Mehiläinen - melkoinen 500eur rahastus 5min lastenlääkärikäynnistä arkena
6v muuten terveellä pojalla ollut kuumetta koko viikon ja valitellut vähän korvaa. Käytiin tänään arkena Töölössä lastenlääkärillä kontrollissa varmuuden vuoksi ettei ole korvatulehdusta tms. Epäiltiin myös influenssaa. Lääkäri teki rutiinitarkastuksen muutamassa minuutissa ja kirjoitti lähetteen labraan, kävimme pienissä labroissa ja tiskillä odottikin yllätys lasku 477,30eur !!! Onko tämä mielestänne kohtuullinen hinta nopeasta kontrollista ja parista labrasta? Lääkäri oli lisäksi laskuttanut 20min ajan muutaman minuutin hommasta. Tämän sain tiskillä vaatimalla kohtuullistettua 10 min ajan mukaan (20eur halvempi). Jäin myös pohtimaan olivatko kaikki testit edes tarpeellisia, sillä esim. influenssaan ei ole muuta kuin oireen mukainen hoito, joten oliko tarpeen testata se 70eur hinnalla, entä streptokokkiviljely 107eur? Perusverenkuva ja CRP 79eur. Lisäksi adenovirus 34eur ja RS virus 34eur. Hyvä tietty tsekata, mutta oliko kaikki tarpeen? Lääkäri ei esittänyt kysymyksiä mitä haluamme, emmekä keskustelleet mikä olisi järkevää. Hinta kerrottiin vasta lopuksi. Emme älynneet edes kysyä hintaa tai tutkimusten laajuutta, kun kaikki tapahtui niin nopeasti.
Jälkiviisautta, mutta näyttää siltä että monilla yksityisillä samat tutkimukset olisivat maksaneet huomattavasti vähemmän, jopa alle puolet Mehiläisen hinnasta. On ryöstetty olo.. odotusarvo oli reilun 100eur, max. 150 eur lasku.. Ainakin haluan varoittaa teitä muita.
Kommentit (270)
Kuluttajansuojalain mukaan palvelun hinnasto pitää ilmoittaa. Tässähän ei ole mitään hintaa ilmeisesti annettu, joten itse kieltäytyisin maksamasta tuon perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Kuluttajansuojalain mukaan palvelun hinnasto pitää ilmoittaa. Tässähän ei ole mitään hintaa ilmeisesti annettu, joten itse kieltäytyisin maksamasta tuon perusteella.
Hinnastot on ihan esillä netissä ja siinä ilmoittautumistiskillä. Oletatko ravintolassakin, että tarjoilija kertoo tilatessasi, että pihvi sitten maksaa 23 euroa ja latte 3 euroa? Ei, ymmärrät ihan hyvin, että ne maksavat jotain ja hinnat näkyvät menussa. Samalla tavalla ne hinnat näkyvät lääkäriasemalla ja toki ne voi aina lääkäriltäkin varmistaa.
Jos päivystyksessä menee jonotukseen puoli päivää, niin ei se asia ole edes kiireellinen.
Ja lapset ei mene koskaan jonojen edelle, koittakaa jo uskoa tämä.
Eli ensin soitatte sinne , ettekä juokse heti jos tikku sormessa penskalla.
Pitäähän yksityisten asemien saada kulut maksettua, ei se ole halpaa lystiä.
Mulla gyne teki ultran ja tutkimuksen. Hinta 100 euroa ja antoi ultran ilmaiseksi.
Olen tyytyväinen ja kaupunki Tampere.
Olin siis Mehiläisessä ja olen jo vaihdevuosissa.
Lääkäri sanoi ettei ota ultrasta hintaa.
Että näinkin voi mennä.
Verikokeita ei kannata ottaa vaan mielummin vaikka turha antibiootti.
Me käydään terveyskeskuksessa lapsien kanssa, nyt ovat jo teinejä.
Oli niillä vakuutus kun olivat pieniä mutta lopetettu, kun kallistui hinta vuosittain vaikka piti laskea.
Indeksikorotus.
Yksityiselle vain jos on pakko ja ei kiitos kokeita.
medisiini kirjoitti:
Jos päivystyksessä menee jonotukseen puoli päivää, niin ei se asia ole edes kiireellinen.
Ja lapset ei mene koskaan jonojen edelle, koittakaa jo uskoa tämä.
Eli ensin soitatte sinne , ettekä juokse heti jos tikku sormessa penskalla.
Pitäähän yksityisten asemien saada kulut maksettua, ei se ole halpaa lystiä.
Totta kai kulut pitää saada maksettua ja hyvää hyvyyttään toimivat, koska eivät tee voittoa, sillä muuten se näkyisi verotuksessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnastot on ihan esillä netissä ja siinä ilmoittautumistiskillä. Oletatko ravintolassakin, että tarjoilija kertoo tilatessasi, että pihvi sitten maksaa 23 euroa ja latte 3 euroa? Ei, ymmärrät ihan hyvin, että ne maksavat jotain ja hinnat näkyvät menussa. Samalla tavalla ne hinnat näkyvät lääkäriasemalla ja toki ne voi aina lääkäriltäkin varmistaa.
Tuossa tilanteessa voi katsoa olevan korotetun hinnanilmoitusvelvollisuuden. Jos lääkäri on ohjannut labraan perus vastaanotolta, eikä tässä välissä ole ilmoittanut mitään hintoja, niin tässä ei ole tehty oikein. Olisiko ap ottanut nämä jos olisi tiennyt hinnasta? Niinpä.
Ravintolassa mulle annetaan eteen menu hinnastoineen ja osaan päättää makuni ja hinnan perusteella mitä haluan. Ei tarjoilija tuputa mulle viinipulloa väkisin ja sen jälkeen iske vain laskua käteen, että se olu muutes 500€ pullo.
Apina.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran voi vaatia myös asiakkaalta että jos perse on auki ja lapsella ei ole vakuutusta, silloin ei mennä yksityiselle.
Sama ilmiö on hinausfirmoilla ja aukorikorjaamoilla. Soittaessasi hinauskeskukseen ensimmäinen kysymys koskee vakuutusta. Muutamankin kilsan autonsiirto maksaakin sitten luokkaa 500€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran voi vaatia myös asiakkaalta että jos perse on auki ja lapsella ei ole vakuutusta, silloin ei mennä yksityiselle.
Mikseivät ihmiset vakuuta niitä Äppäriänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät ihmiset vakuuta niitä Äppäriänsä?
Samaa olen ihmetellyt, lapsia pitää hankkia, mutta mikään ei saisi maksaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei täällä Suomen maassa ole perse auki, johtuu just siitä ettei syydä rahojaan ympäriinsä. Meillä olisi toki varaa maksaa tuollainen lasku, mutta en näe mitenkään kohtuullisena että lapsen lääkärissä käytyäminen arkena tulee maksamaan 500 euroa. En sitten mitenkään, vaikka tienaankin ihan mukavasti. Kohtuus kaikessa, myös ahneudessa. On niitä kohtuuhintaisiakin lääkäriasemia olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei täällä Suomen maassa ole perse auki, johtuu just siitä ettei syydä rahojaan ympäriinsä. Meillä olisi toki varaa maksaa tuollainen lasku, mutta en näe mitenkään kohtuullisena että lapsen lääkärissä käytyäminen arkena tulee maksamaan 500 euroa. En sitten mitenkään, vaikka tienaankin ihan mukavasti. Kohtuus kaikessa, myös ahneudessa. On niitä kohtuuhintaisiakin lääkäriasemia olemassa.
Sillonhan sä viet lapsesi muuaalle, eikös?
Markkinatalous hoitaa hinnoittelun kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillonhan sä viet lapsesi muuaalle, eikös?
Markkinatalous hoitaa hinnoittelun kuntoon.
Toki. Vastasinkin vain tuolle pellelle, joka meinasi että täytyy olla vakuutus tai suostua maksamaan 500 yhdestä lääkärikäynnistä, jos aikoo yksityistä käyttää. Ei tarvitse.
Laboratoriokokeet on hämmästyttävän kalliita. Siksi kai julkisella puolella tehdään vain pakolliset kokeet, yksityisellä puolella otetaan kokeita aika surutta, mutta olisi tietysti hyvä, jos lääkäri varottaisi etukäteen hinnasta.
Kumpi on sitten parempi, riidellä terveyskeskuksen lääkärin kanssa siitä, ettei kaikkia verikokeita oteta vai kauhistella isoa yksityisen puolen laskua. Mutta ainakin niitä kokeita on nyt otettu ja tulokset on tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä viet tuollaisen takia yksityiselle. Tyhmästä päästä maksaa lompakko!
Pääsee kohtuullisemmassa ajassa, eikä tarvitse ensin riidellä sairaanhoitajan kanssa pääseekö lapsi lääkärille vai ei.
Tosin siksi meillä on lapsella vakuutus 150€/vuosi omavastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Laboratoriokokeet on hämmästyttävän kalliita. Siksi kai julkisella puolella tehdään vain pakolliset kokeet, yksityisellä puolella otetaan kokeita aika surutta, mutta olisi tietysti hyvä, jos lääkäri varottaisi etukäteen hinnasta.
Kumpi on sitten parempi, riidellä terveyskeskuksen lääkärin kanssa siitä, ettei kaikkia verikokeita oteta vai kauhistella isoa yksityisen puolen laskua. Mutta ainakin niitä kokeita on nyt otettu ja tulokset on tiedossa.
Kyllä niitä tehdään ihan kohtuuhinnallakin. Mehiläinen vain on sikakallis labrojen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Turhia kokeita ei kannata ottaa missään. Oikeasti Mehiläisellekään (siis firmalle) ne labrat ei maksa juuri mitään, mutta niistä ne repii katteen kun lääkärinpalkkiosta saavat vain pienen siivun.
Ja ennenkaikkea minusta lääkäri ammattitaidoton kun ei flunssapotilasta osaa hoitaa ilman satojen eurojen labroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhia kokeita ei kannata ottaa missään. Oikeasti Mehiläisellekään (siis firmalle) ne labrat ei maksa juuri mitään, mutta niistä ne repii katteen kun lääkärinpalkkiosta saavat vain pienen siivun.
Ja ennenkaikkea minusta lääkäri ammattitaidoton kun ei flunssapotilasta osaa hoitaa ilman satojen eurojen labroja.
Ikinä ei ole otettu julkisella puolella edes pientä verenkuvaa, yksityisellä kyllä, ehkä varmuuden vuoksi. No ei siinä mitään, ihan mielenkiintoista tietoahan niistä lukemista saa. Kyllä esim. eräät kilpirauhaskokeet on niin kalliita, että terveyskeskuksesta on turha niitä edes toivoa.
Jos lapsi olisi ollut minun niin korvaan katsotaan onko tulehdus vai ei.
Jos tulehdus niin antibiootti.
Ei kokeita.
Näin toimitaan terveyskeskuksessa.