Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ideoita, miten järjestää pikkulapsiarki tällaisessa tilanteessa?

Vierailija
10.02.2018 |

Lapsi täytti kaksi, ja minun pitäisi palailla työelämään. Lapselle on päiväkotipaikka kilsan päästä kotoa ihan kivasta päiväkodista. Työviikkoni on 42 tuntia, ja matkoihin menee päivässä edestakaisin 2 h 15 min yhteensä työpaikan ja päiväkodin välillä, eli työpäivät matkoineen on noin 9-10 tuntia. Anoin 80 % työaikaa, ja sainkin sen, mutta työnantaja pakottaa tekemään sen niin, että teen nelipäiväistä viikkoa, kuulemma lyhyemmät päivät ei ole mahdollisia viittä päivää viikossa tehden. Paha mieli lapsen pitkistä päiväkotipäivistä, ja olen oikeasti ongelmissa, jos ruuhkan takia myöhästyn hakemisesta, kun nytkin on pakko hakea ihan viime minuuteilla. Miestä ei tähän hätään ole. Voiko tällainen onnistua? Olen hakenut aktiivisesti töitä lähempää kotia, mutta en ole saanut, ja toisaalta uudessa työpaikassa ei välttämättä saisi 80 % työviikkoa.

Kommentit (146)

Vierailija
101/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös pienten lasten vanhemmilla ole ihan lakisääteinen oikeus tehdä lyhyempää työpäivää, jos on ollut saman työnantajan palveluksessa n. 1/2v? , alakoulun toiselle luokalle asti. Ja Kela maksaa osan ansionmenetyksen? Muistanko oikein?

Vierailija
102/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin kans just ehdottaa auton hankkimista, mutta koska en ole pk seudulta, niin en tiedä alueen ruuhkista.. Pahemmin sillä omalla autolla juuttuu ruuhkaan kun bussilla. Ainakin täällä Tampereella.. On kyllä kinkkinen tilanne.. Itsellä myös kunta alalla työaika kikyineen ja muineen aika korkea. Mut on pelastanut se että työpaikka on lähellä ja se että on vuorotyö. Hyvin on pystynyt sumplimaan vuorojaan ja tunteja tarvittaessa.

Ei se auto hyödytä, yhtä pitkään silläkin kestää se matka, ja työpaikan lähellä ei ole parkkipaikkoja, niin saattaa kestää jopa pidempään kun pitää etsiä sitä parkkipaikkaa. Täällä on ihan hyvät yhteydet julkisilla, ja niitä kulkee usein, mutta ruuhka on ruuhka.. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös pienten lasten vanhemmilla ole ihan lakisääteinen oikeus tehdä lyhyempää työpäivää, jos on ollut saman työnantajan palveluksessa n. 1/2v? , alakoulun toiselle luokalle asti. Ja Kela maksaa osan ansionmenetyksen? Muistanko oikein?

Minäkin luulin että saisin tehdä lyhyempiä työpäiviä. Olen ollut samassa työssä ennen lapsen saantia jo kolme vuotta ja vakityö se on. Mutta työnantaja väittää, että he voivat muuttaa sen lyhennetyn työpäivän muotoon nelipäiväinen työviikko. Ap.

Vierailija
104/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ap asut? Hki, Vantaa, Espoo...? Milloin aloitat työt?

Vierailija
105/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että olet voinut olla lapsen kanssa kotona noinkin pitkään. Minkä luonteinen lapsi on? Luuletko, että hän jaksaa pitkät päiväkotipäivät? Luuletko, että jaksat itse pitkän työpäivän jälkeen vielä tankata lapselle paljon aikaa ja huomiota + tehdä kotityöt? Yksin, kun olet. Sinuna jatkaisin aktiivisesti uuden työpaikan etsimistä. Noin pitkät hoitopäivät eivät ole se paras vaihtoehto pienelle lapselle pidemmän päälle.

Tsemppiä!

En usko, että lapselle on hyväksi olla hoidossa noin pitkiä päiviä. Itsekin olen väsynyt varmasti töiden jälkeen, mutta jos on ihan pakko jaksaa, niin jaksan. Lapselle tämä on paljon pahempi silti. Tietenkin etsin edelleen uutta työpaikkaa, mutta ei niitä niin vain saada. 

Olin toivonut, että joku täällä keksisi keinon pakottaa työnantaja myöntymään viisipäiväiseen viikkon lyhyillä työpäivillä.

Ap.

Ymmärrän kyllä hankalan tilanteesi, mutta annat itsestäsi vähän ikävän kuvan noilla jutuillasi työnantajan pakottamiseksi sinun haluamaasi järjestelyyn. Ei kannata alkaa työnantajaa käskyttämään, siinä voi käydä huonosti.

Vierailija
106/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että olet voinut olla lapsen kanssa kotona noinkin pitkään. Minkä luonteinen lapsi on? Luuletko, että hän jaksaa pitkät päiväkotipäivät? Luuletko, että jaksat itse pitkän työpäivän jälkeen vielä tankata lapselle paljon aikaa ja huomiota + tehdä kotityöt? Yksin, kun olet. Sinuna jatkaisin aktiivisesti uuden työpaikan etsimistä. Noin pitkät hoitopäivät eivät ole se paras vaihtoehto pienelle lapselle pidemmän päälle.

Tsemppiä!

En usko, että lapselle on hyväksi olla hoidossa noin pitkiä päiviä. Itsekin olen väsynyt varmasti töiden jälkeen, mutta jos on ihan pakko jaksaa, niin jaksan. Lapselle tämä on paljon pahempi silti. Tietenkin etsin edelleen uutta työpaikkaa, mutta ei niitä niin vain saada. 

Olin toivonut, että joku täällä keksisi keinon pakottaa työnantaja myöntymään viisipäiväiseen viikkon lyhyillä työpäivillä.

Ap.

Ymmärrän kyllä hankalan tilanteesi, mutta annat itsestäsi vähän ikävän kuvan noilla jutuillasi työnantajan pakottamiseksi sinun haluamaasi järjestelyyn. Ei kannata alkaa työnantajaa käskyttämään, siinä voi käydä huonosti.

Joo mutta jos minulla on joku lakisääteinen oikeus, niin kyllä käytän sitä jos se palvelee lapseni etua. Ennen lasta joustin vaikka missä. Ap.

Vierailija
107/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä ap yksityiset perhepäivähoitajat (googlaa) jotka ovat työmatkasi varrella. Työpaikan vieressä ja koko reitti kotiin asti. Olen kuljettanut lasta ruuhkabussissa mutta jos saisit vietyä lapsen vaikka jo klo 7-7.30 perhepäivähoitajalle et olisi pahimmassa ruuhkassa. Ja todellakin päiväkodin velvollisuus on pitää auki todellisen tarpeen mukaan. Esim vein lapsen klo 6.50 eskarien päiväkotiin ja luvattiin että joku tulee silloin jo. Joskus tuli ei kuitenkaan aina. Ikävintä lapselle on olla viimeinen haettava ei niinkään se että on ensimmäinen paikalla. Varahakijaa on vaikea löytää, ei kuitenkaan mahdotonta. Riittäisikö rahasi vuokrayksiöön lähempänä työpaikkaa?

Vierailija
108/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tän vuoden abit jäävät lukulomalle ja loppukevät ilman koulua ja monet lukevat ylppäreiden jälkeen pääsykokeisiin. Löytyisikö ainakin täksi kevääksi ja ehkä kesäksi joku luotettava nuori, joka hakisi sun lapsen päiväkodista ja vaikka laittaisi ruoankin? Kun sä tulet kotiin, on sulla aikaa olla lapsesi kanssa. Jos vaikka maksaisi kympin tunnilta ja oletaan, et neljästi viikossa olisi yhteensä 8 tuntia, niin kuussa se maksaisi 320 euroa. Olisko sulla varaa siihen?

Vierailija
109/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kun asuttiin päiväkodin lähellä ja tytär oli päiväkodissa, niin sovittiin erään yh-äidin kanssa, että otan hänen tyttärensä mukaan ja äiti haki lapsensa meiltä ja yleensä ehdimme pihaan samaan aikaan kun kävelin lasten kanssa yli puoli kilometriä. Ja joskus lapsi oli meillä kotona, jos äiti poikkesi kaupassa. Vastavuoroisesti tyttäreni oli heillä, jos tarvitsin hoitoapua. Mielestäni oli tosi kätevää, kun lapset tunsivat toisensa ja nyt teininä, ovat edelleen hyviä ystäviä ja vierailevat toistensa luona, vaikka on pitkä välimatka.

