En enää jaksa enkä pysty elättämään työntekijää
Olen yrittäjä pienessä yrityksessä. Työllistän itseni ja kaksi työntekijää. Homma pyörisi jotenkin, mutta.. Toinen työntekijöistä on jatkuvasti saikulla tai hoitamassa sairasta lasta kotona. Ja minä oöen se joka maksaa todella vähistä rahoistaan. Kelahan korvaa vasta yli 10 pv poissaolon jälkeiset päivät. Mitä voin tehdä? Jos irtisanon, se on kai laiton irtisanominen. Mutta kun en enää jaksa olla jatkuvasti se, joka maksaa toiselle palkan kotiin.. Neuvoja?
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet, kyn lapsi on kipeä? Mulla 2 päiväkoti-ikäistä lasta. Vissiin 1 viikon ollut kokonaan töissä tänä vuonna. Kun lapset tai itse on kipeenä, niin silloin ei töihin mennä. Vai haluaako arvoisa yrittäjä vatsatautisen laattaamaan sinne työpaikalle?
Kyllä mua tympäisee olla jatkuvasti pois töistä. Paljon mieluummin olisin duunissa kuin hoitamassa kipeää lasta. Ja mulla ei ole edes mikään unelmaduuni.
Mutta, kyllä ne mun lapset ovat tärkeämpiä minulle kuin yksikään työpaikka!
Tuo on eri asia, palkattomallahan sitä ollaan sen lapsen 3. sairauspäivän jälkeen.
Tunnen parikin naista, jotka häpeilemättä käyttää hyväkseen tuota kolmen päivän "hoitovapaata". Lapsella pikku köhä, niin jäädään kotiin eikä koskaan yritetä hommata lapselle hoitajaa.
Noihin pikkusairastumisiin voi vaikuttaa omalla toiminnallaan. Kaikkia ei pysty estämään. Mutta niitä saa vähennettyä huolehtimalla terveydestä ja hygieniasta. Joten työnantan ei tarvitse yksin joustaa, vaan työntekijältäkin voi vaatia vastuunottoa terveydestään.
Ja se, ettei koko talvessa saa olla kokonaista viikkoa töissä lasten sairastelun vuoksi, ei ole normaalia. Sellaisen perheen pitäisi jo itsekin tajuta tehdä tilanteelle jotain. Jo ennen kuin työnantaja kovistelee.
Itsekkin olen ollut samassa tilanteessa siis yrittäjänä. Homma meni siihen pisteeseen että en selvinnyt enää omasta talolainastani kun firmaan ei tullut rahaa kun yksi oli jatkuvasti pois ja palkka piti tietenkin maksaa kotiin. Lakimiehen neuvosta irtisanoin tuotannolliset ja taloudelliset syyt tämän henkilön ja painoin niskalimassa 14 tunnin työpäiviä puoli vuotta kunnes sain palkattua laillisesti uuden tekijän. Uusi työntekijä ollut oikea aarre poissaoloja tuskin koskaan. Kauneudenhoitoala missä omistajan lisäksi + 3 työntekijää. Jos kassaan ei tule rahaa on vaikea nostaa itselleen palkkaa tai sitä ei kertakaikkiaan ole mistä nostaa.
Huono työntekijä on pienyritysten kuolema monta hyvää yritystä kaatunut saikutteluun tms
Vierailija kirjoitti:
Meillä saikutus loppui kuin seinään, kun vaadin lääkärintodistuksen ekasta sairauspäivästä lähtien myös lapsesta. Neuvolasta saatu puhelin"määräys" ei riittänyt. Ja jos lapsi oli sairaana, halusin puolison työnantajalta paperin siitä, että tämä oli ollut ko. aikana töissä. Pari kertaa tuli tieto, että vuorotyöläinen puoliso oli mennyt iltavuoroon, jolloin ilmoitin, että se aamupäivän lapsenhoitoaika oli työntekijälleni palkatonta.Olivat yhteydessä AVIsta ja sanoivat, että ihan laillista.
Tätä minäkin suosittelen ensimmäiseksi toimenpiteeksi. Ja aina todistus puolison työnantajalta siitä miksi hän ei juuri silloin voi lasta hoitaa 😊
Vierailija kirjoitti:
Meillä saikutus loppui kuin seinään, kun vaadin lääkärintodistuksen ekasta sairauspäivästä lähtien myös lapsesta. Neuvolasta saatu puhelin"määräys" ei riittänyt. Ja jos lapsi oli sairaana, halusin puolison työnantajalta paperin siitä, että tämä oli ollut ko. aikana töissä. Pari kertaa tuli tieto, että vuorotyöläinen puoliso oli mennyt iltavuoroon, jolloin ilmoitin, että se aamupäivän lapsenhoitoaika oli työntekijälleni palkatonta.Olivat yhteydessä AVIsta ja sanoivat, että ihan laillista.
Tätä minäkin suosittelen ensimmäiseksi toimenpiteeksi. Ja aina todistus puolison työnantajalta siitä miksi hän ei juuri silloin voi lasta hoitaa 😊
Aina voit sanoa suoraan työntekijälle, että hänen tulevaisuus ei ole teidän firmassa. Annat esim 4-6 kk aikaa hakea uutta työtä, työn ohella, ja sitten on "kiitos kun kävit" tälle työntekijälle.
Moni suuri konsulttifirma tekee näin, ilmeisesti on laillista.
Kysy varmuuden vuoksi neuvoa työoikeuden asiantuntijalta.
Jos työntekijän terveystila on muuttunut, eikä työntekijä enää pysty tekemään töitä, työnantajalla EI ole velvollinen pitää henkilöä palkkalistoilla. Mutta tämä vaatii jo aikamoista sairastelua.
Ymmärrän sinua. Työntekijällä on oikeutensa, mutta pikkufirmoissa ei vain ole taloudellisesti mahdollista pitää paljon poissaolevaa työntekijää. Suurissa yhtiöissä on ihan eri tavalla puskuria.
Mieti, voisitko irtisanoa hänet tuotannollis-taloudellisista syistä. Sen jälkeen sinun on pärjättävä jonkin aikaa ilman työntekijää, mutta voithan ostaa työsuorituksia muilta yrittäjiltä laskulla.
Kun palkkaat taas, muuta hakukriteerejä sen verran, ettei hän ole enää pätevä hommaan, vaikka joudutkin ensin tarjoamaan sitä hänelle.
Tärkeintä on ettet _missään_ vaiheessa, edes epävirallisesti, myönnä sitä, että sairauspoissaolojen määrä vaikutti irtisanomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet, kyn lapsi on kipeä? Mulla 2 päiväkoti-ikäistä lasta. Vissiin 1 viikon ollut kokonaan töissä tänä vuonna. Kun lapset tai itse on kipeenä, niin silloin ei töihin mennä. Vai haluaako arvoisa yrittäjä vatsatautisen laattaamaan sinne työpaikalle?
Kyllä mua tympäisee olla jatkuvasti pois töistä. Paljon mieluummin olisin duunissa kuin hoitamassa kipeää lasta. Ja mulla ei ole edes mikään unelmaduuni.
Lapsilla ei ole isää joka vuorollaan jää kotiin hoitamaan sairasta lasta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on alapeukkuja. Tosi asia on, että pienet lapset voivat sairastella todella paljon ja juurikin päiväkodin aloituksen jälkeen. Itse sairastelin lapsen ohessa ensimmäisen päiväkotivuoden, joka oli oikeiasti yhtä helvettiä. Mahataudit, infulenssa ja korvakierteet. Mied reissuhommissa ja kysyn, että mitä tuossa tilanteessa voi oikeasti tehdä? Tottakai se on ihan hirveä tilanne ja vaikka on terveelliset elintavat ja pestään käsiä niin kohta on vaan uusi tauti päällä. Tuosta on nyt 4 vuotta ja en ole ollut sairaana kertaakaan viimeiseen 1,5 vuoteen. Lapsikin sairastanut ehkä 2 kaksi kuumetautia.
Täällä ollaan aika armottomia, huomaa, että arvot on todella koventuneet.
Vierailija kirjoitti:
No tuotahan se on lasten kanssa. Mitä pitäisi tehdä? Jättää kipeä pieni lapsi kotiin yksin ja saada laiminlyönnistä syyte. Vai jättää lapset tekemättä, ettei vaan olisi koskaan pois töistä. Vai jäädä kotiäidiksi, jolloin kaikki on haukkumassa laiskaksu, miehen tai yhteiskunnan lompakolla eläväksi loiseksi.
Sama mitä nainen yrittää tehdä, niin joku on arvostelemassa ja nainen tekee väärin. Tsiisus!!!
Kai isäkin voi jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen parikin naista, jotka häpeilemättä käyttää hyväkseen tuota kolmen päivän "hoitovapaata". Lapsella pikku köhä, niin jäädään kotiin eikä koskaan yritetä hommata lapselle hoitajaa.
Mulla sama omassa työpaikassani. Olen kunnallisella töissä koulupuolella ja pari työkaveria (sekä mies että nainen) käyttävät ihan häikäilemättömästi hyväkseen systeemiä. Toinen ihan suoraan hihkui innosta kun Jennica-Petteri oli yskinyt aamulla, että jes huomisesta taitaa tullakin vapaapäivä. Partioon muksu oli ollut kuitenkin ihan riittävän terve menemään. Toinen taas kommentoi suoraan, että on huippua olla kunnalla töissä kun nuo löperöt lasten "flunssapäivät" eivät ole keneltäkään yksityisen yrittäjän palkkapussista pois. Sanoi oikein, että eihän hän näin voisi menetellä yksityisellä työnantajalla, mutta kunnalle "ilmaista" eikä tunnu missään. Itseasiassa koulumaailmassa ihan päinvastoin eli veronmaksajille tulee maksettavaksi poissaolijan palkka JA kalliit sijaiskulut TAI ei sijaista vaan rinnakkaisluokan ope tekee omasta selkänahastaan, opetuksen laadun ja oppilaiden turvallisuuden kustannuksella saikuttajan työt.
Musta vuodessa saisi olla joku x määrä päiviä (esim. 5), jonka saisi olla sairaan muksun kanssa palkallisella kotona ja niihinkin tarvittaisiin aina lääkärintodistus. Ja jos lapsella olisi jotain todettua vakavampaa sairautta, katsottaisiin ne kulut sitten jotenkin sosiaalipuolen toimeentulotuesta suhteessa vanhempien tuloihin. Kunnallista kotihoitoa voisi myös viritellä uudestaan tällaisiin tapauksiin.
Päiväkoti sabotoi joskus minun työpäivääni. Lapsella vähän silmä punoitti, kuivuutta ilmeisesti, ei yhtään rähmää. Niin eiköhän soitettu hakemaan pois, kun pääsin työpaikalle. Ne ei ota sinne sairaana, eikä aina terveenäkään.
Mieti kuka on firmassa kokoaikaisesti ja kuka osa-aikaisesti, palkka tuntien mukaan. Ehkä tuo sopimus purkuun
Onko työntekijä muutoin hyvä? Eli onko odotettavissa kun lapsi kasvaa ja nämä 'lastentaudit' helpottavat, hän antaa firmalle hyvän panoksen. Yleensä lapsi sairastaa vähemmän kun hän kasvaa. Voit myös kyllä kysyä häneltä eikö mies voi vuorostaan hoitaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Onko työntekijä muutoin hyvä? Eli onko odotettavissa kun lapsi kasvaa ja nämä 'lastentaudit' helpottavat, hän antaa firmalle hyvän panoksen. Yleensä lapsi sairastaa vähemmän kun hän kasvaa. Voit myös kyllä kysyä häneltä eikö mies voi vuorostaan hoitaa lasta.
Omissa työkavereissani on ollut näitä, joiden mielestä lapsen isä ei ole osannut hoitaa lasta sairaana, vain ja ainoastaan äiti itse on asian osannut. Kyseessä oli ihan tavalliset nuhakuumeet....
Just just. Nainen voi saada lapsen vielä 40v. Eli Nainen saa mennä ekan kerran töihin vasta 40+? Mahtaisi suomi pysyä hyvin pystyssä sellaisen säädöksen jälkeen.