Läheisen katkeruus lapsista tekee hulluksi
Hei kaikille. Mieltäni raastaa eräs tilanne lähipiirissäni, ja haluan nyt kirjoittaa siitä tänne. Pelottaa tosin, jos joku tuttu tämän bongaa :D
Tilanne on siis se että on pariskunta sanotaanko nyt vaikka Matti ja Maija. Heillä on kaksi lasta.
Matilla on veli nimeltä Pekka ja hänen vaimonsa on Liisa.
Ennen kuin Matti ja Maija saivat perheenlisäystä, tämä porukka oli keskenään todella läheinen. Vietettiin illanistujaisia ja tehtiin kaikkea kivaa yhdessä. Kunnes Maija tuli raskaaksi. Esikoisen synnyttyä tilanne muuttui täysin. Aikaa ei vietetty enää yhdessä, ja porukka vältteli toisiaan. Lopulta tilanne meni siihen, että Liisa suuttui jostain pikku asiasta Maijalle. Liisa haukkui Maijan huoraksi ja sanoi häntä huonoksi äidiksi. Itki myös sitä, että miksei heille Pekan kanssa tule perheenlisäystä, vaikka vuosia yritetty. Maija järkyttyi ja katkaisi välit Liisaan. Enää ei soiteltu eikä viestitelty. Veljekset Matti ja Pekka pitivät yhteyttä silloin tällöin.
Pian Matille ja Maijalle syntyi toinen lapsi. Pekka ja Liisa eivät saapuneet edes ristiäisiin, koska Liisa oli "kipeä". Ilmeisesti pakotti myös Pekan jäämään kotiin, vaikka kyseessä oli oma veljenpoika. Joulukin meni niin ja näin. Koko perhe oli koolla, mutta Pekka oli hyvin varovainen lasten kanssa, Liisa vältteli koko porukkaa ja jutteli mieluummin anopin kanssa.
Matti ja Maija viettivät kesälomaa Matin ja Pekan vanhempien luona, samalla pienellä paikkakunnalla, jossa Pekka ja Liisakin asuu. Kerran satuttiin näkemään ikkunasta, kun he olisivat tulleet käymään, mutta kun näkivät Matin ja Maijan auton pihassa, ajoivat ohi. Myöskään kyläraitilla ei tervehditty, jos vastaan ajeltiin. Sama meno jatkui syksynkin. Joulunaikaan Matti ja Maija perheineen olivat 2 päivää Matin ja Pekan vanhemmilla, Pekka ja Liisa eivät tulleet käymään, kuin vasta sitten, kun he olivat lähteneet.
Ja nyt onkin jo maaliskuu 2018, ja Pekka on nähnyt omat veljenpoikansa viimeksi vuonna 2016. Mattia asia harmittaa, etteivät omat lapset edes tunnista valokuvia katsellessa, kuka heidän setä on. Maija on sitä mieltä, että Pekka olisi enemmän kuin tervetullut katsomaan lapsia, Liisaa ei halua tavata. Mutta kun Pekka on niin pahasti tossun alla, ettei Liisa ilmeisesti päästä, vaikka matkaakin on vain 50 km.
Itsekin perheeseen kuuluvana tiedän, että jotain olisi pitänyt keksiä, ettei tilanne olisi mennyt näin pahaksi. On surullista katsella valokuvia, kun 3v kysyy oman setänsä kohdalla, että kuka tuo on?
Liisa vain on ilmeisesti niin katkera, ettei hänellä ole lapsia ja siksi vihottelee. Muutenkin olen vahvasti sitä mieltä, että hän olisi ammattiavun tarpeessa. Häneltä on senverran outoja tempauksia tässä nähty.
Jos ymmärsitte tarinan,niin mitä mieltä olette? Tuleeko tämä nelikko koskaan olemaan väleissä? Sen tiedän, että veljekset whatsappailevat ja soittelevat toisilleen, mutta muutenpa ei mitään muuta. Mitä tässä oikein pitäisi tehdä? Vai antaa vain heidän hoitaa itse omat sotkunsa jos kiinnostaa? Koska näin veljesten siskona, tilanne on inhottava ja olen surullinen veljeni sekä lasten puolesta, kun eivät saa olla yhdessä.
Kiitos kaikille etukäteen!