Vierailija
110/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan kanssa voi yrittää asiasta vääntää. Periaatteessa pitäisi mennä pitkälti työntekijän toivomuksen mukaan, mutta työnantaja voi kuitenkin vedota sen olevan mahdotonta. Voit yrittää selvittää vaikka luottamusmiehen kanssa, mikä on teidän tilanne.

Kunnallisen päiväkodin on pakko olla auki työntekijän työajan mukaan. Yksityisen ei. Eli, ap:n päiväkodin ei tarvinne joustaa. Siispä, ap, puhelin käteen. Tarvitset todennäköisesti toisen päiväkodin.

En lähtisi mihinkään päiväkotikavereista tai naapureista riippuvaiseen systeemiin. Olet tiukoilla muutenkin ja sitten joku naapurin/päiväkotikaverin sairastuminen kaataa sinun koko aikataulusi.

Ymmärrän, että sinulla on huono omatunto asiasta. Mutta jos lapsen tarvitsee kuitenkin ollla nelipäiväistä viikkoa, on tilanne kuitenkin merkttävästi parempi kuin viisipäiväisen viikkona. Ehkä olette neljänä päivänä väsyneitä ettekä ehdi kuin hoitaa arkirutiineja, mutta sitten teillä on vastapainona kolme ihanan rentoa kotipäivää.

Yksi vaihtoehto voi olla Mannerheimin lastensuojeluliiton hoitajien käyttäminen. He ovat edukkaita (alle 9€/h) ja voivat välillä hakea lapsen. Ei onnistu kuitenkaan MLL:n kautta jokapäiväisenä vaihtoehtona. Osa hoitajista taitaa kuitenkin tehdä suunnilleen samalla taksalla sitten tutuille perheille lisäkeikkoja.

Älä turhaa syyllisty.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta lyhyisiin hoitopäiviin. Eikä se ole äitiyden hyvyyden mitta.

Tsemppiä sinulle, ap.

Vierailija
111/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä miten joku jaksaa tuollaista arkea. Muuta johonkin pienelle paikkakunnalle tarpeeksi kauas pk-seudusta. Et ehkä saa töitä, ainakaan oman alan, mutta matalampien asumiskustannusten ansiosta käteen jäävä raha ei välttämättä juuri edes pienene, jos kerran nytkin on jo tiukkaa. Ei arki voi olla pelkkää työtä, päiväkotia ja ruuhkassa istumista, ja sitähän tuo on, vaikka lapsenhoito järjestyisikin. Parhaansa mukaan pitää toki yrittää tehdä töitä, mutta ei nyt sentään hinnalla millä hyvänsä, etenkin kun maksajana on lapsi. Jäisin tuossa tilanteessa työttömyystuille ilman mitään omantunnontuskia. Kaikkea ei voi saada.

Vierailija
112/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten, kun sun lapsi on sairas? Ja pöpöjä tulee varmasti päiväkodissa.

Mitä se tähän liittyy?

Se liittyy siihen, mitä ap kertoi työnsä luonteesta ja et sijaisia ei palkata kuin pidempiaikaisiin poissaoloihin. Miten työnantaja pärjää silloin, kun ap ilmoittaa aamulla, ettei pääse töihin? Tai on itse sairas?

Silloin työni "seisovat" vailla tekijää, ja vuori odottaa palaamistani. Työnantajan mielestä nämä ovat "hyväksyttäviä poikkeuksia", mutta he eivät suostu tekemään sopimusta siitä, että olisin kaikki iltapäivät pois. Ap.

Mutta työnantajalle on ok että olet pois joka viikko kokonaisen päivän?

Vierailija
113/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä vielä sitä vaihtoehtoa, että muuttaisitte lähemmäs työpaikkaasi. Vaikka vähän pienempään asuntoon. Tai työnhaku toiselta paikkakunnalta. Mun työmatka on 30 km ja aikaa menee bussilla puoli tuntia suuntaansa. En asu pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
114/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa ikävältä tilanteelta. Jos asuisin pk-seudulla, voisin alkaa lastenhoitoavuksi pimeästi, kun työttömänä ei hirveästi rahalla hassata. Ehkä jollekin opiskelijalle tuo olisi hyvä paikka?

Vierailija
115/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi päivän pituus ei ole mikään ongelma, minulla on lapsi ollut jo kauan (ja nuoremmasta iästä) päiväkodissa vielä pidempää päivää ja hyvin menee, jos vaan päiväkoti on kiva ja lapsi siellä viihtyy niin anna palaa.

Tärkeämpi että saat sellaisen päivähoitojärjestelyn ettei se haittaa työntekoa. Jos apua ei löydy perhepiiristä niin kokeile vaikka au pairia.

Vierailija
116/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Kai nyt itsekin tajuat miten mahdottomia pyydät. 😂 Eihän jokaisen jokaiseen erikoistoiveeseen millään pysty myöntymään, kohta työnantaja ei pysty lainkaan järjestämään töitä, kun jokaisella on kuitenkin joku oma erikoissyy, minkä varjolla ei pysty tekemään päivää/aikaa x, mutta voisi mielellään sitten tehdä päivän/ajan y.

Olet jo saanut 80% työajan, se miten se järjestetään riippuu työpaikasta ja siitä miten lyhennetty työaikasi pystytään korvaamaan toisella työntekijällä. Sinun hommasi on saada lapsi hoitoon sille ajalle tai hankkia muu työ. Ei ulista, että mihinkähän voisin vedota jotta saisin lyhennetyn työajan juuri niinkuin itse tahdon.

Vierailija
117/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti vaihtoon. Olin kuvitellut että ostopalveluäiväkodeissa on samat jutut kuin kunnallisissa mutta ilmeisesti ei olekaan. Olethan varmistanut sen, että päiväkoti on heinäkuussa auki tai he järjestävät varahoitopaikan? Näin ei nimittäin aina yksityisissä ole. Toki jos saat loman silloin niin se ongelma poistuu.

Tuohon et voi vaikuttaa miten saat pitää osittaisen työaikasi, siitä voi työnantaja päättää.

Vierailija
118/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä tuo hoitoaika on ihan mahdottoman pitkä enkä laittaisi omaa edes 4 vuotiasta noin pitkää päivää.

Lapsi on pieni niin vähän aikaa että tekisin kaikkeni jotta noin pitkä työpäivä ei toteutuisi, viimekädessä jopa irtisanoutuisin.

Tämä.

Vierailija
119/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Kai nyt itsekin tajuat miten mahdottomia pyydät. 😂 Eihän jokaisen jokaiseen erikoistoiveeseen millään pysty myöntymään, kohta työnantaja ei pysty lainkaan järjestämään töitä, kun jokaisella on kuitenkin joku oma erikoissyy, minkä varjolla ei pysty tekemään päivää/aikaa x, mutta voisi mielellään sitten tehdä päivän/ajan y.

Olet jo saanut 80% työajan, se miten se järjestetään riippuu työpaikasta ja siitä miten lyhennetty työaikasi pystytään korvaamaan toisella työntekijällä. Sinun hommasi on saada lapsi hoitoon sille ajalle tai hankkia muu työ. Ei ulista, että mihinkähän voisin vedota jotta saisin lyhennetyn työajan juuri niinkuin itse tahdon.

No siinäpäs oli oikein ratkaisukeskeinen kommentti.

80% työpajassa maksetaan palkkaa vain 80% ja esimerkiksi lyhyissä päivissä ruokatuntiakaan ei ole, joten lyhyemmät päivät ovat kyllä työnantajan kannalta edullisempi vaihtoehto.ä ja lähtökohtaisesti työnantaja voisi näin ollen joustaa.

Työsopimus on kahden kauppa, jossa molempia tyydyttävä ratkaisu on aina kaikille edullisin monella tapaa.

Lapsen parhaasta puhumattakaan.

Vierailija
120/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kunnallisessa päiväkodissa voi olla noin lyhyet aukioloajat?

Itse varmasti irtisanoutuisin karenssin uhallakin, tuo tulee olemaan todella raskasta teille molemmille.

Yksityinen pk, kunnan ostopalvelu. Ap.

Olethan tietoinen siitä, että yksityinen päiväkoti saattaa olla kesällä kiinni juhannuksesta koulujen alkuun? Silloin sijaishoitopaikka on jossain ihan muualla.