Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sain potkut unelmaduunistani vain viikon jälkeen, kun en suostunut jäämään kertaakaan ylitöihin :-(

Vierailija
08.03.2018 |

Näin kävi, eilen sain kuulla ettei tänään tarvitse enää tulla töihin, koska työnantaja on päättänyt purkaa työsuhteeni koeajalla. Minun olisi pitänyt ensimmäistsestä työpäivästä lähtien jäädä ylitöihin, ja kun se ei minulle sopinut niin menetin unelmatyöni saman tien.
Kertokaa, miten voisin lievittää tätä tuskaani :-(

Kommentit (194)

Vierailija
181/194 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi yleistä on nykyään, että tehdään pitkiä työpäiviä, ns. joustoja. Monessa paikassa työtehtäviä on vaan niin paljon ja tehdään pienellä porukalla, eikä

ehdi kaikkea tekemään normityöpäivän aikana.

Ei näistä joustoista makseta ylityökorvauksia vaan saa sitten joskus ottaa pois tunti tunnista vapaana.

Jos työpaikan nykypäivänä haluaa, niin pitää tähän työtapaan olla valmis.

Vierailija
182/194 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä käy, jos ei ole joustava.

Jos haluat edetä urallasi, matkalla joutuu tekemään uhrauksia. Hinta on joskus be ylityöt, josta kyllä tulee korvaus; vapaina tai rahana.

Ymmärrän esimiestä, näytit viikossa ettet pe tosissasi ja et tule olemaan heidän vaatimaansa tasoa. Kukaan ri halua tuhlata aikaansa. Sinunkin kannattaa nyt ehkä palata edelliseen paikkaan eikä kuvitella, että uraa kehitetään noin. Tyydyt siis vähempään.

Minä käsittääkseni olen jo koulutukseni ja aikaisempien projektieni kautta osoittanut olevani tosissani, mutta miksen muka saisi pitää oikeuksistani kiinni? Ap.

Talossa talon tavalla. Viranomaispuolella sinun asenteella, en jousta työajoista tippaakaan, minun oikeuteni on se/lain mukaan jne. sinunlaisesi pärjää, mutta yksityisellä puolella tuo sanelu työntekijän puolelta ei toimi. Varsin jos haluat luoda uraa ja nousta ylöspäin, tuo asenne romukoppaan ja neuvotellen miten ylityöt korvataan rahalla vai vapaana.

En ihmettele että sinut laitettiin pois koeajalla, niin minäkin olisin tehnyt. "Silloin kun töitä on ne tehdään ja lorvitaan kun ei ole niin hoppu." Eli toimii toisinkin päin.

Tuolla asenteella pärjäsi julkisella pouolella ehkä 1980-luvulla, mutta ei enää. Meillä HR on suoraan sanonut, että olemme virkasuhteisia (eikä työsuhteisia) siksi, että tarvittaessa meidät voi määrätä ylitöihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/194 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensivaikutelma on tärkeä joten olis kannattanut vaikka hampaat irvessä tehdä niitä ylitöitäkin. Et ilmeisesti halunnut työpaikkaa tarpeeksi kovasti.

Vierailija
184/194 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kirjoittaja ei tule työllistymään KOSKAAN.

Onneksi on pimppu.

Pimppuun voi laittaa pipulin.

Sit tulee VAUVA

Vierailija
185/194 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse eri alalla esimiehenä. Pitkälti meillä menee niin, että jos työntekijä on joskus valmis joustamaan, niin samoin olen minä. Hyvin toimii. Jos taas työntekijä ei koskaan ole halukas mistään joustamaan, niin miksi hankkia itselleen ongelmia pitämällä sellaista työntekijää? Koeajan purku on silloin hyvä vaihtoehto.

Vierailija
186/194 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi yleistä on nykyään, että tehdään pitkiä työpäiviä, ns. joustoja. Monessa paikassa työtehtäviä on vaan niin paljon ja tehdään pienellä porukalla, eikä

ehdi kaikkea tekemään normityöpäivän aikana.

Ei näistä joustoista makseta ylityökorvauksia vaan saa sitten joskus ottaa pois tunti tunnista vapaana.

Jos työpaikan nykypäivänä haluaa, niin pitää tähän työtapaan olla valmis.

Tulihan viimein yksi järkikommenttikin.

Luin kymmeniä kommentteja, tuli tunne, että ollaan AKL:n kaljaillassa. 'Omista oikeuksistaan kiinnipitäminen' - voit mennä sillan alle asumaan ja pitää kiinni siellä siltapalkeista. Ei tarvitse tehdä ylitöitä.

Tein 25 vuotta kolmitoistatuntista työpäivää, kahdeksasta tunnista maksettiin. Ikinä en ehtinyt pitää ylitöitä vapaana, mutta kun ei ole perhettä, en niin kaivannutkaan. Myöskään rahana ei ylityötunteja korvattu.

Kun tekee paljon, oppii eniten.

Vierailija
187/194 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassan kautta kotiin kirjoitti:

Itse eri alalla esimiehenä. Pitkälti meillä menee niin, että jos työntekijä on joskus valmis joustamaan, niin samoin olen minä. Hyvin toimii. Jos taas työntekijä ei koskaan ole halukas mistään joustamaan, niin miksi hankkia itselleen ongelmia pitämällä sellaista työntekijää? Koeajan purku on silloin hyvä vaihtoehto.

Laiton kuitenkin

Vierailija
188/194 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että potkujen syynä oli ylitöistä kieltäytyminen? Jos se luki työsuhteen purkamisen perusteena, niin se on kyllä laiton syy, sillä työntekijöillä ei ole minkäänlaista velvollisuutta tehdä ylitöitä. Liittoon yhteyttä ja käräjille, saat helposti vuoden palkan korvaukseksi.

Potkut tuli koeajalla, ja se myös lukee työsuhteen purkamisen perusteena. Pomo kyllä sanoi, että minun olisi vaan pitänyt suostua niihin ylitöihin. Ap.

Liiton jurusti asialle. Ei todellakaan ole asiallinen syy koeaikapurkuun.

Ei koeajan purkuun tarvita mitään asiallista syytä vaan koeajalla kumpi vain voi päättää työsuhteen ilman mitään perusteluja. Siksi sitä kutsutaan koeajaksi.

Väärin. Työntekijä voi purkaa työsuhteen koeajalla ilman perusteita, työnantajalla tulee olla perusteet.

Terv. Työlainsäädännön opettaja

Vierailija
189/194 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi pieni esittely. Minun nimeni on Antti Vikman ja olen Nolwenturen perustaja ja kirjoitan koska jossakin vastauksessa oli kerrottu, että tämä on tapahtunut meillä Nolwenturella (en itseasiassa löydä varsinaista postausta tästä ketjusta, mutta löysin viestin joka on vastaus kyseiseen vastaukseen).

Tämä postaus hämmentää minua muutamasta syystä.

1) Ensinäkin ainut henkilö joka on toistaiseksi palkattu avoinna olevien rekryjen puitteissa aloittaa vasta kuukauden päästä.

2) Viimeksi meillä on aloittanut uusi työntekijä Lokakuussa 2017 alussa ja hän on edelleen meillä töissä.

3) Meillä ei ole koskaan irtisanottu yhtään työntekijää, eikä yhtään työsuhdetta ole purettu koeajalla.

4) Eikä meillä myöskään ole koskaan ollut työntekijää tai edes harjoittelijaa, joka olisi ollut töissä vain viikon (itseasiassa lyhin aika on kuukausi ja sekin on ollut etukäteen sovittu jakso).

5) Meillä ei myöskään velvoiteta ketään tekemään ylitöitä, eikä tätä ole koskaan pyydetty. Pikemminkin päinvastoin, vaikka työaikapankki mahdollistaakin pidemmän päivän tekemisen, pitää olla jokin suunnitelma milloin tunnit käytetään pois (esim. pidennetty viikonloppu reissun takia).

Minulla ei oikeastaan ole mitään käsitystä, että mistä tämä postaus voisi olla peräisin, ellei kyseessä ole sitten ihan puhdas trollaus. Jos tämä kuitenkin on ihan asiallinen postaus, joka koskee meitä, niin kuulisin mielelläni, että mistä tässä oikein on kysymys.

Vierailija
190/194 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä Antti on täynnä itseään ja aivan turha tyyppi. Valehteleva kasa höyryävää.

Vierailija
191/194 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saanut potkuja, työsopimus vain purettiin, koska et soveltunut työyhteisöön. Tuskin alallasi ylityöt yllätyksenä tulivat.

Meinaatko, että minun tulisi luopua oikeuksistani tuosta vain, ja jäädä töihin pidemmäksi aikaa kuin lain mukaan tarvitsee? Ap.

Just näin. Ei sinne mennä loppuun palamaan. Tekee työaikana sen mitä pitää.

Vierailija
192/194 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ylitöiden tekemisen pitäisi olla poikkeus, eikä mikään normi jota aletaan soveltamaan uuteen työntekijään heti ekana päivänä. Jos täytyy olla aina ylitöissä niin henkilöstömäärä o n mitoitwttu väärin.

Vierailija
193/194 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin työnantajaakin. Toki myös työntekijää. Ylitöihin ei ole pakko suostua mutta myös työyhteisöön sopimaton, joustamaton työntekijä on niin iso riski työnantajalle että koeaikapurku on ymmärrettävä. Harva työnantaja kaipaa TES:ssi kädessä kulkevaa oikeuksistaan pilkkua viilaten kiinnipitävää työntekijää riveihinsä. Karua mutta totta. ja nyt selvennykseksi että en nyt tarkoita työntekijän kaikkia oikeuksia täydellisesti polkevaa orjakiskurihommaa hyväksyväni vaan joustoa pitää olla puolin ja toisin. Jos eka viikolla ollaan jo sukset ristissä niin huonoltahan se vaikuttaa...

Vierailija
194/194 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli lyhyt tuo "unelmaduuni". Jos se duuni oli sulle tärkeä miksi et siihen voinut yhtään satsata? Jos sitä duunia unelmana pidit olis kannattanu tsempata se koeaika että vakkariks pääsisit. Työnantajasi lopetti koeaikasi siihen saman tien, ei syyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi