Mistä johtuu että kilpirauhasen vajaatoimintaa on nykyään niin paljon
Tutuilla joka toisella on kilpirauhasen vajaatoiminta. Oireita on ja paljon.
Kommentit (80)
Kilpirauhanen ei saa tarvitsemaansa kilpirauhashormonia keholta. Keho tarvitsee tiettyä ravintoainetta tuottaakseen kilpirauhashormonia (ja muuta hormoneja), ette ikinä arvaa mikä se ravintoaine on?
Tyydyttynyt rasva.
Jos tutkitte asiaa oikeasti syvältä niin voin jo ennakkoon kertoa että kookosöljy on h*lvetin hyvä keino antas keholle sen tarvitseman tyydyttyneen rasvan. Muistakaa tämä rasva on ainoa asia josta keho voi valmistaa hormoneja itselleen, myös kilpirauhashormooneja.
Jos käytät mm. Ruokaan rypsiöljyä, oliiviöljyä ja leivän päälle margariiniä ja mahd. Rasvatonta juustoa. Mistä luulet kehosi saavan kolesterolia josta valmistaa hormooneja? Aivan. Ajan kuluessa ei ole mikään ihme että tulee erinäisiä ongelmia.
Olen itsekin miettinyt aina tuota Tsernobyl-yhteyttä kun olen s. 1986, ja minulla on monia vaivoja.
Minulla on itsellä kilpirauhasen vajaatoiminta 15-vuotiaasta, myöskin astma, allergioita (todella herkkä sisäpölylle ja siitepölylle).
Myöskin sääriluuni ovat hiukan näkyvästi käyrät (ns. bow leg syndrome) vaikka meillä oltiin lapsena tosi tarkkoja vitamiineista.
Myöskin myöhemmällä aikuisiällä nenäni sisältä on löytynyt tusinoittain polyyppeja joten joudun käyttämään kortisonisuihketta päivittäin että pysyvät kurissa tai paisuvat niin että nenä täysin ummessa.
Voi kai sitä myös geenejä syyttää mutta on aina mietityttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan myös diagnosointi on parantunut, joskin vasta oli uutinen, että Suomessa ylidiagnosoidaan. Nykyään myös pienempi kynnys lähteä tutkittavaksi. Varmasti kilpirauhasen vajaatoiminta, niinkuin muitakin sairauksia, on ollut paljon vuosikymmeniäkin sitten, niistä ei vain ole tiedetty.
Vuosia ilman hoitoa sairastaneena on vaikea uskoa, että vajaatoimintaa ylidiagnosoitaisiin. Pikemminkin alidiagnosoidaan, kun tuijotetaan liian korkeaa TSH-viitearvoa eikä piitata potilaiden oireista.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin miettinyt aina tuota Tsernobyl-yhteyttä kun olen s. 1986, ja minulla on monia vaivoja.
Minulla on itsellä kilpirauhasen vajaatoiminta 15-vuotiaasta, myöskin astma, allergioita (todella herkkä sisäpölylle ja siitepölylle).
Myöskin sääriluuni ovat hiukan näkyvästi käyrät (ns. bow leg syndrome) vaikka meillä oltiin lapsena tosi tarkkoja vitamiineista.
Myöskin myöhemmällä aikuisiällä nenäni sisältä on löytynyt tusinoittain polyyppeja joten joudun käyttämään kortisonisuihketta päivittäin että pysyvät kurissa tai paisuvat niin että nenä täysin ummessa.
Voi kai sitä myös geenejä syyttää mutta on aina mietityttänyt.
Mullakin astma ja fessleikkaus käytynä. T: se kevarilla silloin päästellyt
Vierailija kirjoitti:
Kulkeeko rinnatusten mielenterveysongelmien kanssa?
Siinä mielessä kyllä, että vajaatoiminta tulkitaan liian usein masennukseksi ja tarkempien tutkimusten sijaan annetaan mielialalääke.
Ihmiset syö nykyään valmisruokia ja grilliaterioita. Niihin ei käytetä jodioitua suolaa, vaan ilman jodia olevaa. Joten ihmiset ei saa tarpeeksi jodia. Voisko olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketeollisuus hieroo käsiä. Lääkärit saa bonuspalkkaa?
Hieroo käsiään? Miksi?
Thyroksiini on tosi halpaa.
Halpaa ja helppoa rahaa.
Tyhmä. Sen tekeminen ei ole sen halvempaa, kuin muidenkaan lääkkeiden, mutta hinta on pieni.
Minkätasoista lähdekritiikkiä te oikein harrastatte? Missä on sanottu, että sen määrä olisi jotenkin nousussa? Jos esim. suhteutetaan vaihdevuosi-ikään tulleisiin naisiin, joilla sitä aika paljon diagnosoidaan? Tsernobyl ei ole vaikuttanut asiaan mitenkään. Suomessa on jo kauan ollut paljon kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Ei kannata hysterisoitua koska mutu.
