Mitä tehdä, kun mies ei suostu puhumaan?
Mies on siis suuttunut jostain, en oikein tarkkaan tiedä mistä. Meillä on lapsi (minä äitiysvapaalla kotona, mies käy töissä) ja olisi pakko voida puhua edes jostain käytännön asioista. Ei suostu. Olen yrittänyt ystävällisesti ja vihaisesti. Olen odottanut pari päivää ja yrittänyt uudelleen. Ei suostu. Ei suostu edes kuuntelemaan mitä sanoisin, vaan laittaa kuulokkeet korvilleen ja musiikin kovalle, jotta ei vahingossakaan voisi kuulla. Minun pitäisi päästä hammaslääkäriin ylihuomenna, olen varannut ilta-ajan jotta mies voisi töiden puolesta hyvin olla silloin vauvan kanssa. Ei suostu vastaamaan että voiko olla silloin vauvan kanssa. Kysyin uudelleen tunnin päästä, ja vastaus oli "mistä vitu*ta sä oikein puhut???" ja kuulokkeet taas korville. Jos menen suihkuun kun mies on kotona, ja sanon että menen suihkuun, voitko mennä katsomaan vauvaa, jos se herää sillä aikaa, niin kuulokkeet taas korville, enkä pääse suihkuun, koska mies ei kuulisi vauvan itkua musiikki kovalla kuulokkeissa. Jos kysyn, että mistä on vihainen, niin seurauksena on täysi mykkäkoulu. Miten tällaisen tilanteen saa ratkeamaan, kun toinen ei suostu puhumaan yhtään? Ja lapsi oli yhdessä suunniteltu ja erittäin toivottu, ei mikään sellainen asia johon olisin miehen painostanut tms.
Kommentit (829)
Sano miehelles, että menee hitelliin täyshoitoon, niin saa olla rauhassa ja kaikki on valmiina. Sulla ei tarvi mihinkään lähteä tai muuttaa käytöstäs, mies ulos vaan.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkö mies sen mitä kotona tapahtuu päivän aikana? Oletteko jutelleet siitä että sinä tosiaan heräät yöllä monta kertaa ja valvot öisin, siksi tarvitset päiväunet? Ja jos et kerran tee kotona mitään, niin kysy mieheltäsi mistä puhtaat vaatteet/astiat ja päivän ruoka ilmestyy?
Jostain syystä jotkut miehet eivät oikeasti ymmärrä.
Esim oma mieheni kerran valitti kotimme yleissiisteydestä koska hän kuulemma on minua tarkempi siinä. Meillä siis kissa ja lapsia joten kyllähän niitä karvoja ja pölyä tulee ennen seuraavaa imurointikertaa vaikka imuroisi joka päivä. Kumma kuitenkin ettei mies koskaan tarttunut imuriin oma-alotteisesti. Laskinkin hänelle että miten voi sanoa olevansa tarkempi kun muistan hänen imuroineen kahdesti meidän yhdessäolon aikana.
Mies toki tekee esimerkiksi ruokaa, mutta keittiö jäi aivan käsittämättömään kuntoon sen jälkeen. Jos kaapista tippui ruokasoodaputkilo ja levisi, sitä ei siivottu. Kattilat ja pannut jäivät likaisena hellalle, tiskeistä tai roiskeista puhumattakaan.
Meillä auttoi se että minä konkreettisesti menin tältä "tarkemmalta" kysymään yhden kokkauskerran jälkeen että kuvitteleeko hän että ne sotkut oikeasti katoaa sieltä itsekseen. Sen jälkeen hän ei ole kehdannut enää valittaa siisteydestä kertaakaan. Muuten fiksu mies ihme kyllä, mutta ilmeisen tottunut passaamiseen jo kotonaan.
Ehfotahdota jos mies lähtisi kotoa muualle lepäämään vähäksi aikaa? Saisi olla rauhassa...
Apn mieshän on tyyppiesimerkki monista täällä palstalla olevista.
Naiset makaa lasten kanssa kotona, kun mies raataa henkihieverissä töissä.
