Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ideoita, miten järjestää pikkulapsiarki tällaisessa tilanteessa?

Vierailija
10.02.2018 |

Lapsi täytti kaksi, ja minun pitäisi palailla työelämään. Lapselle on päiväkotipaikka kilsan päästä kotoa ihan kivasta päiväkodista. Työviikkoni on 42 tuntia, ja matkoihin menee päivässä edestakaisin 2 h 15 min yhteensä työpaikan ja päiväkodin välillä, eli työpäivät matkoineen on noin 9-10 tuntia. Anoin 80 % työaikaa, ja sainkin sen, mutta työnantaja pakottaa tekemään sen niin, että teen nelipäiväistä viikkoa, kuulemma lyhyemmät päivät ei ole mahdollisia viittä päivää viikossa tehden. Paha mieli lapsen pitkistä päiväkotipäivistä, ja olen oikeasti ongelmissa, jos ruuhkan takia myöhästyn hakemisesta, kun nytkin on pakko hakea ihan viime minuuteilla. Miestä ei tähän hätään ole. Voiko tällainen onnistua? Olen hakenut aktiivisesti töitä lähempää kotia, mutta en ole saanut, ja toisaalta uudessa työpaikassa ei välttämättä saisi 80 % työviikkoa.

Kommentit (146)

Vierailija
61/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksia:

Ota omat eväät ja syö lounas 10 minuutissa

Osta auto niin matkat nopeutuu.

Kerää kellokorttiin miinusta ja kun siitä tulee valitusta ni sano että etukäteen olet jo asiasta kertonut (kunhan olet näin tehnyt kirjallisesti).

Palkkaa vaikka kahdeksi päiväksi viikossa hakija lapselle ja tee silloin pidempi päivä.

Vaikka pitäisi eväitä syöden vain 10 min ruokatauon, niin päivä pitenee silti sen 30 min ruokatauon verran. Se 30 min on pakko pitää vaikka ei oikeasti pitäisi kuin 10 min. Tohon ei voi vaikuttaa.

Vierailija
62/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksia:

Kerää kellokorttiin miinusta ja kun siitä tulee valitusta ni sano että etukäteen olet jo asiasta kertonut (kunhan olet näin tehnyt kirjallisesti).

Palkkaa vaikka kahdeksi päiväksi viikossa hakija lapselle ja tee silloin pidempi päivä.

Konsti numero yksi ei auta mitään, koska työajanseuranta "velottaa" automaattisesti sen 30 min, vaikka hotkisit seisaaltasi sämpylää samalla kun teet työtä.

Tuskin ap notkuisi tilanteessaan lounaalla 30 min jos sen avulla saisi päivää lyhyemmäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla OIKEASTI on 42h viikkotyöaika ilman mitään tasoitusjaksoja tai pekkasia, sulla on laiton työsopimus. Korjatkaa se nyt ensin. Ja sitte lapsi päiväkotiin työpaikan lähelle.

Kyseistä työaikaa tekee mm. terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat kunnallisissa työpaikoissa pienellä palkalla ja ilman pekkasia. Omat lapseni ovat olleet yhtäpitkiä hoitopäiviä hoidossa yksivuotiaasta alkaen. Eikö sinulle ollut luvattu nelipäivinen työviikko? Siinähän on yksi ylimääräinen huilipäivä.  Jos saat riittävän pitkän hoitoajan niin kyllä tuo systeemi pelittää. Voiko naapuri hakea lapsen tarvittaessa tai joku tuttu, jos jumitat ruuhkaan.

Vierailija
64/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy teitä korkeakoulutettuja. Duunarilla 30min ruokatauko palkallinen, viikkotyöaika 40h josta kertyy pekkasia. Brutto viime kuussa 3400

Vierailija
65/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä vielä saada ainakin poli tuntia lyhyempi työpäivä. Tai vaihda asuntoa tai työpaikkaa lähemmäksi päiväkotia. Osa päiväkodeita joustaa niin, että tarvittaessa pitävät päiväkotia auki jopa klo 17.30 asti. Vaihda yhteystietoja ja sovi toisten vanhempien kanssa, että jos joku myöhästyy hausta, niin toinen viihdyttää lapsia päiväkodin pihalla tai lähistöllä vähän aikaa.

Lyhyempi työpäivä ei tule onnistumaan, olen sitä monta kertaa jo pyytänyt perustellen tarpeen. Asuntoa ei täällä pk-seudulla niin vain vaihdeta, koska nyt sattuu olemaan edullinen vuokra-asunto ja lähempää töitä on tarjolla vain kalliimpia, joihin ei ole varaa, nytkin vuokra lohkaisee ison osan tuloista. Uutta työpaikkaa olen tosiaan hakenut lyhyemmän matkan päästä, mutta en ole saanut :( . Jos päiväkoti suostuisi pitämään auki 17:30 saakka, niin se olisi pelastus. Mutta suostuuko ne oikeasti? Sehän tarkoittaisi, että heidän pitäisi palkata henkilökuntaa pidempiin iltapäivävuoroihin. Ap.

Sorry. En ehtinyt lukemaan kaikkia viestejä läpi. Voi olla että joku on jo vastannut samalla tavalla. SIis ehdottomasti kysyt, että voisivatko pitää 17.30 asti auki. Se on normaalin rajoissa. Viimeisen työvuorolaisen työaika järjestetään niin että tulee sen mukaan. Ei pitäisi mun mielestä olla mikään ongelma koska mun työpaikoillani on ainakin toimittu noin eli joustettu yhden perheen takia tarvittaessa. Viimeisessä vuorossa oleva voi ottaa lapsen sitten mukaan talon sulkemiseen. Senkin takia on tärkeää, että puhut johtajan kanssa asiasta, että tietävät tilanteesi.  Meillä on myös aikaistettukin aamuvuoroja perheiden tarpeiden mukaan.

Vierailija
66/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin lapsi, niin menin joka päivä päiväkotikaverin luokse leikkimään. Tämän kaverin äiti oli työtön, joten hän haki oman lapsensa jo aikaisin kotiin, ja minut siinä samalla. Sitten isäni haki minut heiltä kotiin joskus viiden maissa.

Jotenkin tämä korvattiin tuon toisen lapsen perheelle, mutta en tiedä tarkemmin että miten. Sen muistan että oli tosi kivaa leikkiä siellä.

Vierailija
67/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin ap asut?

Vierailija
68/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin voisin hakea toisen lapsen omani lisäksi ja huolehtia hänestä tunnin-pari, ei mitään ongelmaa :)

T: 2,5v:n äiti

Vierailija
69/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että olet voinut olla lapsen kanssa kotona noinkin pitkään. Minkä luonteinen lapsi on? Luuletko, että hän jaksaa pitkät päiväkotipäivät? Luuletko, että jaksat itse pitkän työpäivän jälkeen vielä tankata lapselle paljon aikaa ja huomiota + tehdä kotityöt? Yksin, kun olet. Sinuna jatkaisin aktiivisesti uuden työpaikan etsimistä. Noin pitkät hoitopäivät eivät ole se paras vaihtoehto pienelle lapselle pidemmän päälle.

Tsemppiä!

Vierailija
70/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksia:

Konsti numero yksi ei auta mitään, koska työajanseuranta "velottaa" automaattisesti sen 30 min, vaikka hotkisit seisaaltasi sämpylää samalla kun teet työtä.

Tuskin ap notkuisi tilanteessaan lounaalla 30 min jos sen avulla saisi päivää lyhyemmäksi.

Kuulostaa huonolta työpaikalta. Itse siis vastaavassa tilanteessa tein miten tuossa ehdottelin ja minulle nuo toimi. Yritin siis oikeesti auttaa!

Vierailija
71/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitapa päivähoidon johtajalle tai alueen johtajalle, ja kerro tilanne. Meilläpäin päiväkoti on auki 7.00-17.00, mutta heillä on velvollisuus järjestää hoitoa tarvittaessa aina kello 18.00. asti ja tarvittaessa jo klo 6.30. alkaen. Selvitä siis, onnistuuko pitempi hoitoaika tuossa päiväkodissa, vai tarvitsetteko vielä paikan muualta, missä pitempi hoitoaika mahdollinen. Saat kyllä asiat sujumaan. 

Toinen vaihtoehto olisi pyytää hoitopaikkaa työpaikan vierestä. 

Viimeinen mahdollisuus olisi palkata parina päivänä hoitaja hakemaan ja tehdä niinä päivinä vähän pitempään. Toki useimmin hoitajalle pitää maksaa minimi 2h työstä joten tuossa voisi kulua pitkä penni. 

Vierailija
72/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun työ sellaista, että jos lähdet aikaisemmin joka päivä, niin joku joutuu sijaistamaan sua puuttuvien tunteiden osalta? Jollei, niin ihmettelen suuresti, ettei työnantaja suostu lyhyempään työpäivään viitenä päivänä viikossa. Juttele vielä ja yritä vedota myös lapsen hyvinvointiin sekä sun omaan jaksamiseen.

Vierailija
73/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että olet voinut olla lapsen kanssa kotona noinkin pitkään. Minkä luonteinen lapsi on? Luuletko, että hän jaksaa pitkät päiväkotipäivät? Luuletko, että jaksat itse pitkän työpäivän jälkeen vielä tankata lapselle paljon aikaa ja huomiota + tehdä kotityöt? Yksin, kun olet. Sinuna jatkaisin aktiivisesti uuden työpaikan etsimistä. Noin pitkät hoitopäivät eivät ole se paras vaihtoehto pienelle lapselle pidemmän päälle.

Tsemppiä!

En usko, että lapselle on hyväksi olla hoidossa noin pitkiä päiviä. Itsekin olen väsynyt varmasti töiden jälkeen, mutta jos on ihan pakko jaksaa, niin jaksan. Lapselle tämä on paljon pahempi silti. Tietenkin etsin edelleen uutta työpaikkaa, mutta ei niitä niin vain saada. 

Olin toivonut, että joku täällä keksisi keinon pakottaa työnantaja myöntymään viisipäiväiseen viikkon lyhyillä työpäivillä.

Ap.

Vierailija
74/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun työ sellaista, että jos lähdet aikaisemmin joka päivä, niin joku joutuu sijaistamaan sua puuttuvien tunteiden osalta? Jollei, niin ihmettelen suuresti, ettei työnantaja suostu lyhyempään työpäivään viitenä päivänä viikossa. Juttele vielä ja yritä vedota myös lapsen hyvinvointiin sekä sun omaan jaksamiseen.

Ei joudu sijaistamaan, koska sijaisia ei oteta eikä käytetä, paitsi pitkiin sijaisuuksiin kuten äitiysloma tms. Olen meillä ainoa, joka hoitaa erästä tiettyä tehtävää. Minulla on ollut sijainen nyt, mutta hän tietenkin lopettaa kun palaan. Se työtehtäväni on sellainen, että työnantaja on luvannut eri tahoille, että siinä on joku tekemässä sitä klo 8:00-16:15, toki yksittäisiä poikkeuksia voi olla esim. hammaslääkärin tms vuoksi. Jos teen nelipäiväistä viikkoa, niin siihen yhteen päivään pystytään ottamaan joku, esim. alan opiskelija sijaiseksi, siis koko päiväksi. Mutta jos lähtisin joka päivä esim. klo 14:15 niin iltapäivän pariin tuntiin ei saisi ketään sijaista palkattua, koska ei kukaan tule töihin idealla, että töitä on viitenä päivänä kaksi tuntia iltapäiväisin. Mutta tehtävä siis edellyttäisi, että siinä on joku sitä hoitamassa koko aukioloajan. Ap.

Vierailija
75/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos hankkisit lapselle päiväkotipaikan sun työpaikan läheltä? Matkustaisitte sitten yhdessä kotiin päivän jälkeen.

Asun pk-seudulla eri kunnassa kuin missä olen töissä. Siksi en saa työpaikan läheltä pk-paikkaa, vetoavat siihen että eivät ole minun oma kuntani. Ja muutenkin täältä saa pk-paikan vähän sieltä mistä saa ja missä sattuu olemaan tilaa, ei suinkaan sieltä mistä ensisijaisesti haluaisi saada. Ap.

Outoa, jos vetoavat. Nythän on voinut jo jonkin aikaa hakea paikkaa myös naapurikunnasta (pääkaupunkiseudulla).

Vierailija
76/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten, kun sun lapsi on sairas? Ja pöpöjä tulee varmasti päiväkodissa.

Vierailija
77/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso Hoivanet. Sieltä voisi löytyä apua

Vierailija
78/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se tähän liittyy?

Vierailija
79/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se tähän liittyy?

Se liittyy siihen, mitä ap kertoi työnsä luonteesta ja et sijaisia ei palkata kuin pidempiaikaisiin poissaoloihin. Miten työnantaja pärjää silloin, kun ap ilmoittaa aamulla, ettei pääse töihin? Tai on itse sairas?

Vierailija
80/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluuhan noihin matkoihin rahaakin, eikä pelkkää aikaa, joten itse kyllä etsisin työpaikan läheltä asunnon ja päivähoitopaikan. Ei tuo muuten järjesty, eikä tuota kukaan jaksa pidemmän päälle. Kokemusta on.