Olen työttömyydestä nauttiva ja nyt sain kutsun työkkäriin
Työllistymissuunnitelman teko kutsuu. Naurattaa jo vähän etukäteen, sillä en todellakaan ole lähdössä minkäänlaisiin töihin. Systeemin olen voittanut aina, eikä tälläkään kertaa jännitä tippaakaan tuo muka-uhka työllistymisestä.
Tilastojen siivoamiseen saavat käyttää minua korkeintaan jollain viikon kestävällä työnhakukurssilla. Ja jos yrittävät pakottaa mihinkään minne en halua, niin onneksi saikutus varma viimeinen oljenkorsi ja koska minulla on todettu masennuskin jo yli 15 vuotta sitten, niin pelkästään sen avulla voin luikerrella kaikista velvotteista, jotka eivät minua kiinnosta. Joskus olen saikuttanut ihan vaan vaihtelun vuoksi myös fyysisistä vaivoista (niska-, selkä- ja olkapäävaivoista).
Älkää hyvät ihmiset suostuko ilmaistöihin, jos ette itse jostain kumman syystä halua ilmaistyövoimaksi. Keinot ovat monet.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei taida tietää, että lukipa suunnitelmassa mitä tahansa, niin hänet voidaan määrätä valmennukseen, työvoimakoulutukseen ja jopa työkokeiluun. Kieltäytytymisestä tulee karenssi. Suunnitelmalla on merkitystä siinä, että jos sovittu asia (vaikka valmennus) on suunnitelmassa, niin silloin saa 9 €/pv kulukorvauksen. Jos ei ole sovittu, on pakko osallistua valmennukseen, mutta lisäkorvausta ei saa.
Ap eli minä olen kikkaillut systeemin kanssa jo vuosikausia ja koska olen oppinut saikutuksen salat, niin mikään eikä kukaan pysty enää koskaan pakottamaan minua yhtään mihinkään. Luuletko sinä oikeasti, että saa karenssia kun on saikulla?
En luule vaan tiedän, että saa. Jos et ole ilmoittanut sairauslomaasi TE-toimistolle, niin sitä ei ole. Jälkikäteen ilmoitetulla ei ole isoa merkitystä.
Sinulla taitaa nyt olla ajatus hieman kateissa. Silloin kun työkkärin täti alkaa antamaan ehtoja, että "kyllä sinun on nyt mentävä jonnekin, ei ole muuta vaihtoehtoa kun et ole työpaikkaa löytänyt..." tmsp, niin silloin otetaan ratti omiin käsiin ja ilmoitetaan työkkärin tädille, että minulla on vaivoja joista täytyy saada lääkärin arvio ja ei muuta kuin lääkäriin ja saikkulappu kourassa kotiin. Ja ilmoitat tietenkin työkkäriin ja kelalle, että et ole enää työtön työnhakija vaan olet saikulla. Mitään karensseja ei saikuttajille todellakaan tule.
Ap
Mutta saikuttajana saat vähemmän rahaa kuin työttömänä, sekö ei häiritse lainkaan? Sairaana saat 24,64 e/vrk, työttömänä 32,40 e/pv. Lisäksi tästä tulee merkintä tietoihisi, joten kun seuraavan kerran ilmoittaudut työttömäksi, niin maksavaa lausuntoa ei voikaan noin vain antaa. Eli joudut odottamaan sitä työttömyysetuuttasi ja tekemään selvityksen siitä, miten sairauttasi hoidetaan jne.
Työkkärissä ollaan pelkästään iloisia, jos ymmärrät olla jatkuvasti sairauslomalla, mutta kuukaudessa saat lähes 200 e vähemmän rahaa kuin ollessasi työtön.
Sen minkä menetän noissa päivärahojen vaihdossa, saan sitten takaisin asumistuessa. Raha-asiani eivät ole ikinä hankaloituneet saikutuksen vuoksi. Näin köyhänä eläminen on siitä hienoa, ettei voi mistään tuloista enää enempää pois nipistää. Ja koska en ole rahaa rakastava materialisti, niin pienet tulot eivät ole minulle ongelma. Ei minulla kuitenkaan ole mitään rahaa rakastavia materialisteja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Olipa säälittävä aloitus.
Mikä aloituksessa on säälittävää?
Ap
Aloittajalle kysymys. Olisitko valmis maksamaan täyden hinnan esim. terveyspalveluista tai muista julkisin verovaroin rahoitetuista palveluista, kun kiinnostuksesi yhteiskunnan toimintaan vaikuttaa varsin vähäiseltä? Mistä tuista ja etuisuuksista olet valmis luopumaan jos saat sellaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä aloituksessa on säälittävää?
Ap
On se aika säälittävää, jos aikuinen ihminen käyttää kaiken luovuutensa tuollaiseen pelleilyyn.
Sana kirjoitti:
Olen ollut aiemmin ilmaistöissä, ja sen vaikutus omaan elämääni oli enemmän positiivinen kuin negatiivinen (vaikka negatiivisiakin elementtejä siihen sisältyi). Ilmaistyö ei siis välttämättä aina huononna yksilön elämänlaatua.
Kannatan kuitenkin toisenlaista keinoa työllisyyden parantamiseksi pitkällä aikavälillä. Eli allekirjoitan ap:n kritiikin siitä, että kyse on lähinnä tilastojen kaunistelemisesta.
No tuo on tietenkin ymmärrettävä syy tehdä töitä ilmaiseksi, että haluaa kuntoutua pois neljän seinän loukusta tai välttää joutumasta siihen. Sellainen henkilö taas, joka on (mukamas) pakotettuna ilmaiseksi sorvin ääressä voi menettää jopa mielenterveytensä orjahommissa. Itseäni aikanaan vitutti tehdä 8 euron päiväpalkalla samaa työtä kuin kaveri vieressä, joka sai 11,80€ tunnissa. Ja vaikka itse sanonkin, niin olin meistä kahdesta se tehokkaampi ja parempaa työnjälkeä tekevä. Työyhteisö ei kuitenkaan pitänyt minua samassa arvossa kuin palkkatyöntekijöitä ja menetin silloin pitkäksi aikaa arvostuksen itseäni kohtaan. Mitään palkintoa (työpaikkaa) en tietenkään saanut kahden kuukauden orjuudestani vaan alle kaksi viikkoa orjuuden loppumisen jälkeen oli tilallani jo uusi orja. Ja niitä orjia on ollut kyseisessä firmassa jo varmasti vähintään useita kymmeniä tässä vuosien varrella...
Vierailija kirjoitti:
Sana kirjoitti:
Olen ollut aiemmin ilmaistöissä, ja sen vaikutus omaan elämääni oli enemmän positiivinen kuin negatiivinen (vaikka negatiivisiakin elementtejä siihen sisältyi). Ilmaistyö ei siis välttämättä aina huononna yksilön elämänlaatua.
Kannatan kuitenkin toisenlaista keinoa työllisyyden parantamiseksi pitkällä aikavälillä. Eli allekirjoitan ap:n kritiikin siitä, että kyse on lähinnä tilastojen kaunistelemisesta.
No tuo on tietenkin ymmärrettävä syy tehdä töitä ilmaiseksi, että haluaa kuntoutua pois neljän seinän loukusta tai välttää joutumasta siihen. Sellainen henkilö taas, joka on (mukamas) pakotettuna ilmaiseksi sorvin ääressä voi menettää jopa mielenterveytensä orjahommissa. Itseäni aikanaan vitutti tehdä 8 euron päiväpalkalla samaa työtä kuin kaveri vieressä, joka sai 11,80€ tunnissa. Ja vaikka itse sanonkin, niin olin meistä kahdesta se tehokkaampi ja parempaa työnjälkeä tekevä. Työyhteisö ei kuitenkaan pitänyt minua samassa arvossa kuin palkkatyöntekijöitä ja menetin silloin pitkäksi aikaa arvostuksen itseäni kohtaan. Mitään palkintoa (työpaikkaa) en tietenkään saanut kahden kuukauden orjuudestani vaan alle kaksi viikkoa orjuuden loppumisen jälkeen oli tilallani jo uusi orja. Ja niitä orjia on ollut kyseisessä firmassa jo varmasti vähintään useita kymmeniä tässä vuosien varrella...
Äh! Vastasin väärälle henkilölle. Piti vastata yhtä aiempaan kommenttiin....
Olen onnellinen, ettei sukulaisissani tai tuttavissani ei ole ap:n kaltaista luuseria, joka elää muiden verovaroilla. On ihan ok olla työtön, jos kieltäytyy kaikista tuista.
Vierailija kirjoitti:
Olen onnellinen, ettei sukulaisissani tai tuttavissani ei ole ap:n kaltaista luuseria, joka elää muiden verovaroilla. On ihan ok olla työtön, jos kieltäytyy kaikista tuista.
Jos minä olen mielestäsi luuseri, niin mitä mieltä olet "uusista suomalaisista" jotka kuluttavat yhteiskunnan resursseja moninkertaisesti minuun nähden? Onko sinun mielestäsi ilmaistyöntekijät yhteiskunnan kannalta hyvä asia ja jos on niin miksi?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne sinun ohjeesi hengissä pysymiseen ovat, jos työttömän pitäisi mielestäsi elää ilman mitään tukia? Rikolliseksiko pitäisi ryhtyä ja alkaa varastamaan ruoat, vaatteet ym.? Ja entäs asuminen? Niin no tietysti kun köyhä ja tueton työtön rötöstelee aikansa henkensä pitimiksi, niin pääseehän sitä lopulta vankilaan asumaan, joka maksaakin veronmaksajille parisen sataa euroa per päivä...
Vierailija kirjoitti:
Niin koska luokittelen olevani hieman parempi ihminen kuin työtön.Kutsun heitä luusereiksi sillä koen tällätavoin,muita alistamalla nousevani itse parempaan asemaan.Ikävä kyllä,se ei poista tätä sisälläni koettua alemmuuden ja itseensä tyytymättömyyden tunnetta joten pitää palata jälleen alkuperäiseen,erittäinkin kyseenalaiseen toimintatapaani,eli toisten halventamiseen ja nimittelyyn.Olenhan hieno arvokas ihminen,olenhan.Vai olenko..
Minun mielestäni työpulasta kärsivälle Suomelle on pelkästään hyvä asia, että ap:n kaltaiset suostuvat vapaaehtoisesti elämään pienien tukien varassa, eivätkä ole kilpailemassa vähistä työpaikoista niiden kanssa, jotka töitä aidosti haluavat/tarvitsevat. Työttömiä tulee olemaan aina vain enemmän ja enemmän, joten vapaaehtoisia työttömiä on todella typerää halveksia. Omalla tavallaan ap:kin tekee palveluksen koko yhteiskunnalle.
Ja sekin vielä kaiken lisäksi, että cv:ssä näyttää erittäin pahalta kaikki 9€:n työsuhteet.
Ap, olen kanssasi samaa mieltä. Orjaksi ei kannata alkaa, kyllä ne 9€:n työt ovat nykyajan orjuutta. Onneksi on enää muutama vuosi eläkeikään. Onneksi on pitkäaikaisia sairauksia. Annetaan noiden nöyrien raataa niska limassa. Nuo orjatyöt näyttävät huonoilta CV:ssä, ei kukaan itseään arvostava niitä kelpuuta. Elättää itsensä sitten muilla keinoilla. Ap, kannattaa laittaa myös eläkehakemus vireille, liitteet toimittaa myöhemmin.
Vasta loppui yli vuoden työrupeama. Kyllä nyt olisi kohtuullista saada kesän yli olla työttömänä. Ikää jo lähemmäs 50 niin en enää ihan kuuminta hottia työ(karja)markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joutuu 5 päivän kurssille ja yht'äkkiä joutuukin saikulle, niin saako noista päivistä mitään rahallista korvausta, vai meneekö saikku omavastuun piikkiin palkattomana?
Tuo onkin kiinnostava kysymys. Käsittääkseni menee omavastuun piikkiin. Kannattaa siksikin olla tarkkana, mihin pelleilyihin työntyy.
No mut jos pakotetaan tuonne pelleilemään enkä halua tai kykene pelleillä.
Et kykene edes kirjoittamaan äidinkieltäsi! "Kykene pelleillä"! Sivarikieltä. Pitää olla "kykene pelleilemään".
Töitä thyiii! kirjoitti:
Työllistymissuunnitelman teko kutsuu. Naurattaa jo vähän etukäteen, sillä en todellakaan ole lähdössä minkäänlaisiin töihin. Systeemin olen voittanut aina, eikä tälläkään kertaa jännitä tippaakaan tuo muka-uhka työllistymisestä.
Tilastojen siivoamiseen saavat käyttää minua korkeintaan jollain viikon kestävällä työnhakukurssilla. Ja jos yrittävät pakottaa mihinkään minne en halua, niin onneksi saikutus varma viimeinen oljenkorsi ja koska minulla on todettu masennuskin jo yli 15 vuotta sitten, niin pelkästään sen avulla voin luikerrella kaikista velvotteista, jotka eivät minua kiinnosta. Joskus olen saikuttanut ihan vaan vaihtelun vuoksi myös fyysisistä vaivoista (niska-, selkä- ja olkapäävaivoista).
Älkää hyvät ihmiset suostuko ilmaistöihin, jos ette itse jostain kumman syystä halua ilmaistyövoimaksi. Keinot ovat monet.
Alotus on provo. Suunnitelmat on tehty jo. Viimestään viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne sinun ohjeesi hengissä pysymiseen ovat, jos työttömän pitäisi mielestäsi elää ilman mitään tukia? Rikolliseksiko pitäisi ryhtyä ja alkaa varastamaan ruoat, vaatteet ym.? Ja entäs asuminen? Niin no tietysti kun köyhä ja tueton työtön rötöstelee aikansa henkensä pitimiksi, niin pääseehän sitä lopulta vankilaan asumaan, joka maksaakin veronmaksajille parisen sataa euroa per päivä...
Mersämökin tontuksi tai käpykaartilaiseksi sivarimalliin. Kaivat poteron mettään abc:n lähelle ja palauttelet pulloja, syö juuria ja marjoja, kalastat, kasvatat parran, et peseydy, viljelet perunoita ja muita kasveja sissiviljelmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vasta loppui yli vuoden työrupeama. Kyllä nyt olisi kohtuullista saada kesän yli olla työttömänä. Ikää jo lähemmäs 50 niin en enää ihan kuuminta hottia työ(karja)markkinoilla.
Saat olla, eikös sinullakin ole noita tuki-ja liikuntaelin sairauksia, olkapäätä koskee, polvet paskana, lonkkiin koskee. Onnistuu hyvin, kyllä on ihan terveellistä ajatella vain omalta kannalta, ei torkkupeitto Vartiaisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat olla, eikös sinullakin ole noita tuki-ja liikuntaelin sairauksia, olkapäätä koskee, polvet paskana, lonkkiin koskee. Onnistuu hyvin, kyllä on ihan terveellistä ajatella vain omalta kannalta, ei torkkupeitto Vartiaisen kannalta.
Ei ihan tuollaista listaa vaivoja. Voisin jakaa jonkun kanssa työpaikan. Vaikka puolenvuoden-vuoden rupeamissa. Välissä aina yhtä pitkä työttömyys. Jaksaa paljon paremmin kun ei jatkuvasti tarvi olla töissä. Tosin pätkiä työt yhä enemmän ovat. Ikävämpää niille jotka haluaisi vakituisen työn.