Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat eivät pidä oppilaista, opettajanhuoneessa selän takana haukkumista, vanhempien arvostelua ja oppilaille haukkumanimien keksimistä

Vierailija
10.02.2018 |

Otsikossa kiteytyy se, mikä harmittaa. Oma lapsi on alakoulussa ja tiedän tuon opettajien suhtautumisen oppilaisiin, koska olen itse ollut 2 vuotta koulussa sijaisena. En ole enää. Oppituntien jälkeen opettajat päivittelivät oppilaiden luonteita, ulkonäköä ja vanhempia. Koulun vanhemmat opettajat olivat opettaneet maalaispaikkakunnalla aikoinaan oopilaiden vanhempia ja etenkin eräs opettaja puhui monesta oppilaasta, että "eihän siitä mitään tule, sen isä/äitikin kun oli sellainen", eräästä oppilaasta käytettiin kaikkien opettajien keskuudessa nimeä Pavosen Heska. Yleisasenne oli opettajat vastaan oppilaat ja heidän vanhemmat. Ei ollut minkäänlaista empatiaa ketään oppilasta kohtaan.

Nyt kun oma lapsi on alakoulussa, harmitta, että hän on yksi niistä haukkumisen ja naureskelun kohteista.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yllättynyt lainkaan, sillä onhan opettajistakin suurin osa suomalaisia naisia.

Vierailija
62/105 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani opettajat ovat luonteeltaan kaikkitietäviä oikeassaolijoita, joiden kanssa ei voi keskustella mistään. Välttelen nykyään näiden kavereideni seuraa, koska en jaksa kuunnella enää. Myös opettajat ovat erinomaisia valittamaan kaikesta. Vika löytyy aina muualta kuin itsestä.

Tai ehkä se oletkin sinä, joka luulet olevasi oikeassa etkä voi käsittää, kun joku yrittää oikaista väärää tietoasi?

Jokainen opettaja tietää, kun opiskelee syvällisemmin omaa tiedealaansa, että mitään yhtä totuutta ei ole olemassakaan. Aina on poikkeuksen poikkeus olemassa ja lisäksi eri tieteilijät kiistelevät teorioistaan niin, että ei voi sanoa, että juuri tämä asia on täydellisesti oikein.

Besserwisserit ovat tavallisesti niitä, joiden yleissivistyksellinen opinto päättyi lukion kolmanteen joskus 30 vuotta sitten - tai vielä pahempi, ysiluokkaan. Luultavasti nuo opettajakaverisi ovat vain huojentuneita, kun ei enää tarvitse tavata sinua. Sinunlaisiasi he nimittäin tapaavat päivittäin työmaalla kymmenittäin.

Kaikki me tiedämme, että usein opettajiksi päätyvät ne, jotka eivät työelämään kykene. Omassakin tuttavapiirissä useampi johtaja, jotka totesivat kyvyttömyytensä työrintamalla ja siirtyivät yliopistoon opettamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(Entinen) kaverini oli vuosi pari sitten työkokeilussa erityisopettajan avustajana. Kertoi naureskellen, kuinka taukohuoneessa lapsista puhutaan "v*tun kehareina" ja "p*skahousuina".

Kaiken huipuksi tämä ex-kaveri opiskelee nyt itse erityisopettajaksi..

Myös kehitysvammaisten opettajat ovat tosiaan erityisopettajia. Meinaatko, että ne kaikki oppilaat ovat ihania kultamussukoita yhtään enempää kuin ns. normaalioppilaat?

Vierailija
64/105 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani opettajat ovat luonteeltaan kaikkitietäviä oikeassaolijoita, joiden kanssa ei voi keskustella mistään. Välttelen nykyään näiden kavereideni seuraa, koska en jaksa kuunnella enää. Myös opettajat ovat erinomaisia valittamaan kaikesta. Vika löytyy aina muualta kuin itsestä.

Tai ehkä se oletkin sinä, joka luulet olevasi oikeassa etkä voi käsittää, kun joku yrittää oikaista väärää tietoasi?

Jokainen opettaja tietää, kun opiskelee syvällisemmin omaa tiedealaansa, että mitään yhtä totuutta ei ole olemassakaan. Aina on poikkeuksen poikkeus olemassa ja lisäksi eri tieteilijät kiistelevät teorioistaan niin, että ei voi sanoa, että juuri tämä asia on täydellisesti oikein.

Besserwisserit ovat tavallisesti niitä, joiden yleissivistyksellinen opinto päättyi lukion kolmanteen joskus 30 vuotta sitten - tai vielä pahempi, ysiluokkaan. Luultavasti nuo opettajakaverisi ovat vain huojentuneita, kun ei enää tarvitse tavata sinua. Sinunlaisiasi he nimittäin tapaavat päivittäin työmaalla kymmenittäin.

Kaikki me tiedämme, että usein opettajiksi päätyvät ne, jotka eivät työelämään kykene. Omassakin tuttavapiirissä useampi johtaja, jotka totesivat kyvyttömyytensä työrintamalla ja siirtyivät yliopistoon opettamaan.

Sinulla on tosi omituinen ystäväpiiri. Ensin on iso joukko opettajia, jotka yrittävät päteä, ja nyt liuta johtajia, joista tulikin yliopiston opettajia.

Vierailija
65/105 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ikävistä oppilaista puhutaan, mutta myös niistä valopilkuista. Valitettavasti opettajat, etenkin vanhemmat opettajat tuppaavat olemaan ihan realisteja, kas kaikista lapsista ei taida kasvaa mitään ihmeellistä, sitten on niitä, jotka päätyy vankilaan tai kuolee nuorena. Opettaja usein näkee, miten nämä kierteet alkaa.

Sijainen ei välttämättä ymmärrä miten yksinäistä opettajan työ on kaikkine ongelmineen vuodesta toiseen, usein siinä työtoverit on vähän niinkuin terapeutteja ja kuuntelee kun kaveri purkaa sydäntään, ja oikeasti jotkut lapset sekä vanhemmat käyttäytyy todella huonosti. Yleensä niitä lapsia yritetään oikeasti auttaa eteenpäin, joskus se vaan ei tuota tulosta.

Ei se että on opettaja, voi tarkoittaa, että pitää pitää kaiken sisällään, kun jotkut lapset tai vanhemmat ahdistaa. Kyllä sitä opettajaa saa vituttaa ja kenelle se siitä puhuu jos ei kollegalleen.

Että opettajanhuoneen jutut pitäisi jättää sinne huoneen sisälle. Siellä moni kokoo itsensä, että jaksaa jatkaa hommia taas tunnilla.

Loistava kirjoitus. Ainakin itse teen oppilaiden eteen todella paljon ja oppilaat ymmärtääkseni pitävät minusta. Olen monen ongelmaisen ja heikon oppilaan tukihenkilö koulussa. Minulle kertovat vitutuksensa ja murheensa, jopa perheasioitaan. Olen näes se erityisopettaja.... Usein sen ongelmanuoren ongelmavanhempi tulee kiittämään minua, koska minulla on se resurssi ja aika keskittyä hänen lapseensa ja yrittää ymmärtää. Ymmärrän hyvin, ettei aineenopettajat pysty samaan. Heillä on niin iso ruletti ja minä olen tuolla juuri sen vuoksi, että pystyn auttamaan niitäkin, joilla ei mene asiat putkeen.

Mutta ihminen minäkin olen. Kyllä minäkin turhaudun ja joskus olen kyyninenkin itsekseni. Toiset opettajat on tukiverkosto, jolle purkautua tarvittaessa. Ei semmoista ammattia olekaan, jossa ei saisi ja voisi ja oikeastaan pitäisikin nojautua työkavereihin, kun vanne kiristää päätä. Hammaslääkärit päivittelee keskenään ihmisten hampaita, hoitajat manailee kahvihuoneessa lasten huonoja ulkoiluvaatteita, kaupankassat tietää lempinimellä vakiasiakkaat jne. Ei ihminen voi elää miettien, mitä selän takana puhutaan. Puhukoon, jos se purkaa stressiä. Tärkeintä on, että hoitaa työnsä eettisesti ja oikein!

Vierailija
66/105 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä niiden opettajien siellä opettajanhuoneessa pitäisi toisilleen puhua? "kaunis ilma tänään?" Kyllä siellä voi stressiä lieventää ja jotkut oppilaat on ihan varmasti älyvapaita ja huonosti kasvatettuja. opettajat saavat toisiltaan vertaistukea. ja on hyvä että voivat hankalista tilanteista keskenään puhua. ja se on ammattitaitoa että purkaudutaan toisten opettajien seurassa eikä lasten kuullen.

Vierailija
67/105 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän akateemisessa ystäväpiirissä laiskin ihminen töiden puolesta on äidinkielen lehtori, arvoltaan tohtori. Jos katson lasteni opettajia yläasteella tai lukiossa niin laiskimpia ovat juurikin äidinkielen opet. Kokeita ei viitsitä tarkistaa kuin jälkijättöisesti muihin opettajiin nähden ja opettaminen ei kiinnosta.

Johtuisikohan siihen, että sillä äidinkielen opettajalla on aina paitsi se koepinkka myös ainepinkka, kirja-arvostelupinkka ja kaikki muutkin kirjallisten töiden pinkat siinä työn alla? Ei oikein voi verrata johonkin matikan opettajan työsarkaan.

Tällä äidinkielen opella on niin monta ”työpinkkaa”, että jouluvalotkin jäävät kesäksi ikkunaan :-) Hän lähtee töihin siis klo 10 ja palaa kotiin n klo 14. Plus kesälomat. Ei voi verrata kesälomia muihin työntekijöihin, vai voiko?

Oletko oikein kiikareilla kytännyt sieltä sohvanpohjalta vai tallentaako riistakamera kulkemiset? Mitä meinaat, tarkastaakohan hän siellä kotona ollessaan niitä aineita? Työpaikalla kun ei ole yhtään rauhaisaa nurkkaa siihen hommaan, ja se vaatii keskittymistä, rauhaa ja hiljaisuutta.

Ei, vaan hän on ystäväpiiristämme, lapseni kummi. Hän itsekin naureskelee omalle laiskuudelleen, kyllä äidinkielen open kelpaa, kun stressi ei paina.

Vierailija
68/105 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä niiden opettajien siellä opettajanhuoneessa pitäisi toisilleen puhua? "kaunis ilma tänään?" Kyllä siellä voi stressiä lieventää ja jotkut oppilaat on ihan varmasti älyvapaita ja huonosti kasvatettuja. opettajat saavat toisiltaan vertaistukea. ja on hyvä että voivat hankalista tilanteista keskenään puhua. ja se on ammattitaitoa että purkaudutaan toisten opettajien seurassa eikä lasten kuullen.

Juu, mutta kun se kantautuu kotiin asti, että on juoruiltu opettajien kesken. Ovat niin aivottomia etteivät saa juoruamaansa pidettyä omana tietonaan.

Vierailija
69/105 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useat opettajat hyppäävät vieraissa minkä lyhyen työpäivänsä jälkeen ehtivät. Eräs kansankynttilä kertoi harrastavansa parinvaihtoa vapaa-aikanaan. Näille pitäisi jättää lapset päiväksi.

Ja siis voitteko uskoa, kerrankin yks opettaja oli lauantai- iltana paarissa, voiko törkeämpää olla. Taisi ihan juua kalijaa siellä. Tämmöiset alkoholistit vastaavat lapsistamme arkipäivisin.

Vierailija
70/105 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on tosi omituinen ystäväpiiri. Ensin on iso joukko opettajia, jotka yrittävät päteä, ja nyt liuta johtajia, joista tulikin yliopiston opettajia.

Kuulostat vainoharhaiselle, kannattaa lähteä nukkumaan. Ainoastaan viimeksi mainittu on tässä ketjussa kirjoittamaani. Parempaa vointia!

Vierailija
71/105 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useat opettajat hyppäävät vieraissa minkä lyhyen työpäivänsä jälkeen ehtivät. Eräs kansankynttilä kertoi harrastavansa parinvaihtoa vapaa-aikanaan. Näille pitäisi jättää lapset päiväksi.

Ja siis voitteko uskoa, kerrankin yks opettaja oli lauantai- iltana paarissa, voiko törkeämpää olla. Taisi ihan juua kalijaa siellä. Tämmöiset alkoholistit vastaavat lapsistamme arkipäivisin.

Oisko siellä ope äänessä ja ehkä myös psykoosissa?

Vierailija
72/105 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätkö itse rehellisyyden nimissä kaikista lapsista ja nuorista? Niistä solvaavista ja räkivistä ostoskeskuksissa ja asemilla? Mummojen hakkaajista? Lapsesi kiusaajista? Väkivaltaisista? Varastelevista ja kaikille vittua huutavista? Opettajia potkivista ja naamalle sylkevistä?

Kaikki käyvät peruskoulun, myös nämä vähemmän viehättävät. He ovat jonkun oppilaita läpi vuoden, jopa vuosien. Jos et itse pidä heistä, miksi oletat että opettaja pitäisi? Sinun riesana he ovat sen hetken kun ohimennen kohtaatte. Opettaja saa sietää näitä kultakimpaleita joka päivä. Parempi purkaa kiukkua opehuoneessa kuin menettää hermonsa mitan tullessa täyteen lapsen seurassa.

Vierailija
73/105 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö itse rehellisyyden nimissä kaikista lapsista ja nuorista? Niistä solvaavista ja räkivistä ostoskeskuksissa ja asemilla? Mummojen hakkaajista? Lapsesi kiusaajista? Väkivaltaisista? Varastelevista ja kaikille vittua huutavista? Opettajia potkivista ja naamalle sylkevistä?

Kaikki käyvät peruskoulun, myös nämä vähemmän viehättävät. He ovat jonkun oppilaita läpi vuoden, jopa vuosien. Jos et itse pidä heistä, miksi oletat että opettaja pitäisi? Sinun riesana he ovat sen hetken kun ohimennen kohtaatte. Opettaja saa sietää näitä kultakimpaleita joka päivä. Parempi purkaa kiukkua opehuoneessa kuin menettää hermonsa mitan tullessa täyteen lapsen seurassa.

Kuulostat hyvin uhkaavalle. Vähän kuin tuo video about vuosi sitten. Kaikki eivät ole suinkaan räyhääjiä. Omat lapseni ovat rauhallisia ja hyväkäytöksisiä, heidän opettajansa vain eivät ole päteviä. Kai sen saa sanoa nykyään ääneen vai pitäisikö vanhempien edelleen vain ihmetellä miten koulussa juorutaan oppilaista?

Vierailija
74/105 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan tullu mieleeni, että opettajien pitäisi pitää oppilaista. Hmm. Minä en pitänyt yhdestäkään luokkatoveristani, en silloin, enkä nyt. Silti sain opiskeltua heidän kanssaan ja kehittää itsehillintää. Kuka ylipäänsä pitää jostain teineistä? EIhän ne edes itse pidä itsestään. Niiden vanhempien on pakko sietää, mutta kyllä nekin huokaisee helpotuksesta, kun pentu rehvakkaasti paiskaa kotioven viimeisen kerran kiinni.

Vierailija
75/105 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan tullu mieleeni, että opettajien pitäisi pitää oppilaista. Hmm. Minä en pitänyt yhdestäkään luokkatoveristani, en silloin, enkä nyt. Silti sain opiskeltua heidän kanssaan ja kehittää itsehillintää. Kuka ylipäänsä pitää jostain teineistä? EIhän ne edes itse pidä itsestään. Niiden vanhempien on pakko sietää, mutta kyllä nekin huokaisee helpotuksesta, kun pentu rehvakkaasti paiskaa kotioven viimeisen kerran kiinni.

Tää on kai provo, mutta pakko vastata. Musta tuntuu että juuri yläkoulun opet nimenomaan pitää teineistä. Mulle sanoi urani alkuvaiheessa pitkän yläkoulu-uran tehnyt anoppi (hentoinen pieni nainen), että siellä selviää kun muistaa, että ne oppilaat on jonkun rakkaita lapsia. Samaa sanottiin auskuaikana.

Murheellisinta on silloin, kun tuntuu, että itse välittää nuoresta enemmän kuin vanhemmat. Näistä tapauksista kyllä myötätuntoisena kuiskutellaankin opehuoneessa.

Oppilaat joskus ihmettelevät itsekin puolivitsillä, miksi kukaan haluaa olla opettaja. Kummasti teinitkin hiljenevät kun kuulevat, että opettaja oikeasti pitää työstään heidän kanssaan.

Ja joo. Kyllä joskus palaa käämi oppilaiden käytökseen. Silloin on kiva kun voi avautua tilanteista kollegoille. Kenenkään en silti ole kuullut haukkuvan oppilaita tyhmiksi tai rumiksi tai heidän vanhempiaan köyhiksi. Jos joku – yleensä vanhempi opettaja – käyttää ”sillä nyt vain ei ole lahjoja” -tyylistä ilmausta (mikä todennäköisesti on ihan totta), muut hymistelevät tällaisen äkkiä hiljaiseksi. Tuen tarve on se, mistä on hyväksyttyä puhua.

Nykypäivän opehuoneet, ainakin ne, joissa olen itse ollut (n. 10), ovat aika korrekteja paikkoja sen suhteen mitä oppilaista puhutaan. Muuten vitsien taso voi sitten olla hyvinkin kyseenalainen.

Vierailija
76/105 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nyt hyvin asiat tuossa koulussa. Itse olen ollut tunnetussa koulussa opettajana ja siellä oli salassapitovelvollisuuden vuoksi ehdoton kielto puhua yksittäisistä oppilaista opettajanhuoneessa. Oppilaan ongelmista puhumisen paikka ei ole välitunneilla, vaan sitä varten on järjestettävä oma aikansa, jossa asioita käsitellään asiallisesti ja luottamuksellisesti ratkaisuja pohtien ja tulevaisuuteen suunnaten. Nyt rehtorille viestiä pikaisesti, että puuttuu tilanteeseen ja jos ei auta, niin sivistystoimenjohtajalle. Varmasti ymmärtävät, että tuo ei ole kovin ammatillista toimintaa nyt opettajilta.

Vierailija
77/105 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nyt hyvin asiat tuossa koulussa. Itse olen ollut tunnetussa koulussa opettajana ja siellä oli salassapitovelvollisuuden vuoksi ehdoton kielto puhua yksittäisistä oppilaista opettajanhuoneessa. Oppilaan ongelmista puhumisen paikka ei ole välitunneilla, vaan sitä varten on järjestettävä oma aikansa, jossa asioita käsitellään asiallisesti ja luottamuksellisesti ratkaisuja pohtien ja tulevaisuuteen suunnaten. Nyt rehtorille viestiä pikaisesti, että puuttuu tilanteeseen ja jos ei auta, niin sivistystoimenjohtajalle. Varmasti ymmärtävät, että tuo ei ole kovin ammatillista toimintaa nyt opettajilta.

Ihana kuulla että sinunlaisia opettajia on. Täällä kun niin moni ope puolustelee tuollaista ala-arvoista käytöstä "kun nyt vaan on pakko purkautua kun oppilaat ja vanhemmat on niin kamalia"

Vierailija
78/105 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisinko näin, että se lapsi voi ihan omalla olemisellaan ja käytöksellään päättää sen, millaisia juttuja hänestä opehuoneessa puhutaan.

t. opettaja

Sanoisinko näin, että se lapsi ei ehkä vielä kykene siihen.

Vierailija
79/105 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen koulussa taas miesopettaja oli tunnustanut teineille, että häntä kiusataan opettajienhuoneessa. Ja oli mielettömän kiva ja pätevä opettaja, oppilaat tykkäsivät.

Vierailija
80/105 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kai provo, mutta pakko vastata. Musta tuntuu että juuri yläkoulun opet nimenomaan pitää teineistä. Mulle sanoi urani alkuvaiheessa pitkän yläkoulu-uran tehnyt anoppi (hentoinen pieni nainen), että siellä selviää kun muistaa, että ne oppilaat on jonkun rakkaita lapsia. Samaa sanottiin auskuaikana.

Murheellisinta on silloin, kun tuntuu, että itse välittää nuoresta enemmän kuin vanhemmat. Näistä tapauksista kyllä myötätuntoisena kuiskutellaankin opehuoneessa.

Oppilaat joskus ihmettelevät itsekin puolivitsillä, miksi kukaan haluaa olla opettaja. Kummasti teinitkin hiljenevät kun kuulevat, että opettaja oikeasti pitää työstään heidän kanssaan.

Ja joo. Kyllä joskus palaa käämi oppilaiden käytökseen. Silloin on kiva kun voi avautua tilanteista kollegoille. Kenenkään en silti ole kuullut haukkuvan oppilaita tyhmiksi tai rumiksi tai heidän vanhempiaan köyhiksi. Jos joku – yleensä vanhempi opettaja – käyttää ”sillä nyt vain ei ole lahjoja” -tyylistä ilmausta (mikä todennäköisesti on ihan totta), muut hymistelevät tällaisen äkkiä hiljaiseksi. Tuen tarve on se, mistä on hyväksyttyä puhua.

Nykypäivän opehuoneet, ainakin ne, joissa olen itse ollut (n. 10), ovat aika korrekteja paikkoja sen suhteen mitä oppilaista puhutaan. Muuten vitsien taso voi sitten olla hyvinkin kyseenalainen.

Tämä on totta. Itse tulen teinien kanssa hyvin toimeen, kun jaksan tykätä niistä. Okei, joskus hyppii nokille, joskus tiuskivat minulle, mutta kertaakaan (koputetaan nyt puuta) en ole saanut haistatteluita yms. Joskus olen korottanut ääntä ja suuttunutkin, mutta teineille tärkeintä on, että ope tykkää heistä. Ja kyllä, minä pidän oppilaistani ja se välittyy minusta. Eräs jässikkä totesi mulle syksyllä, että oon mukava, koska tykkään oppilaistani. Jatkoi, että jotkut opettajat ei tykkää ja siksi on veemäinen niille, mulle ei viitsi. En valitettavasti voinut jatkaa keskustelua, koska ei ole sopivaa puhua toisista opettajista. En oikein ymmärtänyt silti mielipidettä, koska mielestäni suurin osa kollegoista tykkää oppilaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan