Opettajat eivät pidä oppilaista, opettajanhuoneessa selän takana haukkumista, vanhempien arvostelua ja oppilaille haukkumanimien keksimistä
Otsikossa kiteytyy se, mikä harmittaa. Oma lapsi on alakoulussa ja tiedän tuon opettajien suhtautumisen oppilaisiin, koska olen itse ollut 2 vuotta koulussa sijaisena. En ole enää. Oppituntien jälkeen opettajat päivittelivät oppilaiden luonteita, ulkonäköä ja vanhempia. Koulun vanhemmat opettajat olivat opettaneet maalaispaikkakunnalla aikoinaan oopilaiden vanhempia ja etenkin eräs opettaja puhui monesta oppilaasta, että "eihän siitä mitään tule, sen isä/äitikin kun oli sellainen", eräästä oppilaasta käytettiin kaikkien opettajien keskuudessa nimeä Pavosen Heska. Yleisasenne oli opettajat vastaan oppilaat ja heidän vanhemmat. Ei ollut minkäänlaista empatiaa ketään oppilasta kohtaan.
Nyt kun oma lapsi on alakoulussa, harmitta, että hän on yksi niistä haukkumisen ja naureskelun kohteista.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että opettajat ovat aivan normaaleja ihmisiä? Miten ne onkin tollaisiin töihin päätyneet.
Ei tuo ole normmalia käytöstä sivistyneelle ihmiselle. White trash meininkiä opettsjilks.
Ansa Kynttilä on hyvä kun kuvaa sitä opettajien ylimielissyyttä ja oppilaita inhoavaa asennetta osuvastim
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsisitpä joskus sairaalan tai lähikaupan taukotilaan...
Mitä väliä jos kaupan kassa haukkuu kahvitauolla asiakkaita. Opettaja on valta-asemassa oppilaisiin nähden, jotka ovat vieläpä herkässä kssvuiässä. Opettajien törkeä käytös ja asenne voi vaikuttaa lapsiin murskaavasti.
Opettajat purkautuvat kollegoille opettajanhuoneessa, eivät oppilaiden kuullen tai luokassa tai kotonansa. Se on myös sitä ammattitaitoa, että osaa hakea oikean paikan ja ajan stressinpurkamiseen ja sitten taas "asiakastilanteessa" pitää pokkaa ja rautaista itsekuria ja olla asiallinen. Jos ap ei ole tätä asiaa ymmärtänyt, on ihan hyvä, ettei hän enää työskentele koulumaailmassa. Varsinkaan tämä ei ole oikea foorumi avautua asiasta.
Uskokaa tai älkää, kaikki oppilaat ja kaikki huoltajat eivät ole enkeleitä.
Opettajat saattavat kyllä ihan todella kaihtaa tiettyjä vanhempia, koska nämä eivät ole kasvatusvastuussa samalla puolella opettajien kanssa vaan kasvattavat lapsiaan vastustamaan koulua (mikä ei aiheuta haittaa kenellekään muulle kuin lapselle itselleen pitkällä aikavälillä). Kun on opettanut yhden perheen lapsia uransa alussa, ehtii vielä hyvin kasvattamaan näiden oppilaiden lapsia ja jopa lastenlapsia vielä ennen eläkkeelle jäämistä. Luuletteko, että se pienenä opittu asenne muuttuu siinä kohtaa, kun ilkiöperheistä lähteneiden omat lapset aloittavat koulun?
Olen ollut avustajana ja kyllä se epäasiallinen käytös ilmeni myös joitain oppilaita kohtaan. Ja eivät olleet mitään ilkimys oppilaita, vaan kilttejä ja hiljaisia. Jostain syystä ope inhosi joitain oppilaita ja nöyryytti heitä.
Ja avustajatko muka jotenkin parempia? Salli mun nauraa. Itse opettajana tulee joskus purettua opehuoneessa tilanteita, mutta tykkään työstäni ja oppilaista. Niistä haastavimmista tulee usein ajan kanssa niitä, joiden asioita miettii ja joille toivoo hyvää. Joskus törmää opettajiin, jotka puhuvat omaan makuun liian rumasti oppilaista, mutta ovat kyllä selkeä vähemmistö. Avustajilla ihan sama juttu, joten älä yritä asettautua yläpuolelle.
Itse haluan olla tekemisissä mahdollisemman vähän opettajien kanssa.
Tiedän myös itsekkin että on epäasiallisia opettajia.
Koskaan niistä eroon ei päästä, valitettavasti.
Täällä opettajat soittavat välillä kotiin, en tykkää koska tulevat liian tutuksi.
Olen ollut koululla harjoittelemassa ja se riitti. Pieni osa on niitä mätämunia.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisinko näin, että se lapsi voi ihan omalla olemisellaan ja käytöksellään päättää sen, millaisia juttuja hänestä opehuoneessa puhutaan.
t. opettaja
Juuri näin. Oppilaiden ulkonäköä ei kylläkään arvostella, käyttäytymistä ja oppimishaluja sen sijaan arvostellaan joskus ironisesti, opettajien omalla (huonolla) huumorilla
Ei koskaan arvosteltu asiakkaita.
Se oli kyllä ihan kielletty.
Tuohon sortuu vaan myyjät ja opettajat joilla itsellään menee huonosti.
Pikkasen älyä päähän mitä voi puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä jos kaupan kassa haukkuu kahvitauolla asiakkaita. Opettaja on valta-asemassa oppilaisiin nähden, jotka ovat vieläpä herkässä kssvuiässä. Opettajien törkeä käytös ja asenne voi vaikuttaa lapsiin murskaavasti.
Miten kaupan kahvihuone eroaa koulun opettajahuoneesta?
Ainakin siten, että kaupan kahvihuoneessa pidetään taukoa, koulun opettajanhuoneessa tehdään koko ajan työtä ja siinä sivussa ehkä ehditään hömpsiä hiukan kahvia.
Joo, koko ajan tehdään töitä. Kuka näin on kertonut? Joku tekee. Suurin osa istuu ja juttelee ja pitää taukoa.
No hyvä jos nykyisin osaavat puhua suljettujen ovien takana. Minä jouduin ala-asteella kuulemaan luokanopettajan kommentoivan toiselle opettajalle luokkakaverini äitiä sellaisilla sanoilla, joiden merkitystä en tiennyt. Piti kysyä äidiltä mitä hän tarkoitti. Ope antoi ymmärtää, ettei äidin mielipiteellä ole merkitystä, koska "se on sellainen lutka".
Äidille terkkuja jos tunnistaa minut :)
Tuo poika jonka äidistä näin puhuttiin oli ihan mukava ja kiltti, vähän villin puoleinen. Mutta muuten ihan ok.
Aikuisena kun muistin tämän niin ajattelin WTF eli miten ihmeessä noin on voinut aikuinen ihminen puhua ja lasten kuullen?!
Tapahtui 70-luvulla pohjoisessa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat purkautuvat kollegoille opettajanhuoneessa, eivät oppilaiden kuullen tai luokassa tai kotonansa. Se on myös sitä ammattitaitoa, että osaa hakea oikean paikan ja ajan stressinpurkamiseen ja sitten taas "asiakastilanteessa" pitää pokkaa ja rautaista itsekuria ja olla asiallinen. Jos ap ei ole tätä asiaa ymmärtänyt, on ihan hyvä, ettei hän enää työskentele koulumaailmassa. Varsinkaan tämä ei ole oikea foorumi avautua asiasta.
Uskokaa tai älkää, kaikki oppilaat ja kaikki huoltajat eivät ole enkeleitä.
Opettajat saattavat kyllä ihan todella kaihtaa tiettyjä vanhempia, koska nämä eivät ole kasvatusvastuussa samalla puolella opettajien kanssa vaan kasvattavat lapsiaan vastustamaan koulua (mikä ei aiheuta haittaa kenellekään muulle kuin lapselle itselleen pitkällä aikavälillä). Kun on opettanut yhden perheen lapsia uransa alussa, ehtii vielä hyvin kasvattamaan näiden oppilaiden lapsia ja jopa lastenlapsia vielä ennen eläkkeelle jäämistä. Luuletteko, että se pienenä opittu asenne muuttuu siinä kohtaa, kun ilkiöperheistä lähteneiden omat lapset aloittavat koulun?
Olen ollut avustajana ja kyllä se epäasiallinen käytös ilmeni myös joitain oppilaita kohtaan. Ja eivät olleet mitään ilkimys oppilaita, vaan kilttejä ja hiljaisia. Jostain syystä ope inhosi joitain oppilaita ja nöyryytti heitä.
Hienoa, että avustaja uskaltaa kertoa näkemänsä pelkäämättä opettajien paheksuvia kommentteja, kuten voimme täältä lukea. Minulle on itsestäänselvää, että lapsistani puhutaan opettajanhuoneessa, opettajien kesken ja kahden koulun rehtoreidenkin kesken. Vanhin lapseni lähti eliittilukioon ja nuorenpi tuli silloin yläasteelle. Nuorempaa verrattiin välittömästi vanhempaan mikä kertoo minulle siitä, että opettajainhuoneessa juorutaan. Mut hei, eihän ope ole kuin hieman enemmän lukenut kuin päikkärin täti. Naiset juoruaa, oli työpaikka mikä tahansa. Koska olin uskaltanut puolustaa tätä ko nuorempaa lastani ala-asteella ja rehtorille ihmetellä mitä ihmettä tunneilla opetetaan, kun lapsi ei tunnu osaavan asioita, niin meitä vanhempia tämä rehtori heti syyllisti. Ja kaikkein nuorimmaiseni joutui häirikköluokalle samaisella ala-asteella. Ei voi olla sattumaa. Siirsimme hänet toiseen kouluun ja opettajan alituiset viestit loppuivat siihen. Kaikki lapseni ovat hyväkäytöksisiä, samaa ei voi sanoa tietyistä opettajista tai rekseistä. Nimimerkillä peruskoulu on pelkkää pujottelua, jotta saat lapsesi toivotulle opintopolulle.
Kuulisittepa mitä puhutaan työttömien perheiden
sekä maahanmuuttajaperheiden lapsista. Näin näkymättömänä ja aliarvostettuna laitoshuoltajana kuulee yhtä ja toista. Opettajat kuvittelevat, että meillä ei ole korvia, aivoista puhumattakaan. Jonain päivänä julkaisen kaikki kuulemani.
Vierailija kirjoitti:
Kuulisittepa mitä puhutaan työttömien perheiden
sekä maahanmuuttajaperheiden lapsista. Näin näkymättömänä ja aliarvostettuna laitoshuoltajana kuulee yhtä ja toista. Opettajat kuvittelevat, että meillä ei ole korvia, aivoista puhumattakaan. Jonain päivänä julkaisen kaikki kuulemani.
Hyi hitto.
Opettaja voi purkaa sydäntään vain muiden saman vaitiolovelvollisuuden alaisten henkilöiden kanssa. Jotta työssä jaksaa on höyryjä välillä päästeltävä. Jos ne päästelee kollegoille, ei kuorma kasva niin suureksi, että ne näkyisivät oppilaalle itselleen.
Ihmiset on erilaisia ja käsittelevät ongelmia ja tunteita eri tavoin.
Minun esimerkiksi on ihan pakko joskus purnata työkaverille kahden kesken asioista jotka ärsyttää ja kiukuttaa, niin jaksan sitten muun ajan suhtautua asiallisesti ja käyttäytyä järkevästi.
Tiedän että tuo on lapsellinen ja typerä tapa, mutta jos en ikinä avautuisi siitä mikä harmittaa, luultavasti vain jossain vaiheessa tulisi mitta täyteen ja sanoisin jotain sellaista mitä saisi katua tai se ärsyyntyminen purkautuisi jotenkin muuten huonolla tavalla.
Pienen avautumisen jälkeen jaksaa taas käyttäytyä itse asiallisesti ja fiksusti, vaikkei itseä kohtaan käyttäydytä asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ansa Kynttilä on hyvä kun kuvaa sitä opettajien ylimielissyyttä ja oppilaita inhoavaa asennetta osuvastim
Niin se on sketsihahmo. Ovatko kaikki poliisit ja blondit tyhmiä? Ovatko kaikki ruotsalaiset homoja?
On eri asia "purkaa sydäntään" kuin haukkua tai olla oikeasti asiaton. Oma lukioni oli muuten aivan ihana, mutta joukossa oli 4-5 opettajaa, jotka eivät erityisemmin edes peitelleet sitä että oppilaiden haukkuminen, pilkkanimien keksiminen ja selvien suosikkien ottaminen oli ihan arkipäivää.
Muistan ikuisesti sen miten vanhojentanssipäivänä kuulin erään naisopettajan haukkuvan minun ulkonäköä, pukua ja kampausta toiselle opelle. Ei siis tiennyt että satuin kuulemaan. Samoin tiedän että heillä oli joillekin oppilaille pilkkanimiä. Lukion aikana jouduin leikkaukseen, josta kerroin luottamuksellisesti eräälle opettajalle (koska olin hänen kurseillaan ja jouduin olemaan poissa). Kun tulin kouluun sairasloman jälkeen, kaksi eri opettajaa tulivat kyselemään vointiani ja miten leikkaus oli sujunut. Kiva että kysyivät, mutta selväksi tuli että opettajahuoneessa oli tämä yksi tietty opettaja juoruillut että missä olin ollut ja minkä takia.
Toisaalta mulla on ollut elämäni aikana kymmeniä eri opeja ja suurin osa olleet asiallisia. Ei siis tietty pidä yleistää, mutta näitä idioottejakin alalla on. Harmi että niin moni oli päätynyt tuohon samaan kouluun, voisin kuvitella että muilla opettajilla oli kurja fiilis heidän takiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on erilaisia ja käsittelevät ongelmia ja tunteita eri tavoin.
Minun esimerkiksi on ihan pakko joskus purnata työkaverille kahden kesken asioista jotka ärsyttää ja kiukuttaa, niin jaksan sitten muun ajan suhtautua asiallisesti ja käyttäytyä järkevästi.
Tiedän että tuo on lapsellinen ja typerä tapa, mutta jos en ikinä avautuisi siitä mikä harmittaa, luultavasti vain jossain vaiheessa tulisi mitta täyteen ja sanoisin jotain sellaista mitä saisi katua tai se ärsyyntyminen purkautuisi jotenkin muuten huonolla tavalla.
Pienen avautumisen jälkeen jaksaa taas käyttäytyä itse asiallisesti ja fiksusti, vaikkei itseä kohtaan käyttäydytä asiallisesti.
Tuo ei ole niin paha kuin ap:n kuvaama ilmapiiri ja epäasialliset haukkumanimet.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja voi purkaa sydäntään vain muiden saman vaitiolovelvollisuuden alaisten henkilöiden kanssa. Jotta työssä jaksaa on höyryjä välillä päästeltävä. Jos ne päästelee kollegoille, ei kuorma kasva niin suureksi, että ne näkyisivät oppilaalle itselleen.
Heh heh
Näppituntumani mukaan pääkaupunkiseudulla opet on asiallisia kun taas esim PohjoisPohjanmaalla on enemmän näitä tärkeitä opettajia.
Appappap, opettaja puhuu...tuntuuko tutulta?