Miehelle nettona 4500 e/kk, mulle 1800 e/kk: miten jakaisitte?
Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.
Kommentit (1065)
Vierailija kirjoitti:
Miehelle jää rahaa, koska suuremmat tulot mitä sitten? Ei sen sua tarvi elättää...
Kyllä muuten tarvii elättää. Laissa on sellainen kohta kuin aviopuolison elatusvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelle jää rahaa, koska suuremmat tulot mitä sitten? Ei sen sua tarvi elättää...
Kyllä muuten tarvii elättää. Laissa on sellainen kohta kuin aviopuolison elatusvelvollisuus.
Aloittajan nettotulot ovat 1800 euroa, joten tuskin tarvii elättää.
Mutta eiköhän mies kuitenkin suunnittele eroa ja säästää nyt rahaa itselleen.
Miten ihmeessä te tulette toimeen?
Raamatun mukaan mies ja vaimonsa, nainen ja aviomiehensä "ovat yhtä". Siis tasan ja päätökset rahan isommasta käytöstä yhdessä ja rukoillen. Ja noista tuloista riittää apua köyhillekin.
Vieläkö joku nainen elää miehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis omistukset on 50/50 enkä niitä mihinkään vaihda.
Lähinnä nyt ottaa päähän se, että miehelle jää säästöön rahaa ja mulla menee melkein kaikki elämiseen. Mun mielestä naimisissa oleva ihminen ei voi käyttäytyä niin.
Haluaisin kuulla, kuinka moni pitäisi reiluna sitä, että molemmilla menisi palkasta suurin osa yhteiselle tilille? Mun mielestä ei ole reilua että toinen saa muhkean osuuden säästöön, kun pienempipalkkaiselta kaikki menee elämiseen.
ap
No mitä sitten valitat, omaisuutesi kertyy koko ajan? Olisit mitoittanut elämisesi omien tulojesi mukaan, etkä miehen. Nyt selität että miehen pitäisi jostain syystä elättää sinua. Olen täysin varma, tilanteen ollessa päinvastoin, et tekisi asialle mitään.
Eikös avioliitossa kuulukin elättää toinen ja kaiken olla yhteistä? Niin rahojen kuin omaisuuden, jos sitä yhdessä hankitaan ja eletään?
ap
Ei, varsinkaan jos toinen on höveli rahankäyttäjä.
Jaat vaan pillua ahkerasti niin se tasaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jos olette naimisissa ilman avioehtoa niin onko sillä mitään väliä kumpi teistä kerryttää omaisuutta? Kuoleman tai avioeron kohdatessa omaisuus kuitenkin tasataan.
Meillä on avioehto. Eli molemmat saavat pitää oman omaisuutensa.
ap
Hiemanhan tuo voi herättää ajatusta, että on ero käynyt miehellä mielessä, jos on äkkiseltään muuttanut mielensä niin, että hän vain maksaa puolet kuluista.
Mun mielestä reilu molempia kohtaan ois vaikka se, että asunnon, joka omistetaan 50/50 lainakulut puoliksi ja jäljelle jäävien oikeasti yhteisten kulujen (sähkölaskut, ruoka, lasten harrasteet, yms.) maksu lainanmaksun jälkeen jäljelle jäävien tulojen suhteessa.
Esim. Lainan maksuun menee 1400€/kk, kumpikin maksaa 700€ ja loput kulut 3000-1400=1600 jaetaan suhteessa... (1800-700)/((1800-700)+(4500-700))*1400=320,83..
Eli vaimo voisi maksaa tällä esimerkillä 1020€ ja mies loput 1980€.
Miehelle jäisi näin vieläkin merkittävästi enemmän rahaa käyttöön, mutta vaimollakin olisi rahaa omaan käyttöön. Mikäli tämä ei ole ok, pitää neuvotella, mistä elintasokuluista mies ovat valmiita luopumaan, ettei vaimo ole vain miehen elintasokustannusten subventoijana (eri asia tietysti, mikäli vaimokin haluaa välttämättä elää kalliilla elintasolla).
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa vaikka talon ja auton omistus olemaan 70/30. Ja jakakaa kustannukset jatkossa omistuksen mukaan.
Jos et maksa (tai ole valmis maksamaan) 50%, miksi omistaisit 50%?
kyllä avioiliitossa jos ollaan niin omistukset ehdottomasti puoliksi. Meillä samallaainen tilanne mies tienaa 3 kertaa niin paljon kuin minä, maksaa asuntolainaa kokonaan itse ja suurimman osan muistakuluista. Kaikki mitä omistetaan omistetaan 50/50. ihan hyvin toimii tällänen järjestely ei valitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa vaikka talon ja auton omistus olemaan 70/30. Ja jakakaa kustannukset jatkossa omistuksen mukaan.
kyllä avioiliitossa jos ollaan niin omistukset ehdottomasti puoliksi. Meillä samallaainen tilanne mies tienaa 3 kertaa niin paljon kuin minä, maksaa asuntolainaa kokonaan itse ja suurimman osan muistakuluista. Kaikki mitä omistetaan omistetaan 50/50. ihan hyvin toimii tällänen järjestely ei valitusta.
Sulla ei tietysti olekaan valittamista jos olet se joka järjestelystä hyötyy, eli mies maksaa enemmän. Kuvittele tilanne toisinpäin, ja niin että se on jatkunut pitkään. Ei se nyt ihan itsestäänselvyys ole että toisen kuuluu maksaa ja toisen ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei tietysti olekaan valittamista jos olet se joka järjestelystä hyötyy, eli mies maksaa enemmän. Kuvittele tilanne toisinpäin, ja niin että se on jatkunut pitkään. Ei se nyt ihan itsestäänselvyys ole että toisen kuuluu maksaa ja toisen ei tarvitse.
ei mieskään valita tästä vaan ihan mielellään maksaa enemmän. Ja minäkin kyllä maksaisin enemmän jos tilanne olisi toisinpäin minäå tienaisin 3 kertaa niin paljon kuin mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut ap kotiäitinä ja mahdollistanut miehen omaisuuden kertymisen? Kyllä miehen pitää siitä maksaa, että toinen hoitaa kotia ja mahdollistaa uralla etenemisen. Se otetaan erotessa huomioon, vaikka teillä olisi avioehto. Muista se.
Juu, olin 6 vuotta kotiäitinä.
ap
LOINEN !!!
Ap on 6 vuotta nauttinu ilmaisesta elämästä ja nyt vielä röyhkeenä syö ruokkivan käden kokonaan
Vierailija kirjoitti:
Eli miehelle jää palkasta käteen 4500 e/kk ja mulle 1800 e/kk. Meillä oma asunto, auto ja useampi lapsi.
Miten jakaisitte perheen menot, jos kuukausittaiset menot on 3000 e/kk ja loput jää yli?
Nyt molemmat maksetaan 1500 e/kk yhteiselle tilille, mutta musta se ei ole reilua. Itse kannattaisin esim. sitä, että molemmilta 70-80 % tuloista yhteiselle tilille ja loput omaan säästöön/sijoituksiin/menoihin.
Jakaisin miehelle 2-4 kertaa viikossa, niin saisin rauhassa shoppailla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä suostuisi tuollaiseen järjestelyyn, jossa maksan asuntolainan kokonaan itse, mutta omistus 50/50. Meillä vähemmäntienaava puoliso halusi isompaan ja hienompaan asuntoon kuin minä, joten sanoin, että sitten maksat myös asuntolainasta puolet. Jonkunverran tuloissa eroa, ei kuitenkaan iahn niin paljon kuin ap:lla.
Muut kulut jaetaan sitten tulojen suhteessa, kuten tuossa yllä laskettiin, hyvin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Ap on 6 vuotta nauttinu ilmaisesta elämästä ja nyt vielä röyhkeenä syö ruokkivan käden kokonaan
Hoitanut lapsia, joihin mieskin oletettavasti on osallisena ja useimmiten kotiäiti vastaa lähes kokonaan kodin ylläpidon työpanoksesta.
Lisäksi ei ole omaa uraansa juuri edistää tuona aikana, joka osaltaan voi selittää tuloeron suuruutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei mieskään valita tästä vaan ihan mielellään maksaa enemmän. Ja minäkin kyllä maksaisin enemmän jos tilanne olisi toisinpäin minäå tienaisin 3 kertaa niin paljon kuin mies.
Ei se vielä pahalta tunnu, mutta kun alkaa suhde rakoilla niin tuo on se asia mikä alkaa kiristää välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vielä pahalta tunnu, mutta kun alkaa suhde rakoilla niin tuo on se asia mikä alkaa kiristää välittömästi.
entäs jos ei alakkaan rakoilla? On meidän onni kestänyt jo yli 11-vuotta ja tulee kestämään loppu elämän :-)
Vierailija kirjoitti:
Siis omistukset on 50/50 enkä niitä mihinkään vaihda.
Lähinnä nyt ottaa päähän se, että miehelle jää säästöön rahaa ja mulla menee melkein kaikki elämiseen. Mun mielestä naimisissa oleva ihminen ei voi käyttäytyä niin.
Haluaisin kuulla, kuinka moni pitäisi reiluna sitä, että molemmilla menisi palkasta suurin osa yhteiselle tilille? Mun mielestä ei ole reilua että toinen saa muhkean osuuden säästöön, kun pienempipalkkaiselta kaikki menee elämiseen.
ap
Minulle avioliito merkitsee sitä, että kaikki on yhteistä, ja niin ajattelee myös mieheni.
Välillä on toinen ansainnut enemmin ja välillä toinen.
Yhteiselle tilille menee kaikki rahat, joita kumpikin saa käyttää. Isoista ostoksista keskustellaan.
Tämä tietty toimii vain, jos liitossa on luottamusta, jota ilman ei kyllä ole mitään liitoakaan.
Näin on eletty 48 vuotta ja talot ja tavarat ja lapset hankittu.
Meillä miehen tulot olisivat pienemmät kuin minun, jos en olisi mahdollistanut hänen etenemistään. Minun takiani hän on pystynyt opiskelemaan niin pitkälle kuin on opiskellut, ilman minun tukeani hänellä ei olisi ollut siihen varaa. Minä myös olen mahdollistanut hänen ulkomaan komennuksensa huolehtimalla hänen vanhemmistaan, ja osittan myös hänen (ei minun!) lapsistaan. Tästä syystä en näe millään tavalla oikeudenmukaisena sitä, että en saisi mitään palkkiota omasta panoksestani.
Ohis