Kelpaisiko teille 1900e/kk palkka?
Eli lähtöpalkka tuo ja verot tuosta siis jo vähennetty. Ja toinen vaihtoehto tällä hetkellä olisi ettei ole työtä laisinkaan. Olin ihan tyytyväinen kunnes kaveri sanoi että et kai sä voin paskaa palkkaa hyväksy. Hänen oma palkkansa on vajaa 3000e mutta onkin eri alalla kuin minä. En ole kyllä itse vielä koskaan ollut työpaikassa jossa palkka olisi neuvottelukysymys, se on aina se mikä se on ja jos ei kelpaa nin seuraava työntekijä on jo jonossa.
Kommentit (173)
Työttömänä jää alle 1000e (jos ei lapsia) joten ottaisin paikan. Ja muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä nettopalkan kertomisessa? Paljonko brutto on?
Ei se kerro muuta kuin että ap on tyhmä.
Nettopalkka on se millä elämääsi elät, joten erittäin järkevää puhua juuri siitä.
Siis tuo nettopalkka? Todellakin. Tuo oli äitini palkka hänen jäädessään eläkkeelle, kaikki ikälisät ja akateeminen koulutus.
Kelpaa hyvin. Kun taloudessa on kaksi tuon verran tienaavaa aikuista, niin eletään oikein mukavaa ja taloudellisesti huoletonta arkea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuollainen palkka melkein 40 vuotta töissä ollessani ja nyt on eläke sitten siitä 1500 e kuussa. Eli palkka vaikuttaa eläkkeeseenkin. Jos työ on mieleistä, niin kuin mulla oli, ei haittaa vaikka rahoilla ei juhli. Tuet eivät kerrytä eläkettäsi yhtään. Mieluummin pienikin palkka kuin ei palkkaa ollenkaan. Eli menisin ilman muuta!
Sulla ei vielä vaikuttanutkaan elinaikakerroin eläkkeesi määrään. Nykyään sun palkalla saisi 1300 Br eläkettä. Siitä verot pois niin saa saman kuin takuueläke verottomana. Pienipalkkainen työ ei kannata millään mittarilla nykyään.
Mulla on brutto reilut 2100, eikä enää tuosta nouse kuin yleiskorotuksilla. Laskeskelin samaa, eläkkeen takia ei kannata töitä enää tehdä. Työvuosia olisi jäljellä vielä yli 25, mutta koska ei ole enää lainoja tai pieniä lapsia, ajattelin vähentää työntekoa ja jäädä syksystä puolikkaalle. Vapaa-aika on arvokasta.
Lähtöpalkka tarkoittaa yleisesti bruttopalkkaa työsuhteen alussa.
Voi vidu 😂 Olen itse sairaanhoitaja, brutto hieman alle 2500€ ja netto noin 1880€ kuukaudessa. Kaikki ikälisät ei palkka ei tästä nouse. Ai niin, onhan meille tulossa nyt se iiiiso palkankorotus 1.25%>
Minulle jäi edellisessä työssä verojen jälkeen noin 1300e, josta vuokraan meni 650e koska asuin Helsingissä. Tuolla samalla palkalla olisi tullut hyvin toimeen jossain toisella paikkakunnalla jos vuokra olisi 200-300e vähemmän. En kyllä tuollakaan palkalla aivan kädestä suuhun elänyt mutta melkein.
Mikä tahansa pienipalkkainenkin työ on parempi kuin työttömyys. Samalla voi katsella uusia työpaikkoja. Työttömyydessä on vaara että se pitkittyy ja ”putoat”.
Itse menin yli kymmenen vuotta sitten töihin alle 2000 bruttopalkalla puhelinasiakaspalveluun. Olet edennyt tehtävästä toiseen samassa yrityksessä ja nyt palkka lähemmäs 5000. Kyllä kannatti.
Työttömänä saan 1140, töissä 1340, että kelpaisihan tuo.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja noista tuista jää vuokran jälkeen se 491, eli minimitoimeentulotuen verran. Jostain syystä jotkut kuvittelee, että nuo tuet tarkoittaa 1140 ryyppyrahaa.
Mulle tuo olisi liian iso palkka. Käteen kestää jäädä noin 1500 tai alkaa paukkua elarit. Päivärahoihin verrattuna pienessä palkassa on koominen veroprosentti, olematon. Periaate syistä en maksa elareita. Otan vaikka ikuisuuskarenssin jos ei muu auta.
Eron takia pistin hanskat tiskiin ja vasta kun kaikki lapset on 18 voin harkita oikeita töitä. Tätä ei tietenkään kestä sanoa työkkärissä. Onneksi olen jo saanut pitkän työttömyyden ettei hätyytetä kuin korkeintaan palkkatuki tai 9 euron orja hommiin.
En kehtaa sanoa paljonko tienasin oikeissa töissä. Pelkkiin veroihin meni kuukaudesta riippuen vähintään yli 2000, yleensä enemmän. Siinä oli mukana sentään laillisia vähennyksiä. Nyt saa joku muu tienata ne mitä voisin. Selvyyden vuoksi en valita, tämä on täysin oma päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä työ?
Palveluala. Mistään korkeakoulutettujen alasta ei ole kyse.
1900€ on palvelualalla jo bruttopalkkana hyvä, saati sitten jos puhutaan nettopalkasta. Silloin se on todella hyvä.
Ap:lla on käynyt todella hyvä tuuri löytäessään noin hyväpalkkaisen työn palvelualalta, tai sitten aloitus on provo.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaan lapsia, koska mulle jäi kyllä alle 1000e vaikka ois verotki mukana.
Sanottakoon että en saanut ollenkaan toimeentulotukea, jos se tekee tuon eron.
Se olisi 1000€ enemmän kuin mitä tienaan nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä työ?
Palveluala. Mistään korkeakoulutettujen alasta ei ole kyse.
1900€ on palvelualalla jo bruttopalkkana hyvä, saati sitten jos puhutaan nettopalkasta. Silloin se on todella hyvä.
Ap:lla on käynyt todella hyvä tuuri löytäessään noin hyväpalkkaisen työn palvelualalta, tai sitten aloitus on provo.
Osaatko sanoa paljonko palvelualalla on minimipalkka vai riippuuko työstä?
Itselläni tuo 1900 bruttona ja toimistotyö. Kelpaisi tuo sama nettona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuollainen palkka melkein 40 vuotta töissä ollessani ja nyt on eläke sitten siitä 1500 e kuussa. Eli palkka vaikuttaa eläkkeeseenkin. Jos työ on mieleistä, niin kuin mulla oli, ei haittaa vaikka rahoilla ei juhli. Tuet eivät kerrytä eläkettäsi yhtään. Mieluummin pienikin palkka kuin ei palkkaa ollenkaan. Eli menisin ilman muuta!
Sulla ei vielä vaikuttanutkaan elinaikakerroin eläkkeesi määrään. Nykyään sun palkalla saisi 1300 Br eläkettä. Siitä verot pois niin saa saman kuin takuueläke verottomana. Pienipalkkainen työ ei kannata millään mittarilla nykyään.
Tuo on kyllä harmi! Mä olen ollut vuoden eläkkeellä ja just just pärjään tuolla 1500 eurolla. Mulla on valtavat lääkekulut, onneksi niissä on katto. Mä olin töissä jo ennen kuin täytin 23 vuotta ja sitä ei kerrytetty eläkkeeseen. Musta sekin oli väärin. Kaksi vuotta tein ilman eläkekertymää. Mutta silti sain opintolainat maksettua kymmenessä vuodessa ja nyt pärjään säästäväisesti eläen. Työn tekoa pitäisi aina kannustaa.
Suomalaisen keskipalkka taitaa olla jotain 2500-2700e/kk. Joten tuo ei ole nk. hyvä palkka MUTTA kuten tässäkin keskustelussa on tullut ilmi niin ihmiset elävät pienemmälläkin palkalla. Puhumattakaan työttömyysrahasta tai takuueläkkeestä. Joten ei kahta sanaa että kannattaa ottaa. Jos työpaikalla pääsee etenemään niin voit nopeasti olla yli 2000e nettopalkan parin vuoden sisällä.
1900€ nettopalkka palvelualalla on hyvä.
Luultavasti "paskasta palkasta" puhunut kaverisi saa itse vähemmän.