Muovien kemikaalit nro 1! Ja ympäristömyrkyt
Vierailija kirjoitti:
Varmaan myös diagnosointi on parantunut, joskin vasta oli uutinen, että Suomessa ylidiagnosoidaan. Nykyään myös pienempi kynnys lähteä tutkittavaksi. Varmasti kilpirauhasen vajaatoiminta, niinkuin muitakin sairauksia, on ollut paljon vuosikymmeniäkin sitten, niistä ei vain ole tiedetty.
No en usko ylidiagnosointiin. Kyllä edelleen on vaikea saada koelääkitystä oireista ja arvoista huolimatta. Muualla koelääkityksen voi saada, jos tsh on yli 2,5 ja oireita paljon. Muistan kun kun oma tsh oli 13 ja olin tosi huonossa kunnossa, mutta just ja just lääkitys määrättiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset syö nykyään valmisruokia ja grilliaterioita. Niihin ei käytetä jodioitua suolaa, vaan ilman jodia olevaa. Joten ihmiset ei saa tarpeeksi jodia. Voisko olla?
Kukaan ei saa suolasta riittävästi jodia, vaikka kaikki käyttämänsä suola olisi jodioitua. Ja kyllä, jodinpuute on yleistä. Ja kyllä, voi johtaa kilpirauhasongelmiin.
Jodinpuutteesta ei kärsi kun syö silloin tällöin merilevää.
Vierailija kirjoitti:
Jodinpuutteesta ei kärsi kun syö silloin tällöin merilevää.
Sushia vaan kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en usko ylidiagnosointiin. Kyllä edelleen on vaikea saada koelääkitystä oireista ja arvoista huolimatta. Muualla koelääkityksen voi saada, jos tsh on yli 2,5 ja oireita paljon. Muistan kun kun oma tsh oli 13 ja olin tosi huonossa kunnossa, mutta just ja just lääkitys määrättiin.
Ohhoh. Toisaalta, ehkä olen nykyään sen verran lääkevastainen, että yrittäisin parantaa tilanteen luontaisesti ja ottaisin tyroksiinia pienimmällä mahdollisella annoksella.
Oma TSH:ni hyppäsi arvoon 16, kun äitini kuoli. Arvioin sen stressireaktioksi enkä hoitanut lääkkeellä (annoksen nostolla, rauhaseni on poistettu) vaan arvo palautui itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Se syy on se, että lääkitys tuohon tuntuu huumeen kaltaiselta boosteroinnilta. Vaikutus on kuin jollakin amfetamiinilla. Kun aikanaan elimistö sitten tuohonkin tottuu, niin niin... no, itsepä ovat osansa valinneet.
Miten ihmeessä itsepähän ovat osansa valinneet? Mun mies on sairastanut syntymästään asti, ja meni vauvana huonoon kuntoon ennenkuin tajuttiin mikä on pielessä. En käsitä miten tuon voi itse valita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. Toisaalta, ehkä olen nykyään sen verran lääkevastainen, että yrittäisin parantaa tilanteen luontaisesti ja ottaisin tyroksiinia pienimmällä mahdollisella annoksella.
Oma TSH:ni hyppäsi arvoon 16, kun äitini kuoli. Arvioin sen stressireaktioksi enkä hoitanut lääkkeellä (annoksen nostolla, rauhaseni on poistettu) vaan arvo palautui itsestään.
Valitettavasti tuo ei omalta kohdaltani onnistu. Olin niin huonossa kunnossa, että työkaverinikin ihmettelivät mikä minua vaivaa. Todella pahojen muistihäiriöiden takia aloin epäillä aivokasvainta, ja se oli yksi syy miksi menin lääkäriin. Lisäksi oli pitkä lista muita oireita.
Nyt kilpirauhanen tuhoutuu pikkuhiljaa, joten joudun olemaan loppuelämän lääkityksellä. Tällä hetkellä annos on jo 250 µg.
Vierailija kirjoitti:
Se syy on se, että lääkitys tuohon tuntuu huumeen kaltaiselta boosteroinnilta. Vaikutus on kuin jollakin amfetamiinilla. Kun aikanaan elimistö sitten tuohonkin tottuu, niin niin... no, itsepä ovat osansa valinneet.
😂 Ai amfetamiini-efekti. Ikävä tuottaa pettymys, ei ole. Ei tule sen enempää pärinöitä kuin lasillisesta maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tuo ei omalta kohdaltani onnistu. Olin niin huonossa kunnossa, että työkaverinikin ihmettelivät mikä minua vaivaa. Todella pahojen muistihäiriöiden takia aloin epäillä aivokasvainta, ja se oli yksi syy miksi menin lääkäriin. Lisäksi oli pitkä lista muita oireita.
Nyt kilpirauhanen tuhoutuu pikkuhiljaa, joten joudun olemaan loppuelämän lääkityksellä. Tällä hetkellä annos on jo 250 µg.
Jännä. Minä painan 81 kg ja rauhanen poistettu ja silti pärjään 140 mikrolla.
Itse ainakin yrittäisin ensin niin.