Millä perusteella olet lopettanut kokonaan asioinnin jossakin kaupassa, ravintolassa, kampaamossa tms.?
Onko jokin yksittäinen umpisurkea asiakaskokemus johtanut siihen vai muut syyt?
Kommentit (4975)
Vierailija kirjoitti:
Kirjastossa en enää käy metelin takia.
Silloin kun kaikki ei vielä ollut muuttunut toiseksi, luin yhtä kirjaa (no se oli Esko Valtaojan Ihmeitä. Kävelyretkiä kaikkeuteen; nyt se oman kotini omassa työhuoneessa osana noin 10 000 kirjani kokoelmaa), ja sinne toiseen hyllyväliin tuli muistaakseni neljä itseeni verrattuna nuorta tyttöä; jengiä johti itämaisittain puettu mutta täydellistä suomea lukenut yksilö.
Lukenut? Joo, se alkoi lukea muulle porukalleen suureen ääneen jotain seksuaalista kanssakäymistä käsittelevää kirjaa.
Ajattelin, että friidu on oikealla asialla ja vetäydyin tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen plussakauppa laittaa elintarvikkeet alennukseen vasta, kun niistä on parasta ennen päiväys ohitettu, siihen saakka myy täydellä hinnalla. Hyllyissä on usein vanhaksi menneitä tuotteita. Kauppias itse tarkkailee liikkeen ovella ihmisiä, jotka käyvät kilpailevassa elintarvikemyymälässä ja tilaisuuden tullen huomauttaa tästä, jos hänen liikkeessä asioit.
tästä tuli mieleen ärrä myy alennuksella suklaita sipsejä joiden parasta ennen oli viikkoja sitten.
Taksikyyti, koska en voi valita kuskia, olen kyllästynyt kuuntelemaan puhelimiin huutamista ja varsinkin tänä päivänä pitävät kaiuttinta päällä, joten joudun kuuntelemaan myös vastapuolen kiljumiset.
maksan hiljaisuudesta kirjoitti:
Taksikyyti, koska en voi valita kuskia, olen kyllästynyt kuuntelemaan puhelimiin huutamista ja varsinkin tänä päivänä pitävät kaiutinta päällä, joten joudun kuuntelemaan myös vastapuolen kiljumiset.
Kävin työhaastattelussa eräässä liikkeessä. Työskentelin osa-aikaisena kilpailevalla firmalla, ja sen olin toki edukseni jo hakemuksessani maininnut. Työhaastattelu kesti kaikkiaan kolme minuuttia, sillä lähes heti minulta alettiin kysellä silloisen työnantajafirmani käytänteistä, myynneistä ym., joista luonnollisesti kieltäydyin kertomasta. Se haastattelu kuivui käytännössä siihen, haastattelijat heittäytyivät töykeiksi ja hyvin pikaisesti ohjasivat minut ulos. Erittäin epäammattimainen rekry, meni maku koko firmasta!
Vierailija kirjoitti:
Autotalo Laakkonen yksi toimipiste äärettömän huonoa palvelua ja naisasiakasta yritettiin huijata. Samoin pari muuta Audin merkkihuoltoa Helsingissä. Ei ikinä enää.
Autokaupoilla ja -huolloissa muakin on yritetty huijata ym. Just viimeksi yritettiin myydä suht uutta autoa, joka oli ruosteessa ympäriinsä. Myyjä vaan väitti kivenkovaa, että kyllä kaikki autot ruostuu nopeaa. Ei tullu kauppoja.
Kerran oltiin ostamassa mun miehelle tosi halpaa autoa koira&eräreissu-autoksi. Oli joku perus farmari laimealla koneella. En ollut mitenkään kiinnostunut autosta enkä edes koeajanut sitä, mutta myyjä tuputti sitä autoa mulle koko ajan. Ei uskonut vaikka monta kertaa sanoin ettei se mulle tuu. Joka lauseeseen tunki jotain lastenratas ja kauppakassi-juttua ja "sinunhan nimesi kauppakirjaan tulee". En olisi ostanut tuolta tyypiltä mitään ikinä.