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuus on niin kipeä asia ettei sitä maija eikä kukaan muukaan voi tajuta kuka ei ole sitä kokenut. Ymmärrän liisaa. Liisan mies taitaa rakastaa vaimoaan ja myös hänelle tämä kipeä asia ja siksi käyttäytyy näin. Lapsettomille pitää antaa oma tilansa, ei heitä voi pakottaa lapsiperheiden pariin. Myös omien vanhempien kanssa oleminen voi ahdistaa lapsetonta. tässäkin surkuteltiin sedätöntä lasta??! tai veljesten ei-läheisä välejä, ne ovat toissijaisia siihen tuskaan mitä lapsen kaipuu teettää.
Minä sain pitkän kaavan kautta kaksi lasta ja olen heistä mielettömän kiitollinen.
Nimenomaan, mielestäni Maija on lapsellinen ja itsekeskeinen kuten kaiken saaneet usein ovat. Pitäisi tajuta, että se Liisan tilanne tuossa pahin on ja käyttäytyä itse sen mukaan. Jos muista välittää, kuin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä jutellut tästä asiasta myös Maijan kanssa, mutta hän on sanonut, ettei aio anella ystävyyttä. Liisa kuitenkin satutti häntä aikalailla, muutenkin kuin huorittelemalla ja haukkumalla. Lisäksi Liisa on poistanut ja estänyt hänet kaikkialla somessa. Kaikkia vaan harmittaa se, kuinka tossun alla Pekkakin on.
Liisa ei Maijaa satuttanut, vaan Maija itse uhriutuu koska nyyh, häntä satutettiin. Eipä tuollaisilla paljoa ystäviä ole, eikä tarttekaan olla. Liisa on se, jota tässä pitäisi halata ja rakastaa. Ei Maija.
Sä oot se rakastaa blogisti etkös? Ihan samanlaista sekopäistä settiä suollat? Mikset kirjoita nickilläs?
Sä et tajua mitään, hu@ra. Loukkaannuitko, alatko itkemään?
Uhhuhhuu, naurua pidättelen.
Mitäs lääkkeistä sun kuuluis syödä, tainnut jäädä syömättä jo pidemmän aikaa?
Taidat tuntee itsesi vahvaksikin siellä nimettömänä näytön takaa? Tyydytätkö itseäsi samalla kuvitellessasi voivasi satuttaa ketään?
Ei mua kiinnosta satuttaa ketään, miksi niin kuvittelit?
Kato kato, tätäkö lähestymistapaa yrität nyt kun et haukkumalla saanutkaan haluamaasi reaktiota? Säälittävää.
Yritä kovemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä jutellut tästä asiasta myös Maijan kanssa, mutta hän on sanonut, ettei aio anella ystävyyttä. Liisa kuitenkin satutti häntä aikalailla, muutenkin kuin huorittelemalla ja haukkumalla. Lisäksi Liisa on poistanut ja estänyt hänet kaikkialla somessa. Kaikkia vaan harmittaa se, kuinka tossun alla Pekkakin on.
Liisa ei Maijaa satuttanut, vaan Maija itse uhriutuu koska nyyh, häntä satutettiin. Eipä tuollaisilla paljoa ystäviä ole, eikä tarttekaan olla. Liisa on se, jota tässä pitäisi halata ja rakastaa. Ei Maija.
Sä oot se rakastaa blogisti etkös? Ihan samanlaista sekopäistä settiä suollat? Mikset kirjoita nickilläs?
Taidat tuntee itsesi vahvaksikin siellä nimettömänä näytön takaa? Tyydytätkö itseäsi samalla kuvitellessasi voivasi satuttaa ketään?
Kato kato, tätäkö lähestymistapaa yrität nyt kun et haukkumalla saanutkaan haluamaasi reaktiota? Säälittävää.
Yritä kovemmin.
Kerroin vain mielipiteeni, sinä se tässä aloit räkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin, että Pekkakin on lopen kyllästynyt täydelliseen Matti & Maija -pariskuntaan, joka ei koskaan ole tehnyt väärin. Voi olla, että se Pekka ihan jopa raskastaa sitä kamalaa Liisaa, jota kaikki yhdessä vihaavat. Ehkäpä siinä Liisan purkauksessa tuli vähän jotain sellaista, mitä ei loppu suku halua myöntää. Liisa vaan on paha, paha ihminen. Maija ei ole tehnyt mitään väärää! Koskaan!
Ärsyttääkö, että joku on Liisan puolella? Kaikki muut taitavatkin sitten olla Maijan puolella, joten hänellä nyt ei näyttäisi olevan mitään hätää.
Joo, jostain syystä tuo Liisa vaikuttaa tässä siltä kaikkein ongelmaisimmalta ja ärsyttävimmältä ihmiseltä. Itse asiassa, haluaako kukaan teidän suvusta viettää hänen kanssaan aikaansa? Ja kyllä tuossa aika rankasti tunnutaan olevan joukolla Liisaa vastaan. Minusta vain kunnioitettavaa, jos edes aviomies pitää tuossa vaimonsa puolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin, että Pekkakin on lopen kyllästynyt täydelliseen Matti & Maija -pariskuntaan, joka ei koskaan ole tehnyt väärin. Voi olla, että se Pekka ihan jopa raskastaa sitä kamalaa Liisaa, jota kaikki yhdessä vihaavat. Ehkäpä siinä Liisan purkauksessa tuli vähän jotain sellaista, mitä ei loppu suku halua myöntää. Liisa vaan on paha, paha ihminen. Maija ei ole tehnyt mitään väärää! Koskaan!
Ärsyttääkö, että joku on Liisan puolella? Kaikki muut taitavatkin sitten olla Maijan puolella, joten hänellä nyt ei näyttäisi olevan mitään hätää.
Joo, jostain syystä tuo Liisa vaikuttaa tässä siltä kaikkein ongelmaisimmalta ja ärsyttävimmältä ihmiseltä. Itse asiassa, haluaako kukaan teidän suvusta viettää hänen kanssaan aikaansa? Ja kyllä tuossa aika rankasti tunnutaan olevan joukolla Liisaa vastaan. Minusta vain kunnioitettavaa, jos edes aviomies pitää tuossa vaimonsa puolia.
Äsh, eikun mulla menee jo nämä nimet sekaisin. Siis tarkoitin, että Maija (oliko se nyt se jolla on lapsia?) vaikuttaa ongelmallisimmalta ja ärsyttävimmältä tyypiltä tässä kuviossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen. En ole kirjoittanut tänne kyllä mitään 1. Sivun jälkeen. Enkä tosiaankaan ole Maija, vaan näitten Matin ja Pekan pikkusisko. Moni teistä ehdottikin, että miksei Matti ja lapset voisi lähteä reissuun tms Pekan kanssa. Matilla ei ole ajokorttia, ja vaikka matkaakin on vain se 50 km, busseja ei täällä korvessa kulje.
Ja tosiaan, tässä on vielä sekin hauska puoli, että Pekka ja Liisa molemmat työskentelevät lasten ja nuorten parissa. Eli ei pitäisi siitäkään johtua, että Pekka jotenkin ei pystyisi olemaan lasten kanssa. Meillä on myös alakouluikäinen pikkuveli, jonka kanssa Pekka pelaa futista ja millon mitäkin.
Mutta kiitos tosi paljon kaikille asiallisista vastauksista!
No eihän tässä sitten ole mitään ongelmaa. Eli ilmeisesti Pekka ja Matti tulevat toimeen keskenään ja Pekka tulee myös hyvin toimeen lasten kanssa, sekä töitten puitteissa että pienen veljensä kanssa. Tässähän on kaikki ainekset sille, että Pekka, Matti ja lapset viettävät aikaa keskenään.
Kyllä sekä noiden Liisan ja Maijan pitäisi pystyä olemaan sen verran aikuisia, että hyväksyvät tämän ja jättävät osallistumatta tapaamisiin jos ja kun kerran eivät tule toimeen keskenään.
Ja eikö sillä Pekalla ole ajokorttia? Tai mikseivät voisi viettää yhteistä aikaa keskenään ja lasten kanssa Pekan ja Matin vanhempien luona, jos Pekka ainakin ilmeisesti siellä käy pelaamassa futista pikkuveljensä kanssa?
Onhan tuo ihan turhaa usean ihmisen, mukaanlukien lapset, joutua kärsimään siitä että kaksi aikuista naista eivät pysty tulemaan toimeen keskenään.
Koska Maijan kaltaiset eivät pysty tuossa tilanteessa myöntämään, että heillä on vaikeukisa tulla toimeen jonkun kanssa.
Todennäköisesti. Tuollaisista vain ihmettelee, että miten ihmeessä joku mies on vapaaehtoisesti tuollaisen riivinraudan kanssa naimisissa.
Tarinan Liisa on varmaan yksi palstan katkerista veloista :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä kovemmin.
Kerroin vain mielipiteeni, sinä se tässä aloit räkyttää.
Enkö just sanonut että tuo viattomana leikki ei tehoa? Se mahdollisesti toimisi ellei sun haukkumisesi olisi ihan suoraan luettavissa tästä ketjusta.
Mutta mitäs sinä? Valvotko yöllä pitkään ja mietit miten kaikki muut ihmiset ovat pahoja ja epäreiluja sua kohtaan? Helpottaako nämä ajatukset kun syöt niitä lääkkeitäs säännöllisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen. En ole kirjoittanut tänne kyllä mitään 1. Sivun jälkeen. Enkä tosiaankaan ole Maija, vaan näitten Matin ja Pekan pikkusisko. Moni teistä ehdottikin, että miksei Matti ja lapset voisi lähteä reissuun tms Pekan kanssa. Matilla ei ole ajokorttia, ja vaikka matkaakin on vain se 50 km, busseja ei täällä korvessa kulje.
Ja tosiaan, tässä on vielä sekin hauska puoli, että Pekka ja Liisa molemmat työskentelevät lasten ja nuorten parissa. Eli ei pitäisi siitäkään johtua, että Pekka jotenkin ei pystyisi olemaan lasten kanssa. Meillä on myös alakouluikäinen pikkuveli, jonka kanssa Pekka pelaa futista ja millon mitäkin.
Mutta kiitos tosi paljon kaikille asiallisista vastauksista!
Jaa-a, olisiko Maija sanonut jotain törkeää Liisalle, josta sitten nuo vastauksena nuo h*orittelut. Ja mies pitää vaimonsa puolia, kun muut ovat tehneet tästä katkeran syntipukin ja Maijasta pyhimyksen.
Tässä yksi mahdollinen skenaario.
ap tässä taas. Elikkäs minulle on kerrottu, että heidän riitansa sai alkunsa siitä, kun Pekan ja Liisan koira kuoli. Muistan itsekin, kuinka huonokuntoinen se oli, mutta he eivät sitten sitä eläinlääkäriin vieneet. Tosin ehtivät ajan vihdoin tilata, kunnes koira sitten kuoli. Maija itse on koirien kanssa touhunnut koko elämänsä ja ammatikseenkin tekee töitä eläinten parissa. Maija sitten oli ilmeisesti aika kärkkäästi huomauttanut ja kysynyt, miksi he eivät toimineet ajoissa, nuori koira kun kyseessä oli. Tästä sitten Liisa oli loukkaantunut ja sanonut ettei tarvitse hänen asioihin puuttua. Sitten alkoikin se hiljaiselo ja en edes muista enää mikä seuraava riidanaihe oli, mutta sitten Liisa soittikin Maijalle, huoritteli tämän ja haukkui. Ja tämä on tosi, koska oma isäni ja Matti oli ollut vieressä, kun tämä puhelu tuli. Eli ei ole värikynää tässä käytetty. Monimutkainen soppa ei voi muuta sanoa.
Eli riita alkanut jostain piskistä, ja lapsettomuuskaunat omaa tulkintaasi?
Ei ei ei ole omaa tulkintaa. Kaikki lähti siitä koirasta, ja lopulta tilanne kärjistyi siihen huoritteluun, jossa samalla haukkui hänet huonoksi äidiksi ja surkutteli, miksi hän pamahtaa noin vain paksuksi, mutta hän ei, vaikka haluaisi kuinka paljon...
Joku tuolla kysyi, tiedänkö, kiinnostaako Pekkaa ylipäätään veljensä ja lapset. Niin itse ainakin olen saanut sen kuvan, että kiinnostaa. Veljensä kanssa hän lähinnä puhuu urheilusta yms, lapsista ei kysele. Ilmeisesti Liisa tutkii viestit, joten ties mitkä raivarit hän saisi.... Mutta minä kun olen Pekan kanssa kahden kesken jutellut, olen kertonut Matin ja lasten kuulumisia ja kyllä häntä on kiinnostanut. Tuntuu vain että nämä hetket ovat aika harvassa, Liisa ja Pekka kun ovat melkeinpä joka paikassa yhdessä....
Huh, on siinä kyllä veljesraukoilla melkoiset riivinraudat vaimoina ... Toisaalta, oletko koskaan yrittänyt jutella suoraan kahdenkesken Liisan kanssa, sillä asenteella että pitäydyt ulkopuolisena hänen ja Maijan sotkuista ja että olet kiinnostunut hänestä ja suhtaudut ystävällisesti? Ei tuo Liisa nyt niin kauhealta ihmiseltä vaikuta. Varmaan se, jos hän kokee koko suvun olevan Maijan puolella ja suhtautuvan häneen vihamielisesti aiheuttaa jo itsessään torjuvan reaktion. Jos pidät veljestäsi ja veljesi on Liisan valinnut, niin kai hänessä jotain hyvääkin on. Saatat jopa yllättyä myönteisesti, varsinkin jos osoitat empatiaa häntä kohtaan etkä tuomitse.
Siis jonkun mielestä ihmisellä on oikeus käyttäytyä vaikka kuinka epäkypsällä ja sairaalla tavalla vain siksi, että on katkera lapsettomuudestaan? Huh huh. Hoitoahan tuollainen nainen olisi vailla.
Olisiko myös ok jos ikisinkku alkaisi raivoamaan ja huorittelemaan parisuhteessa olevaa kohtaan? Hän kun on vain surullinen raukka, joka kaipaa hyväksyntää ja sääliä. Onhan hänellä nyt oikeus vähän herjata kaiken saanutta ihmistä, jolla parisuhde.
Tai työtön saa haukkua ihmisen, jolla työpaikka?
WTF? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äsh, eikun mulla menee jo nämä nimet sekaisin. Siis tarkoitin, että Maija (oliko se nyt se jolla on lapsia?) vaikuttaa ongelmallisimmalta ja ärsyttävimmältä tyypiltä tässä kuviossa.
Älä unohda sitä, että tilanne tekee Pekan ja Matin pikkusiskon _hulluksi_. Ongelmia itse kullakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Liisa ei nyt ihan viehättävästi käyttäytynyt, mutta toisaalta kyseessä oli reaktio ilmeisesti Maijan hyvinkin tuomitsevaan asioiden sekaantumiseen. Eli ilmeisesti Liisa pahoitti mielensä ja suuttui ja päästeli painokelvottomia juttuja suustaan tuon koirajutun yhteydessä. Ja sitten kun draama jatkui, niin paha mieli lapsettomuudesta tuli esille.
Mutta kyllä tuollaisesta pitäisi loukatun osapuolen päästä yli, varsinkin kun ilmeisesti reaktio oli paljon Maijan omasta surusta ja kivusta lähtöisin.
Kyllä tuo Liisa nyt tekee itsestään vain tosi tärkeän uhriutumalla. Ja tiedättekö te kaiken siitä, mitä tekstiä siltä Liisalta oli tullut somessa Maijalla tms., jos oli kerran estetty? Lisäksi tuo on mielestäni melkoisen rumaa, että teidän suku on ilmeisesti nyt päättänyt, että Maija on tässä se viaton, loukattu uhri jota te kaikki säälitte. Ei ihme, että Liisa ja Pekka pitävät etäisyyttä. Eli kyllä teidänkin olisi hyvä vähän miettiä asennoitumistanne, kyllä tuo Maija vaikuttaa aloittaneen riidan ja antaneen takaisin ihan samalla mitalla.
Ja lisäksi tuo on melkoisen loukkaavaa sekä Liisalle että Pekalle, että harmittelette miten tossun alla Pekka on. Entäs jos Pekka ihan itsenäisesti on sitä mieltä, että Liisaa on satutettu ja loukattu ja kohdeltu epäoikeudenmukaisesti, ja haluaa suojella ja tukea itselleen rakasta ihmistä, ihan omasta tahdostaan? Eikä välttämättä niin kovin paljon halua olla tekemisissä Liisaa satuttaneiden ja hänet tuominneiden ihmisten kanssa.
Aika karmealta vaikuttaa tuo Maija.
Vierailija kirjoitti:
Siis jonkun mielestä ihmisellä on oikeus käyttäytyä vaikka kuinka epäkypsällä ja sairaalla tavalla vain siksi, että on katkera lapsettomuudestaan? Huh huh. Hoitoahan tuollainen nainen olisi vailla.
Olisiko myös ok jos ikisinkku alkaisi raivoamaan ja huorittelemaan parisuhteessa olevaa kohtaan? Hän kun on vain surullinen raukka, joka kaipaa hyväksyntää ja sääliä. Onhan hänellä nyt oikeus vähän herjata kaiken saanutta ihmistä, jolla parisuhde.
Tai työtön saa haukkua ihmisen, jolla työpaikka?WTF? :D
Älä ihmettele, nuo tekstit on tuon tuoreimman palstahullun tekosia. Se rakastaa jotain...
Vierailija kirjoitti:
What??? Luitko viestejä ollenkaan? Maijahan tuon riidan aloitti siitä koirasta. (Mikä kertoo aika paljon Maijan kypsyyden tasosta ....)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
What??? Luitko viestejä ollenkaan? Maijahan tuon riidan aloitti siitä koirasta. (Mikä kertoo aika paljon Maijan kypsyyden tasosta ....)
Siis niin totta, miten maija voi ollakkaan niin kamala ihminen, että kehtaa sanoa että sairaan koiran olisi tullut viedä eläinlääkäriin eikä kituuttaa kuoliaaksi.
Hirveää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ihmettele, nuo tekstit on tuon tuoreimman palstahullun tekosia. Se rakastaa jotain...
Onko sekin siis joku katkera maho, kuten "Liisa"?
Ahaa, nyt tunnistinkin tuon jotain rakastavan hullun. Se on sekoillut tänään muissakin ketjuissa saman tyylisine juttuineen haukkuen ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sekin siis joku katkera maho, kuten "Liisa"?
Ei ideaa, joku blogi sillä on, en vaan lue sitä lue koska sen tekstit täällä on jo ihan sekopäisiä. Joku on lukenut, sanonut että ihan samaa sontaa suoltaa sinne kuin tänne.
Sitä miksi se nyt kirjoittaa anonyymisti, en tiedä.
Kyllä, asia on niin, ettei täällä kulje bussit, ja ajokorttia ei Matilla ole, on kokenut ettei tarvitse vielä, ja rahatilanne kun on mikä on.
Ja tosiaan, en kyllä sanoisi riidaksi Maijan huolta koirasta. Hän ja meistä moni muukin ihan ystävällisesti huomautti, ettei koira voi hyvin että kannattaisiko jotain tehdä. Liisa vain otti sen jotenkin henk.koht ja haukkui Maijan pystyyn.
Minullakin on ollut omia kärhämiä tämän Liisan kanssa. Esim. Siitä, kun he olivat ottamassa uutta koiraa. Siksi koska se oli niin söpö, rodusta ei tietoakaan. Liisa otti itseensä kun käskin miettimään asiaa tarkkaan, esti fb ja ig. Noh, saimme sovittua kuitenkin. Olemme Liisan kanssa läheisiä, enkä toivo hänelle mitään pahaa. Hyvät välit hänellä on kaikkiin, paitsi Maijaan ja Mattiin.
Jotenkin vain tuntuu, että Liisa todella tarvitsisi apua. Hän on niin kamalan herkkä ja pahoittaa tosiaan mielensä aika pienestä. Lisäksi se kielenkäyttö työkavereista, asiakkaista... Se on jotain uskomatonta. Hänellä on ollut nuorempana masennusta ja käynyt läpi rankan sairauden. Nyt vielä tuo lapsettomuus. Mutta ei hän apua tunnu ottavan vastaan,kun "ei ne kallonkutistajat mitään tiiä".
Kai tässä tosiaan on yritettävä vaan pysyä positiivisena ja olla sekaantumatta liikaa. Joku tuolla ehdottikin,.että jos järjestäisi jonkun tapaamisen sisarusten kesken. Mutta kun ei Pekka pääse minnekään yksin... He käyvät anoppilassa, sukulaisten luona,kaupassa, kaupungissa aina kaksin. Ajatella,he ovat jopa samassa työpaikassa.
Mutta toisaalta, Liisan ja Maijan riita vaikuttaa olevan heidän kahden keskeisensä. Jolloin heidän pitää itse keskenään se selvittää tai olla selvittämättä.
Ei ole millään tavalla reilua laittaa isompaa sukua kärsimään kahden naisen keskinäisistä kähinöistä, jos te kaikki muut kerran tulette hyvin toimeen keskenänne.
Eli vaikka olisi monimutkainen soppa, niin se on noiden kahden aikuisen naisen keskeinen. Ei siihen pitäisi muita sotkea tai muiden siitä joutua kärsimään. Sinuna, jos haluat jotenkin pyrkiä vaikuttamaan myönteisesti tilanteeseen, niin pyrkisin juttelemaan veljiesi kanssa ja järjestämään jotain neutraalia yhteistä perhetapahtumaa (ilman Maijaa ja Liisaa). Vetoaisit vaikka lasten etuun tai johonkin mahdollisimman neutraaliin juttuun, niin etteivät naiset vedä hernettä nenään. Vaikuttavat kyllä kieltämättä aika ongelmallisilta tapauksilta. Tsemppiä!