sain potkut unelmaduunistani vain viikon jälkeen, kun en suostunut jäämään kertaakaan ylitöihin :-(
Näin kävi, eilen sain kuulla ettei tänään tarvitse enää tulla töihin, koska työnantaja on päättänyt purkaa työsuhteeni koeajalla. Minun olisi pitänyt ensimmäistsestä työpäivästä lähtien jäädä ylitöihin, ja kun se ei minulle sopinut niin menetin unelmatyöni saman tien.
Kertokaa, miten voisin lievittää tätä tuskaani :-(
Kommentit (194)
Useimmissa asiantuntija- ja esimiesammateissa joutuu nykyään joustamaan ja tekemään ylitöitä. Itse olen tehnyt ensin projektihommia 10 vuotta ja nyt esimiesasemassa. Olen tehnyt vuoden alusta lähtien n. 100 ylityötuntia ja tahti jatkuu vielä pari viikkoa. Huhti-toukokuun teen vain nelipäiväistä viikkoa eli tasaan tunnit pois. Kun tulin tähän työhöni, niin tiesin, että joudun joustamaan ja tiesin, koska työssäni on kiireisimmät kuukaudet. Niinä kuukausina ei vain voi tehdä 8-16 töitä. Se ei riitä.
Ilmianna firma vaikka Iltalehdelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olisitko saanut niistä ylitöistä palkkaa, vai miten ne olivat laittomia? Ilmaisista ylitöistä voi kyllä kieltäytyä, eikä se voi olla irtisanomisen tai koeaikapurun peruste. Kyllä koeaikana tosiaan kannattaa vähän tsempata.
Oliko sinulla joku hyvä syy kieltäytyä, kuten lastenhoito tms? Tuliko ylityöt esille työhaastattelussa?
En olisi saanut ylitöistä palkkaa vaan ylimääräistä vapaata pelkästään. Työnantaja kyllä ehdotti, että maksaisi ylitöistä palkkaa, mutta en silti ymmärrä. Hänen mukaansa IT-alalla on tämmöinen yleinen käytäntö, että ylitöihin pitää välillä jäädä. En ymmärrä tätä alkuunkaan. Työhaastattelussa ylitöistä ei sanottu mitään.
Kai se pitää sitten etsiä sellainen työnantaja, joka oikeasti kunnioittaa työntekijän oikeuksia eikä teetä ylitöitä. Ap.
Millä työnantajalla ei koskaan tarvitse tehdä ylitöitä? Yleensä jotain myydään tai tuotetaan jollekin taholle, eikä se kysyntä ja tarjonta koskaan 100% kohtaa. Jos sattuu olemaan hoitoalalla, voi joutua jäämään hoitamaan ihmisiä ylitöissä. Jos sattuu olemaan kaupassa, ei sieltä aina pääse lähtemään juuri silloin kun työpäivän pitäisi loppua. Jos sattuu siivoamaan työkseen, ei niitä imureita ja luuttuja keskelle käytävää pudoteta ja sanota, että työaika loppui nyt.
Ajan henki on se, että työntekijästä otetaan kaikki irti, mahdollisimman halvalla tietysti, ja sitten heitetään pois kuin märkä rätti.
Eli ei kannata sitoutua työnantajaan, eivät nekään sitoudu työntekijöihinsä.
Koeajalla tietysti ehkä olisit voinut olla ylitöissä, ja vasta sitten lyödä liinat kiinni...
AP:n kannattaisi tähdätä kunnalliseen suojatyöhön.
Huh, mikä asenne! Jos minä suuhygienistinä ilmoittaisin heti ekalla viikolla uudessa työpaikassa, että ylitöitä en tee minuuttiakaan, niin saisin ihan samalla tavalla lähteä. Myös meillä hammasalalla ylityöt ovat yleisiä. Tulee ihmisiä hammassäryn, vuotavan ikinen, lohjenneen paikan kanssa tai muutoin kiireelliseen hammashoitoon. Viimeksi toissa päivänä hioin erään potilaan hankaavaa, tuoretta paikkaa ylitöinä. Otan pois ajan kun pystyn.
Ihmettelen, että suurin osa on työntekijän kyykyttämisen puolella tässä ketjussa. Suomalaiset ovat sitten joustaneet tarpeeksi, kun työt tehdään samoilla ehdoilla kuin Kiinassa.
Minäkin olen kokenut tuollaisen. Ylitöihin oli pakko jäädä ja ylitöistä ei saanut myöskään korvausta. Homman palkka oli 8e tunti.
Jos meinasi livistää normaaliin aikaan pois töistä niin sai huutoa ja karjua perään.
It-alalla on vähän niin, että välillä joku projekti pitää saada valmiiksi. Silloin tarvitaan sellaisia työntekijöitä, jotka sen tekevät. Ei ylitöitä voi myöskään teettää loputtomasti. Ylityö katto tulee vastaan. Ylitöistä maksetaan kuitenkin korvauksia. Olen itse tehnyt monena vuonna kaikki lain sallimat ylityöt, eikä se nyt niin paha ole. Monessa maassa töitä tehdään paljon enemmän kuin suomessa, eikä lomiakaan silti ole yhtä paljon kun meillä.
olet käynyt rekrytointiprosessin, pari haastattelukierrosta? neuvotellut kompensaatiopaketin? Eikö missään vaiheessa kerrottu että päivät saattaa olla pitkiä? Ihan ekastako päivästä asti osaat tehdä tarvittavat asiat ja pystyt edes tekemään pitkää päivää? Jotenkin kuulostaa oudolta, itse keskitason hommissa ja jokaiseen paikkaan perehtyessa on mennyt muutamia päiviä niin että saadaan edes kaikki tarvittavat accessit ja ohjelmistot toimimaan jne. mutta ehkä IT ala on sitten eri että pystyy alkaa paukuttamaan suoraan ja pitkään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saanut potkuja, työsopimus vain purettiin, koska et soveltunut työyhteisöön. Tuskin alallasi ylityöt yllätyksenä tulivat.
Meinaatko, että minun tulisi luopua oikeuksistani tuosta vain, ja jäädä töihin pidemmäksi aikaa kuin lain mukaan tarvitsee? Ap.
Ainakin minä olisin antanut potkut (irtisanonut työsopimuksen koeajalla) tuossa vaiheessa.
Meillä ei tarvitse aina jäädä ylitöihin, mutta jos pyydetäään eikä uusi työntekijä suostu yhtään joustamaan niin ei se varmaan jousta jatkossakaan. Joskus on pakko joustaa.
Sitä ne riistokapitalistit vaativat. Vapaa-aikakin pitäisi uhrata heidän voittojensa maksimoimiseen.
eipka kirjoitti:
olet käynyt rekrytointiprosessin, pari haastattelukierrosta? neuvotellut kompensaatiopaketin? Eikö missään vaiheessa kerrottu että päivät saattaa olla pitkiä? Ihan ekastako päivästä asti osaat tehdä tarvittavat asiat ja pystyt edes tekemään pitkää päivää? Jotenkin kuulostaa oudolta, itse keskitason hommissa ja jokaiseen paikkaan perehtyessa on mennyt muutamia päiviä niin että saadaan edes kaikki tarvittavat accessit ja ohjelmistot toimimaan jne. mutta ehkä IT ala on sitten eri että pystyy alkaa paukuttamaan suoraan ja pitkään...
”Kompensaatiopaketti” :’D
Ei tässä ole pelkästään it-alasta (josta itsellä kokemusta) kysymys vaan ylipäätään monilla aloilla joustaminen on ehdoton vaatimus. Esimerkiksi mieheni raksafirmassa on kuusi työntekijää ja yksi tärkeimpiä ominaisuuksia on joustot työajoissa. Työ on pitkälti ulkotyötä ja sesonkiluontoista, joten töitä painetaan sään salliessa ja kun niitä on. Ylitöistä saa kompensaation joko vapaana suhteessa "palkkaan" eli esim. 12 tuntisesta päivästä saa ylitöitä pankkiin 7 tuntia tai sitten maksetaan jossain vaiheessa pois, jos ei muuten saa pidettyä vapaita. Joka tapauksessa joustoa on löydyttävä. Tälläkin viikolla tekevät säiden lauduttua lauantainkin töitä ja päivääkään ei siedettäisi tyyppiä, joka alkaisi säännöllisesti asiasta nikotella. Okei, joskus voi olla menoa, mutta pääsääntöisesti pitää sopia.
Toisaalta mitä työntekijät saavat takaisin? Suhteellisen helposta työstä hyvän palkan, paljon joustoa ja ymmärrystä. Jos myöhästyy töistä, ei kukaan moiti (kun ei ole taparikollinen), ei haukuta tai sätitä virheistä ja kun ilmoittaa vaan, niin voi pitää pitkän viikonlopun tai mennä keskellä viikkoa laivalle. Esimerkiksi nyt yksi jo ilmoitteli, että parin viikon päästä olisi ti-ke laivalla. Kesällä monesti ottavat maanantain vapaata mökkeilyn takia ja tekevät sitten toisina päivinä pidempään. Tai torstaina tekevät porukalla päätöksen, että painetaan nyt pidempi päivä ja loisitaan perjantai. Meitä ei kiinnosta. Pääasia, että työt etenee, työntekijät ottaa vastuuta työmaista ja firma jää plussalle eikä asiakkaat valita.
Duunarialoilla monet pomot on liian vanhanaikaisia nakittajia, simputtavat ja hengittävät niskaan liikaa. Nuoret monet kuitenkin haluaa vapautta ja mahdollisuutta ottaa vastuuta. Se on juuri sitä, että voi torstaina klo 15 todeta työkaverin kanssa, että ei jaksa laittaa työkaluja pois vaan jatketaan tästä sen aikaa, että huomenna voidaan jäädä nukkumaan. Riittää, että ilmoittaa miehelle, missä ovat ja mitä päättivät. Se on mitoitettu niin, että voivat toimia hyvin noin ja sillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä käy, jos ei ole joustava.
Jos haluat edetä urallasi, matkalla joutuu tekemään uhrauksia. Hinta on joskus be ylityöt, josta kyllä tulee korvaus; vapaina tai rahana.
Ymmärrän esimiestä, näytit viikossa ettet pe tosissasi ja et tule olemaan heidän vaatimaansa tasoa. Kukaan ri halua tuhlata aikaansa. Sinunkin kannattaa nyt ehkä palata edelliseen paikkaan eikä kuvitella, että uraa kehitetään noin. Tyydyt siis vähempään.
Minä käsittääkseni olen jo koulutukseni ja aikaisempien projektieni kautta osoittanut olevani tosissani, mutta miksen muka saisi pitää oikeuksistani kiinni? Ap.
Pidit oikeuksistasi kiinni ja näit mikä on lopputulos. Mitä ihmettä vielä kitiset?
Koeajalla kannattaa vähän lipeksiä työnantajaa, ja olla joustava työntekijä. Oikeuksia voi sitten alkaa vaatimaan, kun koeaika päättyy.
Jos työnantaja jo heti koeajalla huomaa, että työntekijä on hankala tyyppi, niin kuinka hankala hän on sitten koeajan jälkeen?!
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat edetä urallasi, matkalla joutuu tekemään uhrauksia. Hinta on joskus be ylityöt, josta kyllä tulee korvaus; vapaina tai rahana.
Ymmärrän esimiestä, näytit viikossa ettet pe tosissasi ja et tule olemaan heidän vaatimaansa tasoa. Kukaan ri halua tuhlata aikaansa. Sinunkin kannattaa nyt ehkä palata edelliseen paikkaan eikä kuvitella, että uraa kehitetään noin. Tyydyt siis vähempään.
Sanoiko ap, että oli saamassa korvauksia?
Kyllä se aika usein on asiantuntijahommissa, että mitään ylityökorvauksia ei makseta ja vapaana on turha odottaa saavansa. Jos työnantaja maksaisi korvaukset, olisi työnantajalle edullisempaa palkata enemmän työntekijöitä - ylityökorvauksilla tehtävän työn tiheä teettäminen tulee kalliimmaksi.
Sitä paitsi, ihmisillä on siviilielämää. Voi olla ties mitä vaativaa tekemistä tai huollettavana perhe tai raihnas vanhempi.
Ei siinä voi työnantaja VAATIA ketään ylitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoiko ap, että oli saamassa korvauksia?
Kyllä se aika usein on asiantuntijahommissa, että mitään ylityökorvauksia ei makseta ja vapaana on turha odottaa saavansa. Jos työnantaja maksaisi korvaukset, olisi työnantajalle edullisempaa palkata enemmän työntekijöitä - ylityökorvauksilla tehtävän työn tiheä teettäminen tulee kalliimmaksi.
Sitä paitsi, ihmisillä on siviilielämää. Voi olla ties mitä vaativaa tekemistä tai huollettavana perhe tai raihnas vanhempi.
Ei siinä voi työnantaja VAATIA ketään ylitöihin.
Mitä enemmän kokoomusta äänestetään niin sitä enemmän on pakko jäädä ylitöihin ja ylitöistä ei tule ylityölisää. Siihen tämä menee. Siksi pitää äänestää SDP:tä.
Höpsö ap, koeajalla on tarkoitus näyttää, että on joustava ja hyvä työntekijä. Sitten voi alkaa pitää niistä oikeuksistaan paremmin kiinni. Mutta eipä tuon perään kannata itkeä, it-alalla riittää töitä juuri nyt ja uuden paikan saa helposti. Työtä se vaan on, ja "unelmaduuni" alkaa maistua puulta kuitenkin pidemmän päälle.
Tuhat kertaa tämä! Ei ole mitään järkeä pakottaa jokaista työpaikkaa toimimaan samalla tavalla, vaan pyrkiä siihen, että kukin löytää itselleen sopivan työpaikan. Omassa työpaikassani esimerkiksi tehdään välillä töitä 80 tuntia viikossa, eikä mitään ylimääräisiä korvauksia makseta. Toki tulotaso on eri luokassa kuin useimmissa töissä (suoraan koulusta aloitetaan bonuksista riippuen ~60 tonnin vuosipalkalla, ja siitä se lähtee nousemaan nopeasti).