Tosi surullista luettavaa tämä viestiketju. Toivottavasti olet saanut rohkaisua näiltä ihmisiltä, jotka ovat kommentoineet tilannettasi. Siskoni mies mököttää myös välillä pitkiä aikoja. Hän on käytännössä teinipojan tasolla oleva 50v mies. Mietin usein, miksi siskoni ei vain eroa. Sinulla todennäköisesti samat fiilikset: et kestä tilannetta mutta joku pitää sinut tässä suhteessa kiinni niin, että et pysty lähtemään edes pariksi päivää pois. Mies voi jatkaa käytöstään kun sinä mukaudut ja mukaudut. Toivon todella, että mukautumisen tuoma pahoinvointi ei johda sinua oireilemaan. Siskoni on alkoholisoitunut ja masentunut - mutta parisuhde on muka niiiin hyvä! Lapset ovat viattomia uhreja tässä showssa. On vaikeaa tehdä näin isoja päätöksiä, mutta se onkin sitä suurinta vahvuutta, kun uskaltaa rikkoa status quon, koska välittää itsestä ja toisista enemmän, kuin esimerkiksi epäterveestä suhteesta.
Siis huh! Kirjoita ylös minuutilleen yhden vuorokauden aikana tekemäsi asiat, heräämiset, imetykset, kotityöt jne. Jos siitä tajuaisi mitä teet päivän aikana, jos ei niin miettisin elämää eteenpäin lapsen kanssa kaksin jos ei edes voi yhdessä mennä juttelemaan mihinkään. Meillä on kolme lasta ja kyllä mies on tajunnut miten rankkaa on jo pelkät yö heräämiset (toinen lapsi ei nukkunut Ekaan 9kk kun tunnin pätkiä..)ja ei tosiaankaan valita miten hänellä on rankkaa kun käy töissä jne. Tsemppiä hankalaan tilanteeseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkö mies sen mitä kotona tapahtuu päivän aikana? Oletteko jutelleet siitä että sinä tosiaan heräät yöllä monta kertaa ja valvot öisin, siksi tarvitset päiväunet? Ja jos et kerran tee kotona mitään, niin kysy mieheltäsi mistä puhtaat vaatteet/astiat ja päivän ruoka ilmestyy?
Esim oma mieheni kerran valitti kotimme yleissiisteydestä koska hän kuulemma on minua tarkempi siinä. Meillä siis kissa ja lapsia joten kyllähän niitä karvoja ja pölyä tulee ennen seuraavaa imurointikertaa vaikka imuroisi joka päivä. Kumma kuitenkin ettei mies koskaan tarttunut imuriin oma-alotteisesti. Laskinkin hänelle että miten voi sanoa olevansa tarkempi kun muistan hänen imuroineen kahdesti meidän yhdessäolon aikana.
Mies toki tekee esimerkiksi ruokaa, mutta keittiö jäi aivan käsittämättömään kuntoon sen jälkeen. Jos kaapista tippui ruokasoodaputkilo ja levisi, sitä ei siivottu. Kattilat ja pannut jäivät likaisena hellalle, tiskeistä tai roiskeista puhumattakaan.
Meillä auttoi se että minä konkreettisesti menin tältä "tarkemmalta" kysymään yhden kokkauskerran jälkeen että kuvitteleeko hän että ne sotkut oikeasti katoaa sieltä itsekseen. Sen jälkeen hän ei ole kehdannut enää valittaa siisteydestä kertaakaan. Muuten fiksu mies ihme kyllä, mutta ilmeisen tottunut passaamiseen jo kotonaan.
Eihän tässä tuosta ole kyse, sun mies ei ole pitänyt viikkotolkulla mykkäkoulua ja yrittänyt lapsenhoidon kautta tehdä sun elämää rankaksi.
Vierailija kirjoitti:
Apn mieshän on tyyppiesimerkki monista täällä palstalla olevista.
Naiset makaa lasten kanssa kotona, kun mies raataa henkihieverissä töissä.
Tai tyypillinen palstan provo, vaikka tarinana tässä jo oli yritystä.
Toi mies ei ajattele sun jaksamista tai vauvan hyvinvointia ollenkaan.
Olet nyt liian väsynyt ajattelemaan selkeästi. Tarvitsisit kunnon etäisyyden asioihin.
Tuollaisesta kuolee kaikki kunnioitus puolisoa kohtaan.
Miten kuvittelet jaksavasi hoitaa vauvaa, jos et saa levätä? Mies ei heräole yöllä, joten ei pitäisi todellakaan olla valittamista. Sairasta itsekkyyttä ja lapsellisuutta toi on.
Terveisin se, jonka mies ei lopulta antanut nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä tuosta ole kyse, sun mies ei ole pitänyt viikkotolkulla mykkäkoulua ja yrittänyt lapsenhoidon kautta tehdä sun elämää rankaksi.
En minä niin tarkoittanutkaan. Vastasin tuohon kommenttiin jossa mietittiin ymmärtääkö mies mitä päivän aikana tekee. En hyväksy apn miehen käytöstä missään nimessä.
Minä kirjoitin aiemmin tuolla. Minulla siis myös vauva. Minulle miehen suostuminen perheterapiaan oli ehto yhdessäelolle. Voimia sinulle! Tuosta on paha yhteistä tulevaisuutta nähdä. Miesvauva kyseessä, jolle vauva on hyvän hetken viihdyke. Ei jaksaisi vauvaa viikkoakaan yksin.
Pari vinkkiä ap
Oma mieheni joka on tosi empaattinen muuten koki välillä tosi rankaksi pikkulapsivaiheen. Kun tuli töistä niin kotona oli kolme pientä lasta ja kovin ääntä ym. Välillä suutuin miehelle kun valitti tilanteesta. Vasta myöhemmin tajusin että mieheni on ilmeisesti erityisherkkä ja erityisesti äänille. Siksi lastenkin äänet kuormittavat häntä paljon enemmän kuin minua.
Meillä auttoi tällaiset asiat
- mies sai syötyään mennä rauhassa levähtämään hetkeksi musiikkia kuunnellen
- aamusta laitoin usein pyykkikoneen pyörimään heti kun nousi,me lasten kanssa jos mies jäi nukkumaan koska pyykkikoneen ääni ei häirinnyt häntä ja se vaimensi lapsista lähtevää meteliä
- lapset opetettiin jo taaperoiästä välttämään turhaa metelöintiä siis toki normaali leikkiminen ym ok mutta ei huutamista ja tavaroiden hakkaamista pattereihin tai heittelyä jne
Valitettavasti kuulostaa siltä että apn tilanteessa tällaiset ei auta koska mies liian itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Pari vinkkiä ap
Oma mieheni joka on tosi empaattinen muuten koki välillä tosi rankaksi pikkulapsivaiheen. Kun tuli töistä niin kotona oli kolme pientä lasta ja kovin ääntä ym. Välillä suutuin miehelle kun valitti tilanteesta. Vasta myöhemmin tajusin että mieheni on ilmeisesti erityisherkkä ja erityisesti äänille. Siksi lastenkin äänet kuormittavat häntä paljon enemmän kuin minua.
Meillä auttoi tällaiset asiat
- mies sai syötyään mennä rauhassa levähtämään hetkeksi musiikkia kuunnellen
- aamusta laitoin usein pyykkikoneen pyörimään heti kun nousi,me lasten kanssa jos mies jäi nukkumaan koska pyykkikoneen ääni ei häirinnyt häntä ja se vaimensi lapsista lähtevää meteliä
- lapset opetettiin jo taaperoiästä välttämään turhaa metelöintiä siis toki normaali leikkiminen ym ok mutta ei huutamista ja tavaroiden hakkaamista pattereihin tai heittelyä jneValitettavasti kuulostaa siltä että apn tilanteessa tällaiset ei auta koska mies liian itsekäs.
Kiitos vinkeistä. Olin jo ennen raskautta tiennyt, että vauva-aika voi olla rankkaa sille työssäkäyvällä, joten hänelle pitää mahdollistaa puolen tunnin lepo töistä tultua, ja sitten vasta antaa vauva syliin tai alkaa juttelemaan tms. Näin olen tehnytkin, mies on saanut levätä ja maata jos on halunnut. Mutta vauvan itkulle ei voi mitään, se itkee jos itkee. Mies tietenkin herää siihen joka yö myös, vaikka minä olen se, joka nousee ja hoitaa vauvaa yöllä. Meillä on sen verran pieni asunto, että vaikka mies nukkuisi arkiyöt esim. olohuoneen sohvalla, niin hän herää itkuun silti. Ap.
Hei ap
Kysyppä siltä "mieheltäsi" miksi sinun kotityöt ja vauvan hoito on niin helppoa että sitä kannattaa kadehtia mutta kuitenkin kotona on niin rankkaa ettei mies voi siellä edes levätä?
Voisiko mies mennä viikoksi tai pariksi noin alkuun vanhemmilleen asumaan ja siellä voi nauttia äitinsä hoivasta. Sinä kun olet vauvan äiti etkä muuttunut synnytyksen yhteydessä miehen äidiksi joka passaa pientä poikaansa vauvan ohessa.
Ehkä mies kuitenkin vauva aikaa kuvitellessaan näki itsensä enemmän lapsen roolissa eli hoivaa vastaanottavana mitä sitä tarjoavana?
Vierailija kirjoitti:
Toi mies ei ajattele sun jaksamista tai vauvan hyvinvointia ollenkaan.
Olet nyt liian väsynyt ajattelemaan selkeästi. Tarvitsisit kunnon etäisyyden asioihin.
Tuollaisesta kuolee kaikki kunnioitus puolisoa kohtaan.
Miten kuvittelet jaksavasi hoitaa vauvaa, jos et saa levätä? Mies ei heräole yöllä, joten ei pitäisi todellakaan olla valittamista. Sairasta itsekkyyttä ja lapsellisuutta toi on.
Terveisin se, jonka mies ei lopulta antanut nukkua.
Siis mieshän on yrittänyt tahallaan väsyttää ap:tä, jotta molemmat olisivat väsyneitä. Ja miehen kun pitäisi suojella perhettään. Ja mitä vaikka ap saisi maata kaiket päivät (mitä ei tee), sittenhän hän jaksaisi paremmin antaa miehenkin levätä.
Ainoa vastas tuohon on ero. Jos mies haluaa olla rauhassa niin jätä rauhaan ja lähde ennen kuin on myöhäistä.
Useimmat täällä jaetut neuvot ovat kehnoja ja niillä on tarkoitus vain aiheuttaa ero.
Tavallaan trollausta, jossa trollaaja kokee onnistuneensa kun saa jonkun avioliiton loppumaan.
Ja osa taas ei huomaa sitä että tuohon tilanteeseen tarvitaan kaksi ja näkee siksi vian vain tuossa vaikenijassa.
Galaktinen Sankari kirjoitti:
Useimmat täällä jaetut neuvot ovat kehnoja ja niillä on tarkoitus vain aiheuttaa ero.
Tavallaan trollausta, jossa trollaaja kokee onnistuneensa kun saa jonkun avioliiton loppumaan.
Ja osa taas ei huomaa sitä että tuohon tilanteeseen tarvitaan kaksi ja näkee siksi vian vain tuossa vaikenijassa.
No mitä sinä sitten neuvoisit minulle? Ap.
Galaktinen Sankari kirjoitti:
No trollasin aikanaan sitten oman avoliittoni myös. Mies nillitti siivouksen tasosta ja ruuasta, ei osallistunut niihin itse lainkaan muuta kuin sotkemalla. Sitten alkoi myös väittää, että käytän häntä taloudellisesti hyväksi, vaikka sain palkkaa siinä missä hänkin ja maksoin kaikesta puolet.
Tässähän tämä koko tilanne kiteytettynä on.