Olin menossa uuteen kampaamoon, mutta aikaa varatessa jo kampaaja oli tosi nihkeä ja pyöritteli silmiään haluamalleni tyylille. Ei kuulemma olisi mun juttu. Soitin sitten perään ja peruin ajan, enkä koskaan enää mennyt kyseiseen kampaamoon.
Yhteen pizzeriaan en enää mennyt kun palvelua sai venata tiskillä tosi kauan, kunnes lopulta joku vastentahtoisen vetelästi valui paikalle.
Boikotoin myös paikallista K-supermarketia, koska siellä on hinnat usein väärin ja kerran näin kauppiaan tekevän jotain rahaan liittyvää moraalitonta.
Yritin mennä lähikauppaan 20 min ennen sulkemisaikaa, mutta ovet olivatkin jo lukossa. Sisällä,oli valot ja paro myyjää katseli ulos. Ovella oli muitakin ihmisiä ihmettelemässä. No, en lopettanut tuolla käymistä, mutta omituista.
By Pias Haagaan en mene. Siellä on tumma nainen myyjänä ja puhuu ihan hirveesti, kaiken akkaa. Hirvee sählinki ja pakkomyynti. En mene enää ikinä. Misäksi vituttaa ne selkeesti etukäteen harjoitellut kysymykset jotka kysyy kaikilta sisään tulijoilta ja kassalla maksavilta. Yäk.
Kävin vuosikausia samalla yksityisellä hammaslääkärillä Tampereella, kunnes joskus alkuvuodesta 17 hänellä sattui olemaan opiskeleva hoitaja avustamassa. Niin rumasti tuo asiakkaalle aina ystävällinen hammaslääkäri sitä nuorta tyttöparkaa käskytti ja läksytti, että meni maku asiakkaaltakin. Varmasti ärsyttää, jos toinen on hitaampi eikä osaa kaikkia aineita ja lyhenteitä, mutta kai nyt opiskelijalle voi vähän antaa anteeksi?
Huvittavaa sinänsä, että se sama hoitaja, nyt jo valmiina hoitajana, on töissä siellä hammaslääkäriasemalla, johon vaihdoin. :)
- Maksoin 20€:n setelillä, antoi vaihtorahat kympistä. Syytti rikolliseksi kun huomautin asiasta. Valvontakamera paljasti, että olin oikeassa, mutta jouduin odottelemaan melkein puoli tuntia vartija vieressä, joten kaikki ohikulkijat todennäköisesti luulivat minun olevan myymälävaras. Ei anteeksipyyntöä.
- Rasistinen solvaus, kun kuuli aksenttini (asuin ulkomailla)
Huonoja kokemuksia minullakin,laskutettiin keskeytyneestäkin tilausjaksosta kun myöhemmin otin palvelun käyttööni.Oli viimeinen Ruutu-tilaus.
Asun kaupungissa jossa aika iso osa asukkaista on ruotsinkielisiä. Myöskin osa yrittäjistä on ruotsinkielisiä ja näissä paikoissa on valitettavasti joskus niin että ne ruotsinkieliset asiakkaat saavat parempaa palvelua. Milloin mennään jonossa ohi, milloin palvellaan muuten paremmin. Kerran leipäkaupassa edellinen asiakas sai mainoskassin kaupan päälle, minä en saanut. Arvaattekin varmaan että sekä edellinen asiakas että firman omistaja olivat ruotsinkielisiä. Nämä paikat menevät kyllä heti vaihtoon.
Olen lopettanut kaiken asioinnin kaikkialla, koska KORONA!!!
Espoon keskuksen juna-aseman päällä sillalla pizzeria myi kinkkupizzaa vitosella. Kinkku olikin suikaleita halvasta makkarasta. Valitin. Selittelivät vaan. Menin tänne vaan toisen seuraksi. Enää en edes niin !
Tämäpä on hauska aloitus. En ole itse asunut Suomessa yli vuosikymmeneen, ja maa jossa tätä nykyä asustan (Etelä-Euroopassa) olisi oikea paratiisi näille ketjussa esiintyville näkkärinaamoille. On ennemminkin sääntö kuin poikkeus, että lafkasta kuin lafkasta saa ala-arvoista palvelua. Tässä muutama "kohokohta," en viitsi novellia kirjoittaa kaikista kokemistani tilanteista...:
Olimme puolisoni kanssa taksissa, ja eräässä hieman sekavahkossa risteyksessä kuljettaja joutui tekemään äkkijarrutuksen toisen autoilijan törttöilyn vuoksi. Mutta tämä pikainen liike ei sopinutkaan hieman elähtäänelle autolle: takapenkki, jossa istuimme, rämähti alas (en edelleenkään tiedä, miten tämä on edes mahdollista). Istuimme siinä sitten keskellä liikennettä käytännössä auton LATTIALLA, ja kuski hätääntyneenä selitti, että ei tässä mitään, jatketaan vaan! Ei jatkettu, kiitos vain, kun tuntui että takamuksemme olivat hieman turhan lähellä asfalttia. Jonkin aikaa siinä riideltiin, kunnes mies sitten jalosti suostui päästämään meidät kyydistä - ei ottanut myöskään maksua. Ei sinänsä siis toki kuskin vika, mutta koominen ja outo tilanne silti.
Pari muuta taksitarinaa: olin yksin liikenteessä, tulossa kotiin juhlimasta. Kuski selkeästi huomasi, että en ollut paikallinen, ja yritti sitten jallittaa ja lähti ajelemaan ties minne. Aika ärhäkästi sitten sanoin, että minne luulet meneväsi, antamani osoite on täysin eri suunnassa? Koppavana yrmynä hän kääntyi oikeaan suuntaan ja kaahasi kuin mielipuoli kunnes pääsimme perille. Maksuhetkellä hintaa oli n. 4,5€, ja minulla oli 10€ seteli: tämäpä ei sedälle käynyt! Hän otti siis kymppini ja väitti, että se on nyt hänen, sillä hänellä ei ole vaihtorahaa. Heilutteli sitä seteliä nenäni edessä (hölmö!) joten kiskaisin sen sitten takaisin ja sanoin, että ei ole maksavan asiakkaan ongelma jos taksikuskilla ei ole 50 senttiä antaa takaisin, en todellakaan TÄSTÄ matkasta maksa kymmentä euroa (yli puolta itse hinnasta). Rupesin tekemään lähtöä rahojeni kanssa, niin johan niitä kolikoitakin sitten löytyi jännästi!
Toisella kertaa kuski selosti minulle yksityiskohtaisesti, kuinka maa jossa asun on vain AUTTANUT köyhiä, kamalia Afrikan maita siirtomaa-aikoina, ja orjuutuskin oli vain näille "pässeille" hyväksi jne. Emme päässeet sillä kertaa perille, pyysin kuskia pysähtymään, maksoin maksettavani ja jätin meuhkaaja-Roberton horisemaan r_s_stisia juttujaan itsekseen.
Eräässä vaatekaupassa ostin pari paitaa, ja siihen lisäksi mielestäni somat korvakorut - sellaiset pöllönmuotoiset, olivat kovaa huutoa tuolloin. Myyjänainen piippaili tuotteita ja korvakorut nähdessään nosti ne teatraalisesti ilmaan, heilutteli kollegalleen ja yhdessä siinä sitten tirskuivat ja haukkuivat (omalla kielellään) että kuinka ovatkaan rumat, hyi, en kyllä itse ostaisi jne. jne. En saanut sanaa suustani - sen verran pöllämystynyt olin. Ymmärsin kuitenkin kieltä täydellisesti, ei jäänyt epäselväksi mitä mieltä nämä "asiakaspalvelijat" olivat ostoksestani. Välttelin ko. putiikkia jonkin aikaa, enkä tuohon nimenomaiseen liikkeeseen enää koskaan palannutkaan.
Jatkan toisessa viestissä, tarinoita on liikaa yhteen kommenttiin. :D
Jatkoa seuraa. Parturikampaamot ovat näköjään maailmanlaajuisesti aika katalia paikkoja. En näinä yli kymmenenä vuotena ole löytänyt yhden yhtä hyvää kampaajaa, vaikka yritystä on kyllä ollut. Isommissa kampaamoissa (ketjut) ruvetaan tunkemaan tuotteita ja mitä ihmeellisimpiä hiushoitoja, oikein tuputtamalla tuputetaan, että "kyllä sä TARVITSET nyt tämän 70€ tyvikohotuksen." Aivan sama, mutta en halua. En halua esim. myöskään mitään 50€ hiuslakkaa, etenkin kun hiukseni ovat todella lyhyet (polkka, hieman korvien alle). Ja joka ikinen kerta myydään jotain hoitoa nimeltä "brushing" - mitä tämä tarkoittaa, osaako joku alan ammattilainen kertoa?! En ole käsittänyt, mitä tämä "harjaaminen" käytännössä on, ja etenkään miksi se on aivan helvetillisen kallista.
Tokihan näissä tilanteissa vaivaantuneesti ensin kieltäydyn useampaan kertaan (aivan kohteliaasti, ja yleensä ihan siksi, että minulla on tiukka budjetti) - jonka jälkeen kampaaja pesee hiukset repien ja riuhtoen, leikkaa hiukset aivan miten sattuu ja sitten nyrpeänä esittelee upeaa tuotostaan (ts. heilauttaa "taka"peiliä niin nopeasti, etten edes ehdi nähdä mitä karmeuksia hiuksilleni on tällä kertaa tehty...). Yleensä sitten kotona puoliso joutuu saksimaan tyyliin 5cm ylimääräiset haituvat sieltä täältä, jotka "vahingossa" jäivät kampaajalta huomaamatta. Tätä nykyä pyydänkin erästä miespuolista ystävääni tasoittamaan latvoja jne., ja hän todellakin nitkuttaa jollain kynsisaksilla kunnes aivan jok'ikinen haituva on tasattu. :D (Tyyppi on hieman perfektionisti, en siis häntä aseella uhaten pakota tekemään aivan niin pilkuntarkkaa tasoitusta!)
Niin, ja siinä missä isommat ketjut ovat kunnon markkinointihelvettejä, niin pienet yrittäjät ovat sellaisia täti-ihmisiä, jotka saavat kyllä leikkauksesta kivan useimmiten, mutta stailaavat minut näyttämään joltain 50-luvun amöriikkalaiselta kotiäidiltä. Siis järkyttävä määrä lakkaa ja hiuksia käännellään ties minne. Varmaan sopii niille kanta-asiakkaille jotka ovat samaa ikäluokkaa kampaajien kanssa, mutta jösses... En mä sentään vielä 70-vuotias ole.
...But wait - there's more! Siirtykäämme ravintoloihin: eräässä paikassa tarjoilija (todella kämäisen) ruoan tarjoiltuaan ilmoitti maksutilanteessa, että he laskuttavat 20% jotain TURISTILISÄÄ. Tällaista ei ole olemassakaan - jälleen kerran minua vain yritettiin kusettaa, koska selkeästi näytän ulkomaalaiselta. Tein ensimmäisen ja viimeisen Tripadvisor-arvosteluni, jossa kehotin etenkin turisteja välttämään paikkaa huonon ruoan ja laittoman rahastuksen vuoksi.
Toisessa paikassa tilasimme ystäväni kanssa kannullisen viiniä, ja minä siihen sivuun myös kinkkujuustovoileivän. Tarjoilijoita oli enemmän kuin asiakkaita tuolloin, ja siitäkin huolimatta odottelimme juomiamme n. 20 minuuttia. Mainitsin sitten, että tilasin myös sen leivän, josko senkin saisi. Kun olimme kumonneet koko kannullisen (noin tunnin jälkeen) sain vihdoin tämän aikaavievän, monimutkaisen voileipäni. :D Olin toki tässä välissä ehtinyt yrittää huitoa tarjoilijoille, että joko olisi valmis, mutta kukaan ei tehnyt elettäkään edes katsomalla pöytämme suuntaan. No, se paikka meni pikaboikottiin. Ei edes mitään "sori tästä" -mainintaa, kinkkuvoileipä vain lätkäistiin eteeni. Merci!
Kolmannessa paikassa olimme jo käyneet puolisoni kanssa (hän on siis paikallinen) - ruoka oli erittäin maukasta, palvelu pelasi, annokset olivat suorastaan jättimäisiä. Jäi hyvä fiilis, ja niinpä menimme samaan paikkaan sekalaisella porukalla, ja puhuimme käytännössä keskenämme vain suomea ja englantia. Viini virtasi ja maksuhetkellä kukaan ei katsonut kuittia sen tarkemmin - kunnes jo poistuttuamme laskun ottanut ystävämme huomasi, että meiltä oli rahastettu yli tuplasti mm. juomista. Loppulaskelmien jälkeen maksoimme melkein tuplasti kaikesta, mitä olimme oikeasti tilanneet. Jäi paskan maku suuhun, jälleen kerran ulkomaalaisia yritettiin (hyvällä tuloksella...) huijata. Sinnekään emme enää palaa, vaikka ruoka olikin taivaallista.
Joo, näitä juttujahan olisi jaettavaksi vaikka vuosikausiksi. Asiakaspalvelu on kauttaaltaan tökeröä, hyvä jos heipan saavat suustaan. Ne harvat paikat, joista saa ystävällistä ja tehokasta palvelua, jäävät kyllä mieleen, ja niitä mielelläni suosittelen sitten muillekin.
Täytyy nyt lopuksi vähän koto-Suomea tässä kehaista. Kävimme puolisoni kanssa visiitillä pari vuotta sitten, ja jok'ikinen asiakaspalvelutilanne (olin sitten itsekseni, perheeni kanssa, tai puolisoni kanssa) oli aivan hämmästyttävän kiva ja aspat olivat auttavaisia ja todella kohteliaita. Hakaniemen kauppahallissa olin pökertyä, kun kylmäsavulohta myyvä mies rupesi tuttavallisesti keskustelemaan kanssani - puhuimmekin siinä sitten tovin mm. nykyisen asuinmaani tilanteesta jne. Kesti kyllä hetken, että sain sanaakaan suustani. Prisman kassa oli mielettömän ystävällinen ja oli ilmeisesti kuullut, että puhuimme englantia - joten hänkin sitten puhui meille englanniksi. Kiittelin kovasti ja sanoin, että kyllä mä vielä suomeakin puhun, mutta puolisolle tuottaa vaikeuksia. Jestas, jopa taksikuskit olivat hauskoja ja palvelualttiita ja juttelivat mukavia matkan ajan.
En kylläkään väitä, etteikö törttöjä löytyisi Suomestakin, mutta kyllä se meno on aivan erilaista siellä kuin täällä. Nyrpistelijöitä riittää, aivan sama vaikka itse olisi nöyrä mutta aurinkoinen pikku Hangon keksi, ei mitään väliä - "palvelu" on aina samaa kulmien kurtistelua ja töksäyttelyä. Ja joo, ei johdu minusta, samaa sanovat kyllä täysin paikalliset ystävänikin. On vain maan tapa olla tylyttäjä!
Kävelin useamman kilometrin toiseen kauppaan lähikauppani sijaan, koska siellä oli varsin epämiellyttävä miespuolinen myyjä. Aloin jo epäillä, luuleeko se mua joksikin vihaamakseen ihmiseksi, vai v*tutanko sitä muuten vain pelkällä olemuksellani. Aina huomatessaan mut, katsoi silleen ylitsevuotavasti pitkin nokkaansa ja tuhahti oikein kuuluvasti, kassalle tullessani ei koskaan vastannut tervehdykseen, ei heippoihin, pyöritteli sen sijaan vastaukseksi silmiään. Muille jonottajille oli kyllä varsin mukava ja ystävällinen. Luulin ensin kuvittelevani, mutta kanssani olevat huomasivat usein saman, muulle seurueelle (perheenjäsenille, ystäville) oli aina kuin pikku päivänsäde. Ei sinänsä kutita takapuoltani, mutta ihmetyttää. Kuulostaa pieneltä jutulta, mutta mulla jäi tosi epämiellyttävä ja kumma fiilis joka kauppareissulta. En kuitenkaan ole ollut siellä häiriöksi, tai mitään mikä selittäisi. Enkä tosiaan tunne sitä tyyppiä mistään, aikalailla samaa ikäluokkaa taisi olla. Onneksi se on jo siirtynyt muualle kun ei oo enää näkynyt. :D