Millainen on älyllisesti heikkolahjainen ihminen?
Mistä tyhmän tunnistaa? Mitkä ovat merkit? Mitä persoonallisuuden piirteitä tyhmillä mahdollisesti usein on?
"Kirjoittelee tällaisia aloituksia palstalle!" - Noin, nyt sen on sanottu, ja voimme keskustella asiasta.
Kommentit (357)
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman kateellinen heikkolahjaisille. Monet heistä nauravat ja hymyilevät vaikka kävelevät yksin. En naura yksin ilman syytä ehkä jos kuuntelen jotain hauskaa niin voin naurahtaa sille?
Vielä siistimpää olisi olla ke ha ri: yhteiskunta kustantaa asumisen asumisyksikössä, jossa saa ruuan valmiina pöytään ja on kodinhuoltajat ja hoitajat. Ei tarvitsisi itse huolehtia mistään eikä olisi paineita. Ei ihme miksi ovat onnellisia. Vanhemmat huolehtii kaiken vakuutuksista ja lääkärikäynneistä alkaen. Kelpaisi mullekin ADHD-diagnosoituna.
Vierailija kirjoitti:
Yksi vahvimmin dokumentoituja psykologisia korrelaatioita on älykkyyden ja impulssikontrollin välillä. Afrikan maissa impulssikontrollia ei ole tarvinnut hyödyntää, koska ruokaa on saatavilla ympäri vuoden. Euroopassa elämä on täytynyt järjestää niin, että selviää talvestakin. Tästä syystä perimä on evoluution seurauksena kehittynyt suosimaan suurempaa älykkyyttä/impulssikontrollia sellaisissa maissa joissa ympäristö luo hengissäselviämiselle haasteen.
Euroopan maat ovat keskimäärin noin 100 kieppeillä. Japani, osa Kiinasta ja Ashkenazi juutalaiset 106-110. Lähi-itä 85 ja Saharan eteläpuoleinen Afrikka 65 ja alle. Eurooppalaiset ei siis ole keskitasoa, vaan vahvasti yläpuolella. Lähi-idässä vaikuttaa vahvasti perimän degeneraatio, koska islamilaisen myötäjäisperinteen mukaisesti solmitaan pakkoavioliittoja serkkujen välille, jotta raha säilyisi suvussa.
Ja mitä tulee Afrikkalaisten älykkyyteen, niin jakautumiskäyrä on täysin toisenlainen kuin esim Euroopassa. Siinä missä Eurooppalaisilla on sellainen suht symmetrinen, hieman kirkonkelloa muistuttava käyrä, niin afrikkalainen käyrä on paljon leveämpi, suurin osa porukasta on siellä matalammassa päässä. Sitten on erittäin kapea huippu. Eli afrikassa on myös erittäin älykkäitä 110-140 yksilöitä, mutta prosentuaalisesti vain 2-3%. Lisäksi huomioiatava, että eri älykkyyden lajien painotuserot on suuret kun vertaillaan Afrikkaa ja Eurooppaa. Afrikassa toiminnallinen älykkyys on hyvin painottunut. Euroopassa ei niin paljon, mutta sen sijaan abstrakti- ja spatiaalinen älykkyys on huomattavan korostunut.
Laittaisitko lähteen?
Ehkä joku varasteleva narkomaani ei ole järjissään tai muiden päälle autolla tahallaan ajava tuskin on järkeä paljoa .
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun opettajana toimineena tiedän oikeasti heikkolahjaisen ja huonon oppijan eron käytännössä.
Nämä todella heikot jäävät isossa ryhmässä muiden jalkoihin oppimatta edes kunnolla lukemaan ja kirjoittamaan. Helpotuksia tehdään helpotusten perään tehtävissä ja kokeissa, mutta silti vanhemmat vaatii yleisopetussuunnitelman mukaista arviointia. Ei kyse ole mistään ydinfysiikasta, mitä opetamme. Silti nämä täysin heikot eivät hallitse perustietoja ja taitoaineissakin vaaditaan kykyä toimia. Köksässä puurot palaa pohjaan ja suolaa laitetaan ruokalusikallinen teelusikallisen sijaan.
Toinen oppilasryhmä on nämä huonot oppijat, jotka ovat kutosen oppilaita. Heillä on kuitenkin sosiaalisissa tilanteissa pelisilmää ja ovat hyviä käytännön asioissa kuten teknisissä töissä. Huumorintajuisella ja reippalla vaikutelmalla he voivat onnistua hankkimaan itselleen ammatin vaikkapa oppisopimuksella ja tienata jopa minua enemmän. Täysin heikkolahjaisia en ole siivoojaa kummemmissa töissä nähnyt ja siinäkin lähinnä heikomman aisaparina. Nykyään heikkolahjaisena työelämässä pärjääminen on mahdottomuus johtuen koventuneista vaatimuksesta ja automatisaatio on vienyt avustavat työt.
Apukoulut pitäisi ehdottomasti palauttaa takaisin. On hirveää kidutusta pitää koulussa 9 vuotta täysin kyvytöntä oppilasta, joka ei opi edes kunnolla lukemaan. Näihin heikkoihin ei tepsi laaja-alaisten erityisopettajien apu. Vanhemmat tietysti olettaa opettajien, myös erityisopettajien, tekevän ihmeitä, jotta heidän heikko lapsi oppisi. Miksi on vaikeaa hyväksyä sitä tosiasiaa, ettei lapsi pärjää samalla tavalla kuin muut.
Ohis. Vaikutat jotenkin kylmältä tyypiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun opettajana toimineena tiedän oikeasti heikkolahjaisen ja huonon oppijan eron käytännössä.
Nämä todella heikot jäävät isossa ryhmässä muiden jalkoihin oppimatta edes kunnolla lukemaan ja kirjoittamaan. Helpotuksia tehdään helpotusten perään tehtävissä ja kokeissa, mutta silti vanhemmat vaatii yleisopetussuunnitelman mukaista arviointia. Ei kyse ole mistään ydinfysiikasta, mitä opetamme. Silti nämä täysin heikot eivät hallitse perustietoja ja taitoaineissakin vaaditaan kykyä toimia. Köksässä puurot palaa pohjaan ja suolaa laitetaan ruokalusikallinen teelusikallisen sijaan.
Toinen oppilasryhmä on nämä huonot oppijat, jotka ovat kutosen oppilaita. Heillä on kuitenkin sosiaalisissa tilanteissa pelisilmää ja ovat hyviä käytännön asioissa kuten teknisissä töissä. Huumorintajuisella ja reippalla vaikutelmalla he voivat onnistua hankkimaan itselleen ammatin vaikkapa oppisopimuksella ja tienata jopa minua enemmän. Täysin heikkolahjaisia en ole siivoojaa kummemmissa töissä nähnyt ja siinäkin lähinnä heikomman aisaparina. Nykyään heikkolahjaisena työelämässä pärjääminen on mahdottomuus johtuen koventuneista vaatimuksesta ja automatisaatio on vienyt avustavat työt.
Apukoulut pitäisi ehdottomasti palauttaa takaisin. On hirveää kidutusta pitää koulussa 9 vuotta täysin kyvytöntä oppilasta, joka ei opi edes kunnolla lukemaan. Näihin heikkoihin ei tepsi laaja-alaisten erityisopettajien apu. Vanhemmat tietysti olettaa opettajien, myös erityisopettajien, tekevän ihmeitä, jotta heidän heikko lapsi oppisi. Miksi on vaikeaa hyväksyä sitä tosiasiaa, ettei lapsi pärjää samalla tavalla kuin muut.
Nykyaikana faktat ovat kylmiä tai sitten rasismia. Ei ihme, miksi suomalaiset tyhmenee, jota ei selitä mikään älyllinen vamma tai aivovaurio. Miten normaalin älykkyyden rajoissa olevia ihmisiä on helppo manipuloida uskomaan, että heikkolahjaisuus on tabu ja vaiettava asia ja ylipainoinenkin on nykyään kurvikas tai painorajoitteinen.
Eikös Eerikan Touko Tarkki ole aika heikkolahjainen? Piirteet viittaa siihen, mitä esim. opettajat ovat kuvailleet, vähäsanainen. Tai sitten se, että ei ole mitenkään osannut pitää lapsensa puolia, vaan nainen veti kuin pässiä narussa. Tai sitten jokin lääkitys on tehnyt hänestä tuollaisen, jotka tuhoaa myös neroimmankin aivot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi vahvimmin dokumentoituja psykologisia korrelaatioita on älykkyyden ja impulssikontrollin välillä. Afrikan maissa impulssikontrollia ei ole tarvinnut hyödyntää, koska ruokaa on saatavilla ympäri vuoden. Euroopassa elämä on täytynyt järjestää niin, että selviää talvestakin. Tästä syystä perimä on evoluution seurauksena kehittynyt suosimaan suurempaa älykkyyttä/impulssikontrollia sellaisissa maissa joissa ympäristö luo hengissäselviämiselle haasteen.
Euroopan maat ovat keskimäärin noin 100 kieppeillä. Japani, osa Kiinasta ja Ashkenazi juutalaiset 106-110. Lähi-itä 85 ja Saharan eteläpuoleinen Afrikka 65 ja alle. Eurooppalaiset ei siis ole keskitasoa, vaan vahvasti yläpuolella. Lähi-idässä vaikuttaa vahvasti perimän degeneraatio, koska islamilaisen myötäjäisperinteen mukaisesti solmitaan pakkoavioliittoja serkkujen välille, jotta raha säilyisi suvussa.
Ja mitä tulee Afrikkalaisten älykkyyteen, niin jakautumiskäyrä on täysin toisenlainen kuin esim Euroopassa. Siinä missä Eurooppalaisilla on sellainen suht symmetrinen, hieman kirkonkelloa muistuttava käyrä, niin afrikkalainen käyrä on paljon leveämpi, suurin osa porukasta on siellä matalammassa päässä. Sitten on erittäin kapea huippu. Eli afrikassa on myös erittäin älykkäitä 110-140 yksilöitä, mutta prosentuaalisesti vain 2-3%. Lisäksi huomioiatava, että eri älykkyyden lajien painotuserot on suuret kun vertaillaan Afrikkaa ja Eurooppaa. Afrikassa toiminnallinen älykkyys on hyvin painottunut. Euroopassa ei niin paljon, mutta sen sijaan abstrakti- ja spatiaalinen älykkyys on huomattavan korostunut.
Laittaisitko lähteen?
Mut kun se olisi rasismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana faktat ovat kylmiä tai sitten rasismia. Ei ihme, miksi suomalaiset tyhmenee, jota ei selitä mikään älyllinen vamma tai aivovaurio. Miten normaalin älykkyyden rajoissa olevia ihmisiä on helppo manipuloida uskomaan, että heikkolahjaisuus on tabu ja vaiettava asia ja ylipainoinenkin on nykyään kurvikas tai painorajoitteinen.
Se on sitä punavihermädätystä, että kaikki ovat yhtä älykkäitä tai lahjakkaita. Heikkolahjainen on raadollisesti sanottuna tyhmä. Kehitysvamma lievänäkin tuo mukanaan matalan äo:n. Oppiihan toki monet lievästi kehitysvammaiset arkisia asioita ja sosiaalisia taitoja
Monet heistä kärsivät erilaisuudestaan. Monella lievästi kehitysvammaisella on mielenterveydellisiä ongelmia sekä ongelmia päihteiden kanssa.
Jos kuitenkin pitäisi valita, niin olisin lievästi kehitysvammainen. Heidän tietä sentään tasoitetaan yhteiskunnan verovaroin, heille on omat suojatyöpaikat, tuetut asumiset ja kaikki valmiina pöydän ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Eerikan Touko Tarkki ole aika heikkolahjainen? Piirteet viittaa siihen, mitä esim. opettajat ovat kuvailleet, vähäsanainen. Tai sitten se, että ei ole mitenkään osannut pitää lapsensa puolia, vaan nainen veti kuin pässiä narussa. Tai sitten jokin lääkitys on tehnyt hänestä tuollaisen, jotka tuhoaa myös neroimmankin aivot.
Ei vähäsanaisuus ole välttämättä sinällään heikkolahjaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman kateellinen heikkolahjaisille. Monet heistä nauravat ja hymyilevät vaikka kävelevät yksin. En naura yksin ilman syytä ehkä jos kuuntelen jotain hauskaa niin voin naurahtaa sille?
Itse olisin mieluummin kehitysvammainen kuin heikkolahjainen. Kehitysvammaisena voisin olla tietämätön siitä, mistä jään mutta silti voisin olla onnellinen. Nyt olenkin melkein väliinputoaja, jolla on toki tutkinto tavallisesta ammattikoulusta ja on työkokemusta tavalliselta työpaikalta, mutta on silti vaikeaa keksiä mitään uutta alaa, kun nämä hemmetin laaja-alaiset oppimisvaikeudet estävät kaiken.
Yrittäjyyttä olen harkinnut, jonka kohdalla olen vielä aika harkitseva ajatellen peruskoulussa yksilöllistettyä matematiikkaa, vaikka ymmärrän peruslaskutoimitusten päälle. Yritän olla realisti asiassa kuin asiassa. Olen niin sosiaalisesti pönttö ja käytännöllisestikin kömpelö. Konkreettista esimerkkiä on antaa: aloittaessani ravintola-alan opiskelun opeteltiin yksi tunti pursotusten tekemisiä. Minulla suoraan sanoen käsi vapisi ja pelkäsin, etten osaisi, koska se tuntui liian nopealta toiminnalta. Toinen asia on erikoiskahvien tekeminen, käteni vapisee kiireessä, vaikka tiedän miten ne tehdään. Kotona jos teen itselleni erikoiskahvia, niin käteni ei vapise. Asiakaspalvelusta ja vitriinituotteiden valmistamisesta olen selvinnyt ok.
Keskiarvo oli peruskoulussa 7,5 eli ei mikään paras, eikä huono. Tuohan on minimivaatimus lukioon lukuun ottamatta niitä parhaimpia lukioita, mutten ole älykäs sinne vaikka suoriuduin ilman yksilöllistämisiä muista aineista kutosesta kahdeksaan. Yhteiskuntaopissa, ruotsissa ja äidinkielessä olin kasin oppilas ja historiassa, uskonnossa ja terveystiedossa olin seiskan oppilas. Ei minulla silti ole lukupäätä, ja yläkoulussakin asenne oli, että pitää opetella muistamaan, vaikka ei minulla helposti mikään jää päähän. Ainoastaan kuvina tahdon muistaa asiat, esim. kasvihuoneilmiöstä minulle on jäänyt kuva mieleen, mutta tuntui oppiakseen selittämään asian omin sanoin meni monta, monta päivää kun osasin kertoa. Aivan syystäkin olen vältellyt lukemista ja laiskottelu ja peruskoululaisena tietokoneen äärellä istuminen on ollut paljon helpompaa - siinä ei sentään suurempia vaadita.
Ei tämä kuulosta heikkojahjaiselta, vaan huonolta itsetunnolta.
Minkäs sille voin, että olen saanut tuon diagnoosin. Tuskin ammattilaiset mutuilee matalasta älykkyydestä. Viimeksi tutkin Omakantaa elokuussa liittyen lääkärikäyntiin, jossa puhuttiin selästäni ja ammatillisesta kuntoutuksesta. Siinä mainittiin hieman historiaakin, että vuonna 2012 diagnoosiksi tuli laaja-alaiset oppimisvaikeudet eli heikkolahjaisuus. Kyllä siinä usko omiin kykyihin alenee, kun tietää, että pitää tyytyä fyysisesti raskaaseen ravintola-alan työhön, joka on liian kiireistä. Kuitenkin aion näyttää keskisormea työkeskuksille ja -pajoille, jos sellaista ehdotetaan. Minua ei ihan orjaksi saada, ja kyllä itse nolostelin, jos olisin jossain leikkitöissä. En halua enempää heikon aineksen merkkejä.
Tällä hetkellä olen työkokeilussa perheenjäsenen yrityksellä. Sen tapaista työtä voisin tehdä, mutta tietysti pitäisi olla merkonomi nykypäivänä tehdäkseen ko. alan töitä, eikä älykkyys riitä sellaiseksi opiskelemaan matematiikan ollessa yksilöllistetty. Tiedän, perheenjäseneni on kiinnostuksen ja harrastuksensa kautta yrityksen saanut pystyyn ilman merkonomin koulutuksia.
Tuntuu niin pahalta, kun minusta ei taida koskaan tulla kuukausipalkkaa saavaa ihmistä, vaikka haluaisin olla yhteiskunnalle hyödyllinen. Nämä hemmetin diagnoosit estää kaiken. Extratyöntekijänä oleminen oli minulle turhauttavaa, vaikka tuntipalkka oli sama kuin muilla eikä tyyliin mitään avotyön kaltaista. En tosin työllistymiseen tarvinnut mitään tukitoimia, vaan itse onnistuin saamaan sen ollessani siellä työssäoppimassa vuonna 2015.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on todella moneen junaan. Älykkäitä on monenlaisia, samoin tyhmiä. En tiedä kumpi on vaarallisempi, älykäs ja ilkeä vai tyhmä ja ilkeä.
Pekka-Eric Auvinenhan oli ikätovereitaan edellä älyllisesti, minkälaisen kuvan saa lukiessaan hänen nuoruudesta. Esimerkkinä se, että hän yläkoulun aloittaessa kertoi pitävänsä demokratiasta, kun kysyttiin mistä pidätte. En muista, että olisin 13-vuotiaana edes kuullut sanasta "demokratia".
Joskus on tutkittukin, että mielisairaat ovat perusterveitä älykkäämpiä.
Vauvapalstalla päivystävät. Erityisesti se yksi juntti, joka kertoi olleensa ulkomailla töissä ja inhoavansa ihmisiä, jotka eivät tykkä 50 asteen helteestä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tyhmän ihmisen tunnistaa siitä että ylpeilee sillä ettei ole eläessään lukenut ainuttakaan kirjaa.
Lisäksi tyhmät ihmiset eivät osaa keskustella eikä sanoa juuta eikä jaata mihinkään, ei ole omia mielipiteitä eikä ajatuksia vaan kaikki kopioidaan tv:stä ja muilta ihmisiltä.Usein tyhmät ihmiset ovat niitä jotka puhuvat (eli kälättävät ja huutavat) todella kovaan ääneen, mutta eivät silti sano mitään. Kunhan puhuvat vaikka ei ole asiaa.
Ja vielä se että pitää selittää asiat useaan kertaan, hyvin yksinkertaisesti koska muuten tyhmät eivät ymmärrä.
Jere Karalahtihan kehuskelee sillä, että ei ole lukenut kirjaakaan. Yllättävän paljon on tämän pellen faneja mm. Järvenpäässä, Keravalla ja Vantaalla.
Yksi harha on se, että matemaatikot ovat älykkäitä. Tuskinpa tyhmempää porukkaa on, jos pohditaan sitä, miten paljon ihmisaivoilla voikaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni isoäiti: kouluttamaton ja sivistymätön, marttyyrihenkinen, tympeä, jauhaa aina samat asiat, puhuu kaikesta hyvin negatiivisesti, epähienotunteinen.
Sivistynein ja viisain tuntemani ihminen oli neljä vuotta kansakoulua käynyt mummoni. Vertailukohtana vaikkapa akateemiset huippuosaajat, joita työkuvioissa pyörii.
Ovat torilla heiluttamassa ilmastokylttejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni isoäiti: kouluttamaton ja sivistymätön, marttyyrihenkinen, tympeä, jauhaa aina samat asiat, puhuu kaikesta hyvin negatiivisesti, epähienotunteinen.
Sivistynein ja viisain tuntemani ihminen oli neljä vuotta kansakoulua käynyt mummoni. Vertailukohtana vaikkapa akateemiset huippuosaajat, joita työkuvioissa pyörii.
Täällä Suomessa ihmisarvon mittarina nähdään, että käy vähintään ammattikorkeakoulun. Työtä hakiessakin otetaan mieluummin sosionomi nuorisonohjaajan sijaan. Samaan aikaan sitten leikataan toisen asteen koulutuksesta, erioten ammattikoulutuksesta ja sinne ängetään näitä terveen kirjoissa olevia heikkoja, jotka eivät saa edes sitä alinta hyväksyttyä arvosanaa. Näille heikoille koulu toimii enemmän säilönä.
Nykyään puhutaan, että on haasteita siinä ja tässä. Ei voida puhua asioista suoraan, koska sehän olisi epäkorrektia.
Näitä nuoria on tullut kohdattua ammatillisena opettajana. Suurin osa mukavia ja sosiaalisia. Osalla lisädiagnoosina adhd, joka tuo sitten lisää haastetta. Suurin osa tarvitsee täysin helpotetut arviointikriteerit, kun ei yletytä edes alimpaan hyväksyttyyn arvosanaan eli T1. Siinä miettii, että miten näillä valmiuksilla olevat nuoret pärjäävät työelämässä, kun jo kokin koulutuskin vaatii oman työn suunnittelu jne.
Vanhempien on tärkeää pitää huoli, että ehkäisy on kunnossa ja katsoa, millaisessa seurassa liikkuu. Nimittäin nämä ihmiset ovat täysin vahvempien johdateltavissa.
- ammatillinen opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä siistimpää olisi olla ke ha ri: yhteiskunta kustantaa asumisen asumisyksikössä, jossa saa ruuan valmiina pöytään ja on kodinhuoltajat ja hoitajat. Ei tarvitsisi itse huolehtia mistään eikä olisi paineita. Ei ihme miksi ovat onnellisia. Vanhemmat huolehtii kaiken vakuutuksista ja lääkärikäynneistä alkaen. Kelpaisi mullekin ADHD-diagnosoituna.
Eihän adhd -diagnoosi anna mitään etua mihinkään. Se on vähän väliinputoajien juttu vaan.
Häiriö joka pysyy ja haittaa aina,mutta ei niin paljoa että saisit tukea tai edes ymmärrystä.
Vihreät ja niiden kannattajat