Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää jaksa enkä pysty elättämään työntekijää

Vierailija
12.02.2018 |

Olen yrittäjä pienessä yrityksessä. Työllistän itseni ja kaksi työntekijää. Homma pyörisi jotenkin, mutta.. Toinen työntekijöistä on jatkuvasti saikulla tai hoitamassa sairasta lasta kotona. Ja minä oöen se joka maksaa todella vähistä rahoistaan. Kelahan korvaa vasta yli 10 pv poissaolon jälkeiset päivät. Mitä voin tehdä? Jos irtisanon, se on kai laiton irtisanominen. Mutta kun en enää jaksa olla jatkuvasti se, joka maksaa toiselle palkan kotiin.. Neuvoja?

Kommentit (202)

Vierailija
41/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet, kyn lapsi on kipeä? Mulla 2 päiväkoti-ikäistä lasta. Vissiin 1 viikon ollut kokonaan töissä tänä vuonna. Kun lapset tai itse on kipeenä, niin silloin ei töihin mennä. Vai haluaako arvoisa yrittäjä vatsatautisen laattaamaan sinne työpaikalle?

Kyllä mua tympäisee olla jatkuvasti pois töistä. Paljon mieluummin olisin duunissa kuin hoitamassa kipeää lasta. Ja mulla ei ole edes mikään unelmaduuni.

Mutta, kyllä ne mun lapset ovat tärkeämpiä minulle kuin yksikään työpaikka!

Kyllä on alapeukkuja. Tosi asia on, että pienet lapset voivat sairastella todella paljon ja juurikin päiväkodin aloituksen jälkeen. Itse sairastelin lapsen ohessa ensimmäisen päiväkotivuoden, joka oli oikeiasti yhtä helvettiä. Mahataudit, infulenssa ja korvakierteet. Mied reissuhommissa ja kysyn, että mitä tuossa tilanteessa voi oikeasti tehdä? Tottakai se on ihan hirveä tilanne ja vaikka on terveelliset elintavat ja pestään käsiä niin kohta on vaan uusi tauti päällä. Tuosta on nyt 4 vuotta ja en ole ollut sairaana kertaakaan viimeiseen 1,5 vuoteen. Lapsikin sairastanut ehkä 2 kaksi kuumetautia.

Täällä ollaan aika armottomia, huomaa, että arvot on todella koventuneet.

Mutta jos yrityksellä ei kertakaikkiaan riitä rahat tähän tilanteeseen?

Tyhjästä on paha nyhjästä. Nyt pahimmassa tapauksessa yrittäjä laittaa lapun luukulle ja se se toinenkin työntekijä menettää työnsä. Eihän sairastelulle mitään voi, mutta jos koko ajan ollaan pois töistä, pitäisi vetää se johtopäätös , että jättäytyy kokonaan kotiin hoitamaan sairasta lasta.

Vierailija
42/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet, kyn lapsi on kipeä? Mulla 2 päiväkoti-ikäistä lasta. Vissiin 1 viikon ollut kokonaan töissä tänä vuonna. Kun lapset tai itse on kipeenä, niin silloin ei töihin mennä. Vai haluaako arvoisa yrittäjä vatsatautisen laattaamaan sinne työpaikalle?

Kyllä mua tympäisee olla jatkuvasti pois töistä. Paljon mieluummin olisin duunissa kuin hoitamassa kipeää lasta. Ja mulla ei ole edes mikään unelmaduuni.

Mutta, kyllä ne mun lapset ovat tärkeämpiä minulle kuin yksikään työpaikka!

Lapsilla ei ole isää joka vuorollaan jää kotiin hoitamaan sairasta lasta?

On isä, ihan tasan ei mene sairaan lapsen hoitopäivät. Melko lähelle kuitenkin. Tämä johtuu siitä, että mun työ kärsii vähemmän poissaoloista kuin hänen. Mulle löytyy töissä joku, joka pystyy mua tuuraamaan. Miehelle ei löydy. Prosenteissa sanoisin, että mä hoidan 55%, mies loput. Tukiverkostoa ei ole, joten itse on hoidettava. Hoitajan palkkaaminen taas on sen verran kallista, että ei ole rahallisesti järkevää.

Entiben työnantaja muuten palkkasi halutessa sairaalle lapselle kotiin hoitajan. Ei mikää huono etu. Ei tullut tuota aikoinaan käytetty, kun ei ollut lapsiakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa kirjoitti:

järki käteen ja ostoksille kirjoitti:

Yrittäjän sääntö numero yksi: Älä palkkaa lapsellista tai lisääntymisiässä olevaa naista.

Just just. Nainen voi saada lapsen vielä 40v. Eli Nainen saa mennä ekan kerran töihin vasta 40+? Mahtaisi suomi pysyä hyvin pystyssä sellaisen säädöksen jälkeen.

OIkein hyvin. Työttömät miehet saisivat töitä ja kaikki olisivat tytyväisiä.

Vierailija
44/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se, ettei koko talvessa saa olla kokonaista viikkoa töissä lasten sairastelun vuoksi, ei ole normaalia. Sellaisen perheen pitäisi jo itsekin tajuta tehdä tilanteelle jotain. Jo ennen kuin työnantaja kovistelee.

Huomioi kuitenkin että tätä vuotta on eletty kuutisen viikkoa, ja tuo kommentoija kirjoitti että lasten ja omien sairastelujen vuoksi ollut vain yhden kokonaisen viikon töissä. Jos lapsi sairastuu torstai-illalla niin sehän ei ole enää kokonainen viikko, vaikka maanantaina menisi hoitoon. Ja siitä sitten korvatulehdus tai itse samassa flunssassa seuraavalla viikolla. Alkuvuosi on ainakin meillä ollut pahinta sairasteluaikaa päiväkodissa ja koulussa. Mitä asialle pitäisi tehdä?

Vierailija
45/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noihin pikkusairastumisiin voi vaikuttaa omalla toiminnallaan. Kaikkia ei pysty estämään. Mutta niitä saa vähennettyä huolehtimalla terveydestä ja hygieniasta. Joten työnantan ei tarvitse yksin joustaa, vaan työntekijältäkin voi vaatia vastuunottoa terveydestään.

Ja se, ettei koko talvessa saa olla kokonaista viikkoa töissä lasten sairastelun vuoksi, ei ole normaalia. Sellaisen perheen pitäisi jo itsekin tajuta tehdä tilanteelle jotain. Jo ennen kuin työnantaja kovistelee.

Ei se aina niin yksikertaista ole. Esimerkiksi minä elän kuin sika ja kaiken järjenmukaan minun olisi pitänyt saada kaikenmaailman bakteerit ja vilustumiset. Silti en ole ollut 10 vuoteeen kuin ehkä 1-2 kertaa saikulla joka on maksimissaan kestänyt viikon. Pointti on siis että toiset sairastuu petiin vieviin tauteihin helpommin, itse en saa sellaista tautia josta esim kuume nousisi tarpeeksi saadakseni jäädä sairastelemaan.

Vierailija
46/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutko Yrittäjiin? Sinne voi soittaa lakimiehelle ilmaiseksi.

Jos irtisanot tuotannollisin ja taloudellisin syin, painatte kaksin vähän kovempaa hetken ja sitä paitsi käsittääkseni saat ostaa työtä alihankintana tai vuokrafirmalta.

Vierailija
47/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän puhuttiin alunperin työntekijästä joka juoksee hakemassa itselleen sairaslomaa nuhasta, ja milloin mistäkin mitä sattuu keksimään, ja jos lapsi sattuu olemaan sairaana, niin ei tartte alkaa keksimään itselle mitään. Tutunkuuloinen tapaus. Eräs samanlainen on aiheuttanut itselleni paljon harmia, enkä voi käsittää tämmöistä työmoraalia. Todellakin pitäisi olla työnantajalla oikeus irtisanoa, jos sairaslomien määrä on tietyn ajan sisällä (eri syistä!) huomattavan korkea.

Olen vanhanaikainen nuorehko äiti. Mielestäni äidin kuuluu olla paikalla jos lapsi on sairas. On kuitenkin huomioitava työnantajaa, eli jos vain mahdollista niin vanhempien kuuluu jakaa sairaan lapsen hoito. Hankalaa onkin nykyään, kun yhteiskunta on monella tapaa luonnonvastainen.

Vierailija
48/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulutko Yrittäjiin? Sinne voi soittaa lakimiehelle ilmaiseksi.

Jos irtisanot tuotannollisin ja taloudellisin syin, painatte kaksin vähän kovempaa hetken ja sitä paitsi käsittääkseni saat ostaa työtä alihankintana tai vuokrafirmalta.

Niiden lakiosasto on surkea. Heidän neuvoihin en luottaisi. Kaverini on juristi ja on moni otteeseen todennut että Yrittäjien lakipalvelut eivät ole hääppöisiä.

Soita yksityiselle juristille, tuntitaksa on ehkä 200-300€, mutta mieluummin sellaisen laskun kuin laiton irtisanominen myöhemmin.

Vierailija
49/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on sairaiden paratiisi.

Pientyönantajan tilanne on oikeasti kohtuuton, mutta tämä väite on silti paskaa. Täällä lasketaan kaikki monisairaat, aivovaurioiset ja lievät kevat ja autistit työvoimaan, mistä muissa pohjoismaissa yhteiskunta huolehtisi. Täällä on isot erot hoitoonpääsyssä, joillakin se työterveyskin on tk.

Ei ole yrittäminen samalla tavalla kannattavaa kuin ennen, mutta ei se silti ole niin, että infektiokierteitä sairastetaan sairastamisen ilosta. Ne langanpäät eivät vain kohtaa. Tottakai, jos on hyvin terveyttä ja pystyvyyttä ja on tottunut luottamaan omiin voimiinsa, siitä tulee aika kaikkivoipa olo. Nämä ihmiset yleensä tulevat aika kovaa alas, jos omalle kohdalle sattuu joku vakava sairastuminen tai onnettomuus.

Vierailija
50/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuotahan se on lasten kanssa. Mitä pitäisi tehdä? Jättää kipeä pieni lapsi kotiin yksin ja saada laiminlyönnistä syyte. Vai jättää lapset tekemättä, ettei vaan olisi koskaan pois töistä. Vai jäädä kotiäidiksi, jolloin kaikki on haukkumassa laiskaksu, miehen tai yhteiskunnan lompakolla eläväksi loiseksi.

Sama mitä nainen yrittää tehdä, niin joku on arvostelemassa ja nainen tekee väärin. Tsiisus!!!

Kai isäkin voi jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta?

Onko kaikki isät joko työttömiä tai suojatyöpaikassa, jos heidän poissaolonsa töistä ei haittaa sitä isän työnantajaa?

Vierailija
51/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen parikin naista, jotka häpeilemättä käyttää hyväkseen tuota kolmen päivän "hoitovapaata". Lapsella pikku köhä, niin jäädään kotiin eikä koskaan yritetä hommata lapselle hoitajaa. 

Juu,vähän nenä vuotaa niin sairaslomalle.Näitähän riittää,en ihmettele yrittäjää.

Vierailija
52/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pientyönantajan tilanne on oikeasti kohtuuton, mutta tämä väite on silti paskaa. Täällä lasketaan kaikki monisairaat, aivovaurioiset ja lievät kevat ja autistit työvoimaan, mistä muissa pohjoismaissa yhteiskunta huolehtisi. Täällä on isot erot hoitoonpääsyssä, joillakin se työterveyskin on tk.

Ei ole yrittäminen samalla tavalla kannattavaa kuin ennen, mutta ei se silti ole niin, että infektiokierteitä sairastetaan sairastamisen ilosta. Ne langanpäät eivät vain kohtaa. Tottakai, jos on hyvin terveyttä ja pystyvyyttä ja on tottunut luottamaan omiin voimiinsa, siitä tulee aika kaikkivoipa olo. Nämä ihmiset yleensä tulevat aika kovaa alas, jos omalle kohdalle sattuu joku vakava sairastuminen tai onnettomuus.

Mun kohdallani kyse on ihan omasta valinnasta. En halua uhriutua ja luovuttaa.

Vierailija
53/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saikutus loppui kuin seinään, kun vaadin lääkärintodistuksen ekasta sairauspäivästä lähtien myös lapsesta. Neuvolasta saatu puhelin"määräys" ei riittänyt. Ja jos lapsi oli sairaana, halusin puolison työnantajalta paperin siitä, että tämä oli ollut ko. aikana töissä. Pari kertaa tuli tieto, että vuorotyöläinen puoliso oli mennyt iltavuoroon, jolloin ilmoitin, että se aamupäivän lapsenhoitoaika oli työntekijälleni palkatonta.Olivat yhteydessä AVIsta ja sanoivat, että ihan laillista.

Tätä minäkin suosittelen ensimmäiseksi toimenpiteeksi. Ja aina todistus puolison työnantajalta siitä miksi hän ei juuri silloin voi lasta hoitaa 😊

Työpaikkakiusaamista ja kyykyttämistä.

Vierailija
54/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan maalaisjärjellä ajateltuna, eikö voisi irtisanoa työntekijän, jos ei pysty enää maksamaan kaikille palkkaa, itselleenkin siis? Tuotannollis-taloudelliset syyt? Vaikka firmassa kaikki olisivat koko ajan terveinä niin mikäli palkkoja ei voida maksaa, tokihan silloin olisi irtisanottava joku?

Vierailija
55/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Saksassa monesti home office päivä, jos kyseessä sairas lapsi tai oma alkava flunssa. Parempi tehdä himasta päivä-kaksi kuin ottaa isompi tauti.. onko Ap:lla mahdollista?

Vierailija
56/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti saat valita noin ja jos aiot yrittää, tarvitsetkin optimistisen asenteen. Mutta kuka hyvänsä voi joutua terveytensä kanssa tilanteeseen, jossa sillä omalla ei-luovuttamisella ja ei-uhriutumisella sun muulla taistelulla ei ole mitään väliä. Se on jopa todennäköistä, esimerkiksi suunnilleen joka kolmas kerkeää sairastaa syövän ennenkuin potkaisee tyhjää. En mä nyt ala sanomaan, miten pitäisi asennoitua ja mihin turvata, sanonpahan vain, että elämässä voi sattua kaikenlaista.

Vierailija
57/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomioi kuitenkin että tätä vuotta on eletty kuutisen viikkoa, ja tuo kommentoija kirjoitti että lasten ja omien sairastelujen vuoksi ollut vain yhden kokonaisen viikon töissä. Jos lapsi sairastuu torstai-illalla niin sehän ei ole enää kokonainen viikko, vaikka maanantaina menisi hoitoon. Ja siitä sitten korvatulehdus tai itse samassa flunssassa seuraavalla viikolla. Alkuvuosi on ainakin meillä ollut pahinta sairasteluaikaa päiväkodissa ja koulussa. Mitä asialle pitäisi tehdä?

Siis juuri näin. Vuoden 2017 loppupuoliskolla olin pois 2 päivää, silloinkin työtapaturman seurauksena...

Se, joka on ollut 1 kokonaisen työviikon tänä vuonna. Yhtään kokonaista viikkoa taas en ole ollut pois.

Vierailija
58/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan maalaisjärjellä ajateltuna, eikö voisi irtisanoa työntekijän, jos ei pysty enää maksamaan kaikille palkkaa, itselleenkin siis? Tuotannollis-taloudelliset syyt? Vaikka firmassa kaikki olisivat koko ajan terveinä niin mikäli palkkoja ei voida maksaa, tokihan silloin olisi irtisanottava joku?

No aika huonoissa kantimissa on firman asiat, jos noin on. Ei taida olla mikään kultakaivos kyseessä.

Vierailija
59/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti saat valita noin ja jos aiot yrittää, tarvitsetkin optimistisen asenteen. Mutta kuka hyvänsä voi joutua terveytensä kanssa tilanteeseen, jossa sillä omalla ei-luovuttamisella ja ei-uhriutumisella sun muulla taistelulla ei ole mitään väliä. Se on jopa todennäköistä, esimerkiksi suunnilleen joka kolmas kerkeää sairastaa syövän ennenkuin potkaisee tyhjää. En mä nyt ala sanomaan, miten pitäisi asennoitua ja mihin turvata, sanonpahan vain, että elämässä voi sattua kaikenlaista.

Tiedän olevani onnekas koska voin valita ja asenne on juurikin optimistinen.

Vierailija
60/202 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5, provo

Porvoon kokoomusnuorten trollitoimistolle aktiivisuudesta ja yritteliäisyydestä vähän enemmän, 2/5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän