sain potkut unelmaduunistani vain viikon jälkeen, kun en suostunut jäämään kertaakaan ylitöihin :-(
Näin kävi, eilen sain kuulla ettei tänään tarvitse enää tulla töihin, koska työnantaja on päättänyt purkaa työsuhteeni koeajalla. Minun olisi pitänyt ensimmäistsestä työpäivästä lähtien jäädä ylitöihin, ja kun se ei minulle sopinut niin menetin unelmatyöni saman tien.
Kertokaa, miten voisin lievittää tätä tuskaani :-(
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollekin tulee näköjään yllätyksenä, että uralla menestyminen vaati ihmiseltä uhrauksia. Ei menestys tipahda kenellekään syliin ikäänkuin synnyinoikeutena, sen eteen pitää tehdä töitä.
Kaikki johtajat ovat tehneet elämässään niin paljon ylitöitä ilman palkkaa, ettei sitä edes voi laskeakaan. Sitten on niitä töitä, joihin mennään 8-16 ja sen jälkeen heitetään aivot narikkaan ja vasta putoaa kädestä. On jokaisen ihmisen oma valinta, millaisen elämän haluaa. Sehän juuri erottelee ns menestyjiä. He haluavat sitä niin paljon, että ovat valmiita kohtauksiin. Osa taas arvostaa elämässä laadullisia asioita ja aikaa perheen ja läheisten kanssa jne.
Eli lopulta jokainen saa sen, mitä elämässä KAIKISTA ENITEN haluaa. Moni ei vaan tiedosta tätä. Tärkeintä on elää omien arvojensa mukaista elämää, tietoisena valinnoistaan. Itse olin nuorena urasuuntautunut, sitten luovuin siitä, kun muut asiat tulivatkin tärkeämmiksi minulle, kuten lapsi ja vapaa-aika ja stressittömyys ja yöunet.
Muuten ihan jees, mutta kun nämä satojatonneja tienaavat toimarit yrittävät vaatia samanlaista uhrautumista pienipalkkaisilta duunareilta. Ja usein nämä vaatimukset ovat vielä sellaisia kahden kesken heitettyjä läpänomaisia, ettei niitä voi edes mitenkään todistaa. Meillä mm. vihjailtiin, että pitäisi työskennellä lomautettunakin, kun johtajatkin puurtavat. Sitten ryhdyttiin myös tivaamaan kakkosduuneista, käykö joku lomautettuna töissä muualla, olisi pitänyt kertoa.
Kyllä ne toimarit ovat ihan itse sydänkohtauksensa ja ylipainonsa ansainneet.
Ei kaikki yrittäjät tienaa satoja tonneja..voi olla että vaan palkat itselle ja työntekijöille
IT-duunari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitonta on purkaa työsuhde se takia, että ei tee ylitöitä.
Eiköhän tuossa työsuhde purettu sen takia, että työntekijä on joustamaton ja ennen kaikkea yhteensopimaton muun tiimin ja koko yrityksen kulttuurin kanssa.
Itse asiassa AP on aika yhteensopimaton koko IT-alan kanssa, missä joustavat työajat ovat sääntö eikä poikkeus.
AP:lla täytyy olla todella vähän työkokemusta ja/tai parannettavaa sosiaalisen älykkyyden osalta, jos ei ymmärrä koeaikana kyvykkyyden ja joustavuuden näyttämisen tärkeyttä.
Syy on laiton, jos syyksi on ilmoitettu tuo ylityöjuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä käy, jos ei ole joustava.
Jos haluat edetä urallasi, matkalla joutuu tekemään uhrauksia. Hinta on joskus be ylityöt, josta kyllä tulee korvaus; vapaina tai rahana.
Ymmärrän esimiestä, näytit viikossa ettet pe tosissasi ja et tule olemaan heidän vaatimaansa tasoa. Kukaan ri halua tuhlata aikaansa. Sinunkin kannattaa nyt ehkä palata edelliseen paikkaan eikä kuvitella, että uraa kehitetään noin. Tyydyt siis vähempään.
Minä käsittääkseni olen jo koulutukseni ja aikaisempien projektieni kautta osoittanut olevani tosissani, mutta miksen muka saisi pitää oikeuksistani kiinni? Ap.
Saithan sinä pitää kiinni oikeuksistasi.
Toisaalta voi kysyä, mitä työnantaja tekee työntekijällä joka ei ole tulossa vastaan kun esimerkiksi projektimuotoisessa työssä aikataulut ja deadlinet heittelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollekin tulee näköjään yllätyksenä, että uralla menestyminen vaati ihmiseltä uhrauksia. Ei menestys tipahda kenellekään syliin ikäänkuin synnyinoikeutena, sen eteen pitää tehdä töitä.
Kaikki johtajat ovat tehneet elämässään niin paljon ylitöitä ilman palkkaa, ettei sitä edes voi laskeakaan. Sitten on niitä töitä, joihin mennään 8-16 ja sen jälkeen heitetään aivot narikkaan ja vasta putoaa kädestä. On jokaisen ihmisen oma valinta, millaisen elämän haluaa. Sehän juuri erottelee ns menestyjiä. He haluavat sitä niin paljon, että ovat valmiita kohtauksiin. Osa taas arvostaa elämässä laadullisia asioita ja aikaa perheen ja läheisten kanssa jne.
Eli lopulta jokainen saa sen, mitä elämässä KAIKISTA ENITEN haluaa. Moni ei vaan tiedosta tätä. Tärkeintä on elää omien arvojensa mukaista elämää, tietoisena valinnoistaan. Itse olin nuorena urasuuntautunut, sitten luovuin siitä, kun muut asiat tulivatkin tärkeämmiksi minulle, kuten lapsi ja vapaa-aika ja stressittömyys ja yöunet.
Muuten ihan jees, mutta kun nämä satojatonneja tienaavat toimarit yrittävät vaatia samanlaista uhrautumista pienipalkkaisilta duunareilta. Ja usein nämä vaatimukset ovat vielä sellaisia kahden kesken heitettyjä läpänomaisia, ettei niitä voi edes mitenkään todistaa. Meillä mm. vihjailtiin, että pitäisi työskennellä lomautettunakin, kun johtajatkin puurtavat. Sitten ryhdyttiin myös tivaamaan kakkosduuneista, käykö joku lomautettuna töissä muualla, olisi pitänyt kertoa.
Kyllä ne toimarit ovat ihan itse sydänkohtauksensa ja ylipainonsa ansainneet.
Ei kaikki yrittäjät tienaa satoja tonneja..voi olla että vaan palkat itselle ja työntekijöille
Ei todellakaan. Mun mies on yrittäjä viiden osakkaan firmassa, työntekijöitä lisäksi kuusi. Työntekijöistä kaikille maksetaan isompaa palkkaa kuin osakkaille. Osinkoja ei ole tullut penniäkään.
Nykyään koeaikapurkuunkin tarvitaan perustelut. Ota liittoon yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saanut potkuja, työsopimus vain purettiin, koska et soveltunut työyhteisöön. Tuskin alallasi ylityöt yllätyksenä tulivat.
Meinaatko, että minun tulisi luopua oikeuksistani tuosta vain, ja jäädä töihin pidemmäksi aikaa kuin lain mukaan tarvitsee? Ap.
Päätteleppä kuule ihan itse....
Jos haluat töitä niin joustat ja olet ahkera = hyvä tyyppi.
Jos ei homma toimi niin tilalle on kyllä tulijoita.
Ihan ansaitusti sait kyllä potkut. Ei työelämä ole enää sellaista, ettei yhtään tarvitse joustaa. Tottakai teet niitä töitä pidempään silloin kun niitä on ja pidät vastaavasti ne sitten lomana pois. Olen ollut IT alalla 12 vuotta ja äärimmäisen harvoin teen tasan 8 tunnin työpäivää vaan lähes poikkeuksetta 6-10 tuntia. Et sovellu alalle, suosittelen, että etsit itselleni kokonaan uuden työn.
Soita liittoon ja kerro tilanne! Voi pelastaa karenssilta joskus.
Itse sain kerran potkut kun tein "liikaa töitä", vaikka niistä ei mulle edes maksettu mitään. Uskon että ei ollut oikea syy, vaan syynä olivat säästöt.
Kyllähän sitä yleensä moni joustaa, jos myös työnantaja joustaa tarvittaessa. Kaikilla työpaikoilla tämä ei vain toteudu, vaan ainoastaan odotetaan työntekijöiden joustavan loputtomasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä yleensä moni joustaa, jos myös työnantaja joustaa tarvittaessa. Kaikilla työpaikoilla tämä ei vain toteudu, vaan ainoastaan odotetaan työntekijöiden joustavan loputtomasti.
Ap kirjoitti aiemmin keskustelussa, että työnantaja tarjosi vapaa-aikaa tai palkkaa korvaukseksi ylitöistä.
Kuulosti mielestäni normaalia paremmalta käytännöltä (yleensä IT-alalla ei saa ylitöistä palkkaa).
Vierailija kirjoitti:
Soita liittoon ja kerro tilanne! Voi pelastaa karenssilta joskus.
Itse sain kerran potkut kun tein "liikaa töitä", vaikka niistä ei mulle edes maksettu mitään. Uskon että ei ollut oikea syy, vaan syynä olivat säästöt.
Lääkkeet.
Miten karenssi tähän liittyy?
Vierailija kirjoitti:
kuolen nauruun...muh ..aah ..hah
Oon yrittäjä ja joudun käymään joka päivä töissä JOKA PÄIVÄ
uikuyi uikuti..uli..uli
Itsekin yrittäjänä en tuota asennettasi ymmärrä alkuunkaan. Yrittäjällä on yrittäjän vastuut ja velvoitteet, ja oikeudet ja vapaudet niiden lisäksi. Työntekijöiden työsuhteiden ehdot taas menevät työehtosopimuksen mukaan, ja toimintatavat työpaikan käytäntöjen mukaan, jotka eivät tietenkään saa olla ristiriidassa työlainsäädännön kanssa.
Ap:n asiaan taas, eipä olisi minunkaan firmassani työt jatkuneet koeaikaa pidemmälle tuolla asenteella. Työntekijät saavat käytännössä aina joustoa tarvitessaan omia vapaita, kun vain työt saadaan ajoissa sovittua niin, että deadlineista pystytään pitämään kiinni. Kokeneemman väen kanssa tämä ei ole mikään ongelma, porukka osaa itsekin sopia, kuka tekee tarvittaessa pidemmän päivän. Usein se olen minä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on niin hölmö, että heti koeajalla jo kieltäytyy ylityöpyynnöistä? Minä tein koeajalla`yli kahden viikon maakuntakeikan, kun firmamme toimii ympäri Suomen. Helvetin pitkiä päiviä poissa perheen luota pelkällä päivärahalla, mutta sainpahan pitää työpaikkani.
Etkö osaa uhrata mitään tulevaisuutesi eteen?
Jos antaa pirulle pikkusormen niin sitten joutuu antamaan kaiken muunkin. Eli tässä tapauksessa jos olisi suostunut kyykytetäväksi koeajalla niin mahdoton olisi ollut nousta pystyyn koeajan jälkeenkään ja olisi sitten töissä 16h/päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla näin?
IT-alalla. Ap.
Siis olisko nuo olleet ihan palkallisia ylitöitä? Jos näin, niin harvinaista. Ja vielä että erikseen kysytään, voitko jäädä ylitöihin. Harvoin kai IT-alalla on edes mitään työajan seurantaa ja vielä harvemmin ylitöistä erikseen sovitaan ja maksetaan ylityölisää. Normaalisti joustetaan niin että kiireisinä aikoina tehdään pidempää päivää ja sitten kun ei ole mikään deadline puskemassa päälle voi ottaa rennommin. Ja palkkaa maksetaan siihen malliin, että palkkapäivänä on hymy leveä.
Työajanseuranta on lakisääteinen eli pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uikuyi uikuti..uli..uli
Itsekin yrittäjänä en tuota asennettasi ymmärrä alkuunkaan. Yrittäjällä on yrittäjän vastuut ja velvoitteet, ja oikeudet ja vapaudet niiden lisäksi. Työntekijöiden työsuhteiden ehdot taas menevät työehtosopimuksen mukaan, ja toimintatavat työpaikan käytäntöjen mukaan, jotka eivät tietenkään saa olla ristiriidassa työlainsäädännön kanssa.
Ap:n asiaan taas, eipä olisi minunkaan firmassani työt jatkuneet koeaikaa pidemmälle tuolla asenteella. Työntekijät saavat käytännössä aina joustoa tarvitessaan omia vapaita, kun vain työt saadaan ajoissa sovittua niin, että deadlineista pystytään pitämään kiinni. Kokeneemman väen kanssa tämä ei ole mikään ongelma, porukka osaa itsekin sopia, kuka tekee tarvittaessa pidemmän päivän. Usein se olen minä itsekin.
Näin.
Itse en ole yrittäjä vaan palkollinen tekniikan alan DI. Siltikään en ymmärrä ollenkaan niitä joille 7h30min työaika on kuin kiveen kirjoitettu asia. Ilmeisesti pahemman luokan kommunisteja joille työnantaja näyttäytyy sikailevana rikkaana paholaisena jota "ei tule auttaa". Työpaikka on ikäänkuin olemassa työntekijää varten jotta hänelle voidaan palkkaa maksaa.
Lunki ja joustava asenne toimii myös toisinpäin. Jos teen projektini aina loppuun ja venytän päiviä tarpeen mukaan omatoimisesti, olen poissa töistä joskus ihan omalla yksipuoleisella ilmoituksella jos huvittaa.
Niin ja siis ylityöstä en saa mitään lisäkorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, olisitko saanut niistä ylitöistä palkkaa, vai miten ne olivat laittomia? Ilmaisista ylitöistä voi kyllä kieltäytyä, eikä se voi olla irtisanomisen tai koeaikapurun peruste. Kyllä koeaikana tosiaan kannattaa vähän tsempata.
Oliko sinulla joku hyvä syy kieltäytyä, kuten lastenhoito tms? Tuliko ylityöt esille työhaastattelussa?
