Helsinkiläiset, eikö teitä v--tuta maksaa itseänne kipeiksi surkeista läävistänne?
Ja nämäkin rahat valuvat ulkomaisille sijoitusyhtiöille.
Kommentit (296)
Itse olen Helsingistä muuttanut Turkuun aikoinaan opintojen parissa mutta nyt työelämässä ja omistusasunnosta. Vaikka Helsinki onkin se kotikaupunki, olisi tällä hetkellä vaikea kuvitella siirtyvän halvasta isosta kaksiosta kalliiseen yksiöön. Elintaso on siis selkeästi itsellä korkeampi täällä ja vaikka palkat laahaavat perässä, ei se haittaa kun jään kuitenkin plussan puolelle täällä.
Joten entisenä Helsinkiläisenä sanoisin että joo, vituttaa ettei mulla olisi samoja mahdollisuuksia elää leveästi Helsingissä kuin Turussa. Mutta onneksi viihdyn täällä hyvin :)
Helsingissä on rauhallista, jokainen saa halutessaan olla omissa oloissaan ja elää omaa elämäänsä haluamallaan tavalla. Olisi kamalaa asua maalla jossain tuppukylässä, jossa kaikki ovat noin ilkeitä ja pikkusieluisia kuin ap. Sisäsiittoisuus huokuu kauas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joo. Tai siis asunto on pieni, mutta miljöö upea (Lauttasaari). Enemmänkin pidän kaupunkia olohuoneenani ja merta takapihanani.
Joopa joo ja paskamaisen talven asut pienessä kömmänässä, josta maksat itsesi kipeäksi.
Minä pidän takapihanani Tukholmaa, Kööpenhaminaa, Prahaa ja muita oikeita kaupunkeja, ja minulla on varaa matkustaa niihin usein, koska velkaa ei ole.
Kun olen kotona, nautin olostani kilometrin päässä pikkukaupungin keskustasta, järven rannalla, 169 neliön talossa. On rantasauna, on iso terassi, on kesäkeittiö ruokailutiloineen ulkona. Kahdestaan puolison kanssa asumme, tämä uusi talomme on rakennettu 2012 ja on jo velaton, kiitos entisen talon onnistuneen myynnin.
Helsingissä asuvat tuttavamme olisivat meillä kylässä koko ajan, jos vain kutsuisimme.
Ahdistaa käydä heillä vierailulla, pyytävät kotiinsa, joka tietäisi yöpymistä epämukavalla sohvalla tai lastenhuoneen lattialla. Hotelliin majoitumme, jos heillä vierailemme, ei ihmisen pidä asua 65 neliön kopissa ja esittää onnellista.
Voi mahdoton, on se kumma jos onnellisuuden mittari on siinä, kuinka monta neliötä huushollista löytyy. Itse ainakin olen nykytilanteessa erittäin onnellinen, ei minua kiinnosta kuluttaa kaikkea vapaa-aikaani vaille 200 neliön talon ja kaikkien rantasaunojen sun muiden puunaamiseen.
Itse asun Suomen tiheimmin asutussa kaupunginosassa ja saan kotonani, joka ei ole pieni kömmänä, vaan vaille 70 neliön avara loft-kaksio, aivan niin paljon rauhaa kuin haluan (tai no, koirat on aika huomionkipeitä). Lähestulkoon vieressä on meri ja ulkoilureittejä, sekä vanhan Puu-Vallilan kauniit talot. Niin ja "maalta" kotoisin olevana ulkoilen myös talvella, eli ei tarvitse lukittautua sisälle jos ei huvita. Ajateltiin kaiken lisäksi, että jos ja kun lapsi joskus meille suodaan, asutaan vielä samassa huushollissa ensimmäiset vuodet!
Pääsen töihin kävellen ja lentokentälle alle puolessa tunnissa julkisilla, rahaa ei varsinaisesti mene kulkemisiin, niin voin käyttää ylijäävän vaikka tässäkin ketjussa paljon puhuttuihin lentolippuihin ja hotellimajoituksiin, kun on elämäntapansa puolesta varaa matkustella.
Naurattaa tässä keskustelussa kun hehkutetaan että LUONTOA löytyy läheltä ja tarkoitatte jotain ihmisten rakentamaa kuppaista puistoa
Itse asun vuokralla, mutta maksan mielelläni siitä että saan asua ydinkeskustassa tämän kokoisessa kämpässä, jota minulla ei olisi varaa omaksi ostaa. Jos oman haluan, joudun tinkimään sijainnista tai koosta, mutta en ole siihen valmis vielä.
En tiedä onko täällä nyt mitään asiallista aiheesta, mutta itse olen asunut maaseudulla, Helsingissä ja sitten "oikeassa" suurkaupungissa. Onni kulloisessakin paikassa ei ole liittynyt siihen paikkaan, vaan omaan elämääni. Monet sitten muuten onnettomina alkavat vierastaa myös kulmiaan, jos jossain on ollut paremmin.
Helsingin alueella on paljon ihmisiä, joka johtaa siihen että täällä on paljon niiden ihmisten ystäviä ja sukulaisia jne. Ne tekevät elämästä kivaa.
Aivan mutta ainoa jos haluaa asua kaupungissa. Suomesta kun ei löydy muita kaupunkeja, vain tämä yksi pikkukaupunki. Maalaiskyliä löytyy useampi niille jotka niissä viihtyvät.
Keskellä Euroopan periferiaa kököttävä pieni provinssikaupunki ei eroa mitenkään muista samanlaisista vain siksi että asukkaita ja pinta-alaa on vähän enemmän kuin muissa.
Mitä merkitystä tavallisen asukkaan kannalta on sillä että kaupungissa on kuusi megaostaria kahden sijaan kun niissä kaikissa on kuitenkin samat kaupat.
Vaikka asun Espoossa, ei Helsingin keskustassa ole meidän perheellemme mitään sellaista minkä takia siellä pitäisi käydä yhtään se useammin kuin Tampereella asuvan tuttavaperheen joka tulee joka kesä lintsille ja pari kertaa vuodessa teatteriin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä aloituksesta näytti (luin vain ekan sivun, ehkä ketju muuttui) tulevan Helsinki vastaan muu Suomi -vttuiluketju..? Asun Hki:ssä koska pakko töiden takia, viihdyn mutta mielummin asuisin ehkä muualla. Aina olen joutunut muuttamaan joko töiden tai opiskelujen vuoksi ja aina olen viihtynyt siellä missä olen asunut (paitsi teininä).
Katkerat ihmiset nälvii "maalla on sitä ja tätä", "Stadissa vain on kaikki mitä tarviin", "miten joku voi asua landella?!" What`s wrong with you people!
Vastakkainasettelu on ajan henki tai päivän sana. Ihmiset ajattelevat olevansa älykkään kriittisiä v-tuilemalla kaikesta kaikille. Anonyyminähän se on helppoa mutta eipä pitemmän päälle mielekästä ajankäyttöä.
Itse voisin kuvitella asuvani Helsingin lisäksi esimerkiksi Tampereella tai Turussa. Työasioistahan se olisi lähinnä kiinni. Luonnekysymykset ratkaisevat yksinasujalla, viihtyykö hän paremmin omissa oloissaan ja ei niinkään välitä kulttuuri- tai viihdepalveluista saati kauppatarjonnasta vaan käyttää aikaansa eri tavoin luonnossa liikkuen joko liikuntamielessä tai luonnontarkkailusta nauttien. Sosiaalisempi luonne ei viihdy jatkuvasti yksinään harrastustensa parissa vaan tykkää liikkua kaupungin vilinässä ihmisten keskellä. Työelämähän se vetää vastahakoisempiakin ihmisiä kaupunkeihin, koska niin harva kykenee työllistämään itse itsensä, jotta voisi muuttaa maalle.
Miten joku aina keksii alkaa tappelemaan tästä?
Musta on hienoa, että Suomessa on paljon tilaa, paljon erikokoisia kaupunkeja ja varaa valita (useimmiten ainakin) oma asuinpaikkansa. Itse en voisi kuvitellakaan asuvani muualla kun Helsingissä, mutta ymmärrän ettei se ole kaikkia varten. Jos et jostain syystä ymmärrä, että joku haluaa asua meidän ihanassa pääkaupungissa ja maksaa siitä mielellään vähän enemmän, niin voit pitää ne "surkea läävä"-kommentit itselläsi.
Pidetään koko Suomi asutettuna ja lopetetaan turha dissaaminen, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joo. Tai siis asunto on pieni, mutta miljöö upea (Lauttasaari). Enemmänkin pidän kaupunkia olohuoneenani ja merta takapihanani.
Joopa joo ja paskamaisen talven asut pienessä kömmänässä, josta maksat itsesi kipeäksi.
Minä pidän takapihanani Tukholmaa, Kööpenhaminaa, Prahaa ja muita oikeita kaupunkeja, ja minulla on varaa matkustaa niihin usein, koska velkaa ei ole.
Kun olen kotona, nautin olostani kilometrin päässä pikkukaupungin keskustasta, järven rannalla, 169 neliön talossa. On rantasauna, on iso terassi, on kesäkeittiö ruokailutiloineen ulkona. Kahdestaan puolison kanssa asumme, tämä uusi talomme on rakennettu 2012 ja on jo velaton, kiitos entisen talon onnistuneen myynnin.
Helsingissä asuvat tuttavamme olisivat meillä kylässä koko ajan, jos vain kutsuisimme.
Ahdistaa käydä heillä vierailulla, pyytävät kotiinsa, joka tietäisi yöpymistä epämukavalla sohvalla tai lastenhuoneen lattialla. Hotelliin majoitumme, jos heillä vierailemme, ei ihmisen pidä asua 65 neliön kopissa ja esittää onnellista.
65 neliötä hyvällä paikalla keskellä kaupunkia on ihan mukava tapa pariskunnalle asua. Jos haluaa pitää huolta suuresta omakotitalosta ja viettää aikansa siellä kesäkeittiössä tai saunassa, niin mikäpä siinä. Mutta monet ihmiset eivät välitä nykypäivänä sellaisesta, vaan käyttävät aikansa ravintoloihin, kulttuuriin, yms. jolloin on luontevaa asua kaiken keskellä.
Molemmissa asumismuodoissa on hyvät puolensa. Toiset rakastavat rauhaa, toiset kaupungin vilskettä.
No jos vilskettä haluaa, kannattaa muuttaa pois Helsingistä oikeaan kaupunkiin. Terveisin Helsingin keskustassa asuva neljännen polven helsinkiläinen.
No olipa asiallinen kommentti :D
On Helsingissä enemmän vilskettä kuin juupajoella! Miksi aina Helsingistä puhuttaessa kaikki alkavat höyryämään "oikeista kaupungeista"?
No varmaankin siksi ettei täällä ole mitään, mitä oikeassa kaupungeissa on!
Menepä keskustaan kävelylle ja avaa silmäsi. Nämä taidepläjäykset on niin nähty viikossa. Kotikaupunki, mutta en nyt viitsi hehkuttaa tätä miksikään urbaaniksi suurkaupungiksi. Hiljainen pikkukaupunki, jossa on muutama kaunis talo, suurinosa porukasta asuu ylihinnoitelluissa kopperoissa. Mutta toditele nyt vielä kerran!
Mutta ei kai sentään kaupungin vilskeestä puhuminen tarkoita sitä, että hehkuttaisin Helsinkiä urbaaniksi suurkaupungiksi? Tarkoitin vain, että kyllä Helsingistä löytyy enemmän hulinaa sitä etsivälle, kuin muualta Suomesta ja ymmärrän siksi sen, että joku haluaa asua keskustassa hieman pienemmässä asunnossa.
En verrannut missään kohtaa Helsinkiä suurkaupunkeihin, vaan ihmettelin, miksi aina otetaan puheeksi suurkaupungit, kun puhutaan Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa tässä keskustelussa kun hehkutetaan että LUONTOA löytyy läheltä ja tarkoitatte jotain ihmisten rakentamaa kuppaista puistoa
Kyllä Helsingissä on vielä aika paljon viheralueita puistojen lisäksi. Toki riippuu vähän sitäkin, ajatteleeko Helsingiksi pelkästään kantakaupungin tai (ydin)keskustan alueen.
Keskuspuistohan alkaa Laaksosta (googlen kartta esiin jos ei ole tuttu alue) joka on olympiastadionin pohjoispuolella eli hyvin lähellä keskustaa. Kyseessä ei nimestä huolimatta ole puisto vaan metsä. Ei toki mikään ikimetsä mutta riittävän metsämäinen jotta voi kokea olevansa luonnossa. Toki Keskuspuiston läpi kulkee kevyen liikenteen väyliä, jotka ovat suosittuja kävely-, lenkkeily- ja pyöräilyreittejä; pieni osa toimii talvisin latupohjina. Keskuspuistoa voi jatkaa pohjoiseen läpi Helsingin aina Vantaanjoelle asti naapurikaupungin puolelle ja periaatteessa tieväylien aiheuttamia katkoksia huomioon ottamatta metsäreitillä voi jatkaa Pohjois-Suomeen asti.
Keskustan lähellä Lauttasaaressa, Meilahdessa, Munkkiniemessä, Käpylässä, Kumpulassa ja Kulosaaressa on laajoja viheralueita. Lähiöissä lähiluonto alkaa usein heti ikkunan takaa eli metsä sieltä ikkunasta näkyy.
Erityisen huomattava viheralue Keskuspuiston ohella löytyy Viikin-Vanhankaupunginlahden suunnalta. Siellä on metsiä, peltoalueita, arboretumia, kevyen liikenteen väyliä ja mikä parasta, suuri luonnonsuojelualue meren rannalla. Se on suosittu lintuharrastajien tarkkailualue ja siellä voi kuka vaan liikuskella nauttien hiljaisuudesta.
Jos ei tunne Helsinkiä, jää käsitys helposti vaan kauppakeskuksiin, julkisiin rakennuksiin, pääliikenneväyliin ja keskustan elämän erilaisiin lieveilmiöihin, joista ei vähän matkan (jokusen kilometrin) päässä näy juuri mitään.
Tietysti jos ikimetsiä kaipaa niin niitä saa muutenkin etsimällä etsiä koko Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on rauhallista, jokainen saa halutessaan olla omissa oloissaan ja elää omaa elämäänsä haluamallaan tavalla. Olisi kamalaa asua maalla jossain tuppukylässä, jossa kaikki ovat noin ilkeitä ja pikkusieluisia kuin ap. Sisäsiittoisuus huokuu kauas.
Niinpä juuri. Jossain laulussa jollotetaan, miten maalla on mukavaa. Eipä tunnu olevan, kun se tekee maalaisista niin ilkeitä ja katkeria, varsinkin helsinkiläisiä pitää nälviä joka käänteessä.
Erikoista tämä Helsinki vs. Maaseutu vastakkainasettelu. Ihan kuin Suomessa ei olisi muita kaupunkeja kuin Helsinki, kaikki muu on "pöndeä".
Itse asun Turussa, uudehkossa saunallisessa kaksiossa yhdellä Turun halutuimmista alueista, eli Aurajoen varrella. Vuokra alle 800 euroa, ydinkeskustaan kävelee vartissa. Erilaisia ravintoloita ja baareja on ihan tarpeeksi. Varsinkin kesäisin on paljon tapahtumia, jos niistä välittää. On museoita, teattereita, kirjastoja, terveyskeskuksia, kauppakeskuksia niinkuin Helsingissäkin, mutta välimatkat ovat paljon lyhyempiä.
Kodistani autolla 5 minuutissa olen ydinkeskustassa ja 10 minuutissa olen "maalla" rauhassa vanhempieni luona hehtaarien kokoisella merenrantatontilla.
Jouduin käymään yhteen aikaan viikottain Helsingissä ja se oli aika kamalaa. Liikenne ja liikkuminen vaikeaa, hirveät ihmismassat, maahanmuuttajia paljon enemmän kuin meillä. Keskustassa pitkät välimatkat eri paikkoihin. Helsingissä on enemmän hienoja vanhoja rakennuksia kuin Turussa ja kivoja pikkuliikkeitä. Muu onkin ehkä huonompaa.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista tämä Helsinki vs. Maaseutu vastakkainasettelu. Ihan kuin Suomessa ei olisi muita kaupunkeja kuin Helsinki, kaikki muu on "pöndeä".
Itse asun Turussa, uudehkossa saunallisessa kaksiossa yhdellä Turun halutuimmista alueista, eli Aurajoen varrella. Vuokra alle 800 euroa, ydinkeskustaan kävelee vartissa. Erilaisia ravintoloita ja baareja on ihan tarpeeksi. Varsinkin kesäisin on paljon tapahtumia, jos niistä välittää. On museoita, teattereita, kirjastoja, terveyskeskuksia, kauppakeskuksia niinkuin Helsingissäkin, mutta välimatkat ovat paljon lyhyempiä.
Kodistani autolla 5 minuutissa olen ydinkeskustassa ja 10 minuutissa olen "maalla" rauhassa vanhempieni luona hehtaarien kokoisella merenrantatontilla.Jouduin käymään yhteen aikaan viikottain Helsingissä ja se oli aika kamalaa. Liikenne ja liikkuminen vaikeaa, hirveät ihmismassat, maahanmuuttajia paljon enemmän kuin meillä. Keskustassa pitkät välimatkat eri paikkoihin. Helsingissä on enemmän hienoja vanhoja rakennuksia kuin Turussa ja kivoja pikkuliikkeitä. Muu onkin ehkä huonompaa.
Palstan logiikalla et voi pitää turkua kaupunkina, koska esimerkiksi Lontoo on sitä isompi, OIKEA kaupunki.
Sijoitusyhtiökommentti on outo varsinkin omistusasujille. Mutta joo, kyllä mua vituttaa asumisen kalleus. Helsingissä ja sen tuntumassa on ihan törkeän kalliit asunnot suhteutettuna siihen, että kaupunki on kuitenkin eurooppalaisittain aika pieni. Suomessa asuntojen hinnat isommissa kaupungeissa (esim. myös Turussa) ovat nousseet aivan liikaa, naurettavuuksiin asti. Itse asun Espoossa, ja vajaan 80 neliön rivariasunnosta pulitimme lähemmäs 300 000 euroa. Tajutonta.
Ei meidän asuntomme silti mikään murju ole, vaan kiva koti. Enkä ikinä haluaisi asua täysin maaseudulla. Tykkään siitä, että on paljon hyviä ravintoloita ja kahviloita, laaja elokuvavalikoima monessa eri teatterissa, paljon konsertteja niin, että voi ex tempore päättää mennä kuuntelemaan ja hyvä valikoima niissä lajeissa, joista itse tykkään eli tanssissa ja joogassa. Hiihtoladulle on kotiovelta 500 metriä ja Helsingin keskustaan ajaa bussilla 25 minuutissa. Ja kyllä tosiaan käytän näitä kaupungin palveluja paljon. Joka toinen viikko käyn jossain kulttuuririennossa ja joka viikko ulkona syömässä.
Sekin hyvä puoli on, että ei tämän meidän asuntomme arvo tule juuri laskemaan. Toista on esimerkiksi vanhemmillani, jotka asuvat pienessä satakuntalaisessa kunnassa omakotitalossa. Sitä tulee olemaan todella vaikea saada kaupaksi.
Helsinki, ''suurkaupunki''. Ankea ja surkea betonimurju, jossa ei juurikaan kovin hyviä liikkeitä tai sen kummallisempi palveluita. Arkkitehtuuri järkyttävän rumaa ja harmaata, merituuli viimoo kesät-talvet. Metro, joka on pelkkä vitsi. Tukholma aivan ylivertainen Stadiin verrattuna ja koenkin, että Helsingin hintataso on on hirvittävä sen kaupungin tasoon nähden :/ Saat rumasta kaupungista pienen 14 neliön yksiön, että voit hengata kahviloissa? Miksi kukaan haluaa asua Helsingissä, jos kokee oikeasti haluavansa asua kaupungissa, siis muun kuin työn takia?
Vierailija kirjoitti:
Helsinki, ''suurkaupunki''. Ankea ja surkea betonimurju, jossa ei juurikaan kovin hyviä liikkeitä tai sen kummallisempi palveluita. Arkkitehtuuri järkyttävän rumaa ja harmaata, merituuli viimoo kesät-talvet. Metro, joka on pelkkä vitsi. Tukholma aivan ylivertainen Stadiin verrattuna ja koenkin, että Helsingin hintataso on on hirvittävä sen kaupungin tasoon nähden :/ Saat rumasta kaupungista pienen 14 neliön yksiön, että voit hengata kahviloissa? Miksi kukaan haluaa asua Helsingissä, jos kokee oikeasti haluavansa asua kaupungissa, siis muun kuin työn takia?
Pointti ollen se, että Helsingin laatu on niin huono, että sen asuntojen hinnat ovat aivan naurettavat. Ymmärrän, että monella työ pakottaa pääkaupunkiseudulle, jolloin tulijoita on paljon ja asuntojen hinnat nousevat ylös, mutta eivät ne hinnat valitettavasti korreloi siihen, mitä sillä rahalla saa.
Mua ärsytti helsingissä, kun lyhyiin välimatkoihin menee niin paljon aikaa julkisillakin. :D
Onhan täällä pirun kallista, mutta kummasti tänne vaan kaikki haluaa asumaan ja siksi korkeat vuokrat. Itse olen asunut Oulussa, Tampereella, Saksassa, Latviassa ja nyt Helsingissä. Jos minulta kysytään Helsinki on suomen ylivoimaisesti paras kaupunki vaikken täällä ole syntynytkään. Mitä pohjoisemmaksi suomessa mennään sitä järjen vastaisemmaksi meno muuttuu. Muuttaisin ulkomaille heti takaisin jos ei olisi perheen takia pakko asua täällä kyräilylandiassa.
Ostoskeskus ja sushi ravintola... Kulman takana on tarmon kyläkauppa ja grillikioski