti itse kuinka hölmöltä se kuulostaisi jonkun ulkomaalaisen sukunimen kanssa?

Vierailija
52/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme suomibrittiperhe ja annoimme lapsille nimet joista tykkäämme, en tosiaankaan miettinyt osaako joku kaukainen sukulainen Lappeenrannasta ääntää nimet oikein.

Vierailija
53/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen asia on tuo möttös-juttu, suurimmalla osalla suomalaisista on joku ihan muu sukunimi kuin ääkkösellinen nen-loppuinen. Vanessa Malvalehto, Nora Aarnisalo tai Melissa Tammenmaa eivät kuulosta (ainakaan minusta) mitenkään epäsointuisilta tai rahvaanomaisilta.

Itse olen sieltäpäin missä yleisin sukunimi on Korhonen, Karjalainen, Moilanen, Heikkinen ja Pyykkönen, ei paljoa Malvalehtoja, Aarnisaloja tai sen suuntaisia näkynyt. Ruotsalaisia Heetmanneja Perimaneja vielä vähemmän. Meillä oli jo jonkun sortin hienostelua, jos oli rimmaava nimi :D

Toki yleisiä nimiä on paljon, mutta kymmentä yleisintä nimeä on noin 200 000. suomalaisella, ja siitä 100. yleisimpään sukunimiä on 6 000 -10 000. ihmisellä. Eli tasaisesti levitettynä aika ohuesti kuitenkin. Kävin katsomassa kerrostaloni alakerran nimitaulua (asun Helsingissä, joten nimiä on monesta suunnasta) ja siellä oli Koskinen, Laamanen, Saarinen ja Määttä,  mutta myös Tärkki, Salpamäki, Frosterus ja Kangaskorte. Olen itse Länsi-Suomesta, joten nen-loppuiset eivät ole olleet niin yleisiä kuin joissakin muissa Suomen osissa.

Eivätkä esimerkiksi Erika Korhonen tai Karjalainen niin kamalalta kuulosta, joidenkin  mielestä ehkä kovilta,  mutta eivät  mitenkään sopimattomilta.

Vierailija
54/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa kun oma nimi on niin perussuomalainen ja ulkomaalaisten vaikea lausua. Käytän nyt toista nimeäni.

Vierailija
55/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kellekään kuuluu minkä nimen joku lapselleen antaa. Pitäkää huoli omista asioistanne. Hemmetti kun ruvennut ärsyttämään ohjeet ”ette sitte anna semmosta tai semmosta nimeä”. Ei kävis mielessäkään neuvoa jotain toista hänen lapsensa nimeä koskien. Mikä ihmisiä vaivaa?

Vierailija
56/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalaisella lapsella on hyvä olla suomalainen etunimi, sellainen joka löytyy almanakasta.

Aikoinaan naapurin mummo sanoi " kissat nimet ite keksitään".

Ja onhan se hyvä tietää nimipäivänsä . Suomalainen nimi on helppo lausua ja kirjoittaa, ei tarvii joka käänteessä tavata miten se kirjoitetaan oikein.

Kyllä almanakasta löytyy harvinaisia  nimiä , enemmistönä on juuri ne nimet joita todella harvat käyttävät. 

Sieltä löytyy sellaisiakin, joita ei varmasti ole montaa samannimistä.

Ja esim. -30 - 50 lukujen nimisuosikit voisivat jo tullakin uusio muotiin.

Itse en laittaisi koskaan TOP-10 suokkilistalla olevaa nimeä lapselleni. Siinä ei ole persoonallisuutta.

Vierailija
57/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä törmää ihan suomalaisilla lapsilla niin erikoisiin nimiin, että ihmettelen miten ne ovat päässeet läpi. Muistaakseni siitä on (ainakin ollut) jotain säädöksiä, että nimen pitää olla suomen kieliasun mukainen ja asiallinen.

Vierailija
58/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä väliä lausutaanko juuri oikein, varsinkaan ekalla kerralla. Oma nimeni Maria lausutaan eri maissa eri tavoilla, enkä ole siitä rikki mennyt! Suurin osa vanhemmista ei välitä vaikka Hilja-mummon kutsuisi Brookea Ruukeksi tai jollain lempinimellä.

Vierailija
59/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomalaisella lapsella on hyvä olla suomalainen etunimi, sellainen joka löytyy almanakasta.

Aikoinaan naapurin mummo sanoi " kissat nimet ite keksitään".

Ja onhan se hyvä tietää nimipäivänsä . Suomalainen nimi on helppo lausua ja kirjoittaa, ei tarvii joka käänteessä tavata miten se kirjoitetaan oikein.

Kyllä almanakasta löytyy harvinaisia  nimiä , enemmistönä on juuri ne nimet joita todella harvat käyttävät. 

Sieltä löytyy sellaisiakin, joita ei varmasti ole montaa samannimistä.

Ja esim. -30 - 50 lukujen nimisuosikit voisivat jo tullakin uusio muotiin.

Itse en laittaisi koskaan TOP-10 suokkilistalla olevaa nimeä lapselleni. Siinä ei ole persoonallisuutta.

No, olen Maria ja joutunut koko ikäni tavaamaan että ii:llä, ei jii:llä. Ja sitten se on kirjoitettu Marija. Liian eksoottinen nimi?

Vierailija
60/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiusaatte nimen takia?

Me olemme myös koulutettuja. Samoin molempien suku. Siksi en ymmärrä tätä "koulutetut antavat suomalaisia nimiä". Jotenkin hävettää moinen itsensä tituleeraaminen.

Meidän lapsilla on 1870-luvulla muodissa olleet nimet, koska mielestäni ne olivat kauniit. Tämän palstan mukaan ne ovat roskasakin nimet. Ei minua haittaa vaikka olisi näin.

Toivon kovasti, että olette jo eläkkeellä kun he aloittavat työelämän, tai ettei kukaan teistä kiusaajista opeta heitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi