Mistä johtuu että kilpirauhasen vajaatoimintaa on nykyään niin paljon
Tutuilla joka toisella on kilpirauhasen vajaatoiminta. Oireita on ja paljon.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan myös diagnosointi on parantunut, joskin vasta oli uutinen, että Suomessa ylidiagnosoidaan. Nykyään myös pienempi kynnys lähteä tutkittavaksi. Varmasti kilpirauhasen vajaatoiminta, niinkuin muitakin sairauksia, on ollut paljon vuosikymmeniäkin sitten, niistä ei vain ole tiedetty.
Näin minäkin uskon. Itselläni on ollut vajaatoiminta jo yli 30 vuotta, joka hoidettu thyroxiinilla. Hoitotasapaino on hyvä, elän täysipainoista elämää. En ole ihava enkä ylipainoinen, koskaan ollutkaan. Edes ennen vajaatoiminnan löytymistä en lihonut. Sen sijaan mikään uni ei riittänyt. Ruokahalu oli kokonaan tiessään. Olin kokonaisvaltaisesti hidas ja tokkurainen. Näkö sumeni. Masennus... siis koko elimistö kävi todella hitaalla liekillä.
Kerran eräs lääkäri sitten väitti, että syön thyroxinia turhaan. Ei suostunut uusimaan reseptiä vaan käski olemaan 6 viikkoa ilman lääkettä ja sitten verikokeeseen. En pystynyt olemaan sitä kuutta viikkoa. Reilun kolmen viikon jälkeen marssin labraan, verikokeen tulos 6 kun labran viitearvot 12-20. Kuvitelmaahan se minun sairauteni oli. Kai sitten aletaan väittämään että diabetesta ei ole? Se on vain lääkäreitten ja lääketehtaitten salajuoni lypsää rahaa? Mikä siinä on niin kauhean vaikea hyväksyä, että joillakin vain kerta kaikkiaan on näin? Kyllähän jokainen tervejärkinen mieluiten olisi ilman minkäänlaista pilleriä, mutta kun ja jos se on elämän edellytys, totta kai sen ottaa kiitollisuudella vastaan!
Ihmiset on katkeria mitä ihmeellisimmistä asioista!
Otata myös vaikka yksityisellä ferritiini, koska tyroksiini ei toimi ilman rautaa. Ferritiinin pitää olla ainakin 80. Lisäksi riittävästi jodia. Syön 300 mikroa päivässsä. Näin minulla saatiin tyroksiini toimimaan. Sitä ennen arvot sahasivat ja olo oli aina huono.
Ihan samasta syystä, kun 70-80-luvulla kolesteroli arvot nousivat eli yhä enemmän ja useammin otetaan kokeet "varmuuden vuoksi"
jossa arvot tulevat sitten ilmi.
Nykyään kilpirauhasenkoe otetaan usein jo rutiinitarkastuksessa, kun vielä 2000-luvun alussa esim. 50v äidiltäni oli lääkäri kysynyt, onko koskaan otettu kilpirauhaskoetta. No, eihän sitä ollut.
Ennen ihmiset sairastivat monia sairauksia tietämättään, mutta nykyisin ne hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Se osataan nykyään diagnosoida. Ennen se oli mielisairaus.
Siis tätä luulen. Itselläni on ollut kylmä koko elämäni. Vasta yli 20 vuotiaana otettiin kilppariarvot ja sain lääkityksen, kas, kylmyys hävisi.
Nyt kun nuo mikromuovit ovat pinnalla, mikähän mahtaisi olla niiden osuus kilppareiden suhteen? Se tiedetään, että muoveissa on hormonihäiritsijöitä (bisphenoleita). Luulisi niiden vaikuttavan myös tyroksiini-hormoniinkin?
Vierailija kirjoitti:
Kulkeeko rinnatusten mielenterveysongelmien kanssa?
Kyllä kulkee. Monen "kilpparin vajaatoiminta" on usein pelkkää psyykkistä oireilua, eikä mitään fyysistä. Monille on vaikea myöntää kärsivänsä henkisestä sairaudesta, joten kilpparin vajaatoimintaan on helpompi laittaa uskonsa ja ottaa se henkinen paha olo pelkkänä fyysisen sairauden oireena.
Ja tämä on totuus jonka tietävät ihan hyvin myös alan lääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan monenkin asian summa, veikkaan jotain ympäristössä ja/tai ravinnossa. Lisäksi stressi saa aikaan hormoniepätasapainotiloja.
Yksi yleinen syy edelleen on jodinpuute. Sitä pöytäsuolaa saisi lappaa verenpainetautiin asti, että sillä saisi jodia elimistöönsä riittävästi. Vegaaneilla jää maidon jodi saamatta.
Olen itsekin kilpirauhassairas.
Toisaalta, Hashimoton tautia eli yleisintä vajaatoiminnan muotoa sairastavien pitäisi joidenkin lähteiden mukaan jopa vältellä runsasta jodinsaantia ruuastakin, saati jodilisän purkista ottoa. Esim. Saksassa tämä kuuluu yleisesti hoitosuosituksiin. Jodi itseasiassa edesauttaa kilpirauhasen tuhoutumista. Vaikea tietää, mihin uskoa. Itse vajislaisena syön kyllä jodipitoisia ruoka-aineita, mutta jodia sisältävistä ravintolisistä olen luopunut.
Itsellä oli pidempään oireita ja sain lääkityksen. Mulle ei vaan tavan Tyroksiini sovi, koska mulla on wilsonin syndrooma eli lithyronilla vasta oireet parantuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kulkee. Monen "kilpparin vajaatoiminta" on usein pelkkää psyykkistä oireilua, eikä mitään fyysistä. Monille on vaikea myöntää kärsivänsä henkisestä sairaudesta, joten kilpparin vajaatoimintaan on helpompi laittaa uskonsa ja ottaa se henkinen paha olo pelkkänä fyysisen sairauden oireena.
Tämähän on juuri päinvastoin. Ennen on syötetty masennuslääkkeitä vaikka kyseessä on ollut vajaatoiminta. Masennuksen ovat hävinneet, kun on saatu oikeaa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tai sitten lääkäri vaan tuijottaa niitä nipinnapin viitteissä olevia arvoja ja on, että: "nää on ihan normaalit, ei voi johtua kilpirauhasesta", vaikka Suomessa yleisesti käytössä olevat viitearvot poikkeavat niistä, mitä muualla käytetään ja mitkä on oikeammiksi todettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, lääkärit eivät kyllä tunnu tajuavan edes perusasioita: jokainen HORMONI tuottaa käytösvasteen. Mikäli homeostaasi on pielessä, käytösvaste muuttuu. Homeostaasien toiminnasta glukoosihomeostaasi tiedetään hyvin ja sille on rajat, mutta tyroksiinin osalta käydään koko ajan debattia mikä on oikea raja. Behavioristisesti katsottuna hormonitoiminnon häiriöt ovat juurisyy todella moneen mielialaoireeseen tai jopa sairauteen, mutta koska se on huono business, lääketiede ei tätä tule tukemaan koskaan. Lääketiede kun on businestä, ei ihmisten parantamista siten, että juurisyitä etsittäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin miettinyt aina tuota Tsernobyl-yhteyttä kun olen s. 1986, ja minulla on monia vaivoja.
Minulla on itsellä kilpirauhasen vajaatoiminta 15-vuotiaasta, myöskin astma, allergioita (todella herkkä sisäpölylle ja siitepölylle).
Myöskin sääriluuni ovat hiukan näkyvästi käyrät (ns. bow leg syndrome) vaikka meillä oltiin lapsena tosi tarkkoja vitamiineista.
Myöskin myöhemmällä aikuisiällä nenäni sisältä on löytynyt tusinoittain polyyppeja joten joudun käyttämään kortisonisuihketta päivittäin että pysyvät kurissa tai paisuvat niin että nenä täysin ummessa.
Voi kai sitä myös geenejä syyttää mutta on aina mietityttänyt.
Mullakin astma ja fessleikkaus käytynä. T: se kevarilla silloin päästellyt
Vastaan tähän, koska hukkasin aamusilmillä sen viestin, jossa puhuttiin autoimmuunisairauksista yleensä. Itse olen -79 (Tshernobylin aikaan yleensä puussa tai kirkonrottaa kavereiden kanssa), ja saanut diagnooseja autoimmuunisairauksiin vuosina -81, 2005, 2006 ja 2010. (Sentään nuoruus terveehkönä....) Viimeisin näistä Hashimoto eli kilpirauhanen toimii miten sattuu, välillä liikaa, välillä liian vähän. Nykyään jo pelkästään liian vähän.
Tätä komboa ihmetellessä yksi lääkäreistäni (gastroenterologi) heitti, että tällaisilla ihmisillä, joilla on taipumusta autoimmuuneihin, vika on T-imusoluissa, länsimainen lääketiede ei vaan osaa tehdä asialle mitään. Immuniteetti on liian ärhäkkä ja rikkoo paikkoja (tosiaan, syön solunsalpaajia, enkä saa ikinä edes flunssia). Hellittää kuulemma ajan ja iän kanssa, mutta onhan tämä kuin olisi maailman surkeimmassa bingossa. Terveisiä vaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan monenkin asian summa, veikkaan jotain ympäristössä ja/tai ravinnossa. Lisäksi stressi saa aikaan hormoniepätasapainotiloja.
Yksi yleinen syy edelleen on jodinpuute. Sitä pöytäsuolaa saisi lappaa verenpainetautiin asti, että sillä saisi jodia elimistöönsä riittävästi. Vegaaneilla jää maidon jodi saamatta.
Olen itsekin kilpirauhassairas.
Toisaalta, Hashimoton tautia eli yleisintä vajaatoiminnan muotoa sairastavien pitäisi joidenkin lähteiden mukaan jopa vältellä runsasta jodinsaantia ruuastakin, saati jodilisän purkista ottoa. Esim. Saksassa tämä kuuluu yleisesti hoitosuosituksiin. Jodi itseasiassa edesauttaa kilpirauhasen tuhoutumista. Vaikea tietää, mihin uskoa. Itse vajislaisena syön kyllä jodipitoisia ruoka-aineita, mutta jodia sisältävistä ravintolisistä olen luopunut.
Miten jodi tuhoaa kilpirauhasen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on juuri päinvastoin. Ennen on syötetty masennuslääkkeitä vaikka kyseessä on ollut vajaatoiminta. Masennuksen ovat hävinneet, kun on saatu oikeaa hoitoa.
Tämä on totta, vaikka Käypä Hoidon mukaan endokriiniset asiat pitäisi sulkea pois ennen masennusdiagnoosia. Toisaalta, ehkä tyroksiininkin syöntiin liittyy samanlainen lumevaikutus kuin masennuslääkkeisiin, mutta se on varmaa, että tyroksiinista on vähemmän haittoja kuin masennuslääkkeistä. Eli jos paranee tyroksiinilla, on se ehdottomasti parempi kuin masennuslääkkeet. Myös halvempaa yhteiskunnalle, koska tyroksiini maksaa noin 8 euroa per 3kk.
https://thyroidpharmacist.com/articles/iodine-hashimotos/
https://hashimotoshealing.com/hashimotos-and-iodine-good-idea-or-bad/
Pari linkkiä koskien sitä, että jodin tankkaus ei välttämättä ole vajaatoimintaiselle hyväksi, ainakin seleenin samanaikaisesta riittävästä saannista oltava varma.
En tiedä, kuinka isoista annoksista jodia ekassa linkissä oli kyse. Tuli tunne siitä, että suurista.
Kuitenkin elimistön muutkin kudokset tarvitsevat jodia. Ja jos hashimotolaiset eivät voi sitä syödä, sääli. Jodinpuute uuvuttaa ja elimistöön tulee kystia, esim. rintoihin ja saattaa jopa altistaa rintasyövälle.
Normaalistihan ydinlaskemassakin otetaan joditabletti suojaamaan kilpirauhanen radioaktiiviselta jodilta, joten lähtökohtaisesti pelkkä jodi ei tuhoa kilpirauhasta.
Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja aivan ilmeisesti onnistuin kehittämään sen rankan vähähiilarisen laihdutusdieetin avulla. Joillekin se sopii, mutta ei sopinut minun aineenvaihdunnalleni. Nykyinen laidutushullutus pistää metabolian sekaisin monelta muultakin kuin minulta.
En ymmärrä, miksi kilpparin vajaatoiminta on leimattu psyykkiseksi vaivaksi. Kilppari tuottaa tyroksiinia ja jos ei tuota, on kyseessä tyroksiinihormonin puute. Oikealla annostuksella tyroksinilisästä ei ole mitään haittaa.
Minulle on tyrkytetty estrogeenihoitoa siitä asti kun täytin 45 vuotta. Hyvin tiedossa on, että estrogeenihormonin käyttö lisää rintasyöpiä. Vaikka riski on tiedossa estrogeenihoitoa oikein tyrkytetään naisille, kun pitäisi kysyä, että pärjäätkö vaihdevuosioireiden kanssa ja esitellä luonnnollisia keinoja oireiden lievittämiseen. Silti estrogeeniresepti on yleisin ratkaisu.
Insuliini säätelee sokeriaineenvaihduntaa elimistössä. Se on hormoni, jota tuottavat haiman Langerhansin saarekkeiden beetasolut. Jos eivät tuota on kyseessä 1-tyypin diabetes, johon hoitona on insuliinipistokset. Siis hormonipistokset.
Miksi yksi hormonihoito on hyväksytty ja toinen ei? Miksi tyroksiinihoito on niin paha ja muut hormonihoidot on hyväksyttyjä? Jokin palanen tästä puuttuu.
Tyroksinilääkitystä pitäisi kokeilla, jos oireet sopivat, varsinkin kun tyroksiinikokeilusta ei ole potilaalle haittaa toisin kuin masennuslääkekokeiluista. Silti jokainen terveyskeskuslääkäri voi kirjoittaa masennuslääkereseptin, vaikka oireita ei ole edes kunnolla tutkittu. Usein väsymystä ja vetämättömyyttä valittaessaan saa masennuslääkereseptin varmuuden vuoksi.
Kilipirauhasen vajaatoiminnan diagnosointi oli huomattavasti parempi ennen vuotta 1950, jolloin lääkäri käytännössä mittasi ruumiinlämmön ja kyseli oireet. Oireiden osuessa aloitti lääkekokeilun. Paremmin osui kuin tämä nykyinen TSH-mittaus. Monelle kilpparin vajaatoiminnasta on lätkäisty diagnoosi "väärin sairastettu", kun asiaa ei ole tutkittu tarpeeksi hyvin.
Ei pidä paikkaansa, koska thyroxin vaikuttaa aivan kaikkien solujen toimintaan. Sydämen pumppaustehokin hiipuu ilman riittävää kilpirauhashormonin toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Se syy on se, että lääkitys tuohon tuntuu huumeen kaltaiselta boosteroinnilta. Vaikutus on kuin jollakin amfetamiinilla. Kun aikanaan elimistö sitten tuohonkin tottuu, niin niin... no, itsepä ovat osansa valinneet.
Netissä myytävät pikadieetit ja superdieetit ovat varmastikin monta kilpirauhasongelmaa aiheuttaneet.
Niin on. Menen nyt kuvauksiin ja uusiin verikokeisiin, koska viimeiset arvot ovat todella huonot edellisvuoteen verrattuna.