Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Suomalaisperhe vaati korvauksia matkanjärjestäjältä, koska erehtyivät luulemaan tarkistuskortissa olevaa paikkanumeroa lähtöportin numeroksi ja myöhästyivät lennolta.

Vierailija
09.03.2018 |

Erheensä ymmärrettyään perhe kiiruhti oikealle portille, mutta turhaan. Kone oli nostanut kytkintä kymmenen minuuttia aiemmin. Kone lähti ajallaan.
Pitäisikö perheen saada maksetut 6000e lipuista takaisin vai ei?

Kommentit (335)

Vierailija
201/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

90% on kommentoinut tätäkin juttua lukematta itse juttua.

Vierailija
202/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi sattui Rooman kentällä että portti vaihtui toiseen,  menin kysymään virkailijalta ja oli kahden portin päässä ja mulla oli ihan hyvin aikaa vielä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme lähdössä ensimmäiselle ulkomaanmatkalle tänä keväänä ja pelottaa valtavasti juuri kaikki tämänkaltainen töppääminen. Ei olla ikinä lennetty, eikä oltu lentokentillä, ei tiedetä mitään lentokenttien käytännöistä tai muusta matkustukseen liittyvästä. En ole edes ikinä ennen nähnyt lentolippua! Eivät kaikki ole rikkaista tai keskituloisista perheistä niin että varaa on ollut lapsena ja nuorena matkustella ja lentokentät tulleet tutuiksi. Meillä on vasta nyt varaa ulkomaille matkusteluun, opinnot kasassa, työpaikat löydetty, molemmat jonkun verran yli 25-vuotiaita ja vasta hetki ehditty kerätä omaa varallisuutta. 

Toki on koitettu ottaa selvää ja googlettaa mitä kaikkea tulisi tietää, mutta kun on ensimmäinen kerta niin aina voi jokin mennä pieleen... Toivottavasti selvitään oikeaan koneeseen ajallaan. 

Teillä ei ole mitään hätää kun vaan menette ajoissa kentälle. Silloin on aikaa katsoa mitä lipuissa ja näyttötauluissa lukee. Oikea portti löytyy kyllä. Ja kannattaa kysyä jos ei ole ihan varma, virkailijoita on joka paikassa joilta kysyä.

Itse matkustan kerran kaksi vuoteen omille lomalennoille ja tykkään lähteä kentälle niin, että olisin siellä noin 3 tuntia ennen koneen lähtöä. Silloin on varaa jumittua ruuhkaan tai turvatarkastukseen ja muuhun pikkuyllätykseen eikä tarvitse hermoilla mitään. Monen mielestä 3h on liioittelua, mutta siinä voi käydä taxfreessa tai fiilistellä lähdön tunnelmaa kahvilassa mitä jää ylimääräistä aikaa.

3 h ennen menivät myös nämä matkustajat ja silti ei riittänyt.

en usko että menivät 3 t aiemmin. Menivätkös sitten ensiksi janoa sammuttamaan?

Vierailija
204/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme lähdössä ensimmäiselle ulkomaanmatkalle tänä keväänä ja pelottaa valtavasti juuri kaikki tämänkaltainen töppääminen. Ei olla ikinä lennetty, eikä oltu lentokentillä, ei tiedetä mitään lentokenttien käytännöistä tai muusta matkustukseen liittyvästä. En ole edes ikinä ennen nähnyt lentolippua! Eivät kaikki ole rikkaista tai keskituloisista perheistä niin että varaa on ollut lapsena ja nuorena matkustella ja lentokentät tulleet tutuiksi. Meillä on vasta nyt varaa ulkomaille matkusteluun, opinnot kasassa, työpaikat löydetty, molemmat jonkun verran yli 25-vuotiaita ja vasta hetki ehditty kerätä omaa varallisuutta. 

Toki on koitettu ottaa selvää ja googlettaa mitä kaikkea tulisi tietää, mutta kun on ensimmäinen kerta niin aina voi jokin mennä pieleen... Toivottavasti selvitään oikeaan koneeseen ajallaan. 

Teillä ei ole mitään hätää kun vaan menette ajoissa kentälle. Silloin on aikaa katsoa mitä lipuissa ja näyttötauluissa lukee. Oikea portti löytyy kyllä. Ja kannattaa kysyä jos ei ole ihan varma, virkailijoita on joka paikassa joilta kysyä.

Itse matkustan kerran kaksi vuoteen omille lomalennoille ja tykkään lähteä kentälle niin, että olisin siellä noin 3 tuntia ennen koneen lähtöä. Silloin on varaa jumittua ruuhkaan tai turvatarkastukseen ja muuhun pikkuyllätykseen eikä tarvitse hermoilla mitään. Monen mielestä 3h on liioittelua, mutta siinä voi käydä taxfreessa tai fiilistellä lähdön tunnelmaa kahvilassa mitä jää ylimääräistä aikaa.

Seurue on varmaan todistanut lentokentälle saapumisaikansa taksi- tai bussikuitista, tai auton parkkikuitista. Asettuivaitko heti jonottamaan sitten tiskille vai odottivatko kello neljää, jolloin vasta menivät jonon päähän. Sitä tarina ei kerro.

Vierailija
205/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ekaa kertaa kun lensin aikuisena niin yllätyksenä tuli se miten paljon aiemmi boarding alkoi. Ja miten ajoissa portti sulkeutui ennen lähtöä.

Siis toki nuo kaikki on siellä informoitu, mutta ensikertalaiselle voi tulla yllätyksenä, jos on vaikka lähtenyt syömään ja shoppailemaan. Ja sitten ei olekaan ehtinyt löytää oikeaa porttia ja pitää selitellä

Mun painajainen olisi myöhästyä lennolta ja loma menisi siinä. Siksi ollaan aina tosi ajoissa kentällä ja käyn katsomassa missä portti on ja sitten vasta syömään tai ostoksille 😂

Siinä boarding passissa kerrotaan boarding time eli aika, jolloin pitää olla portilla.  Myös minä selvitän turvatarkastuksesta päästyäni, kuinka pitkä matka portille on, jotta tiedän, milloin sinne pitää viimeistään lähteä. Seuraan silti myös näyttöjä, sillä vaikka portti ei kovin usein vaihdu, joskus niin käy. 

Vierailija
206/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki-Vantaan kentällä on useampi näyttö, jota voi vilkaista varmuuden vuoksi ympäri lentokenttää kulkiessaan. Kyllä sinne näytölle ilmestyy uudet tiedot heti kun ne ovat tarjolla. Ihan oma syy etteivät yhtään käyttäneet järkeään vaan luottivat paperilla olevaan tietoon (väärin). Amatöörit. Ei takaisinmaksupisteitä tälle porukalle.

Vierailija
207/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaikki meni lopullisesti pieleen, kun perhe sai käsiinsä neljä lennon tarkistuskorttia. Yhdellä perheenjäsenistä meni puurot ja vellit sekaisin, sillä hän erehtyi luulemaan korttiin merkittyä lentokoneen paikkanumeroa lähtöportiksi."

Oliko tämä laumanjohtajapingviini iskä, äiskä vai jompikumpi lapsosista :D 

Mistä tiedät, että on kyse perheestä? http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisut…

Vierailija
208/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi voinnut tapahtua kenelle tahansa meistä.

No ei olisi:) Oltiin kerran tulossa kotiapäin ja boarding passissa oli koneen boardingin alku ja lähtöaika tunnin pielessä eli liian myöhään. Silti ehdittiin hyvin lennolle. Arvaa miten? No, LUETTIIN niitä helkkarin tauluja siellä kentällä MYÖS!!!!! Ja rehellisesti täytyy sanoa, että kyllä mulla olisi alkanut hälytyskellot helistä, jos Frankin lennolle olisi pitänyt mennä ulos Schengen alueelta... eli sen passintarkastuksen läpi. Että miksi ihmeessä?!

Miten ne edes pääsivät sille puolelle? Itse täytynyt joka kerta näyttää passintarkastuksessa myös boarding pass. 

Jos ne meni sen automaatin kautta, se ei kysy kuin passia. Mutta vaikea kyllä uskoa, että olisivat osanneet sitä automaattia käyttää, kun on paljon matkustaneellekkin välillä aikamoinen älykkyystesti. Todnäk se tullimies on katsonut siitä boarding passista vaan, että päivämäärä stemmaa.. eihän se hänen asiansa ole muutenkaan minään matkaoppaana toimia.

En ole lukenut koko ketjua, joten tämä voi olla jo sanottu, mutta:

Tullimiehet eivät katsele passeja. Rajalla on rajamiehiä. Vai pitäisikö sanoa rajahenkilöitä?  :)

Vierailija
209/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei olisi:) Oltiin kerran tulossa kotiapäin ja boarding passissa oli koneen boardingin alku ja lähtöaika tunnin pielessä eli liian myöhään. Silti ehdittiin hyvin lennolle. Arvaa miten? No, LUETTIIN niitä helkkarin tauluja siellä kentällä MYÖS!!!!! Ja rehellisesti täytyy sanoa, että kyllä mulla olisi alkanut hälytyskellot helistä, jos Frankin lennolle olisi pitänyt mennä ulos Schengen alueelta... eli sen passintarkastuksen läpi. Että miksi ihmeessä?!

Miten ne edes pääsivät sille puolelle? Itse täytynyt joka kerta näyttää passintarkastuksessa myös boarding pass. 

Jos ne meni sen automaatin kautta, se ei kysy kuin passia. Mutta vaikea kyllä uskoa, että olisivat osanneet sitä automaattia käyttää, kun on paljon matkustaneellekkin välillä aikamoinen älykkyystesti. Todnäk se tullimies on katsonut siitä boarding passista vaan, että päivämäärä stemmaa.. eihän se hänen asiansa ole muutenkaan minään matkaoppaana toimia.

Tullimiehet eivät katsele passeja. Rajalla on rajamiehiä. Vai pitäisikö sanoa rajahenkilöitä?  :)

Rajanaisia rajavartijoita.

Vierailija
210/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurue on varmaan todistanut lentokentälle saapumisaikansa taksi- tai bussikuitista, tai auton parkkikuitista. Asettuivaitko heti jonottamaan sitten tiskille vai odottivatko kello neljää, jolloin vasta menivät jonon päähän. Sitä tarina ei kerro.

Kyllä tarina sen kertoo, kun katsoo kuluttajariitalautakunnan nettisivuilta. Asettuivat jonoon, mutta jonotus kesti jne.

Minun veikkaukseni on, että jotain tässä tarinassa on jätetty kertomatta.  Lähtöselvityksessä on harvoin niin pitkä jono, että aikaa kuluisi noin paljon. Lähtöselvityksen olisi tietysti voinut hoitaa myös netissä tai automaatilla ja jättää matkatavarat erikseen. Joku seurueesta olisi voinut myös etsiä jonkun virkailijan, jolta voi kysyä, ehtiikö lennolle, sillä aika usein myöhästymisvaarassa olevat noukitaan jonon kärkeen. Saman olisi voinut tehdä turvatarkastuksessa.

Vaikka on teoriassa mahdollista, että matkustaja sotkee paikkanumeron ja porttinumeron, monen hengen seurueessa yleensä ainakin kaksi tarkistaa tällaiset asiat ja yleensä joku tarkistaa portin myös näytöltä, koska portti on voinut vaihtua lähtöselvityksen ja turvatarkastuksesta pääsyn välillä etenkin, jos turvatarkastuksesta päästessä boarding time on juuri alkamassa.

Schengen-alueelta poistumisen olisi pitänyt vähintään pistää miettimään, onko kaikki niin kuin pitää. Viimeistään siinä vaiheessa olisi pitänyt tulla mieleen tarkistaa, että on menossa oikeaan suuntaan.

Kyllä tämä minusta menee aika vahvasti oman mokan piikkiin.

Vierailija
211/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajanaisia rajavartijoita.

Passinainen vai naispassimies?

Vierailija
212/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi. Siinä lipussa lukee kyllä "seat" penkkinumeron kohdalla, omaa tyhmyyttä jos ei sitä tajua lukea. Samoin voisi miettiä, että miksi taululla on vaikkapa portti 33 ja lipuissa 33A, B, C jne. Että mitähän ne kirjaimet tarkoittaa

Ei kaikki ihmiset osaa englantia.

Jaa, äitini oli syntynyt vuonna 1938 ja osasi englantia. Kuka tänä päivänä suomalaisista ei osaa sen vertaa englantia, että ei saa selvää sanasta seat?

Vierailija
213/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Hki Vantaa kentällä tavallista enemmän ruuhkaa vai mikä kesti?  Itse oon matkustellut yleensä aamulennoilla ja aina oon selvinnyt koneeseen.  Eikä niitä ihmisiä nyt niin hirveästi oo ollut. 

Vierailija
214/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentomatkailija on pahempi kuin tupakoitsija. Hyvä, kun heille tapahtuu ikäviä asioita, kun yrittävät saastuttaa muiden hengitysilmaa.

Vierailija
215/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko Hki Vantaa kentällä tavallista enemmän ruuhkaa vai mikä kesti?  Itse oon matkustellut yleensä aamulennoilla ja aina oon selvinnyt koneeseen.  Eikä niitä ihmisiä nyt niin hirveästi oo ollut. 

Ei ollut kuin 20 000 voimistelijaa huoltojoukkoineen poistumasta Suomesta edellispäivän World Gymnestrada kisojen päätyttyä 18.7.2015.

Vierailija
216/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi. Siinä lipussa lukee kyllä "seat" penkkinumeron kohdalla, omaa tyhmyyttä jos ei sitä tajua lukea. Samoin voisi miettiä, että miksi taululla on vaikkapa portti 33 ja lipuissa 33A, B, C jne. Että mitähän ne kirjaimet tarkoittaa

Ei kaikki ihmiset osaa englantia.

Jaa, äitini oli syntynyt vuonna 1938 ja osasi englantia. Kuka tänä päivänä suomalaisista ei osaa sen vertaa englantia, että ei saa selvää sanasta seat?

Vanhempi sukupolvi ei osaa, eikä tarvitse. Tutumpia sanoja voi olla yes, no, sorry, thank you, cat, money. 

Vierailija
217/335 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurueen saapuminen ja puuhat lentokentällä ovat varmaan tarkistettavissa turvakameroiden kuvista. Valitus kuitenkin tehty melko tuoreeltaan jolloin kuvamateriaalit vielä tallessa.

Näitä viimetipan porttivaihtoja sattuu yllättävän usein. SAS ja Arlanda oikein urakalla. Usein istunu ilmoitetulla portilla ja ihmetelly hiljaisuutta (näytöltä tarkistettu) ja sitten 10min ennen bordauksen alkua portti vaihtunutkin näytölle.

Yhden kerran ei porttia lukenut missään näytöllä  kun bordauksen piti alkaa. Kaikki infopisteet tyhjinä, eikä virkailijoita näkyny kentän siinä päässä missään. Lipun mukaiselle oletusportille ilmaantui porukkaa ihmettelemään samaa ja vasta soittokierros SAS:lle toi tulosta ja portti ilmaantuikin näytölle, ihan eri päähän kenttää, ylimääräisen passintarkastuksen jälkeen vihdoin oikealle portille kiireellä,  Toivottavasti lapsiperheet tai hitaammat ehtivät koneesta. Sen verran äkäinen oli se startti.

Samainen firma unohtui Kööpenhamissa ilmoittaa uuden portin. Konerikko ja lentokone vaihtoon, ihan ok, ei siinä mitään. Kuulutus kertoi vain, että uusi lähtö tunnin päästä muttei uutta porttia. Jäin siihen sitten odottelemaan kunnes eräs herrasmies oli ihmetellyt samaa ja soittaen tarkistanut asian lentoyhtiöltä joka kertoi uuden portin hänelle ja hän sitten opasti minut mukaansa. Ikinä emme tätä uutta porttia nähneet taululla. Ihmettelimme sitä ääneen kun odottelimme uudella oikealla portilla lentoa.

Vierailija
218/335 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanninkielestä sen verran, että äitini on syntynyt v -47, ja käynyt ammattikoulun, ei oppikoulua. Ollut työssä liukuhihnalla kotikaupungissa koko ikänsä, jopa parkkitaloon ajaminen on hänelle pelottavaa. Ollut lentokoneessa ekan kerran täytettyään 60. Ei osaa englantia kuin jees ja nou.

Vierailija
219/335 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kuin 20 000 voimistelijaa huoltojoukkoineen poistumasta Suomesta edellispäivän World Gymnestrada kisojen päätyttyä 18.7.2015.

Kaikki 20 000 olivat yhtaikaa lähdössä?

Vierailija
220/335 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Matkustajien kulkureitillä lähtöselvityksestä lentoaseman lähes toisessa päässä sijaitsevalle lähtöportille numero 32 on noin 20 aikataulunäyttöä, joista oikea lähtöportti olisi ollut tarkistettavissa."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän