Olen työttömyydestä nauttiva ja nyt sain kutsun työkkäriin
Työllistymissuunnitelman teko kutsuu. Naurattaa jo vähän etukäteen, sillä en todellakaan ole lähdössä minkäänlaisiin töihin. Systeemin olen voittanut aina, eikä tälläkään kertaa jännitä tippaakaan tuo muka-uhka työllistymisestä.
Tilastojen siivoamiseen saavat käyttää minua korkeintaan jollain viikon kestävällä työnhakukurssilla. Ja jos yrittävät pakottaa mihinkään minne en halua, niin onneksi saikutus varma viimeinen oljenkorsi ja koska minulla on todettu masennuskin jo yli 15 vuotta sitten, niin pelkästään sen avulla voin luikerrella kaikista velvotteista, jotka eivät minua kiinnosta. Joskus olen saikuttanut ihan vaan vaihtelun vuoksi myös fyysisistä vaivoista (niska-, selkä- ja olkapäävaivoista).
Älkää hyvät ihmiset suostuko ilmaistöihin, jos ette itse jostain kumman syystä halua ilmaistyövoimaksi. Keinot ovat monet.
Kommentit (87)
Itsekin kyllä nautin työttömyydestä, vaikka nyt töissä käynkin. Paremmat tulot on ihan kiva juttu, mutta töissä kuluu liikaa kallista aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri sen vuoksihan aktivointimallissa ei olekaan mitään järkeä, se ei pure meihin "totaalikieltäytyjiin". Homma nyt vaan menee niin, että jos joku päättää olla loppuelämänsä tekemättä töitä, niin se onnistuu esim. jo mainitun saikuttamisen turvin. Ei saikutukselle mahda mikään sääntö mitään.
Aktivointimallin (julkilausumattomana) tavoitteena on vähentää työttömyysturvan liian korkeiksi kohonneita kustannuksia, jotka rahoitetaan pääasiassa velkaa ottamalla. Jos väärinkäyttöä ei olisi niin paljon, kustannukset eivät olisi niin korkeita eikä aktivointimalleillekaan tarvetta.
Systemmin väärinkäyttö totta kai onnistuu. Mutta siitä että sinä väärinkäytät systeeminä kärsivät loppujen lopuksi kaikkein eniten ne jotka sen tuomaa turvaa oikeasti tarvitsisivat. Kun sinä haet aiheettomia sairaslomia niin kulutat oikeudetta järjestelmän pyörittämiseen tarvittavaa aikaa, rahaa ja muita resursseja. Resursseja, jotka ovat sitten pois niiltä jotka ovat oikeasti sairaita. Tunnut olevan tästä oikein ylpeäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikuttaa älykkäältä ja sabavalmiilta tyypiltä. Jotain on mennyt jossain vaiheessa"ohi" häneltä kun mitään häntä tyydyttävää koulutusta ja uraa ei ole löytynyt. Ja nyt ei enää edes viitsi etsiäkään.
Kun lukee millä tarmolla nämä sosiaaliturvajärjestelmän ammattimaiset väärinkäyttäjät erilaisia huijaustapoja keksivät ja toteuttavat, niin usein tulee miettineeksi että jos he epärehellisyyden ja systeemin väärinkäytön sijaan suuntaisivat tarmonsa vaikkapa työntekoon, he voisivat merkittävästi parantaa elämäänsä.
Mitä väärinkäyttöä se on, jos masentunut ihminen saa saikkua masennuksesta?
Ap
Ap, olen vähän surullinen sun puolesta. Ymmärrän kyllä että epämiellyttävää työtä ei monet haluais tehdä. Mutta rankkakin työ silloin tällöin on parempi kuin täystyöttömyys, sillä se pahentaa masennusta jos ei ole mitään säännöllistä työtä.
Mä olen nyt osa-aikatöissä siivoojana, haluaisin olla koko aikatöissä. Aina kun ei ole työpäivää, huomaan itsessäni sen mukavuus kierteen alkavan, tuntuu kivalta olla "lomalla". Mutta sitten kun pääsen töihin, teen sijaisuuksia, niin oon huippu ylpeä itsestäni päivän päätteeksi 👍👍 ylpeä siitä että toin hyötyä yhteiskunnalle, maksoin veroja yms 😊 Suosittelen että etsit jotain työtä joka on siedettävää tai jopa kivaa 😊 Jos ihminen on kauan työttömänä, se ei tuo hirveästi hyötyä itselle. Vaikka kävisit töissä, silti on vapaa-aikaa ja voi nauttia elämästä. Toivottavasti ap selviät masennuksestasi ja löytäisit työtä joka sopii sinulle 😊
Vierailija kirjoitti:
Mitä väärinkäyttöä se on, jos masentunut ihminen saa saikkua masennuksesta?
Ap
Lue vaikka muistin virkistämiseksi tämän ketjun avaus
Mä olin aikanaan kirjastossa. Sain korotettua tukea enkä ajatellut sitä noin .olin vain iloinen että ilo lisää rahaa ja sain tehdä työtä mistä nautin, illat kävin lukiossa. Kirjastossa oli oikein kivaa. Opin paljon eikä minua kohdeltu mitenkään huonosti. Uskoisin että omalla asenteella oli suuri merkitys. Menin harjoittelun jälkeen yliopistoon, toki avoimeen ensin kun en sisään päässyt, (senkin ajan elin tt-tuella) , myöhemmin pääsin sitten koko pv opiskelijaksi.
Omaan elämään voi vaikuttaa, monet ei tunnu tajuavan sitä. Eritoten ne ketkä elää valtion rahoilla.