Miksi lastentarhanopettaja (muka) tekee maailman tärkeintä työtä?
Väitän, että maailma toimisi ihan hyvin, vaikkei kukaan kouluttaisi lastentarhanopettajia yliopistossa. Maailman sivu äidit ovat hoitaneet lapsiaan itse. Hoivaajia on tarvittu, kun äiti on estynyt itse hoitamaan lapsiaan (esim. työ, opiskelu, muut lapset suurperheissä..).
Maailman tärkeimmät työt ovat mielestäni enemmänkin lääkärin tai sairaanhoitajan töitä. Opettajankin työ on mielestäni huomattavan paljon tärkeämpi kuin pienten lasten hoito.
Jos lastentarhanopettaja tekisi maailman tärkeintä työtä, KUKAAN äiti ei hoitaisi lapsiaan itse, vaan veisi lapset suoraan "ammattikasvattajan" luokse.
Olen itse toiminut perhepäivähoitajana vailla mitään sosiaalialan koulutusta silloin, kun omat lapset olivat pieniä. Ei se todellakaan ole mitään rakettitiedettä se lasten hoitaminen! Syliä, turvaa, virikkeitä, ulkoilua, ruokaa. Fiksu aikuinen osaa hoitaa lapsia ihan ilman koulutustakin.
Niin ja tämä ei siis ollut mikään palkkapoliittinen aloitus. En ota kantaa siihen, onko järkeä kouluttaa korkeasti matalapalkkaiseen työhön. Tämä aloitus oli vain ihmettelyä tähän "maailman tärkein työ" -keskusteluun.
Kommentit (205)
Ehkä jatkossa voisi eriyttää päiväkoditkin selkeämmin niihin, joissa toiminnasta vastaa lto (korkeampi maksuluokka) ja sitten niihin, missä toiminnasta voi vastata joko koulutettu lastenhoitaja tai kouluttamaton henkilö (halvin maksuluokka). Tulisi kunnallekin halvemmaksi, kun suurelle osalle vanhemmista ei ole merkitystä henkilökunnan koulutuksen sisällöillä ja tasolla. Turhahan se on maksattaa ihmisillä palvelusta, mitä ei arvosteta ja mille ei nähdä tarvetta. Näin ne vähän lastentarhanopettajat kohdetuisivat perheille, jotka kokevat saavansa heidän osaamisestaan lisäarvoa lapsensa kehitykselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille. Voitaisiin lopettaa jo tämä turhanpäiväinen tasapäistäminen, miksi tarjota kaikille "sitä samaa", kun sitä ei selväsi haluta. Tästä yhteiskunnasta alkaa korkean osaamisen työpaikat ja matalapalkkaiset työt muutenkin eriytymään, joten turhahan se on kaikkien kohdalla edes ajatella, että elinikäisen oppimisen polku tekisi autuaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi lukea koko ketjua mutta tuli mieleen kokemus vuosien takaa.
Ennen oli eräiden oppilaitosten ( valtion) yhteydessä päiväkoteja ja tunsin erään päiväkodin hyvinkin. Päiväkodissa oli kyläläisten lapsia, opettajien ja opiskelijoiden lapsia. Oppilaitoksessa oli koulutusta 16 - vuotiaista aina ad 50v saakka.
Oma lapseni oli muutaman vuoden tuollaisessa päiväkodissa ja muistelen lämmöllä. Se mikä voi joitakin ihmetyttää oli, että henkilökunnassa ei ollut ainuttakaan lastentarhanopettajaa. Ei yhtään. Kaikki olivat lastenhoitajia, tai harjoittelijoita jne. Silti sanon ja koin ja koimme, että hoito esiopetuksineen oli erittäin laadukasta ja hyvin suunniteltua ja hyvin toimivaa. Päiväkodissa oli ajoittain nuoria opiskelijoita oppimassa "lastenhoitoa" käytännössä.
Erittäin hyvät ja lämpimät muistot jäi. Mikään koulutus ei takaa hyvää ja ammatillista päivähoitoa. Se paras hoito syntyy ihmisistä itsestään ja heidän motivoitumisestaan ja paneutumisesta työhönsä.Kuinkahan monta vuotta tästä on aikaa? Jo vuosikymmeniä kun on ollut olemassa laki, jonka mukaan vähintään 1/3 päiväkodin työntekijöistä on oltava lastentarhanopettajia.
Eihän tuo laki nykyäänkään toteudu. Oman lapsen ryhmässä ei ollut koko syksynä lto:ta, vain lastenhoitajia. Sama naapuriryhmässä. Nyt tammikuussa tuli lto; enkä kyllä ole huomannut hänen läsnäolon tuovan ryhmään mitään, mitä siellä ei jo syksyllä olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi lukea koko ketjua mutta tuli mieleen kokemus vuosien takaa.
Ennen oli eräiden oppilaitosten ( valtion) yhteydessä päiväkoteja ja tunsin erään päiväkodin hyvinkin. Päiväkodissa oli kyläläisten lapsia, opettajien ja opiskelijoiden lapsia. Oppilaitoksessa oli koulutusta 16 - vuotiaista aina ad 50v saakka.
Oma lapseni oli muutaman vuoden tuollaisessa päiväkodissa ja muistelen lämmöllä. Se mikä voi joitakin ihmetyttää oli, että henkilökunnassa ei ollut ainuttakaan lastentarhanopettajaa. Ei yhtään. Kaikki olivat lastenhoitajia, tai harjoittelijoita jne. Silti sanon ja koin ja koimme, että hoito esiopetuksineen oli erittäin laadukasta ja hyvin suunniteltua ja hyvin toimivaa. Päiväkodissa oli ajoittain nuoria opiskelijoita oppimassa "lastenhoitoa" käytännössä.
Erittäin hyvät ja lämpimät muistot jäi. Mikään koulutus ei takaa hyvää ja ammatillista päivähoitoa. Se paras hoito syntyy ihmisistä itsestään ja heidän motivoitumisestaan ja paneutumisesta työhönsä.Kuinkahan monta vuotta tästä on aikaa? Jo vuosikymmeniä kun on ollut olemassa laki, jonka mukaan vähintään 1/3 päiväkodin työntekijöistä on oltava lastentarhanopettajia.
Aika oli 1989-1990 lukujen taitteessa.
Olin itse lehtorina ko oppilaitoksessa.
Tämä palsta on hieman hassu. Ensinnäkin valtaosa palstalla vierailevista on vähintään ylempää keskiluokkaa ja akateemikkoja, jotka pyörittelevät silmiään pienituloisille huokaillen "valintoja, valintoja". Kummasti kuitenkin koulutuksista keskustelteltaessa, olipa kyse lastentarhanopettajan pätevyydestä, koulutusvalinnoista tai työttömyydestä, kaikki koulutus onkin ihan turhaa, ja siivoojat, putkimiehet, taksikuskit, lähihoitajat ja oppisopimusmerkonomit olisivat mennen tulleen hoitaneet tämän itseään täynnä olevan nirppanokka-korkeakoulutetun työt vasemmalla kädellä siinä samalla, kun kaitsevat omia lapsiaan ja pelkällä rakkaudella kasvattavat heistä tulevia lapsineroja. Jotka muuten eivät syö lainkaan sokeria. Eikä näissä perheissä muuten käytetä jauhelihamaustetta, vaan mausteseokset tehdään itse, ja lihaliemikuutioille tirskutaan salaisissa neuvostoissa.
Kuules, näen kyllä paljonkin vaivaa monen asian eteen, mutta kun en työkseni kirjoita av:lle niin en ehdi tuosta noin heittää kaiken muun tekemisen välissä linkkejä tutkimuksiin.
Tutustun kyllä tarkemmin tuohon laittamaasi linkkiin. Kiitos linkin jakamisesta. Palaan asiaan myöhemmin kun minulla on aikaa. En ilmestynyt vain jostain, olen kommentoinut tähän ketjuun jo alussa ja muutenkin seuraillut viime aikoina paljon keskusteluja täällä.