Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanessa, Melissa, Liana, Nora... Olemmeko me ainoita, joiden mielestä suomalaisella lapsella kuuluu olla suomalainen nimi?

Vierailija
17.03.2018 |

Nuo ovat siis tytön luokkakavereita ja kavereita, jotenkin hämmentävää kun suomessa ollaan. Suurin osa noista nimistä myös kuulostaa kornilta suomalaisten sukunimien , Pöntisten ja Kekkosten ja Möttösten kanssa.

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs vika nyt esim Vanessassa on? Helppo lausua, ihan ok nätti nimi. Itse en antaisi sitä lapselleni, mutta nimessähän nyt ei ole kerrassaan mitään vikaa.

Oma sukunimeni on ulkomaalainen ja on kirjoitusasultaan muutenkin "vaikea", (on ch-äännettä, vierasperäisiä kirjaimia ja aksenttimerkkiä), vaikka itse olenkin ihan suomalainen. Pitäisikö mahdollisen tyttären nimeksi anttaa nyt sitten joku Tytti ihan vain siksi, että jos hän joskus menee naimisiin Pöntisen kanssa ja sattuisi ottamaan miehensä sukunimen? 

On kyllä aika huvittavaa, että täällä yritetään repiä ylemmyydentuntoa siitä, että oman lapsen nimi ei ole jokin, jonka täällä nyt ovat mammat keskenään päättäneet olevan alemman sosiaaliluokan nimi. 

Eritoten säälittävää on, että pelkän etunimen perusteella määritellään lapsen status jo valmiiksi, näkemättä ja tietämättä lapsesta tai hänen juuristaan mitään.

Hävetkää.

Vierailija
22/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva nimi on alkuperältään täysin suomalainen .  Mutta joo, kyllähän se  Patricia  Möttönen  tai  Billy Pöntinen  on vähän hassu nimi .D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi lapsia niin antaisin nimet Suomen luonnosta, luontonimet ovat kauneimpia <3

Ja erittäin muodikkaita, joten valitettavasti myös ikäluokkansa yleisiä nimiä. 

Vierailija
24/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi lapsia niin antaisin nimet Suomen luonnosta, luontonimet ovat kauneimpia <3

Suomen luonnosta löytyy kyllä paljon sellaisia nimiä ja nimeksi sopivia asioita, jotka eivät ole vielä käytössä. Mieti kuinka paljon on luontoon liittyvää sanastoa, aivan älyttömästi!

Vierailija
25/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tytär on Ida ja on hassua ajatella, että sekin on kansainvälinen nimi :D  Kuulostaa niin umpisuomalaiselta, että joskus oikein säpsähtää kun jossain jenkkisarjassa on Ida.

Mä valitsin Idan aikoinaan, koska se on niin kansainvälinen nimi (on liki kaikkialla maailmassa) ja koska se on niin iätön (löytyy suvusta useamman sukupolven takaa).

Vierailija
26/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin niin kovin halunnut tyttärestäni Vivianin, mutta kun sukunimeni sattuu olemaan se Pöntinen!

Jos olisin Ranta tai Aalto....Vivian Aalto kuulostaa ihanalta <3  mutta Vivian Pöntinen taas vitsiltä :( !

Tyttö on nyt jo ylä-asteella, mutta vieläkin ketuttaa. Etenkin, kun tajusi että muut ovat uskaltaneet.

Vierailija
27/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, tosin varsinaisia suomalaisia nimiähän on loppujen lopuksi aika vähän, etten ihan noin jyrkkä ole. Mutta ns. hienostelunimet on usein aika hölmöjä etenkin perisuomalaisen sukunimen kanssa. Mainitsemasi esimerkit eivät ole erityisen pahoja (ainakaan Melissa ja Nora/Noora), mutta nämä Jemmicat ja Adeliinat ja Odelia-Memmiinat on kauheita.

Joskus tuli radio-ohjelma tästä.

Aidosti suomalaisia nimiä oli miehistä vain Tapio, eikä niitä naisten nimiäkään ollut kuin korkeintaan kolme.

Samaa ajattelin, että tosi vähän on täysin suomalaisia nimiä. Luontonimet kenties.

Oma tyttäreni on Maria. Sopii mielestäni hyvin suomalaisten suuhun, vaikka ei tietenkään ole alkuperältään Suomesta.

Vierailija
28/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_muinaisnimet

Tarkoitat siis, että valitsette lapsen nimen näistä?

Vierailija
29/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista sukunimistä sen verran, että lapseni sukunimi, joka on eksän ja täysin supisuomalainen, on kuulemma Israelissa aivan arabinimen kuuloinen ja joutuu siksi erikoissyynäykseen passitarkastuksissa.

Että ei suomalainen sukunimi kaikkien korvissa aina ole suomalainen.

Ohis

Vierailija
30/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on komeat nimet. Uljas Untamo...

Vierailija
31/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän tutkittiin. Köyhemmät ja vähemmän koulutetut antaa noita nimiä, ja sitten enemmän koulutetut antaa suomalaisia nimiä. Meillä on ihan suomalainen nimi lauseella ja koulutettuja ollaan, sama lähipiirissä.

Tuota harrastettiin jo 1800-luvulla. Sittemmin saman kaltainen tapa levisi muuallekin köyhemmän kansan keskuuteen, nimen kuului olla juhlava vaikka kutsumanimi olisikin ollut lyhyt ja ytimekäs ( vrt. Villehard- Ville).

Vierailija
32/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan annoin lapselle nimen oman isoisoäitini mukaan, 1888 syntynyt hämäläisemäntä. Eräs puoli tuttu vanhempi nainen arvosteli nimeä, suoraan minulle, miksi lapselle ei voi antaa suomalaista nimeä. Toki tiesin, että nimi ei ole kalevalainen Aino, vaan ulkomailta Ruotsista, Saksasta tullut.

Mutta eipä ole nimi ollut missään päin maailmaa vakea kenellekään. tuttu nimi ympäri maailmaa, Kanerva olisi ollut paljon hankalampi tavailla joka puolella, no ehkä siitä olisi saanuut juttua.

Niin, sehän on saksaksi Erika ja englanniksi Heather.

Vierailija
33/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen luonnosta löytyy kyllä paljon sellaisia nimiä ja nimeksi sopivia asioita, jotka eivät ole vielä käytössä. Mieti kuinka paljon on luontoon liittyvää sanastoa, aivan älyttömästi!

Oi kyllä, Siankärsämö Möttösen täytyy tapahtua!

Vierailija
34/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, tosin varsinaisia suomalaisia nimiähän on loppujen lopuksi aika vähän, etten ihan noin jyrkkä ole. Mutta ns. hienostelunimet on usein aika hölmöjä etenkin perisuomalaisen sukunimen kanssa. Mainitsemasi esimerkit eivät ole erityisen pahoja (ainakaan Melissa ja Nora/Noora), mutta nämä Jemmicat ja Adeliinat ja Odelia-Memmiinat on kauheita.

Joskus tuli radio-ohjelma tästä.

Aidosti suomalaisia nimiä oli miehistä vain Tapio, eikä niitä naisten nimiäkään ollut kuin korkeintaan kolme.

Aivan, kaikki Laurat, Tiinat, Minnat, Jukat, Arvit, ja Mikot tulevat jostakin muusta kielestä, varsin usein hepreasta, kreikasta tai latinasta romaanisten, germaanisten ja slaavilaisten kielten kautta – ihan esimerkiksi siitä syystä että hyvin pitkään tapana oli nimetä lapset lähinnä syntymäpäivää muistopäiväänsä viettävän pyhimyksen nimellä, joten nimet tarttuivat ja erilaisia muunnoksi syntyi.

Mitä ”uusien” ulkomaalaisten nimien käyttöön tulee, minusta kannattaa katsoa että ne sopivat suomalaiseen puheeseen, eikä noissa Melissoissa (mehiläinen), Vanessoissa (keksitty nimi, sittemmin myös perhossuku) ja muissa otsikossa mainituissa ole mitään sellaista joka tekisi ne vaikeiksi lausua, kirjoittaa tai yleensä mieltää naispuolisen henkilön nimeksi.

Toinen asia on tuo möttös-juttu, suurimmalla osalla suomalaisista on joku ihan muu sukunimi kuin ääkkösellinen nen-loppuinen. Vanessa Malvalehto, Nora Aarnisalo tai Melissa Tammenmaa eivät kuulosta (ainakaan minusta) mitenkään epäsointuisilta tai rahvaanomaisilta.

Vierailija
35/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu aika paljon siitä nimestäkin .  Claudia,  Charlotta, ja Felicia esimerkiksi ovat suomalaiselle hankalia lausua ja kirjoittaa, "Möttönen " saa aina tavuttaa ja korjata että  että C-H--A... Ceellä ! Eikun ceellä!

Kun taas esim. Olivia taipuu hyvin myös vanhemman sukupolven suuhun eikä kirjoitusasusta ole epäselvyyttä.  Kukin nimetköön lapsensa miten tahtoo, mutta mitä järkeä on valita mahdollisemman vaikea nimi ja itkeä sitten, kun  "tyhmät suomalaiset juntit"   lausuvat sen väärin !

Charlotta on lyhennetty Lotaksi aikoja sitten.

Vierailija
36/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavasta lapsestani tulee Vasara Vesivalo!

Vierailija
37/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi kyllä, Siankärsämö Möttösen täytyy tapahtua!

:D   Onhan niitä vaikka kuinka paljon!

Lätäkkö, Loska, Risu, Tatti tai Tuulenpesä olis ihania :) 

Vierailija
38/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllä jaksaa toisten nimet kiinnostaa! Itse olen Maria, tosi noloa kun niin yleinen nimi ympäri maailmaa. Ainiin mutta siinä ei ole C-kirjainta niin ihan ok. Lapselleni on ihan ns. normi nimi mutta aika erikoinen pitäisi nimen olla että jaksaisin arvostella.

Vierailija
39/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän vanhempien huonoa arvostelukykyä osoittavina lähinnä sellaisia nimiä, joiden lausuminen on suomeksi epäluontevaa. Esimerkiksi tämä palstallakin moneen otteeseen ruodittu Jax, joka ilmeisesti lausutaan Tsäks. Todennäköisesti nimen haltija saa joka paikassa selittää, miten nimi lausutaan. Lisäksi suomeksi artikuloiden se kuulostaa aika hölmöltä, englanniksi toki luontevampi. Mutta suomenkieliselle ihmiselle hyvin vaivalloinen ja höpsö nimi mielestäni. Vastaavia ovat nämä Chloet ja Kyliet. En ikinä antaisi lapselleni nimeä, jota ei pysty käyttämään luontevasti ja vaivattomasti suomenkielisessä puheessa. (Tosin kerrottakoon, että olen jollain hassulla tavalla lämmennyt nimelle James, kun olen havainnut, että James Hirvisaaren kohdalla se lausutaan kuten kirjoitetaan, eikä tseims. :D)

Mutta kyllä sen suomalaisuudenkin voi viedä liian pitkälle. Tiedän tyttölapsia, joilla on miehen nimestä väännetty nimi tyyliin Heikkiina. En kyllä näissäkään tavoita, millaisella valintaprosessilla lopputulokseen on päädytty.

Vierailija
40/132 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen asia on tuo möttös-juttu, suurimmalla osalla suomalaisista on joku ihan muu sukunimi kuin ääkkösellinen nen-loppuinen. Vanessa Malvalehto, Nora Aarnisalo tai Melissa Tammenmaa eivät kuulosta (ainakaan minusta) mitenkään epäsointuisilta tai rahvaanomaisilta.

Itse olen sieltäpäin missä yleisin sukunimi on Korhonen, Karjalainen, Moilanen, Heikkinen ja Pyykkönen, ei paljoa Malvalehtoja, Aarnisaloja tai sen suuntaisia näkynyt. Ruotsalaisia Heetmanneja Perimaneja vielä vähemmän. Meillä oli jo jonkun sortin hienostelua, jos oli rimmaava nimi :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä