Meidän vartalot on meidän oma asia (postaan samalla kuvan perseestäni ja sitten itken kommentteja)
https://www.is.fi/viihde/art-2000005589782.html
Voi luoja taas.
"– Ja haluunkin sanoo nyt, että meidän vartalot on meidän jokaisen oma asia. Kenelläkään ei pitäisi olla mitään sanomista siihen. Tai siihen, et millasia kuvia me postataan. Mun tekis mieli olla vaan näin et joudun ees kirjottamaan tätä vuonna 2018: Nainen voi näyttää vähän (tai enemmänkin) omaa pyllyänsä tai ihoaan somessa ja samaan aikaan olla hauska ja älykäs!"
Ihan vaan omaksi ilokseni julkaisin bikinit persevaossa ja pylly pystyssä kuvan ja nyt mua harmittaa kun porukka kommentoi.
Joo, jos laittaa kuvan perseestään nettiin, on aika selkeää että se huomataan ja siihen kommentoidaan.
Luoja tätä nykypäivää.
ja sitten IS:n kysely: "saako netissä julkaista bikinikuvia?" Juu, saa. Saa julkaista vaikka alastonkuvia. Mutta kantaa sitten seuraukset.
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se raja menee, että vartaloaan saa näyttää niin, että haukkumisesta saa pahastua?
Jos julkaisen kehostani kuvan nettiin ja kehoani haukutaan, en selkeästikään ole oikeutettu kertomaan mielipidettäni haukkumisesta.
Entä jos menen vaikka rannalle uimapuvussa ja joku osoittelee, nauraa ja huutelee hyi? Saanko kertoa mielipiteeni silloin? Itsehän olen kuitenkin mennyt näytille.
Uimaranta ja some on kaksi täysin eri asiaa.
Uimarannalle mennään uimaan, ei muita varten eikä kommentoivaksi.
Jos someen postaa persiön se tehdään nimenomaan muita varten ja jos kommenttiosuus on auki se on auki sitä varten että muut voivat kommentoida sitä.
Mitä jos ei mene sinne uimaan vaan muuten vain oleskelemaan? Muut ihmiset on siellä sen takia, että ne voi katsoa ja kommentoida.
Non sequitur.
Jos menee uimarannalle muuten vain oleskelemaan niin sitten muuten vain oleskelee. Moni menee sinne ottamaan aurinkoa, lukemaan kirjaa, tapaamaan ystäviä, pelaamaan rantalentistä jne jne jne.
Mutta se että sinne mentäisiin nimenomaan näyttämään itseä muille ja muiden kommentoitavaksi ei ole normi. Somessa se on normi koska somen ainoa tarkoitus on viestittää asioita muille.
Pitää erottaa kaksi asiaa: yllättyminen jostain ja mielipiteen kertominen jostain. Tuliko tuolle naiselle kommentit yllätyksenä? Netissä haukkujen ei pitäisi tulla yllätyksenä.
Mutta tarkoittaako se, ettei siitä saa kertoa mielipidettään, miten ihmiset muista netissä puhuvat? Onko muiden ulkonäön haukkuminen ookoo siksi, että se ei ole yllättävää? En minä kyllä sen takia mene kenenkään ulkonäköä haukkumaan, että netissä on tapana toimia niin, vaan jostain muusta syystä. Mun pitäisi ihan itse haluta tehdä niin. Miksi haluaisin? Miksi jotkut haluavat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se raja menee, että vartaloaan saa näyttää niin, että haukkumisesta saa pahastua?
Jos julkaisen kehostani kuvan nettiin ja kehoani haukutaan, en selkeästikään ole oikeutettu kertomaan mielipidettäni haukkumisesta.
Entä jos menen vaikka rannalle uimapuvussa ja joku osoittelee, nauraa ja huutelee hyi? Saanko kertoa mielipiteeni silloin? Itsehän olen kuitenkin mennyt näytille.
Jos someen postaa persiön se tehdään nimenomaan muita varten ja jos kommenttiosuus on auki se on auki sitä varten että muut voivat kommentoida sitä.
