sain potkut unelmaduunistani vain viikon jälkeen, kun en suostunut jäämään kertaakaan ylitöihin :-(
Näin kävi, eilen sain kuulla ettei tänään tarvitse enää tulla töihin, koska työnantaja on päättänyt purkaa työsuhteeni koeajalla. Minun olisi pitänyt ensimmäistsestä työpäivästä lähtien jäädä ylitöihin, ja kun se ei minulle sopinut niin menetin unelmatyöni saman tien.
Kertokaa, miten voisin lievittää tätä tuskaani :-(
Kommentit (194)
Niin, olisitko saanut niistä ylitöistä palkkaa, vai miten ne olivat laittomia? Ilmaisista ylitöistä voi kyllä kieltäytyä, eikä se voi olla irtisanomisen tai koeaikapurun peruste. Kyllä koeaikana tosiaan kannattaa vähän tsempata.
Oliko sinulla joku hyvä syy kieltäytyä, kuten lastenhoito tms? Tuliko ylityöt esille työhaastattelussa?
Kuka on niin hölmö, että heti koeajalla jo kieltäytyy ylityöpyynnöistä? Minä tein koeajalla`yli kahden viikon maakuntakeikan, kun firmamme toimii ympäri Suomen. Helvetin pitkiä päiviä poissa perheen luota pelkällä päivärahalla, mutta sainpahan pitää työpaikkani.
Etkö osaa uhrata mitään tulevaisuutesi eteen?
Ilmeisesti pieni firma niin hakevat joustavaa henkilöä.Toki ei kuulosta hyvältä jatkonkaan kannalta jos heti ekalla viikolla joutuisi ylitöihin. Tsemppiä uuteen hakuun.
Tuohan on hyvä keino testata työntekijän joustavuutta. Jos ei ylityöt kelpaa koeajalla niin tuskin kiinnostaa myöhemminkään joustaa missään asiassa..
Vierailija kirjoitti:
Niin, olisitko saanut niistä ylitöistä palkkaa, vai miten ne olivat laittomia? Ilmaisista ylitöistä voi kyllä kieltäytyä, eikä se voi olla irtisanomisen tai koeaikapurun peruste. Kyllä koeaikana tosiaan kannattaa vähän tsempata.
Oliko sinulla joku hyvä syy kieltäytyä, kuten lastenhoito tms? Tuliko ylityöt esille työhaastattelussa?
En olisi saanut ylitöistä palkkaa vaan ylimääräistä vapaata pelkästään. Työnantaja kyllä ehdotti, että maksaisi ylitöistä palkkaa, mutta en silti ymmärrä. Hänen mukaansa IT-alalla on tämmöinen yleinen käytäntö, että ylitöihin pitää välillä jäädä. En ymmärrä tätä alkuunkaan. Työhaastattelussa ylitöistä ei sanottu mitään.
Kai se pitää sitten etsiä sellainen työnantaja, joka oikeasti kunnioittaa työntekijän oikeuksia eikä teetä ylitöitä. Ap.
Minun työsuhde päätettiin koeajalla aikoinaan siksi, että en suostunut tekemään pelkkää yövuoroa. Työsopimukseen kirjattu työaika 7-22 välillä, mutta painostivat siirtymään pelkän yövuoron tekoon. Kieltäydyin ja sain samalla hetkellä ilmoituksen työsuhteen purusta.
Tyypillistä suomalaista työkäytäntöä. Toisilla on liikaa töitä ja toisilla ei ollenkaan. It alalle olisi tulijoiita, mutta vain harva kelpaa työnantajille. Sitten näistä revitään irti kaikki ylityöt, mitä saadaan. Seuraava palkataan vasta sitten kun edellinen on kulutettu loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi saanut ylitöistä palkkaa vaan ylimääräistä vapaata pelkästään. Työnantaja kyllä ehdotti, että maksaisi ylitöistä palkkaa, mutta en silti ymmärrä. Hänen mukaansa IT-alalla on tämmöinen yleinen käytäntö, että ylitöihin pitää välillä jäädä. En ymmärrä tätä alkuunkaan. Työhaastattelussa ylitöistä ei sanottu mitään.
Kai se pitää sitten etsiä sellainen työnantaja, joka oikeasti kunnioittaa työntekijän oikeuksia eikä teetä ylitöitä. Ap.
IT-ala ilman ylitöitä? Missä maailmassa sinä elät? HUHUU!! TODELLISUUS KUTSUU!!
Ehkä, jos tehtäväsi on siivota toimiston käytäviä, niin voit välttyä ylitöiltä.
cmon nyt taas...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla näin?
IT-alalla. Ap.
Siis olisko nuo olleet ihan palkallisia ylitöitä? Jos näin, niin harvinaista. Ja vielä että erikseen kysytään, voitko jäädä ylitöihin. Harvoin kai IT-alalla on edes mitään työajan seurantaa ja vielä harvemmin ylitöistä erikseen sovitaan ja maksetaan ylityölisää. Normaalisti joustetaan niin että kiireisinä aikoina tehdään pidempää päivää ja sitten kun ei ole mikään deadline puskemassa päälle voi ottaa rennommin. Ja palkkaa maksetaan siihen malliin, että palkkapäivänä on hymy leveä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro firman nimi.
Nolwenture (Joensuussa). Ap.
No et menettänyt mitään. Pieni firma, joka kyllä kasvaa vauhdilla, mutta toiminta tappiollista. Ehkä vähän huonosti johdettu sen perusteella mitä kerroit. Tule sieltä Joensuusta ihmisten ilmoille, niin pääset asiallisempaan firmaan töihin.
Meillä ylitöitä ei korvata mitenkään. Itse pitää vain jonakin päivänä yrittää vähentää, mikä on minulle aika mahdotonta, koska työskentelen yksin ja pääsen töistä kun lafkan aukiolo on päättynyt. Toisinaan onnistun vähentämään 30 min palaverin takia, mutta sitten taas jossain vaiheessa olen 2 tuntia ylitöissä...
Jollekin tulee näköjään yllätyksenä, että uralla menestyminen vaati ihmiseltä uhrauksia. Ei menestys tipahda kenellekään syliin ikäänkuin synnyinoikeutena, sen eteen pitää tehdä töitä.
Kaikki johtajat ovat tehneet elämässään niin paljon ylitöitä ilman palkkaa, ettei sitä edes voi laskeakaan. Sitten on niitä töitä, joihin mennään 8-16 ja sen jälkeen heitetään aivot narikkaan ja vasta putoaa kädestä. On jokaisen ihmisen oma valinta, millaisen elämän haluaa. Sehän juuri erottelee ns menestyjiä. He haluavat sitä niin paljon, että ovat valmiita kohtauksiin. Osa taas arvostaa elämässä laadullisia asioita ja aikaa perheen ja läheisten kanssa jne.
Eli lopulta jokainen saa sen, mitä elämässä KAIKISTA ENITEN haluaa. Moni ei vaan tiedosta tätä. Tärkeintä on elää omien arvojensa mukaista elämää, tietoisena valinnoistaan. Itse olin nuorena urasuuntautunut, sitten luovuin siitä, kun muut asiat tulivatkin tärkeämmiksi minulle, kuten lapsi ja vapaa-aika ja stressittömyys ja yöunet.
Ap:lla on oikeus kietäytyä ylitöistä ja työnantajalla on oikeus olla palkkaamatta joustamatonta työntekijää. Meillä työnantaja joustaa työntekijöiden perhetilanteen mukaan eli päivän voi saada palkalliseksi vapaaksi aamuisella puhelinsoitolla (kun haluaa lähteä lasten kanssa retkelle), mutta toisaalta työnantaja olettaa työntekijältä joustoa, jos töissä on kiire. Molemmat voittavat. Ap löytää varmasti työnantajan, joka edellyttää jokaisesta palkallisesta sairauslomapäivästä lääkärintodistusta ja joka kyttää, että työpöydän ääressä ja täydessä työssä ollaan klo 8.01, jos työpäivä alkaa klo 8.
Mulla oli aikoinaan työkaveri, joka kävi leimaamassa itsesä toimistolla aina kun lähti pidemmille työkeikoille toiselle paikkakunnalle. Fiksusti tehty. Se oli vähän väliä pitkillä lomilla, kun sille kertyi niin paljon ylimääräisiä tunteja. Mutta niin kertyi muillekin, ne ei vaan käyneet leimaamassa itseään sisään ja ulos toimistolla matkapäivinä, ja tehdyt tunnit lensivät taivaan tuuliin.
Mistä tarve ylityöhön johtui? Oliko henkilökuntaa liian vähän, joku suurempi projekti meneillään, vai etkö uutena työntekijänä ollut tarpeeksi tehokas varsinaisen työpäivän aikana?
Eihän se voi olla unelmatyö, jos jo päivässä huomasi, että työ on ihan muuta kuin omat toiveet.
Vierailija kirjoitti:
Jollekin tulee näköjään yllätyksenä, että uralla menestyminen vaati ihmiseltä uhrauksia. Ei menestys tipahda kenellekään syliin ikäänkuin synnyinoikeutena, sen eteen pitää tehdä töitä.
Kaikki johtajat ovat tehneet elämässään niin paljon ylitöitä ilman palkkaa, ettei sitä edes voi laskeakaan. Sitten on niitä töitä, joihin mennään 8-16 ja sen jälkeen heitetään aivot narikkaan ja vasta putoaa kädestä. On jokaisen ihmisen oma valinta, millaisen elämän haluaa. Sehän juuri erottelee ns menestyjiä. He haluavat sitä niin paljon, että ovat valmiita kohtauksiin. Osa taas arvostaa elämässä laadullisia asioita ja aikaa perheen ja läheisten kanssa jne.
Eli lopulta jokainen saa sen, mitä elämässä KAIKISTA ENITEN haluaa. Moni ei vaan tiedosta tätä. Tärkeintä on elää omien arvojensa mukaista elämää, tietoisena valinnoistaan. Itse olin nuorena urasuuntautunut, sitten luovuin siitä, kun muut asiat tulivatkin tärkeämmiksi minulle, kuten lapsi ja vapaa-aika ja stressittömyys ja yöunet.
Muuten ihan jees, mutta kun nämä satojatonneja tienaavat toimarit yrittävät vaatia samanlaista uhrautumista pienipalkkaisilta duunareilta. Ja usein nämä vaatimukset ovat vielä sellaisia kahden kesken heitettyjä läpänomaisia, ettei niitä voi edes mitenkään todistaa. Meillä mm. vihjailtiin, että pitäisi työskennellä lomautettunakin, kun johtajatkin puurtavat. Sitten ryhdyttiin myös tivaamaan kakkosduuneista, käykö joku lomautettuna töissä muualla, olisi pitänyt kertoa.
Kyllä ne toimarit ovat ihan itse sydänkohtauksensa ja ylipainonsa ansainneet.
Itse olin määräaikaisena työssä, jossa työajaksi ilmoitettiin 30h/vko. Sitten kuitenkin koko ajan teetettiin se 37,5-40 tuntia/vko. Toki tästä maksettiin normaali tuntipalkka. Vuoroja tehtiin joka toinen viikko aamussa ja joka toinen viikko illassa. Tämän lisäksi aamuvuoroviikoilla olisi vielä pitänyt jäädä ylitöihin.
En uusinut sopimusta. Joka viikko tein ns. yhden päivän extraa muutenkin ja sitten olisi vielä pitänyt jäädä aamuvuoroviikoilla tekemään pidempää päivää, kun joka toinen viikko sai olla muutenkin illat töissä. Ei kiitos. Itselläni on perhe ja muutakin elämää, joten kaikkeen en kyllä enää suostu. Palkkakaan ei ollut niin hyvä, että olisi ollut sen arvoista. Muutenkaan työ ei vastannut koulutustani, eikä sitä tehtävää johon olin hakenut ja palkattu. Nuorempana perheettömänä olisin varmasti tähän suostunut, mutta iän myötä nautin enemmän muista asioista.
Nuorempana olenkin tehnyt pitkiä päiviä eri firmoissa ja joustanut milloin missäkin asiassa. Lisäksi olen toiminut useamman vuoden yrittäjänäkin, mutta aina ei todellakaan tarvitse kaikkeen suostua.
Onneksi nyt on työ, josta nautin.
Potkut tuli koeajalla, ja se myös lukee työsuhteen purkamisen perusteena. Pomo kyllä sanoi, että minun olisi vaan pitänyt suostua niihin ylitöihin. Ap.