sain potkut unelmaduunistani vain viikon jälkeen, kun en suostunut jäämään kertaakaan ylitöihin :-(
Näin kävi, eilen sain kuulla ettei tänään tarvitse enää tulla töihin, koska työnantaja on päättänyt purkaa työsuhteeni koeajalla. Minun olisi pitänyt ensimmäistsestä työpäivästä lähtien jäädä ylitöihin, ja kun se ei minulle sopinut niin menetin unelmatyöni saman tien.
Kertokaa, miten voisin lievittää tätä tuskaani :-(
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koeajallakaan saa irtisanoa sen vuoksi ettei tee ylitöitä. Kuulutko liittoon? Kerro tilanne sinne.
Koeajalla voi työsuhteen lopettaa koeajan perusteella.
Muita perusteita ei työnantajan tarvitse eikä kannata sanoa.
Oliko ylityö oma päätelmäsi syyksi.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä syy täytyy kertoa. Koeajan tarkoitus ei ole, että työsuhteen voisi purkaa ilman mitään syytä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on naurettavaa lammasporukkaa täällä, te kusette kaikkien pakkiin. ”Yessa massa, yessa massa! Kyllä pitää joustaa, massa so wise!”
Kahdeksan tuntia lepoa, kahdeksan tuntia työtä ja kahdeksan tuntia vapaa-aikaa + viikonloput vapaana. Minä en rupea elämääni suunnittelemaan työnantajan oikkujen perusteella. Ylitöitä en ole tehnyt tuntiakaan työuran aikana, enkä tule tekemään. Siitä pidän kiinni, että se on ja tulee aina olemaan henkisestä ja fyysisestä sietokyvystä varastamista, jota ei mikään rahasumma korvaa. Olen ihminen, en kone.
Vaikuttaa ihan hirveältä duunilta ja elämältä!! Minä haluan pitkät viikonloput useita kertoja vuodessa ja vähintään viikon loman kahdesti vuodessa ja kaksi kertaa vuodessa 2,5-5 viikon loman. Samoin haluan välillä viikolla juhlia ja tulla myöhemmin töihin tai käydä asioilla keskellä päivää. Haluan oikeasti elää enkä vain kulkea kalenterin kanssa. Luojan kiitos ylitöitä ja välillä pitkää viikkoa tekemällä inhimillinen elämä on mahdollista; kun minä joustan, niin myös työnantaja joustaa..
Ihan hyvä että sai kenkää. Vituttaa meitä motivoituneita duunareita tuollaiset aidan matalimmasta kohdasta menijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koeajallakaan saa irtisanoa sen vuoksi ettei tee ylitöitä. Kuulutko liittoon? Kerro tilanne sinne.
Oliko ylityö oma päätelmäsi syyksi.Ei pidä paikkaansa. Kyllä syy täytyy kertoa. Koeajan tarkoitus ei ole, että työsuhteen voisi purkaa ilman mitään syytä.
Kyllä saa purkaa työsuhteen koeajalla vaan ihan koeaikaan vedoten. Sitähän varten se on, että puolin ja toisin huomataan, jos homma ei ole sopiva tekijälle. Ja tässä tapauksessa ap ei ollut henkilö, jota paikkaan haettiin. Näiden ylitöistä kieltäytyjien kannattaisi kyllä miettiä, että työnantajallakaan ei vastaavasti ole mitään velvollisuutta antaa vapaata päiväkodin juhlien, synttärien tai muiden syiden perusteella. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on naurettavaa lammasporukkaa täällä, te kusette kaikkien pakkiin. ”Yessa massa, yessa massa! Kyllä pitää joustaa, massa so wise!”
Kahdeksan tuntia lepoa, kahdeksan tuntia työtä ja kahdeksan tuntia vapaa-aikaa + viikonloput vapaana. Minä en rupea elämääni suunnittelemaan työnantajan oikkujen perusteella. Ylitöitä en ole tehnyt tuntiakaan työuran aikana, enkä tule tekemään. Siitä pidän kiinni, että se on ja tulee aina olemaan henkisestä ja fyysisestä sietokyvystä varastamista, jota ei mikään rahasumma korvaa. Olen ihminen, en kone.
Minä olen tehnyt ylitöitä aina kun olen jaksanut ja on ollut kiireellistä tekemistä, yleensä otan korvauksen palkkana, harvemmin vapaa-aikana. 16 tunnin työpäivästä päivän palkka ja 2 palkallista lomapäivää on mielestäni kohtuullista, tunti tunnista systeemiin en ole ikinä suostunut. Kuukauden lomaa en ole pitänyt pariin kymmeneen vuoteen, 2kk on minimi jos lomailen ulkomailla. Viimeksi pari viikkoa sitten päätin että teen vain 8 tunnin päiviä, kahtena päivänä lähdin ajoissa, voisihan siihenkin tottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olisitko saanut niistä ylitöistä palkkaa, vai miten ne olivat laittomia? Ilmaisista ylitöistä voi kyllä kieltäytyä, eikä se voi olla irtisanomisen tai koeaikapurun peruste. Kyllä koeaikana tosiaan kannattaa vähän tsempata.
Oliko sinulla joku hyvä syy kieltäytyä, kuten lastenhoito tms? Tuliko ylityöt esille työhaastattelussa?
En olisi saanut ylitöistä palkkaa vaan ylimääräistä vapaata pelkästään. Työnantaja kyllä ehdotti, että maksaisi ylitöistä palkkaa, mutta en silti ymmärrä. Hänen mukaansa IT-alalla on tämmöinen yleinen käytäntö, että ylitöihin pitää välillä jäädä. En ymmärrä tätä alkuunkaan. Työhaastattelussa ylitöistä ei sanottu mitään.
Kai se pitää sitten etsiä sellainen työnantaja, joka oikeasti kunnioittaa työntekijän oikeuksia eikä teetä ylitöitä. Ap.
No totta hemmetissä it-alalla on yleinen käytäntö, että ylitöihin pitää jäädä välillä! Itse teen it-alalla erästä juttua, jota käyttää useampi miljoona ihmistä päivittäin. Jos siinä tulee vika, se korjataan heti eikä huomenna ilman, että työnantajan pitää erikseen pyytää. Vastapainoksi, saan pitää ne tunnit pois milloin haluan, saan aina pitää lomani lähes milloin haluan, saan tehdä töitä usein myös etänä, pääsen lähes aina lasten ja omiin menoihin vaikka keskellä päivää. Eli työnantaja on paljon joustavampi kuin monet muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olisitko saanut niistä ylitöistä palkkaa, vai miten ne olivat laittomia? Ilmaisista ylitöistä voi kyllä kieltäytyä, eikä se voi olla irtisanomisen tai koeaikapurun peruste. Kyllä koeaikana tosiaan kannattaa vähän tsempata.
Oliko sinulla joku hyvä syy kieltäytyä, kuten lastenhoito tms? Tuliko ylityöt esille työhaastattelussa?
En olisi saanut ylitöistä palkkaa vaan ylimääräistä vapaata pelkästään. Työnantaja kyllä ehdotti, että maksaisi ylitöistä palkkaa, mutta en silti ymmärrä. Hänen mukaansa IT-alalla on tämmöinen yleinen käytäntö, että ylitöihin pitää välillä jäädä. En ymmärrä tätä alkuunkaan. Työhaastattelussa ylitöistä ei sanottu mitään.
Kai se pitää sitten etsiä sellainen työnantaja, joka oikeasti kunnioittaa työntekijän oikeuksia eikä teetä ylitöitä. Ap.
Lol. Onnea siihen. Et tule IT-alalta löytämään.
Kyllä mulle oli ihan selvää että alkuun jouduinkin tavallaan tekemään ylitöitä melkein joka päivä. Ehkä 10min pariin tuntiin. Toki en ilman korvausta. Tosin sillon tein iltaisin kotona kotihommiakin perehtyäkseni asioihin paremmin, ihan omalla ajallani, loin suhteita vapaa-ajalla ym.
Mutta koska olin unelma-alallani ja ihan taivaissa siitä niin ei haitannut.
Minä sain juuri potkut koeajalla samalla viikolla kun työt aloitin, koska pidin kahvitauot. Muut ei niitä näyttänyt pitävän, mutta tietääkseni kokopäivätyöhön tälläiset kuuluu. Virallinen syy kuitenkin oli, että olin liian hidas työssäni. Nyt saa työkkärin kanssa tapella tuleeko karenssi vai ei.
Että tsemppiä sinne myös. Tuskin olisit työssä loppu peleissä viihtynyt, jos ylitöitä olisi ollut jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ylityö oma päätelmäsi syyksi.Ei pidä paikkaansa. Kyllä syy täytyy kertoa. Koeajan tarkoitus ei ole, että työsuhteen voisi purkaa ilman mitään syytä.
Kyllä saa purkaa työsuhteen koeajalla vaan ihan koeaikaan vedoten. Sitähän varten se on, että puolin ja toisin huomataan, jos homma ei ole sopiva tekijälle. Ja tässä tapauksessa ap ei ollut henkilö, jota paikkaan haettiin. Näiden ylitöistä kieltäytyjien kannattaisi kyllä miettiä, että työnantajallakaan ei vastaavasti ole mitään velvollisuutta antaa vapaata päiväkodin juhlien, synttärien tai muiden syiden perusteella. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Laki on ihan eri mieltä kanssasi. Sen mukaan purkamissyy ei saa olla laiton, joten koeaika ei riitä perusteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain juuri potkut koeajalla samalla viikolla kun työt aloitin, koska pidin kahvitauot. Muut ei niitä näyttänyt pitävän, mutta tietääkseni kokopäivätyöhön tälläiset kuuluu. Virallinen syy kuitenkin oli, että olin liian hidas työssäni. Nyt saa työkkärin kanssa tapella tuleeko karenssi vai ei.
Että tsemppiä sinne myös. Tuskin olisit työssä loppu peleissä viihtynyt, jos ylitöitä olisi ollut jatkuvasti.
Ei kahvitauko ole mikään subjektiivinen oikeus. Työaikalaki ei sitä tunne, joten ennen kuin pitää taukoja, kannattaa tarkistaa oman alan TES. Harvoin siitä sanotaan, että se tulee järjestää jossain muualla kuin työpisteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla näin?
IT-alalla. Ap.
Siis olisko nuo olleet ihan palkallisia ylitöitä? Jos näin, niin harvinaista. Ja vielä että erikseen kysytään, voitko jäädä ylitöihin. Harvoin kai IT-alalla on edes mitään työajan seurantaa ja vielä harvemmin ylitöistä erikseen sovitaan ja maksetaan ylityölisää. Normaalisti joustetaan niin että kiireisinä aikoina tehdään pidempää päivää ja sitten kun ei ole mikään deadline puskemassa päälle voi ottaa rennommin. Ja palkkaa maksetaan siihen malliin, että palkkapäivänä on hymy leveä.
Huh huh. It-alalla maksetaan hyvin ylitöistä ja työajanseuranta toki käytössä. Et taida tietää mitään ylitöistä.
Ap, ota liittoon yhteyttä, sillä irtisanomisperusteena tuota ylityöasiaa ei olisi saanut mainita jos koeajalla sopimus puretaan. Hae korvauksia!
Joustaminen on kaksisuuntainen juttu, tämä kuulosti enempi yksisuuntaiselta. Toisaalta jos työnantaja on niin tyhmä, että kuormittaa uuden työntekijän heti alusta 120%:sti, vikaa on muualla kuin työntekijän motivaatiossa. Kuten esimerkiksi normiksi muodostuneessa toimintatavassa tai liian myöhään ja/tai vaatimattomina tehdyissä rekryissä.
Vierailija kirjoitti:
Joustaminen on kaksisuuntainen juttu, tämä kuulosti enempi yksisuuntaiselta. Toisaalta jos työnantaja on niin tyhmä, että kuormittaa uuden työntekijän heti alusta 120%:sti, vikaa on muualla kuin työntekijän motivaatiossa. Kuten esimerkiksi normiksi muodostuneessa toimintatavassa tai liian myöhään ja/tai vaatimattomina tehdyissä rekryissä.
Niin, minua kiinnostaisi tietää, mitä APn esimies kuvitteli APn osaavan tehdä ylityöaikana (ekalla viikolla) - olisiko ylityö oikeasti ollut koulutusta siihen perehdyttämisen jälkeen tehtävään itsenäiseen työhön vai pystytkö it firmaan hyppäämään noin suorin koivin ja aloittamaan tehokkaan itsenäisen työn teon (siis vrt esim joku pakkaamo jossa koko päivä pakataan samaa suklaapatukkaa niin etköhän sä sen jo neljään mennessä itsenäisesti osaa).
Mutta oliko APn tapauksessa kyse siitä, ettei hän ollut valmis panostamaan sitä aikaa, jotta hänet saataisiin riittävästi mukaan firman hommiin vai mitä töit hän olisi heti osannut tehdä firman tavan mukaisesti?
No sinun ei tarvitse enää olla kokoomuslaisten nöyryytettävänä nukkena. Ala sen sijaan ajatella omilla aivoillasi!
Vierailija kirjoitti:
Et sitten kysynyt keneltäkään siellä, eikö siellä ole tapana pitää niit kahvitaukoja ? Tai siis, että mikä on niissä se käytäntö miten niistä huolehditaan?
Jos uusi työntekijä tuosta vain tempaisee joka aamu tasan klo 9.30 kahvitauolle (vaikka muut ei) niin kyllä siinä kieltämättä vähän voi pomollentullanettä ’mitä hittoa? Onkohan parempi hankkiutua tästä eroon? ’
AP:lle sopisi työ jonain kirjaston siivoojana tai en tiedä onko sekin liian vaativaa. Eihän kukaan voi oikeasti olla noin hölmö.
No onneksi IT-alalla on huutava työntekijäpula. Paikan saa helposti jopa tekstiviestillä, kun ei vaan yksinkertaisesti riitä hakijoita. Itse hain ylioppilastutkinnolla ja 2kk siivoajan kokemuksella, ja viikossa tärppäsi. Suosittelen painottamaan jo työhakemusta lähettäessä, ja itse haastattelutilanteessa, ettei ylityöt tule kuuloonkaan. Huomaa jo haastattelijakin, että tässä meillä todellinen tuloksentekijä, joka ei tuhlaa aikaa perseennuolentaan, vaan hoitaa hommat sovitusti kotiin. Lisää tämmösiä jotka uskaltavat sanoa ei.
Moni jo sanonut, mutta sanon minäkin. Totuus olisi ollut se, että ylitöitä olisi kaadettu niskaan vaan lisää ja lisää. Se ei ole mukavaa elämää se. Nimim. Siihen kelkkaan lähtenyt ja nyt määräaikaisen työsuhteen loppumista innolla odottava
Juuti näin! Minä mielummin työskentelen paikassa, jossa välillä tehdään pitkää päivää ja välillä taas voi kesken päivää (työaikalaista piittaamatta) käydä kampaajalla.. Ja kukaan ei kyttää kellokortin kanssa tulenko töihin kymmentä yli vai vaille..