Mitä jos ei mene sinne uimaan vaan muuten vain oleskelemaan? Muut ihmiset on siellä sen takia, että ne voi katsoa ja kommentoida.
Non sequitur.
Jos menee uimarannalle muuten vain oleskelemaan niin sitten muuten vain oleskelee. Moni menee sinne ottamaan aurinkoa, lukemaan kirjaa, tapaamaan ystäviä, pelaamaan rantalentistä jne jne jne.
Mutta se että sinne mentäisiin nimenomaan näyttämään itseä muille ja muiden kommentoitavaksi ei ole normi. Somessa se on normi koska somen ainoa tarkoitus on viestittää asioita muille.
Okei, eli jos haluaa jatkaa itsensä esittelyä somen tapaan mutta ilman haukkuja, kannattaa vain mennä uimarannalle esittelemään itseään. Koska jos siellä haukutaan, niin siitä saa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
No tuota. Jos mä nyt menen rannalle ja asetun siihen vesirajaan poseeraamaan, vedän pikinihousut persvakoon ja pistän selän notkolle ja tuijotan kaukaisuuteen, niin en mä ihmettele jos joku mulle jotain kommentoi. JOS tekisin noin, niin tuskin tekisin sitä ihan vaan siksi, että musta on kiva tässä pyllistää housut vedettynä sinne persvakoon, nautin tästä olostani ja ilmaisen itseäni.
Jos mä menen siitä viltiltäni uimaan, vaikka nyt pysähdyn kokeilemaan sitä vettä ja emmin veteen menemistä ja joku nauraa ja osoittaa sormella niin joo, tehkööt niin. Tuskin kommentoisin, mutta tilanne on erilainen. Tässä jälkimmäisessä olen olosuhteiden pakosta esillä bikineissä/uimapuvussa. Ensimmäisessä pyllistän tarkoituksella yleisölle.
Jos ihan rehellisesti katsot tuota kuvaa, niin eikö sun mielestä siinä nimenomaan tuoda sitä persvärkkiä hyvin, hyvin tietoisesti esille?
Aika pienestä Hätöskän mopo karkasi käsistä, meinaan tästä kommentissa:
"Höh @almahatonen Mä luulin et Hätöskä olis tällaisten ’tahattomien’ pyllyvakokuvien yläpuolella. 🙄 Yleensä sun tyyli on 👌🏼. #kylläminäniinmielenipahoitin"
Kommentoijakin on nainen, eikä tuo nyt minusta ole kovin hyökkäävä, pitää Almasta mutta hänen mielestä juuri tässä kohtaa tapahtui tyylin notkahdus, ja hashtagilla näyttää hakeman huumorilla pehmennystä kommenttiinsa.
Katsoin kuvan ja kommentit. Tätä juontajaa häiritsee se, kun joku nainen kyseenalaisti paljaspyllyisen kuvan postaamisen someen. Häntä ei kuitenkaan tunnu häiritsevän nuo miesten rasvaiset kommentit, joita juuri kyseiseen kuvaan on jätetty.
Vierailija kirjoitti:
Pitää erottaa kaksi asiaa: yllättyminen jostain ja mielipiteen kertominen jostain. Tuliko tuolle naiselle kommentit yllätyksenä? Netissä haukkujen ei pitäisi tulla yllätyksenä.
Mutta tarkoittaako se, ettei siitä saa kertoa mielipidettään, miten ihmiset muista netissä puhuvat? Onko muiden ulkonäön haukkuminen ookoo siksi, että se ei ole yllättävää? En minä kyllä sen takia mene kenenkään ulkonäköä haukkumaan, että netissä on tapana toimia niin, vaan jostain muusta syystä. Mun pitäisi ihan itse haluta tehdä niin. Miksi haluaisin? Miksi jotkut haluavat?
Eihän tässä kaustissa niinkään ulkonäköä haukuttu vaan että allaspersekuva ei ole järin tyylikästä jonkun mielestä.
Ne kuvathan on postattu vain omaksi iloksi! Kuten naiset meikkaavat ja laittautuvat vain omaksi ilokseen. Ei ketään muuta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota. Jos mä nyt menen rannalle ja asetun siihen vesirajaan poseeraamaan, vedän pikinihousut persvakoon ja pistän selän notkolle ja tuijotan kaukaisuuteen, niin en mä ihmettele jos joku mulle jotain kommentoi. JOS tekisin noin, niin tuskin tekisin sitä ihan vaan siksi, että musta on kiva tässä pyllistää housut vedettynä sinne persvakoon, nautin tästä olostani ja ilmaisen itseäni.
Jos mä menen siitä viltiltäni uimaan, vaikka nyt pysähdyn kokeilemaan sitä vettä ja emmin veteen menemistä ja joku nauraa ja osoittaa sormella niin joo, tehkööt niin. Tuskin kommentoisin, mutta tilanne on erilainen. Tässä jälkimmäisessä olen olosuhteiden pakosta esillä bikineissä/uimapuvussa. Ensimmäisessä pyllistän tarkoituksella yleisölle.
Jos ihan rehellisesti katsot tuota kuvaa, niin eikö sun mielestä siinä nimenomaan tuoda sitä persvärkkiä hyvin, hyvin tietoisesti esille?
No ihan tuossa samassa asennossa voi mennä oikeassakin elämässä altaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihdat nimesi miehen nimeen, voit odottaa kommentteja :)
Tai mitä jos kaikilla on vapaus tehdä mitä haluaa, myös niillä jotka haluavat esitellä itseään? Eikös heillä ole vapaus siihen? Miksi puollatte naisen vapautta aina alistusvalinnoissa mutta ette moderneissa valinnoissa?
Kukas tässä on kieltänyt laittamasta persekuvaa nettiin? Ei kukaan. Siitä vaan vaikka alasti jos huvittaa.
Mutta miksi? Jos sillä siis ei haeta huomiota?
Miksi kyseenalaistat naisen vapaan valinnan? Naisilla on oikeus itseilmaisuun ilman häirintää.
Mitä sillä itseilmaisulla haetaan? Katsokaa, tässä on minun perse! Mutta sitä persettä ei sitten saa kommentoida.
Ai, että mitä tällaisella itseilmaisulla haetaan? KEHUJA, KEHUJA ja vielä kerran KEHUJA. Kun niitä ei tullut tai joku uskalsi ajatella eri tavoin, eikä oma perse ollutkaan niin ihana kuin sen oletti muiden mielestä olevan, ilmeisen narsistinen juontaja pahoitti mielensä. Saa totta kai julkaista itsestään mitä tahansa kuvia, mutta huomiohuorauksesta ei saa järkevän ja hyväntsetuntoisen ihmisen puuhaa millään sanankäänteillä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi missikisoja järjestetään? Eikö niissä nimenomaan arvostella naisten kehoja ja joissakin tapauksissa myös henkisiä kykyjä (suurin toiveeni on maailmanrauha :-)
Miksi ihmisillä on halu arvostella toisiaan jotka asettautuvat sille arvostelulle alttiiksi?
Millainen on hyvä maalaus?
Mikä musiikki on parasta?
Siihen liittyy aina jonkun toisen maalauksen tai musiikin huonommuus arvostettuun nähden.
Jos laittaa pebastaan kuvan nettiin, saa varautua sen vertaamista muihin samanlaisiin kuviin ja arvosteluun.
Ken leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön.
Vierailija kirjoitti:
Ne kuvathan on postattu vain omaksi iloksi! Kuten naiset meikkaavat ja laittautuvat vain omaksi ilokseen. Ei ketään muuta varten.
Eikö silloin olisi parempi ettei ne kuvat näy kenellekään muulle kuin käyttäjälle itselleen?
Jes. Taisi tavoite täyttyä, kun pääsi nolon pyllykuvansa kanssa iltapäivälehteen. Naisen kommentti ei ollut edes paha. Lähinnä varmaan yllättyi, että melko suositun toimittajankin piti lähteä näin mauttomalle linjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*suhahdus jonka ehkä kuulit oli edellisen kommentoijan pointin ylilento pääsi yli*
t. ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä kaustissa niinkään ulkonäköä haukuttu vaan että allaspersekuva ei ole järin tyylikästä jonkun mielestä.
Jos kommentoit oman mielipiteesi (oli se sitten ulkonäöstä tai jostain muusta), joku voi vastineeksi kertoa mielipiteensä kommentistasi. Ihan hassulta tuntuu tällainen keskustelu, jossa valitetaan siitä, mistä toiset saavat kertoa mielipiteensä. MINÄ saan aina valittaa muiden mielipiteestä, jos heidän mielipiteensä rajoittaa toimintaani (kuten epäystävällistä haukkumista), mutta MUUT eivät saa valittaa minun mielipiteestäni, vaikka yrittäisin rajoittaa heidän toimintaansa epäystävällisellä haukkumisella.
Miksi pitää postata perseestä kuvia julkiseen paikkaan?
Voisko joku selittää vanhukselle (50v ) .
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin saa kertoa mielipiteensä siitä, miten ihmiset netissä puhuvat. Ja vastaavasti taas muut ihmiset saavat kertoa mielipiteensä siitä sun mielipiteestä. Mä näen asian yksinkertaisesti siten, että aina on ollut erilaisia mielipiteitä ihmisillä, mutta somen aikakaudella nämä erilaiset mielipiteet ja kiistelyt siitä, mikä on sopivaa ja mikä ei, on vain näkyvämpää.
Somessa ihmiset tekevät yksityisistä asioista julkisia. Somehan on myös yksi media. Ja siihen, mitä esitetään medioissa, reagoidaan massana ja vahvemmin. Jos nuo bikinistringit olisivat olleet uimarannalla, niin ehkä muutama yksittäinen tyyppi olisi siellä uimarannalla paheksunut asiaa hiljaa kaverilleen kuiskutellen. Mutta nyt kun ne pakarat paljastavat bikinistringit esitetään somessa, kommentoijia on paljon enemmän ja se kommentointi on kuiskuttelua näkyvämpää nettikirjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*suhahdus jonka ehkä kuulit oli edellisen kommentoijan pointin ylilento pääsi yli*
t. ohis
Mikä se pointti sitten oli? Minun pointtini on se, että oikeassa elämässäkin voi esitellä itseään ja toivoa ihailevia katseita samalla tavalla kuin somessa, vaikka livenä ei olekaan tarjottu kommenttikenttää. Esitelläkseen kehoa ihailun toivossa ei tarvitse poseerailla omituisissa vaikeissa asennoissa muiden silmien edessä. Mutta ihan takuulla jotkut ihmiset menevät rannoille esittelemään itseään, he vain esittävät olevansa siellä muka vain uimassa tai ottamassa aurinkoa. Vaikka ei edes menisi esittely päätarkoituksenaan, niin kummasti sitä jättää menemättä, jos ei nimenomaan halua näyttää kehoaan muille. Eli rannalle uima-asussa menijä on tehnyt päätöksen, että esittelee itseään muille, koska se hinta hänen on maksettava sinne menemisestä uima-asussa.
Itsensä esittelijät haluavat vain kehuja ja ihailua, oli kommenttikenttää tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Non sequitur.
Okei, eli jos haluaa jatkaa itsensä esittelyä somen tapaan mutta ilman haukkuja, kannattaa vain mennä uimarannalle esittelemään itseään. Koska jos siellä haukutaan, niin siitä saa valittaa.
Juurikin näin. Mutta sinun täytyy tehdä itsesi esittely niin ettei se erotu normaalista ranta-aktiviteetistä. Jos menet pyllistämään jokaisen rannallaolijan eteen niin silloin ne muut saavat kyllä kommentoida että mitä kummaa teet.
Ei ole sama asia. Tuohan oikein tarkoituksella esittelee persvakoa kameran edessä ja julkaisee kuvan kaikkien nähtäväksi.