Mitä vähän isompana pomona ajattelisit jos saisit tällaisen viestin:
Irtisanoudun alkaen xx.xx.xx ja irtisanoutumiseni syy on esimies. Kyseinen esimies on suoraan sinun alainen. Mitä tekisit?
Kommentit (75)
Jos työntekijä on huono työntekijä niin en pomona selvittäisi asiaa pidemmälle, ellei laki niin vaadi.
Parempi tapa on vihjata epäsuorasti kuin suoraan. Itse tiedän miten muotoilisin irtisanoutumisen. Ja toisaalta, jo se että irtisanoutuminen toimitetaan pomon pomolle kertoo paljon....fiksu pomo osaa päätellä siitä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Parempi tapa on vihjata epäsuorasti kuin suoraan. Itse tiedän miten muotoilisin irtisanoutumisen. Ja toisaalta, jo se että irtisanoutuminen toimitetaan pomon pomolle kertoo paljon....fiksu pomo osaa päätellä siitä jotain.
Tähän!
Kiittäisin työpanoksesta ja toivottaisin onnea uusiin haasteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo lähinnä irtisanoutujasta. Joka tapauksessahän on lähtemässä, case closed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laittaisin tiedon eteenpäin että uusi työntekijä löytyy ja ehtii kouluttautua työhön, sitten kysyisin spostilla mistä on kyse (mahdollisesti järjestäisin facetoface tapaamisen), mikä meni väärin ja varmistaisin muidenkin tiimiläisten työolot. jos kaikilla yhtä kurjaa niin esimies toiselle osastolle, koulutukseen tai ulos.
Oikea vastaus :)
Millä perusteella? Esimiehen tehtävä on olla omiensa puolella ja jos minä olen tuon yhdellä lauseella syytetyn esimiehen pomo, niin en todellakaan ryhdy pelaamaan työntekijän kanssa. Jos olisi kyseessä todellinen esimiesongelma, työntekijä pystyisi sen perustelemaan. Tuo ap:n esimerkki kertoo klassisesta narsistista, joka pyrkii savustamaan esimiestään ulos. Olisi äärettömän huonoa johtamista tehdä poislähtevän työntekijän "syynä esimies" -kommentista mitään numeroa.
Eikö työntekijät ole "omia"? Tuolla asenteella mahdollistat huonojen esimiesten jylläämisen työpaikalla, ummistat silmäsi mahdollisesti suureltakin ongelmalta, voihan olla että esimies on ylempiin päin mielinkielin ja kiusaa yhtä tai useampaa työntekijää. Asia pitää aina selvittää. Toivottavasti et ole oikea pomo kuitenkaan.
jos organisaatiossa on varaa eritasoisiin pomoihin, niin siellä on varaa työhyvinvointiselvityksiin 2-3 kertaa vuodessa. Jos niissä ei ole ilmennyt mitään negatiivista esimiehestä, niin ei ole mitään syytä ryhtyä pyörittämään isoa pyörää kahden sanan takia.
Onko oikeasti noin naiiveja pomoja?? Esimies voi kiusata yhtä työntekijää ja nuoleskella muita. Olen sanaton tyhmyyden edessä.
Oletko koskaan ollut töissä? Esimies ei vastaa työntekijän puolesta työnhyvinvointiselvityksiin.
Firmat pysyvät pystyssä vain tekemällä rahaa, siellä ei ole tarkoitus terapoida ketään. Jos yksi työntekijä haluaa kertoa, että lähtee esimiehen takia, mutta ei kerro asiaa sen tarkemmin, niin yksikään koulutettu esimies ei ryhdy tuhlaamaan euroakaan poislähtevän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin mietitään, millaisessa tehtävässä lähtevä henkilö on ollut. Jos kyseessä on rivityöntekijä, ei asiaan kannata puuttua. Turha maksaa satoja euroja siitä, että ryhdytään selvittämään mielipahaa. Mutta jos lähtijä on oikeasti tehnyt tulosta eikä ainoastaan nostanut palkkaa, niin sitten esimiehen kanssa voi keskustella siitä, mistä hän olettaa lähdön johtuvan. Irtisanoutuminen on lähtijän päätös, siihen ei puututa.
mutta se irtisanoutumisen syy tässä tapauksessa näyttää olevan henkilö joka jää yhtiöön.
yrityksissä tehdään jatkuvasti työhyvinvointiselvityksiä, työterveyden kautta kerätään tietoa jne., joten yhden yksittäisen irtisanoutuneen viestillä ei ole mitään merkitystä, jos siihen mennessä ei ole kerätty mitään dataa siitä, että esimiehessä on vikaa. Nähtävästi suurin osa ei ole töissä, jos ei mitenkään muista pari kertaa vuodessa antavansa nimettömänä arviota työyhteisöstä ja esimiehestä ja kaikki tämä tieto menee sellaisenaan myös pomon esimiehelle.
noi "arvostele asteikolla 1-5" kyselyt on, no jaa. se että ei ole sanonut mitään aiemmin ei tarkoita että mitään ei ole tapahtunut :D puhutko koko ajan totta mitä ajattelet pomostasi hänen pomolleen? meillä on väh. neljä kertaa vuodessa se tapaaminen pomon pomon kanssa, ja ei siellä kauheasti kuulunut mitään kun 3 tyyppiä tykkää siitä, 7 vihaa, ja muita ei kiinnosta. mutta still waters run deep. ja se että kukaan ei ole sanonut mitään, ja yhtäkkiä joku irtisanoutuu, on vielä isompi merkki siitä että kommunikointia pitää lisätä ja asia selvittää! jos esimies ei huomaa että joku vihaa työtään vaikka tekee sen kunnolla, niin silloinkin pitäis lisätä kommunikointitaitoja!
Irtisanoutuminen on aika lailla normaalia työyhteisössä. Sitä ei pidä ottaa henkilökohtaisena loukkauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laittaisin tiedon eteenpäin että uusi työntekijä löytyy ja ehtii kouluttautua työhön, sitten kysyisin spostilla mistä on kyse (mahdollisesti järjestäisin facetoface tapaamisen), mikä meni väärin ja varmistaisin muidenkin tiimiläisten työolot. jos kaikilla yhtä kurjaa niin esimies toiselle osastolle, koulutukseen tai ulos.
Oikea vastaus :)
Millä perusteella? Esimiehen tehtävä on olla omiensa puolella ja jos minä olen tuon yhdellä lauseella syytetyn esimiehen pomo, niin en todellakaan ryhdy pelaamaan työntekijän kanssa. Jos olisi kyseessä todellinen esimiesongelma, työntekijä pystyisi sen perustelemaan. Tuo ap:n esimerkki kertoo klassisesta narsistista, joka pyrkii savustamaan esimiestään ulos. Olisi äärettömän huonoa johtamista tehdä poislähtevän työntekijän "syynä esimies" -kommentista mitään numeroa.
Eikö työntekijät ole "omia"? Tuolla asenteella mahdollistat huonojen esimiesten jylläämisen työpaikalla, ummistat silmäsi mahdollisesti suureltakin ongelmalta, voihan olla että esimies on ylempiin päin mielinkielin ja kiusaa yhtä tai useampaa työntekijää. Asia pitää aina selvittää. Toivottavasti et ole oikea pomo kuitenkaan.
jos organisaatiossa on varaa eritasoisiin pomoihin, niin siellä on varaa työhyvinvointiselvityksiin 2-3 kertaa vuodessa. Jos niissä ei ole ilmennyt mitään negatiivista esimiehestä, niin ei ole mitään syytä ryhtyä pyörittämään isoa pyörää kahden sanan takia.
Onko oikeasti noin naiiveja pomoja?? Esimies voi kiusata yhtä työntekijää ja nuoleskella muita. Olen sanaton tyhmyyden edessä.
Oletko koskaan ollut töissä? Esimies ei vastaa työntekijän puolesta työnhyvinvointiselvityksiin.
Firmat pysyvät pystyssä vain tekemällä rahaa, siellä ei ole tarkoitus terapoida ketään. Jos yksi työntekijä haluaa kertoa, että lähtee esimiehen takia, mutta ei kerro asiaa sen tarkemmin, niin yksikään koulutettu esimies ei ryhdy tuhlaamaan euroakaan poislähtevän takia.
Vähämpä tiedät rahanteosta. Parhaat tehot ja parhaat työntekijät saadaan kun ihmiset viihtyvät työpaikoillaan ja se tarkoittaa hyvää esimiestyöskentelyä ja hyvää työilmapiiriä. Muuten parhaat työntekijät lähtevät kilpailijalle ja jäljelle jää luuserit jotka eivät muualle pääse.
Valittaminen on yleensä turhaa.
Työskentelin isossa yrityksessä ja uuden esimiehen käytös oli hämmästysttävää ja ajoittain sietämätöntä.
Hän kertoi alaistensa sairauksia ja yksityisasioita, vakoili alaisiaan, sai törkeitä raivareita ja kävi suuttuessaan käsiksi alaiseensa.
Hänestä valitettiin niin palautteissa kuin luottamusiehen kautta. Mitään ei tapahtunut. Kaikki oli henkilöstöjohdon mielestä ok.
Onneksi kyseinen esimies on jo eläkkeellä eikä terrorisoi muiden elämää.
Kyselisin mitä esimies on tehnyt. Joku toinen esimies ehkä sopisi paremmin työntekijän kanssa yhteen tai eri toimintatavat. Vanha esimies voisi olla muiden esimiehenä, ellei karkota työntekijät. Tarvitsevatko kaikki tiiviisti esimiestä vai pärjääkö alalla itsenäisemmin
Työntekijä toimii niin hölmösti, että en ottaisi kovin vakavasti. Miksi ensimmäinen kritiikki minulle asti tulisi vasta irtisanoutumisen muodossa, ja noin epämääräisesti. Kyllä fiksu työntekijä yrittäisi ensin selvittää asian.
Ja sen verran minulla on kokemusta ihmisistä, etten yhden ihmisen yksipuoliseen kokemukseen usko. Sitä on joskus törmätty niin väärinkohdeltuun ihmiseen, joka oikeasti on itse jokaisen työkaverin painajainen.
Oikeasti toki juttelisin ja kyselisin eri osapuolilta, mutta mitään etukäteen selvää mielipidettä en tuosta ottaisi.
Entinen pomo kirjoitti:
Jos minulla olisi valitettavaa omasta esimiehestäni, sanoisin siitä ensin hänelle itselleen. Jos se ei tuottaisi tulosta, valittaisin hänen esimiehelleen. Tuolla tempulla ammut vain itseäsi jalkaan.
Juuri näin! Jos ei ole edes yritetty keskustella ongelmasta oman esimiehen kanssa, on todella raukkamaista mennä hänen ohitseen suoraan hänen esimiehelleen valittamaan. Mutta noinhan narsistiset pikkusieluiset toimii.
Ottaisin esimiehen tarkkailun alaiseksi. Haastattelisin muita työntekijöitä ja selvittäisin hedän kautta onko työpaikalla ongelmia joista ylin johto ei ole tietoinen. Kysyisin myös lähtijältä tarkemmin lähdön syistä.
Jos homma toimii esimiehellä muuten, en reagoi mitenkään.
Jos esimies on epäpätevä, savustus ulos.
Joka tapauksessa jonkun yksittäisen työntekijän irtisanoutuminen ei kiinnosta.
Ei tietenkään hyvä johtaja tee mitään johtopäätöksiä etukäteen.
Siis mikä tässä on niin vaikeaa? Epäilen että vaikeaksi asian tekee juuri tuo että sinäkin petaat tuota syyllistä etukäteen ja sen takia laitat kapuloita rattaisiin, ettei asiaa voitaisi selvittää suoraviivaisesti vaan koko ajna vedetään sivusta uutta ja uutta niin että yksinkertainen polku hämärtyy.
Ei voi olla näin vaikeaa:(