Ideoita, miten järjestää pikkulapsiarki tällaisessa tilanteessa?
Lapsi täytti kaksi, ja minun pitäisi palailla työelämään. Lapselle on päiväkotipaikka kilsan päästä kotoa ihan kivasta päiväkodista. Työviikkoni on 42 tuntia, ja matkoihin menee päivässä edestakaisin 2 h 15 min yhteensä työpaikan ja päiväkodin välillä, eli työpäivät matkoineen on noin 9-10 tuntia. Anoin 80 % työaikaa, ja sainkin sen, mutta työnantaja pakottaa tekemään sen niin, että teen nelipäiväistä viikkoa, kuulemma lyhyemmät päivät ei ole mahdollisia viittä päivää viikossa tehden. Paha mieli lapsen pitkistä päiväkotipäivistä, ja olen oikeasti ongelmissa, jos ruuhkan takia myöhästyn hakemisesta, kun nytkin on pakko hakea ihan viime minuuteilla. Miestä ei tähän hätään ole. Voiko tällainen onnistua? Olen hakenut aktiivisesti töitä lähempää kotia, mutta en ole saanut, ja toisaalta uudessa työpaikassa ei välttämättä saisi 80 % työviikkoa.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten, kun sun lapsi on sairas? Ja pöpöjä tulee varmasti päiväkodissa.
Mitä se tähän liittyy?
Se liittyy siihen, mitä ap kertoi työnsä luonteesta ja et sijaisia ei palkata kuin pidempiaikaisiin poissaoloihin. Miten työnantaja pärjää silloin, kun ap ilmoittaa aamulla, ettei pääse töihin? Tai on itse sairas?
Silloin työni "seisovat" vailla tekijää, ja vuori odottaa palaamistani. Työnantajan mielestä nämä ovat "hyväksyttäviä poikkeuksia", mutta he eivät suostu tekemään sopimusta siitä, että olisin kaikki iltapäivät pois. Ap.
Pk on kai pidettävä auki klo 18 asti, jos jollakulla on tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
katso Hoivanet. Sieltä voisi löytyä apua
Hinta 30 € tunti, minimitilausaika 3 tuntia per työkeikka. Sopii ap:lle kuin nyrkki silmään. 90 euroa 16 iltapäivänä kuukaudessa. 1440 euroa kuussa siis.
Vierailija kirjoitti:
Kuluuhan noihin matkoihin rahaakin, eikä pelkkää aikaa, joten itse kyllä etsisin työpaikan läheltä asunnon ja päivähoitopaikan. Ei tuo muuten järjesty, eikä tuota kukaan jaksa pidemmän päälle. Kokemusta on.
Työpaikan lähellä on vain kalliita asuntoja, ei minulla niihin ole varaa. Rahan takia on pakko asua hieman kauempana alueella, jossa on sentään jotenkin kohtuuhintaisia vuokrakaksioita. Ap.
Miten kunnallisessa päiväkodissa voi olla noin lyhyet aukioloajat?
Itse varmasti irtisanoutuisin karenssin uhallakin, tuo tulee olemaan todella raskasta teille molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Miten kunnallisessa päiväkodissa voi olla noin lyhyet aukioloajat?
Itse varmasti irtisanoutuisin karenssin uhallakin, tuo tulee olemaan todella raskasta teille molemmille.
Yksityinen pk, kunnan ostopalvelu. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos hankkisit lapselle päiväkotipaikan sun työpaikan läheltä? Matkustaisitte sitten yhdessä kotiin päivän jälkeen.
Ap:n työjärjestelyjen vaatima hoitoaika on lapselle pitkä, siitä ei pääse mihinkään.
Mutta mä en oikein ymmärrä näitä ehdotuksia, joissa jotenkin katsotaan, että tunnin resuaminen ruuhkabusseissa aamuin illoin olisi lapselle jotenkin paljon kivempaa kuin olla aamupalalla/leikkimässä päiväkodissa ja ulkoilemassa/leikkimässä iltapäivällä.
Toki iltapäivästä lapset odottaa sitä hakijaa ja on kurjaa olla vika haettava. Mutta jos vaihtoehto on joka ikinen arkipäivä istua bussissa se aika, niin oikeasti ei sekään kyllä mitään kivaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos hankkisit lapselle päiväkotipaikan sun työpaikan läheltä? Matkustaisitte sitten yhdessä kotiin päivän jälkeen.
Ap:n työjärjestelyjen vaatima hoitoaika on lapselle pitkä, siitä ei pääse mihinkään.
Mutta mä en oikein ymmärrä näitä ehdotuksia, joissa jotenkin katsotaan, että tunnin resuaminen ruuhkabusseissa aamuin illoin olisi lapselle jotenkin paljon kivempaa kuin olla aamupalalla/leikkimässä päiväkodissa ja ulkoilemassa/leikkimässä iltapäivällä.
Toki iltapäivästä lapset odottaa sitä hakijaa ja on kurjaa olla vika haettava. Mutta jos vaihtoehto on joka ikinen arkipäivä istua bussissa se aika, niin oikeasti ei sekään kyllä mitään kivaa ole.
Kyllä minunkin mielestä lapsen on parempi olla päiväkodissa hieman pidempi aika kuin yli kaksi tuntia päivässä ruuhkabusseissa hikoamassa talvivaatteissa metelissä ja ihmismassojen keskellä. Ap.
Mutta saisi olla sylissäsi koko ruuhkamatkan ajan tankkaamassa läheisyyttä?
100 työstä poissaolopäivää vuodessa lapsen sairastelun vuoksi? Kun aloittaa hoidossa, aloittaa aluksi myös runsaan sairastamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla OIKEASTI on 42h viikkotyöaika ilman mitään tasoitusjaksoja tai pekkasia, sulla on laiton työsopimus. Korjatkaa se nyt ensin. Ja sitte lapsi päiväkotiin työpaikan lähelle.
Kyseistä työaikaa tekee mm. terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat kunnallisissa työpaikoissa pienellä palkalla ja ilman pekkasia. Omat lapseni ovat olleet yhtäpitkiä hoitopäiviä hoidossa yksivuotiaasta alkaen. Eikö sinulle ollut luvattu nelipäivinen työviikko? Siinähän on yksi ylimääräinen huilipäivä. Jos saat riittävän pitkän hoitoajan niin kyllä tuo systeemi pelittää. Voiko naapuri hakea lapsen tarvittaessa tai joku tuttu, jos jumitat ruuhkaan.
Meillä on virallinen työaika 38.15. Tosin ylitöitä joutuu tekemään tosi usein. T: sairaanhoitaja
Olisiko työmatka ajallisesti lyhyempi jos ostaisit auton ja kulkisit sillä töihin?
Kyllä tällaisissa viestiketjuissa konkretisoituu todella hyvin se, mitä tarkoitetaan lapsuusajan eriarvoisuudella. Lapsen elämään ja kehitykseen vaikuttavat oikeasti pienet asuat. Mielestäni 11h hoitoaika 2-6vuotiaalle ei edes ole mikään pikku juttu. Ja sitten äiti on väsynyt tuollaisen rupeaman jälkeen.. Pethe, jossa on kaksi joustavaa työaikaa tekevää vanhempaa pystyy parhaassa tapauksessa mahdollistaa lapselle 6-7h hoitopäivät, ja vanhemmatkin jaksavat paremmin. Nämä pienet, suuret asiat oikeasti näkyvät lasten hyvinvoinnissa.
2-vuotiaalle pitäisi mahdollistaa 11-13h yöunet. Miten sekään toteutuu tuossa?
Tuntuu siltä, että kaikki ratkaisut ovat jollakin tapaa huonoja. Nyt ei auta kuin valita niistä vähiten huonoin. Itse joudun kuljettamaan lasta joka aamu ja ilta 45 min/suunta ruuhkabussissa, jotta itse pystyn käymään töissä. Jos en tätä tekisi, niin lapseni hoitoaika per päivä venyisi yli sallitun 10 tunnin. Parasta tietysti olisi hankkia oma auto.
Meinasin kans just ehdottaa auton hankkimista, mutta koska en ole pk seudulta, niin en tiedä alueen ruuhkista.. Pahemmin sillä omalla autolla juuttuu ruuhkaan kun bussilla. Ainakin täällä Tampereella.. On kyllä kinkkinen tilanne.. Itsellä myös kunta alalla työaika kikyineen ja muineen aika korkea. Mut on pelastanut se että työpaikka on lähellä ja se että on vuorotyö. Hyvin on pystynyt sumplimaan vuorojaan ja tunteja tarvittaessa.
Ap:na oikeasti pohtisin opiskeluja ammattiin, joka mahdollistaa työt lähempänä kotoa ja ehkä muutenkin sen, että voit vaikuttaa oman työsi reunaehtoihin paremmin. Opiskeluaikana voisit taata lapselle lyhyemmät hoitopäivät.
Vierailija kirjoitti:
Enkö oikeasti voi minkään lain varjolla pakottaa työnantajaa antamaan minulle 80 % työajan siten, että se on lyhennettyinä työpäivinä eikä nelipäiväisenä viikkona? Ap.
No et voi. Olisit ajatellut asiaa aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tällaisissa viestiketjuissa konkretisoituu todella hyvin se, mitä tarkoitetaan lapsuusajan eriarvoisuudella. Lapsen elämään ja kehitykseen vaikuttavat oikeasti pienet asuat. Mielestäni 11h hoitoaika 2-6vuotiaalle ei edes ole mikään pikku juttu. Ja sitten äiti on väsynyt tuollaisen rupeaman jälkeen.. Pethe, jossa on kaksi joustavaa työaikaa tekevää vanhempaa pystyy parhaassa tapauksessa mahdollistaa lapselle 6-7h hoitopäivät, ja vanhemmatkin jaksavat paremmin. Nämä pienet, suuret asiat oikeasti näkyvät lasten hyvinvoinnissa.
2-vuotiaalle pitäisi mahdollistaa 11-13h yöunet. Miten sekään toteutuu tuossa?
Tämä on yksi asia, mikä minua riepoo perhevapaa uudistuksessa. Jos lapset on pakko laittaa pienenä päiväkotiin, niin vanhemmilla pitäisi olla oikeus tehdä esim. 20 tunnin työviikkoa tai työaikoihin enemmän joustoja. Tuntuu kamalalta, kun oma lapseni joutuu välillä olemaan 10 tunnin päiviä päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:na oikeasti pohtisin opiskeluja ammattiin, joka mahdollistaa työt lähempänä kotoa ja ehkä muutenkin sen, että voit vaikuttaa oman työsi reunaehtoihin paremmin. Opiskeluaikana voisit taata lapselle lyhyemmät hoitopäivät.
Olen siis opiskellut jo ammatin, ja voin tietenkin opiskella joskus lisääkin, mutta ei se täällä pk-seudulla asiaa auta. Ei työmatkat kilometreissä mitään pitkiä ole tälläkään ammatilla. Vaan minuuteissa (tunneissa). Ruuhkaikaan vaan kehätiet on tukossa ja julkinen liikenne on tukossa jne. Ei siihen uusi ammatti auta. Työpaikkoja on toki eripuolilla pk-seutua, mutta matkat kaikkialle hitaita täällä. Ap.
Ei niihin niin paljoa rahaa kulu. Seutulippu(kuukausilippu). Saman verran täällä pk-seudulla työmatkat aina maksaa. Ap.