En olisi saanut ylitöistä palkkaa vaan ylimääräistä vapaata pelkästään. Työnantaja kyllä ehdotti, että maksaisi ylitöistä palkkaa, mutta en silti ymmärrä. Hänen mukaansa IT-alalla on tämmöinen yleinen käytäntö, että ylitöihin pitää välillä jäädä. En ymmärrä tätä alkuunkaan. Työhaastattelussa ylitöistä ei sanottu mitään.
Kai se pitää sitten etsiä sellainen työnantaja, joka oikeasti kunnioittaa työntekijän oikeuksia eikä teetä ylitöitä. Ap.
IT-ala ilman ylitöitä? Missä maailmassa sinä elät? HUHUU!! TODELLISUUS KUTSUU!!
Ehkä, jos tehtäväsi on siivota toimiston käytäviä, niin voit välttyä ylitöiltä.
cmon nyt taas...
No ei tuo kyllä ihan mikään oletus ole. Olen aika monen firman ja alojen palkkoja ja työtuntitietoja nähnyt, ja ei ole mikään olettama että it-alalla olisi automaattisesti jatkuvia ylitöitä. Ylipäätään hr-kantilta jos jossain firmassa teetetään säännöllisesti ylipitkiä päiviä, on henkilöstön johtaminen retuperällä. Kyse ei ole silloin siitä, että firma olisi kunnianhimoinen ja "nälkäinen", vaan että asiat ovat huonosti hoidettuja ylemmältä taholta. Jatkuvat ylipitkät päivät eivät mitenkään maksimoi suorituskykyä, työssä jaksavuutta ja työssä viihtyvyyttä, vaan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uikuyi uikuti..uli..uli
Näin.
Itse en ole yrittäjä vaan palkollinen tekniikan alan DI. Siltikään en ymmärrä ollenkaan niitä joille 7h30min työaika on kuin kiveen kirjoitettu asia. Ilmeisesti pahemman luokan kommunisteja joille työnantaja näyttäytyy sikailevana rikkaana paholaisena jota "ei tule auttaa". Työpaikka on ikäänkuin olemassa työntekijää varten jotta hänelle voidaan palkkaa maksaa.
Lunki ja joustava asenne toimii myös toisinpäin. Jos teen projektini aina loppuun ja venytän päiviä tarpeen mukaan omatoimisesti, olen poissa töistä joskus ihan omalla yksipuoleisella ilmoituksella jos huvittaa.
Korkeimman johdon on joustettava tarvittaessa, mm. siksi näillä henkilöillä on hyvin korkeat palkat ja heidät on ulkoistettu pois työaikasäännöistä. Muilla se ei toimi samalla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uikuyi uikuti..uli..uli
Näin.
Tietysti työntekijä on työntekijöiden näkökulmasta olemassa heitä varten. Ihmiset ajattelevat yleisesti omaa etuaan; sitä panosta jonka he antavat työnantajalle ja sitä mitä he itse saavat panosta vastaan. Jos ylitöissä nuo eivät ole tasapainossa, joustoa ei tietenkään löydy, aivan luonnollista. Ei kukaan anna ylimääräistä panosta a:lle (esim. ylityö), jos kokee että siitä on vähemmän hyötyä kuin haittaa sen sijaan että antaisi panoksensa b:lle (esim. vapaa-aika, perhe tai oma sivubisnes).
Vierailija kirjoitti:
Olen aika monen firman ja alojen palkkoja ja työtuntitietoja nähnyt, ja ei ole mikään olettama että it-alalla olisi automaattisesti jatkuvia ylitöitä. Ylipäätään hr-kantilta jos jossain firmassa teetetään säännöllisesti ylipitkiä päiviä, on henkilöstön johtaminen retuperällä. Kyse ei ole silloin siitä, että firma olisi kunnianhimoinen ja "nälkäinen", vaan että asiat ovat huonosti hoidettuja ylemmältä taholta. Jatkuvat ylipitkät päivät eivät mitenkään maksimoi suorituskykyä, työssä jaksavuutta ja työssä viihtyvyyttä, vaan päinvastoin.
Ei kukaan tainnut jatkuvista ylitöistä edes puhua. Jos jossain loputtomasti ylitöitä tehdään, niin sellainen firma sietääkin menettää kaikki työntekijänsä.
Mutta IT-alalla työt ovat suurimmaksi osaksi projektiluontoisia.
Se tarkoittaa sitä, että projektin loppua (tai välietappia) kohden kiire kasvaa ja ylitöitä tehdään. Jos ylitöitä ei tehdä, projektia ei saada valmiiksi, asiakas on vihainen, ja pahimmassa tapauksessa yritys lakkaa olemasta.
Projektin loputtua tehdään rennosti lyhyempää päivää tai pidetään vapaapäiviä.
Tämä on TÄYSIN normaalia IT-alalla.
uikuyi uikuti..uli..uli