Mitä tehdä, kun mies ei suostu puhumaan?
Mies on siis suuttunut jostain, en oikein tarkkaan tiedä mistä. Meillä on lapsi (minä äitiysvapaalla kotona, mies käy töissä) ja olisi pakko voida puhua edes jostain käytännön asioista. Ei suostu. Olen yrittänyt ystävällisesti ja vihaisesti. Olen odottanut pari päivää ja yrittänyt uudelleen. Ei suostu. Ei suostu edes kuuntelemaan mitä sanoisin, vaan laittaa kuulokkeet korvilleen ja musiikin kovalle, jotta ei vahingossakaan voisi kuulla. Minun pitäisi päästä hammaslääkäriin ylihuomenna, olen varannut ilta-ajan jotta mies voisi töiden puolesta hyvin olla silloin vauvan kanssa. Ei suostu vastaamaan että voiko olla silloin vauvan kanssa. Kysyin uudelleen tunnin päästä, ja vastaus oli "mistä vitu*ta sä oikein puhut???" ja kuulokkeet taas korville. Jos menen suihkuun kun mies on kotona, ja sanon että menen suihkuun, voitko mennä katsomaan vauvaa, jos se herää sillä aikaa, niin kuulokkeet taas korville, enkä pääse suihkuun, koska mies ei kuulisi vauvan itkua musiikki kovalla kuulokkeissa. Jos kysyn, että mistä on vihainen, niin seurauksena on täysi mykkäkoulu. Miten tällaisen tilanteen saa ratkeamaan, kun toinen ei suostu puhumaan yhtään? Ja lapsi oli yhdessä suunniteltu ja erittäin toivottu, ei mikään sellainen asia johon olisin miehen painostanut tms.
Kommentit (829)
Olen edelleen sitä mieltä, että kun olette edes pari päivää pois ja jätät jälkeesi kirjeen, jossa kerrot, miltä tämä on sinusta tuntunut ja et näe enää mahdollisuutta luottaa mieheen niin, että avioliitto jatkuisi, mies reagoi jollain tapaa.
Tuntee millaista on, kun vauva ei ole siinä suukoteltavana eikä vaimo kiusattavana.
Joku ehdotti Airbnb:tä, se voisi olla hyvä vaihtoehto? Edullisempaa kuin hotelli, usein käytössä keittotilaa, pesukone yms. Isommilla paikkakunnilla voi löytyä jokin sopiva vaikka huomisesta alkaen. Lähde pois vaikkapa viikoksi, tai edes mutamaksi yöksi. Saat etäisyyttä tilanteeseen ja rauhassa ajatella asiaa. Itse en alkaisi ehkä vielä puhua eroaikeista, ellen olisi varma. Pakkaisin tänään, ja lähtisin, kun mies huomenna (ilmeisesti?) töissä. Jättäisin lapun, että lähdin muutamaksi päiväksi miettimään asioita. Turvakodit todellakin liian täynnä, miehen mykkäkoulu tuskin riittävä syy päästä niihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen edelleen sitä mieltä, että kun olette edes pari päivää pois ja jätät jälkeesi kirjeen, jossa kerrot, miltä tämä on sinusta tuntunut ja et näe enää mahdollisuutta luottaa mieheen niin, että avioliitto jatkuisi, mies reagoi jollain tapaa.
Tuntee millaista on, kun vauva ei ole siinä suukoteltavana eikä vaimo kiusattavana.
Väittäisin, että reagoi raivostumalle yhä enemmän.
Jätä miehen tietokoneen päälle lappu jossa kerrot yhdellä lauseella tilanteesta tyyliin:
Puhu minulle tai muuta äidillesi/ puhu minulle tai soitan äidillesi ja kysyn neuvoa.
T. Vaimosi
Jos mies ei reagoi lappuun niin soita miehen äidille ja kysy häneltä neuvoa tilanteeseen. Ei pitäisi olla yllätys kun olet asiasta varoittanut lapulla.
Onko siellä VVO:n tai SATO:n asuntoja? Itse sain VVO:ta asunnon kahdessa viikossa, kun asunnossani tuli äkillinen remontti (homevaurio). Olisin saanut ihan hetikin heiltä asunnon, mutta halusin valita paikkaa. Seuraavan kuukauden alusta heillä olisi ollut jo useampiakin asuntoja tarjolla. Pääkaupunkiseutu on kyseessä. VVO:lla on vielä se hyvä puoli, että irtisanomisaika on kuukausi, joten jos ei saa heti niin kivaa asuntoa niin voi rauhassa katsella muualta. Tsemppiä alkuperäiselle! Kauhea tilanne.
Meillä oli henkisesti väkivaltainen suhde ja omistusasunto. Menin lopulta vanhemmille pariksi kuukaudeksi.
Ystäväni taas sai miehen kammettua asunnosta myyntiajaksi.
Minä pelkään hetkeä, kun asiaa aletaan selvittää tai ap räjähtää. Etenkin, kun huoneistossa on vauva. Vauva pitäisi saada hoitoon ja ap miehen kanssa selvittämään asiaa.
Voi mikä soppa. En katsoisi tuota yhtään pidempään.
Tulostat eropaperit ja täytät sen, sitten soitat nyt kiinteistövälittäjälle ja pyydä tekemään pika-arvion asunnosta. Muista tulostaa avioehto, sitten varaat myös ajan lastenvalvojalta ja ilmoitat sen ajan samalla miehelle. Pakkaat hänen tavarat valmiiksi, tai jos hänkään ei voi lähteä minnekään, tee toisesta huoneesta hänelle soppi jossa nukkua.
Kun miehesi tulee töistä, sanot että nyt on sitten kaksi makuuhuonetta ja sinun huoneessa on valmiiksi kaikki paperit. Jos haluat keskustella, niin voin asiasta keskustella mutta muuten lähden siitä, että et halua korjata tilannetta ja silloin ero on ainut vaihtoehto. Tämän jälkeen otat vauvan ja lähdet vaikka tunnin kävelylle ja katso mitä tapahtuu, kun tulet kotiin.
Jos äija ei tuohon herää, niin laita äijä kävelemään. Kaksi viikkoa mykkäkoulua on lapsellista ja hän voi itse leikkiä hiekkalaatikolla tämän jälkeen. Jos saatte sovinnon aikaiseksi, niin tee selväksi, että jos toistamiseen tehdään tämmöinen temppu niin se on sitten siinä.
Monesti mies herää vasta kun oikein luettelee asiallisia varoituksia mitä tapahtuu, jos jatkaa samaan malliin.
Tsemppiä AP
Mieshän omistaa käytännössä teidän kämpän vessan. Pelkäät häntä näemmä muutenkin koska punnitset mitä uskallat tehdä saadaksesi normaalitilan takaisin. Mistä tuo mykkäkouluttaminen alkoi?
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä VVO:n tai SATO:n asuntoja? Itse sain VVO:ta asunnon kahdessa viikossa, kun asunnossani tuli äkillinen remontti (homevaurio). Olisin saanut ihan hetikin heiltä asunnon, mutta halusin valita paikkaa. Seuraavan kuukauden alusta heillä olisi ollut jo useampiakin asuntoja tarjolla. Pääkaupunkiseutu on kyseessä. VVO:lla on vielä se hyvä puoli, että irtisanomisaika on kuukausi, joten jos ei saa heti niin kivaa asuntoa niin voi rauhassa katsella muualta. Tsemppiä alkuperäiselle! Kauhea tilanne.
Kiitos tsempistä. On täällä tuollaisia Saton tapaisia asuntoja, joita saa kyllä siten, että voisi muuttaa 1.5. Ne eivät mitään ihan halpoja ole, joudun oikeasti laskemaan miten pystyn selviämään äitiyspäivärahalla sekä vuokrasta että lainan lyhennyksestä. En saa lainaa lyhennysvapaalle yksin ilman miehen suostumusta, koska kyseessä yhteisesti omistetun asunnon laina. Ja saadakseni tuon suostumuksen pitäisi saada puhuttua miehen kanssa edes yksi lause niin, että hän sen kuuntelee ja jotain vastaa. Pankkiin hän ei tule kanssani tuossa mielentilassa lähtemään. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mies on siis suuttunut jostain, en oikein tarkkaan tiedä mistä. Meillä on lapsi (minä äitiysvapaalla kotona, mies käy töissä) ja olisi pakko voida puhua edes jostain käytännön asioista. Ei suostu. Olen yrittänyt ystävällisesti ja vihaisesti. Olen odottanut pari päivää ja yrittänyt uudelleen. Ei suostu. Ei suostu edes kuuntelemaan mitä sanoisin, vaan laittaa kuulokkeet korvilleen ja musiikin kovalle, jotta ei vahingossakaan voisi kuulla. Minun pitäisi päästä hammaslääkäriin ylihuomenna, olen varannut ilta-ajan jotta mies voisi töiden puolesta hyvin olla silloin vauvan kanssa. Ei suostu vastaamaan että voiko olla silloin vauvan kanssa. Kysyin uudelleen tunnin päästä, ja vastaus oli "mistä vitu*ta sä oikein puhut???" ja kuulokkeet taas korville. Jos menen suihkuun kun mies on kotona, ja sanon että menen suihkuun, voitko mennä katsomaan vauvaa, jos se herää sillä aikaa, niin kuulokkeet taas korville, enkä pääse suihkuun, koska mies ei kuulisi vauvan itkua musiikki kovalla kuulokkeissa. Jos kysyn, että mistä on vihainen, niin seurauksena on täysi mykkäkoulu. Miten tällaisen tilanteen saa ratkeamaan, kun toinen ei suostu puhumaan yhtään? Ja lapsi oli yhdessä suunniteltu ja erittäin toivottu, ei mikään sellainen asia johon olisin miehen painostanut tms.
Huono provo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin, että reagoi raivostumalle yhä enemmän.
Raivostuneena on vaikea pitää tai jatkaa mykkäkoulua.
Vierailija kirjoitti:
Mieshän omistaa käytännössä teidän kämpän vessan. Pelkäät häntä näemmä muutenkin koska punnitset mitä uskallat tehdä saadaksesi normaalitilan takaisin. Mistä tuo mykkäkouluttaminen alkoi?
Se mykkäkouluttaminen vain alkoi. Sitä ei edeltänyt mikään. Se vain alkoi. En tiedä mistä. Eräänä aamuna ilman että olisimme ehtineet puhua sinä aamuna mitään. Edellinen ilta (ja yö) oli ollut ihan normaali, tai tietenkin vauva oli heräillyt ym, mutta minä olin noussut sen hoitamaan. Mitään erityistä kinaa ei ollut siinä ollut ensin.
Mies omistaa meidän vessan joo, mutta koska mies omistaa sen vessan, niin en voi ilman hänen suostumusta muuta osuutta asunnosta myydä enkä häntä heittää ulos.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mykkäkouluttaminen vain alkoi. Sitä ei edeltänyt mikään. Se vain alkoi. En tiedä mistä. Eräänä aamuna ilman että olisimme ehtineet puhua sinä aamuna mitään. Edellinen ilta (ja yö) oli ollut ihan normaali, tai tietenkin vauva oli heräillyt ym, mutta minä olin noussut sen hoitamaan. Mitään erityistä kinaa ei ollut siinä ollut ensin.
Mies omistaa meidän vessan joo, mutta koska mies omistaa sen vessan, niin en voi ilman hänen suostumusta muuta osuutta asunnosta myydä enkä häntä heittää ulos.
Ap.
Ole asianajajaan yhteydessä, kotivakuutukseen yleensä sisältyy oikeusturva. Selvitä miten saat asunnon myytyä/ lunastettua miehen osuuden ja miehen pihalle. Muutrnkin saat varmasti hyviä käytännön neuvoja.
En jaksaisi tehdä noin vaivalloista muutto ero asunnon myynti plaa plaa vaan lähtisin viikoksi reissuun vauvan kanssa niin saa mies rauhassa kotonaan ajatella miten HÄN tämän sopan selvittää.
Jos miehesi ei lähde perheneuvolaan. Niin kutsu perheneuvolasta, joku kotikäynnille jos se on mahdollista.
Sanoit soittaneesi miehen kaverille. Voisko kaveri(t) järkätä nyt vkonlopuks jonkun äijien mökkireissun ym. Hönöissään yleensä avautuvat toisilleen ja ehkä jo se herättelis miestäsi kun puhuu jollekkin.
Ja sä voisit sillä aikaa relata vauvan kanssa ja alkaa järjestellä käytännön asioita jo valmiiksi josei miehen käytös muutu.
Kiinteistönvälittäjiä saa arviokäynnille nopeastikin, monella on myös vuokra-asunnoista tietoa, "muutatte" eri huoneisiin kotona. Sinä vauvan kanssa ja mies vaikka komerossa. Mökötys ei paljoa tilaa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Ole asianajajaan yhteydessä, kotivakuutukseen yleensä sisältyy oikeusturva. Selvitä miten saat asunnon myytyä/ lunastettua miehen osuuden ja miehen pihalle. Muutrnkin saat varmasti hyviä käytännön neuvoja.
Kotivakuutukseemme sisältyy oikeusturva, mutta en tiedä kattaako se meidän keskinäistä riitelyä, koska se on yhteinen vakuutuksemme. Tunnen kyllä tuon lakijutun, miehen saan pihalle tai asunnon myyntiin vain hakemalla yhteisomistuksen purkua käräjäoikeudesta ja avioeroa. Ellei hän sitten itse suostu johonkin muuhun. Ap.
Ap pyyttää neuvoa, mutta mikään ei kelpaa. "En voi, en viitsisi, en haluaisi."