Opettajat eivät pidä oppilaista, opettajanhuoneessa selän takana haukkumista, vanhempien arvostelua ja oppilaille haukkumanimien keksimistä
Otsikossa kiteytyy se, mikä harmittaa. Oma lapsi on alakoulussa ja tiedän tuon opettajien suhtautumisen oppilaisiin, koska olen itse ollut 2 vuotta koulussa sijaisena. En ole enää. Oppituntien jälkeen opettajat päivittelivät oppilaiden luonteita, ulkonäköä ja vanhempia. Koulun vanhemmat opettajat olivat opettaneet maalaispaikkakunnalla aikoinaan oopilaiden vanhempia ja etenkin eräs opettaja puhui monesta oppilaasta, että "eihän siitä mitään tule, sen isä/äitikin kun oli sellainen", eräästä oppilaasta käytettiin kaikkien opettajien keskuudessa nimeä Pavosen Heska. Yleisasenne oli opettajat vastaan oppilaat ja heidän vanhemmat. Ei ollut minkäänlaista empatiaa ketään oppilasta kohtaan.
Nyt kun oma lapsi on alakoulussa, harmitta, että hän on yksi niistä haukkumisen ja naureskelun kohteista.
Kommentit (105)
Miksi pitää pilkata kaikkea erilaisuutta? Maahanmuuttajaperheitä, työttömien lapsia tai mitä tahansa normista poikkeavaa? Se ei ole terveen työyhteisön merkki.
Olen ekaa kertaa urallani törmännyt luokanopettajaan, joka on avoimesti opehuoneessa jaaritellut esim. oppilaan kotioloista ja esim. minulta udellut oman luokkani oppilaiden kotioloista, minusta ihan juoruiluhengessä ilman mitään pedagogisia tai oppilashuollollisia perusteita. Todella hämmentäviä keskusteluita, joissa ei auta oikein muu kuin vaihtaa puheenaihetta, jos ei halua asettua kaikkitietävän kollegan yläpuolelle muistuttamalla säännöistä ja eettisyydestä.
Tämä opettaja tulee pieneltä koululta, ja olen muutamaan otteeseen miettinyt, minkähänlainen kulttuuri tuon koulun opehuoneessa on ollut. Ei varmaan ihan säily salassapidettävät asiat. Että ilmeisesti tällaisia kouluja kyllä on, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää pilkata kaikkea erilaisuutta? Maahanmuuttajaperheitä, työttömien lapsia tai mitä tahansa normista poikkeavaa? Se ei ole terveen työyhteisön merkki.
En tiedä oppilaideni perhetaustoja. Eivät ne meille aineenopettajille näy.
Välillä kuitenkin päivittelen oppilaiden huonoa käytöstä, heidän aiheuttamiaan vaaratilanteita ja turvallisuusriskejä. Näistä on hyvä muidenkin opettajien olla perillä. Joskus konsultoin muita opettajia oppilaan ongelmista; ovatko he huomanneet samoja juttuja. Yhdessä saatamme pohtia, miten tilanteessa edetään.
Muutaman kerran olen kyllä päivitellyt huoltajien toimia muille opettajille. Täytyy tunnustaa. Esimerkiksi sellaista tilannetta, jossa koulunsa laiminlyövää ja pahoilla teillä olevaa teiniä yritettiin lahjoa kiltimmäksi. Vanhemmat ostivat mopoauton ja veivät matkoille. Ei se lahjonta onnistunut ja teini ajeli viritetyllä mopoautollaan esimerkiksi jalkakäytävillä 60 kmh! En voinut ymmärtää noita vanhempia. Miksi he lähtivät palkitsemaan huonoa käytöstä? Koulu ei sujunut nuorelta lahjuksien jälkeen yhtään paremmin.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse törmännyt tuollaiseen koululla työskennellessäni. Vanhemmat tuntuvat olevan niitä pahimpia juoruilioita ja haukkujia.
...ei kukaan usko, että opettajat ovatsen fiksumpaa porukkaa kuin me muutkaan. Joku on ja joku ei.
Ja kyllähän sen tietää, että naisporukassa työskentely on yhtä besserwisselyä.
Meillä suurin kritiikki opehuoneessa kohdistuu niihin.vanhempiin, jotka kuittailevat vuodesta toiseen lapselle yli sata tuntia poissaoloja päänsäryn/mahakivun/flunssan vuoksi, vaikka kaikki tietävät yöiden kuluvan pelailuun.
Ehkä Suomessa olisi hyvä olla koulutoimentarkastajia mukana tunneilla ja muutenkin aktiivisesti arvioimassa opetusta, kuten muualla Euroopassa joissakin maissa. Ei voi olla eettistä tai oikein (tänä tasa-arvon aikana) että opettaja tuo esiin omat henkilökohtaiset näkemyksensä kuten vihan ja halveksunnan yksinhuoltajia kohtaan : "kaikki yksinhuoltajat on luusereita ja lapset vielä surkeampia paskoja" , myöhästyy joka aamu alakoulun ensimmäiseltä tunnilta vartin "kun on niin huonot bussilinjat", koepaperit palautuvat kahvitahrojen kera, musiikintunnilla päästää röhönaurun oppilaan laululle (arka, hiljainen oppilas) ja saa raivokohtauksia jos tehtävä unohtunut EKAluokkalaiselta. Haukkuu oppilaan koko luokan edessä. Ja niitä unohduksia ei ole sitä yhtä enempää/vuosi ollut. Tämä vain osa open touhuista. En tiedä minne kantelisi, ei ole ammattitaitoinen. Tiedän että raivokohtauksista on valitetettu aiemminkin, itse kielsi vanhempainillassa että sellaista koskaan tapahtuisi. Ja jatkoi raivoaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Suomessa olisi hyvä olla koulutoimentarkastajia mukana tunneilla ja muutenkin aktiivisesti arvioimassa opetusta, kuten muualla Euroopassa joissakin maissa. Ei voi olla eettistä tai oikein (tänä tasa-arvon aikana) että opettaja tuo esiin omat henkilökohtaiset näkemyksensä kuten vihan ja halveksunnan yksinhuoltajia kohtaan : "kaikki yksinhuoltajat on luusereita ja lapset vielä surkeampia paskoja" , myöhästyy joka aamu alakoulun ensimmäiseltä tunnilta vartin "kun on niin huonot bussilinjat", koepaperit palautuvat kahvitahrojen kera, musiikintunnilla päästää röhönaurun oppilaan laululle (arka, hiljainen oppilas) ja saa raivokohtauksia jos tehtävä unohtunut EKAluokkalaiselta. Haukkuu oppilaan koko luokan edessä. Ja niitä unohduksia ei ole sitä yhtä enempää/vuosi ollut. Tämä vain osa open touhuista. En tiedä minne kantelisi, ei ole ammattitaitoinen. Tiedän että raivokohtauksista on valitetettu aiemminkin, itse kielsi vanhempainillassa että sellaista koskaan tapahtuisi. Ja jatkoi raivoaan.
Opettajan törkeästä käytöksestä valitetaan ensin rehtorille ja jos se ei auta niin aluehallintovirastoon. Muistathan kuitenkin huoltajana sen, että oppilaat saattavat värittää kertomuksiaan mieleisekseen tai kertoa juttuja, joita he arvelevat huoltajan haluavan kuulla. Jos huutaminen ja haukkuminen on totta, on käytöksestä syytä valittaa.
Kaikki alaikäiset, joista et itsekään pidä käytöksensä vuoksi ovat jonkun oppilaita. Miksi oletat, että opettaja pitäisi heistä jos itsekään et?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Entinen) kaverini oli vuosi pari sitten työkokeilussa erityisopettajan avustajana. Kertoi naureskellen, kuinka taukohuoneessa lapsista puhutaan "v*tun kehareina" ja "p*skahousuina".
Kaiken huipuksi tämä ex-kaveri opiskelee nyt itse erityisopettajaksi..
Myös kehitysvammaisten opettajat ovat tosiaan erityisopettajia. Meinaatko, että ne kaikki oppilaat ovat ihania kultamussukoita yhtään enempää kuin ns. normaalioppilaat?
En meinaa. Mistä niin päättelit? Mielestäni on silti oksettavaa käyttää oppilaista halventavia nimityksiä.
Itse olen ollut opettajana jo monessa eri koulussa, enkä ole missään törmännyt tällaiseen ilkeään panetteluun esim. yksinhuoltajaperheistä, köyhyydestä, ulkonäöstä jne. Mistäköhän kouluista oikein puhutte... Sen verran täytyy tunnustaa, että kyllä aika yleisestikin puhutaan sellaisista oppilaista tai vanhemmista, jotka ovat käyttäytyneet inhottavasti. Se on yksi tapa purkaa sitä valtavaa henkistä painolastia, joka tässä työssä kertyy päivittäin. Kun kuulee, että kollegalla on ollut samanlaisia ongelmia tiettyjen oppilaiden ja vanhempien kanssa, näitä tapauksia ei enää silloin ota niin vakavasti tai syyllistä itseään tapahtumista.
Taitaa olla, että ne jotka tästä eniten harmistuvat, ovat niitä jotka juuri itse käyttäytyvät huonosti, esim. oppilas, joka huorittelee naisopettajia tai vanhempi, joka lähettelee kummallisia haukkumaviestejä opettajille. Omaa sikamaista käytöstä haluttaisiin jatkaa kenenkään muun puuttumatta tai tietämättä. Harmittaahan se, että opettajien syyllistäminen ei enää tehoakaan, kun kaikki tietävät, että tämä käytös kohdistuu moneen eri opettajaan.
Itse oppilaana ollessani, jouduimme perheeni kanssa muuttamaan isäni työn perässä useasti. Monet eri paikkakunnat jo koulut tulivat tutuksi. Olin perinteisen opettajan tavoin itse kunnollinen ja tunnollinen oppilas, enkä koskaan kokenut minkäänlaista inhottavaa käytöstä opettajien taholta. Sillä omalla käytöksellä on nimittäin aika iso osa siinä, miten tulee itse kohdelluksi. Sitten on tietysti niitäkin tapauksia, jotka eivät vain millään kykene ymmärtämään, miten kanssaihmisiä tulisi kohdella.
En väitä, etteikö koskaan kukaan opettaja voisi menetellä asiattomasti. Kyllä niitä mätämunia on jokaisessa ammattikunnassa. Onneksi en ole ainakaan vielä havainnut sellaista omissa kollegoissani. Jos opettajan käytös ihan oikeasti on törkeää tai asiatonta, asia pitää toki viedä eteenpäin ja tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nyt hyvin asiat tuossa koulussa. Itse olen ollut tunnetussa koulussa opettajana ja siellä oli salassapitovelvollisuuden vuoksi ehdoton kielto puhua yksittäisistä oppilaista opettajanhuoneessa. Oppilaan ongelmista puhumisen paikka ei ole välitunneilla, vaan sitä varten on järjestettävä oma aikansa, jossa asioita käsitellään asiallisesti ja luottamuksellisesti ratkaisuja pohtien ja tulevaisuuteen suunnaten. Nyt rehtorille viestiä pikaisesti, että puuttuu tilanteeseen ja jos ei auta, niin sivistystoimenjohtajalle. Varmasti ymmärtävät, että tuo ei ole kovin ammatillista toimintaa nyt opettajilta.
Jos tuollainen kielto puhua oppilaista ja ongelmista opettajanhuoneessa on oikeasti jossakin olemassa, on tuollainen työpaikka täysin sietämätön opettajalle. Ei mikään ongelma ratkeaa sillä, että siitä kielletään keskustelemasta. En usko että tuollainen kielto on edes juridisesti pätevä. Opettajat tekevät työtä samojen oppilaiden kanssa ja varmasti vaihtavat näistä ajatuksia keskenään, tuollainen asioiden vaientaminen on säälittävän huonoa johtamista. Taidat olla näitä hallintoihmisiä nykyisin? Niiltä voisi odottaa tuollaista tekstiä, kun ei koulun arki enää paina.
Muistan, kun ylä-asteella menin etsimään opettajaa opettanhuoneesta oloni huononnuttua kesken välitunnin niin, että halusin kotiin (migreeni ja opettaja oli sopinut äitini kanssa, että sain lähteä kotiin nukkumaan jos tuntui etten kestänyt, tästä päästiin kun sain kunnon lääkkeet). No joka tapauksessa, kuulin opettajani ja liikunnanopettajani äänet, naurun sekä imitaation rinnakkaisluokan pojan pahasta änkytyksestä ! Lopeettivat heti kun koputin oveen, mutta jälkeenpäin vaivasi tunne siitä että olenkohan itse ollut siellä vitsin aiheena? Matkittu, miten soperran naama valkoisena ja itku kurkussa tahtovani kotiin..
Olin pitänyt opettajaa tosi mukavana, niin piti moni muukin, oli melkoinen pudotus tajuta totuus. Että opettajakin on vain ihminen ja inhottava sellainen.
Opettajatkin on ihmisiä, kaikkihan me päivitellään asioita, eikä jakseta pitää kaikkea pään sisällä.
Elämä on raskasta.
Onneksi lukioissa opet on fiksuja ja ammattitaitoisia! Eivät välitä oppilaiden taustoista. Helpotus kun lapsi pääsi peruskoulusta lukioon, ihan erilainen työkulttuuri ja asenneilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun ylä-asteella menin etsimään opettajaa opettanhuoneesta oloni huononnuttua kesken välitunnin niin, että halusin kotiin (migreeni ja opettaja oli sopinut äitini kanssa, että sain lähteä kotiin nukkumaan jos tuntui etten kestänyt, tästä päästiin kun sain kunnon lääkkeet). No joka tapauksessa, kuulin opettajani ja liikunnanopettajani äänet, naurun sekä imitaation rinnakkaisluokan pojan pahasta änkytyksestä ! Lopeettivat heti kun koputin oveen, mutta jälkeenpäin vaivasi tunne siitä että olenkohan itse ollut siellä vitsin aiheena? Matkittu, miten soperran naama valkoisena ja itku kurkussa tahtovani kotiin..
Olin pitänyt opettajaa tosi mukavana, niin piti moni muukin, oli melkoinen pudotus tajuta totuus. Että opettajakin on vain ihminen ja inhottava sellainen.
Liikunnanopet on ilkeimpiä, naispuoliset sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä ketjussa kaikki haukkuvat opettajia. Round and round we go...
Vanha ketju, mutta aihe tuskin vanhenee..Tuskinpa nimeltä sentään opettajia tässäkään ketjussa on haukuttu- jos epkohtia ei saa tuoda esiin edes yleisellä tasolla, siitä ei seuraa mitään hyvää. Enkä itse missään tapauksessa hyväksy seläntakana puhumista oli asia mikä tahansa tai kyse kenestä tahansa. Jos ei ole kanttia sanoa suoraan mitä ajattelee, niin on todellakin parasta pitää mölyt mahassaan, vai ovatko opettajat niin keskenkasvuisia nykyään, että pissaa on päässä ihan vain siksi kun saa olla auktoriteettiasemassa? Jos sinulla rehtori/opettaja/terveydenhoitaja/kuraattori/opo /muu henkilöstöön kuuluva on jotain asiaa lapsesta tai hänen vanhemmistaan, niin ole hyvä ja kasvata itsellesi se selkäranka,äläkä juoruile ja panettele toisia ihmisiä,joista et välttämättä tiedä juuri mitään.
Jokainen vastaa vain omista puheistaan . Annetaan puhua.
Taas taisi opettajien vihaajalla koittaa tylsä hetki kuten tasaisin väliajoin tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vastaa vain omista puheistaan . Annetaan puhua.
Tarkoitat ilmeisesti, että sinusta on ihan fine, että opettajat haukkuvat heidän asennevammaisuudestaan tietämättömiä ja siihen syyttömiä ihmisiä? Miksi? Opettajan virka on niin vastuullinen, että siihen ei tulisi valikoitua kuin ihmisläheiselle alalle sopivat yksilöt.
Voin kuvitella kuinka sellaiset ilkeät juoruämmät ei voi sietää kun joku ope on reilu ja kunniottava oppilaita kohtaan.