Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läheisen katkeruus lapsista tekee hulluksi

Vierailija
05.03.2018 |

Hei kaikille. Mieltäni raastaa eräs tilanne lähipiirissäni, ja haluan nyt kirjoittaa siitä tänne. Pelottaa tosin, jos joku tuttu tämän bongaa :D

Tilanne on siis se että on pariskunta sanotaanko nyt vaikka Matti ja Maija. Heillä on kaksi lasta.

Matilla on veli nimeltä Pekka ja hänen vaimonsa on Liisa.

Ennen kuin Matti ja Maija saivat perheenlisäystä, tämä porukka oli keskenään todella läheinen. Vietettiin illanistujaisia ja tehtiin kaikkea kivaa yhdessä. Kunnes Maija tuli raskaaksi. Esikoisen synnyttyä tilanne muuttui täysin. Aikaa ei vietetty enää yhdessä, ja porukka vältteli toisiaan. Lopulta tilanne meni siihen, että Liisa suuttui jostain pikku asiasta Maijalle. Liisa haukkui Maijan huoraksi ja sanoi häntä huonoksi äidiksi. Itki myös sitä, että miksei heille Pekan kanssa tule perheenlisäystä, vaikka vuosia yritetty. Maija järkyttyi ja katkaisi välit Liisaan. Enää ei soiteltu eikä viestitelty. Veljekset Matti ja Pekka pitivät yhteyttä silloin tällöin.
Pian Matille ja Maijalle syntyi toinen lapsi. Pekka ja Liisa eivät saapuneet edes ristiäisiin, koska Liisa oli "kipeä". Ilmeisesti pakotti myös Pekan jäämään kotiin, vaikka kyseessä oli oma veljenpoika. Joulukin meni niin ja näin. Koko perhe oli koolla, mutta Pekka oli hyvin varovainen lasten kanssa, Liisa vältteli koko porukkaa ja jutteli mieluummin anopin kanssa.

Matti ja Maija viettivät kesälomaa Matin ja Pekan vanhempien luona, samalla pienellä paikkakunnalla, jossa Pekka ja Liisakin asuu. Kerran satuttiin näkemään ikkunasta, kun he olisivat tulleet käymään, mutta kun näkivät Matin ja Maijan auton pihassa, ajoivat ohi. Myöskään kyläraitilla ei tervehditty, jos vastaan ajeltiin. Sama meno jatkui syksynkin. Joulunaikaan Matti ja Maija perheineen olivat 2 päivää Matin ja Pekan vanhemmilla, Pekka ja Liisa eivät tulleet käymään, kuin vasta sitten, kun he olivat lähteneet.

Ja nyt onkin jo maaliskuu 2018, ja Pekka on nähnyt omat veljenpoikansa viimeksi vuonna 2016. Mattia asia harmittaa, etteivät omat lapset edes tunnista valokuvia katsellessa, kuka heidän setä on. Maija on sitä mieltä, että Pekka olisi enemmän kuin tervetullut katsomaan lapsia, Liisaa ei halua tavata. Mutta kun Pekka on niin pahasti tossun alla, ettei Liisa ilmeisesti päästä, vaikka matkaakin on vain 50 km.

Itsekin perheeseen kuuluvana tiedän, että jotain olisi pitänyt keksiä, ettei tilanne olisi mennyt näin pahaksi. On surullista katsella valokuvia, kun 3v kysyy oman setänsä kohdalla, että kuka tuo on?

Liisa vain on ilmeisesti niin katkera, ettei hänellä ole lapsia ja siksi vihottelee. Muutenkin olen vahvasti sitä mieltä, että hän olisi ammattiavun tarpeessa. Häneltä on senverran outoja tempauksia tässä nähty.

Jos ymmärsitte tarinan,niin mitä mieltä olette? Tuleeko tämä nelikko koskaan olemaan väleissä? Sen tiedän, että veljekset whatsappailevat ja soittelevat toisilleen, mutta muutenpa ei mitään muuta. Mitä tässä oikein pitäisi tehdä? Vai antaa vain heidän hoitaa itse omat sotkunsa jos kiinnostaa? Koska näin veljesten siskona, tilanne on inhottava ja olen surullinen veljeni sekä lasten puolesta, kun eivät saa olla yhdessä.

Kiitos kaikille etukäteen!

Kommentit (270)

Vierailija
1/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tilanne, mutta tuskinpa kukaan ulkopuolinen (ja tässä tapauksessa sinäkin olet ulkopuolinen) voi tehdä asialle mitään, ellei Pekka ja/tai Liisa itse päätä muuttaa käyttäytymistään.

Vierailija
2/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulehan Raija, ei Liisa tässä yksin syyllinen ole, kyllä pitäisi Maijankin peiliin katsoa.

Matti ja Pekka hoitakoon asiat miten haluavat, kykenevät.

Sääli sitä kolme vuotiasta, kun tuntemattoman setänsä perään noin itkee, toivottavasti pääsee pian päiväkotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan ykköstä.

Omassa suvussa oli sellainen tilanne, että tätini suuttui eräälle lähisukulaiselle verisesti eräästä tämän päätöksestä ja jaksoi pitää täydellistä mykkäkoulua 3-4 vuotta. Pikkuhiljaa kuitenkin leppyi ja nykyään ovat todella hyvissä väleissä.

Vierailija
4/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvun tilanteessa välit ei koskaan korjaantuneet. Se perhe, joka ensimmäisenä sai lapsen, on nyt kokonaan ulkona kuvioista. Heillä on lapsia jo kolme, mutta eivät voi yhden vihaisen ihmisen takia nähdä muita sukulaisiaan koskaan. 

Vierailija
5/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä jutellut tästä asiasta myös Maijan kanssa, mutta hän on sanonut, ettei aio anella ystävyyttä. Liisa kuitenkin satutti häntä aikalailla, muutenkin kuin huorittelemalla ja haukkumalla. Lisäksi Liisa on poistanut ja estänyt hänet kaikkialla somessa. Kaikkia vaan harmittaa se, kuinka tossun alla Pekkakin on.

Vierailija
6/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa lukea tuollaisen sepustuksen?

Vierailija
7/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liisalle tekisi terapia hyvää. Onhan tuo nyt ihan järjetöntä touhua.

Liisan puolisokin voisi aikuistua ja kyläillä sitten ilman Liisaa veljensä luona.

Vierailija
8/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka jaksaa lukea tuollaisen sepustuksen?

Tiedän, että on raskasta luettavaa, mutta muutama on lukenut. Kiitos teille !

Vierailija
9/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos kyläilystä Maijan täydellisen perheen luona tulee liisalle aina surullinen olo, niin miksi hänen pitäisi väkisin sinne mennä?

Vierailija
10/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos kyläilystä Maijan täydellisen perheen luona tulee liisalle aina surullinen olo, niin miksi hänen pitäisi väkisin sinne mennä?

Minkä ihmeen täydellisen? Liisan ei pitäisi estää puolisoaan näkemästä sukuaan.

Vierailija
11/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liisan mies on tehnyt päätöksen tukea asiassa vaimoaan, ei kuulu sinulle millään lailla.

Vierailija
12/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liisan mies on tehnyt päätöksen tukea asiassa vaimoaan, ei kuulu sinulle millään lailla.

Tuo ei ole tukemista.

Vierailija
13/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maija tässä suurin syyllinen on.

Maijalla tässä olisi isoin tehtävä yrittää korjata tilannetta. Maijahan tässä laittoi välit poikki, kokematta yhtään empatiaa toisen surua kohtaan.

En yhtään ihmettele, ettei Maijaa haluta tavata. 

Joten jos ap ei ole Maija itse, niin ainoa mitä voi tehdä on yrittää puhua tuolle Maijalle järkeä että yrittäisi käyttäytyä kuin aikuinen. Ei ole nyt ollut hyväksyttävää toimintaa Maijalta.

Vierailija
14/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolla on kaksi tervettä lasta, mulla kaksi vammaista. En halua olla tekemisissä. Näkemisen jälkeen oli aina paha mieli useamman päivän. Sisko ei tajua miten sattuu katsella hänen lapsia ja kuunnella juttuja heidän tekemisistä. Kaksi tervettä lasta, mies ja työpaikka... Mulla kaksi vammaista ja omaishoitajuus. Mä olen suvun mielestä se pahis, vaikka olen antanut välien sammua, en siis haukkunut ym. Kukaan ei tunnu tajuavan. Mä vaan haluan tehdä elämästä mahdollisimman onnellista poistamalla pahan olon aiheuttajat.

Vierailija
15/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maijalla tässä olisi isoin tehtävä yrittää korjata tilannetta. Maijahan tässä laittoi välit poikki, kokematta yhtään empatiaa toisen surua kohtaan.

Joten jos ap ei ole Maija itse, niin ainoa mitä voi tehdä on yrittää puhua tuolle Maijalle järkeä että yrittäisi käyttäytyä kuin aikuinen. Ei ole nyt ollut hyväksyttävää toimintaa Maijalta.

Tosi vaikea tilannehan tuo selvästi on. Suru ja katkeruus on muuten vähän eri asia, ja katkeraa ihmistä kohtaan on vähän vaikeampi osoittaa empatiaa. Katkeruus näkyy usein tuollaisena käytöksenä, jota tämä tapauksen "Liisa" on ilmentänyt. Ei se varmasti mahdotonta ole "Maijan"osoittaa hänelle empatiaa, mutta vähän vaikeaa. Se vaatisi varmaan useita yrityksiä. Voi kun "Liisa"tarvitsisi ison halauksen ja olkapään jota vasten itkeä! Ja "Maija" anteeksipyynnön pahoista sanoista. Lapsetkin varmasti iloitsivat "uusista" sukulaisista.

Vierailija
16/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Maija on ollut vain viaton koko jupakkaan? Liisa vain suuttui ilman syytä? Taidat olla kuullut vain Maijan puolen tarinasta.

Meillä on lähes sama tilanne, mutta itse en halua nähdä siskoni lapsia tai siskoa. Minulla ei ole lapsia ja en ole varmaan hankkimassakaan ja siskoni ei tätä sulata. Joka kerta kun tapasimme siskoni jaksoi hehkuttaa äitiyttää ja miten ihanaa kun on lapset. Kyllä se pikkuhiljaa rupee ärsyttämään. Joten lopulta aloin vältellä siskoani.

Nuo veljen lapset voi olla myös sika kova pala Liisan miehelle, jos omia ei saa. Se, että on jonkun täti tai setä ei ole velvollisuus olla yhteydessä.

Vierailija
17/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi vaikea tilannehan tuo selvästi on. Suru ja katkeruus on muuten vähän eri asia, ja katkeraa ihmistä kohtaan on vähän vaikeampi osoittaa empatiaa. Katkeruus näkyy usein tuollaisena käytöksenä, jota tämä tapauksen "Liisa" on ilmentänyt. Ei se varmasti mahdotonta ole "Maijan"osoittaa hänelle empatiaa, mutta vähän vaikeaa. Se vaatisi varmaan useita yrityksiä. Voi kun "Liisa"tarvitsisi ison halauksen ja olkapään jota vasten itkeä! Ja "Maija" anteeksipyynnön pahoista sanoista. Lapsetkin varmasti iloitsivat "uusista" sukulaisista.

*iloitsisivat"

Vierailija
18/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos lasten isä ottaa muksut mukaansa ja lähtee vierailulle veljensä luo ilman rouvaansa? Vai onko joka paikkaan pakko mennä aina yhdessä?

Vierailija
19/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskolla on kaksi tervettä lasta, mulla kaksi vammaista. En halua olla tekemisissä. Näkemisen jälkeen oli aina paha mieli useamman päivän. Sisko ei tajua miten sattuu katsella hänen lapsia ja kuunnella juttuja heidän tekemisistä. Kaksi tervettä lasta, mies ja työpaikka... Mulla kaksi vammaista ja omaishoitajuus. Mä olen suvun mielestä se pahis, vaikka olen antanut välien sammua, en siis haukkunut ym. Kukaan ei tunnu tajuavan. Mä vaan haluan tehdä elämästä mahdollisimman onnellista poistamalla pahan olon aiheuttajat.

Kukaan ei ehkä tunnu tajuavan katkeruutta? Se on vaikea tunne käsitellä, läheisen katkeruus. Kuten on vaikea käsitellä omakin kateus ja katkeruus.

Paljon voimia sinulle, toivon että saisit apua epäilemättä vaikeaan tilanteeseen!

Vierailija
20/270 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo surua ole, eikä mitään katkeruutta. Se on vain helpompi olla surevalle ihmiselle ilkeä, jos sen toisen tunteen selittää katkeruudeksi. Koska sen myöntäminen, että toinen suree, vaatii empatiaa ja myötätuntoa.

Toki surevakin voi ilmentää suruaan joskus ikävästikin käyttäytymällä, mutta sen jolla on asiat paremmin pitäisi kykeä olemaan armollisempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän