Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ideoita, miten järjestää pikkulapsiarki tällaisessa tilanteessa?

Vierailija
10.02.2018 |

Lapsi täytti kaksi, ja minun pitäisi palailla työelämään. Lapselle on päiväkotipaikka kilsan päästä kotoa ihan kivasta päiväkodista. Työviikkoni on 42 tuntia, ja matkoihin menee päivässä edestakaisin 2 h 15 min yhteensä työpaikan ja päiväkodin välillä, eli työpäivät matkoineen on noin 9-10 tuntia. Anoin 80 % työaikaa, ja sainkin sen, mutta työnantaja pakottaa tekemään sen niin, että teen nelipäiväistä viikkoa, kuulemma lyhyemmät päivät ei ole mahdollisia viittä päivää viikossa tehden. Paha mieli lapsen pitkistä päiväkotipäivistä, ja olen oikeasti ongelmissa, jos ruuhkan takia myöhästyn hakemisesta, kun nytkin on pakko hakea ihan viime minuuteilla. Miestä ei tähän hätään ole. Voiko tällainen onnistua? Olen hakenut aktiivisesti töitä lähempää kotia, mutta en ole saanut, ja toisaalta uudessa työpaikassa ei välttämättä saisi 80 % työviikkoa.

Kommentit (146)

Vierailija
41/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella on rahasta tiukkaa, joten jos sulla vain varaa on, niin korvaat asiallisesti avun jollekin kanssavanhemmalle, ja lapsi saa lyhemmän hoitopäivän. Varmasti järjestyy. Jos toisellakin on vielä ainoa lapsi, niin sehän on täydellinen win-win. Lapset saavat leikkiä kerrankin rauhassa kaksisteen, ja toisella vanhemmalla on jopa ehkä hetki aikaa itselleen, kun perillinen ei ole puntissa kiinni.

On minullakin kyllä rahasta tiukkaa. 80 % työaika pudottaa palkkaa entisestäkin ei-niin-hyvästä-palkasta. Pk-seudulla on aika korkea vuokrataso.. Ja itse siis maksan sekä oman että lapsen elämisen, mieheltä tulee minimielari ja lapsilisä kelalta. Ap.

Vierailija
42/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos varaa on niukemmin, voisi onnistua sitten sellainen, että itse paikkaat ottamalla toisen lapsen viikonloppuisin ajoittain hoitoon, että tämän vanhemmat saavat olla välillä kahdestaankin.

Työ on niin vaativa paketti nykymaailmassa ja palkat monella niin pienet, että ihmettelen miksei tällaisia systeemejä kehitellä ihan yleisesti. Yritetään vain pärjätä yksin, vaikka häviäjänä on oma lapsi. Ollaan tehty yksin pärjäämisestä statussymboli. Ja koko ajan ahdistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkö oikeasti voi minkään lain varjolla pakottaa työnantajaa antamaan minulle 80 % työajan siten, että se on lyhennettyinä työpäivinä eikä nelipäiväisenä viikkona? Ap.

Vierailija
44/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos varaa on niukemmin, voisi onnistua sitten sellainen, että itse paikkaat ottamalla toisen lapsen viikonloppuisin ajoittain hoitoon, että tämän vanhemmat saavat olla välillä kahdestaankin.

Työ on niin vaativa paketti nykymaailmassa ja palkat monella niin pienet, että ihmettelen miksei tällaisia systeemejä kehitellä ihan yleisesti. Yritetään vain pärjätä yksin, vaikka häviäjänä on oma lapsi. Ollaan tehty yksin pärjäämisestä statussymboli. Ja koko ajan ahdistaa.

Tuollainen vuorotteluhoito jonkun toisen vanhemman kanssa voisi onnistua siten, että minä pidän hänen lasta sitten viikonloppuisin, jotta pääsee vaikka kampaajalle ja leffaan tms. Pitäisi vain löytää se sellaiseen halukas. En tosiaan tunne sieltä päiväkodista ketään, ja ihan tuntemattomalle ei ehkä uskalla omaa kaksivuotiasta toisaalta jättääkään, pitäisi edes nähdä että heidän koti on riittävän siisti jne. Ehkä siellä sitten ajan myötä tutustuisi, mutta tämän paketin pitäisi olla luotettavalla tavalla kasassa jo ennen kuin aloitan työt. Ap.

Vierailija
45/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on lakisääteinen oikeus lyhennettyyn työaikaan siihen saakka kun lapsi lopettaa peruskoulun 2. Vuosiluokan (sen vuoden heinäkuun loppuun)

Vierailija
46/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on lakisääteinen oikeus lyhennettyyn työaikaan siihen saakka kun lapsi lopettaa peruskoulun 2. Vuosiluokan (sen vuoden heinäkuun loppuun)

Kyllä, ja olen sen 80 % työajan saanutkin. Mutta kuten aloituksessa kirjoitin, niin työantaja vaatii, että se järjestetään niin, että teen nelipäiväistä viikkoa täyspituisia päiviä. Olen pyytänyt, että saisin tehdä viisipäiväistä viikkoa lyhempiä päiviä (noin kuusituntisia), mutta se ei kuulemma mitenkään käy. Ap.

Vierailija
47/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samahan pätee tietysti toisin päin, jos itse auttaisit toisia. Teidän pitää ensin tutustua. Onnistuisiko semmoinen korkeakoulutetulta? Älä ota väärin, olen itsekin. Ja eihän se nykymaailmassa tunnu kovin helpolta. Pitäisi ihan lähestyä toisia avun toivossa. Mutta miksi se on niin saatanallisen vaikeaa?

Pikkukoululaisten vanhemmillahan on oikeus tehdä lyhennettyä päivää. Ei taida koskea päiväkoti-ikäisiä sitten? Vai koskisiko? Vai joko tämäkin oikeus on peruttu? En tiedä kun en ole tarvinnut.

Vierailija
48/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko niissä päiväkotikavereiden vanhemmissa ketään, joka voisi ottaa lapsesi omaa lastaan hakiessa mukaansa?

Voisit sopia vaikka pienestä korvauksesta? Kysyä ainakin kannattaa, asuvat kuitenkin varmaan teidän lähistöllä?

En tiedä, en tunne sieltä ketään enkä tiedä keitä siellä on, kun lapsi ei siis vielä ole edes aloittanut siellä päiväkodissa, vaan ollaan vasta saatu se paikka ja olen sopinut työhönpaluusta.

Voisiko joku kommentoida, että haluaisiko hän ottaa vieraan ihmisen lapsen mukaansa päiväkodista neljänä iltapäivänä viikossa, jotta äiti hakisi tuntia myöhemmin sen lapsen? Mietin onko tuollaiseen suostuvaisia edes olemassa.

Ap.

Mä esimerkiksi olisin hyvin voinut tehdä noin. Oma työaika ollut vuosia joustava ja ymmärrän hyvin, miten helppoa on ollut, verrattuna jotain hoitajan tai myyjän hommaa tekeviin.

Eihän sen pätkähoitajan/hakijan tarvitse olla päiväkodin lasten vanhemmista. Kuka vaan täysi-ikäinen käy, jos sä ilmoitat hänet hakijaksi. Mieti tuttavapiiriä ilman ennakkoajatusta siitä, että vain pienen lapsen vanhempi kävisi. Se voi olla opiskelija tai eläkeläinen myös.

Vierailija
49/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälle iso kyllä!

Vierailija
50/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samahan pätee tietysti toisin päin, jos itse auttaisit toisia. Teidän pitää ensin tutustua. Onnistuisiko semmoinen korkeakoulutetulta? Älä ota väärin, olen itsekin. Ja eihän se nykymaailmassa tunnu kovin helpolta. Pitäisi ihan lähestyä toisia avun toivossa. Mutta miksi se on niin saatanallisen vaikeaa?

Pikkukoululaisten vanhemmillahan on oikeus tehdä lyhennettyä päivää. Ei taida koskea päiväkoti-ikäisiä sitten? Vai koskisiko? Vai joko tämäkin oikeus on peruttu? En tiedä kun en ole tarvinnut.

En ole oikein koskaan pyytänyt (enkä saanut) keneltäkään apua. Vaan aina selvinnyt kaikesta yksin ja itse. Muita ihmisiä olen kyllä auttanut paljonkin, puolituttujakin. Mutta ei se tunnu menevän niin, että jos itse auttaa niin saisi automaattisesti apua takaisin. Tämä on ensimmäinen kerta, kun olen oikeasti tilanteessa, että tarvitsisin jokun ihmisen lupaamaan, että hän on luotettavasti ja säännöllisesti auttamassa minua neljänä iltapäivänä viikossa. Se tuntuu ihan mahdottomalta, koska edes yksittäistä muuttoapua en ole saanut niiltä, joiden muutoissa olen ollut itse auttamassa parikin kertaa. Ap.

Vierailija
51/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama ongelma. Onneksi tajusin avata suuni ajoissa ja naapurustossa asuu eläkeläinen, jolla ei ole rahaa bussilippuun.

Hän tulee joka aamu meille klo 7, lähden silloin töihin. Hänen ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin olla seurana. Lähtevät sitten yhdessä kohti päiväkotia ja maksan hänelle siitä 50 euroa kk.

Ainoa vaihtoehto meillä. Kun lapsi on kipeänä, hän on myös silloin lapseni kanssa kotona ja maksan siitä 20 euroa per päivä, ellei ole jotain tarttuvaa. Pomo on tyytyväinen.

Vierailija
52/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko niissä päiväkotikavereiden vanhemmissa ketään, joka voisi ottaa lapsesi omaa lastaan hakiessa mukaansa?

Voisit sopia vaikka pienestä korvauksesta? Kysyä ainakin kannattaa, asuvat kuitenkin varmaan teidän lähistöllä?

En tiedä, en tunne sieltä ketään enkä tiedä keitä siellä on, kun lapsi ei siis vielä ole edes aloittanut siellä päiväkodissa, vaan ollaan vasta saatu se paikka ja olen sopinut työhönpaluusta.

Voisiko joku kommentoida, että haluaisiko hän ottaa vieraan ihmisen lapsen mukaansa päiväkodista neljänä iltapäivänä viikossa, jotta äiti hakisi tuntia myöhemmin sen lapsen? Mietin onko tuollaiseen suostuvaisia edes olemassa.

Ap.

Mä esimerkiksi olisin hyvin voinut tehdä noin. Oma työaika ollut vuosia joustava ja ymmärrän hyvin, miten helppoa on ollut, verrattuna jotain hoitajan tai myyjän hommaa tekeviin.

Eihän sen pätkähoitajan/hakijan tarvitse olla päiväkodin lasten vanhemmista. Kuka vaan täysi-ikäinen käy, jos sä ilmoitat hänet hakijaksi. Mieti tuttavapiiriä ilman ennakkoajatusta siitä, että vain pienen lapsen vanhempi kävisi. Se voi olla opiskelija tai eläkeläinen myös.

Mä oikeasti ihmettelen, mistä palstalaiset aina löytää näitä eläkeläisiä ja opiskelijoita ja muiden lasten vanhempia, jotka pystyvät ja haluavat sitoutua tällaiseen. Kun puhutaan kuitenkin siitä, että vuodessa on lomat ja muut vähennettynä vajaat 50 viikkoa ja viikossa viisi hoitopäivää. Tähänhän pitäisi siis sitoutua niin, että on sitoutunut hakemaan sen lapsen hoidosta joka ikinen päivä esim. klo 16 (tai miten se olisikaan sitten sovittu). Tottakai naapuriapu ja satunnaiset keikat on helpohkoa sopia jos sopiva tyyppi löytyy.

Mutta tää päiväkotikaverin perhe siis joutuisi sitoutumaan siihen, ettei koskaan olisi mitään menoa työpäivän jälkeen välillä 16-17.30 (tai miten on sovittu). Ei vanhempien sisarusten harrastuskuskauksia, ei kyläilyjä, ei kauppareissuja, ei mitään. Aika iso vastuu myös ottaa tyyliin yli 200 päivänä vuodessa vieraasta lapsesta vastuu.

Minä en äitinä, enkä edes lapsettomana opiskelijana olisi varmaan suostunut minkäänlaisesta korvauksesta tuollaiseen, en vaikka olisi ollut jotain viikonlopun muutaman tunnin lapsivapaita vastapalvelukseksi. Koko arkielämä pitäisi suunnitella ja järjestää tämän parin tunnin hoitovastuun vuoksi.

Vierailija
53/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on noin surkeat työolot? Kello kortti alkaa tietokoneen avaamisesta? Työnantaja ei anna tehdä lyhyempää päivää? Kelan puhelinpalvelussako olet töissä?

Vierailija
54/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos hankkisit lapselle päiväkotipaikan sun työpaikan läheltä? Matkustaisitte sitten yhdessä kotiin päivän jälkeen.

Asun pk-seudulla eri kunnassa kuin missä olen töissä. Siksi en saa työpaikan läheltä pk-paikkaa, vetoavat siihen että eivät ole minun oma kuntani. Ja muutenkin täältä saa pk-paikan vähän sieltä mistä saa ja missä sattuu olemaan tilaa, ei suinkaan sieltä mistä ensisijaisesti haluaisi saada. Ap.

Minä sain tässä tilanteessa palvelusetelin yksityistä hoitopaikkaa varten eri kuntaan. Netissä löytyy lista, mitkä kunnat ovat näitä sopimuksia tehneet ja mihin päiväkoteihin.

Vierailija
55/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vaan Ap, mutta kuulostat vähän kädettömältä ihmiseltä.

Vierailija
56/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa aktiivimallilainen. Siinä olisi jollekkin just 18 tuntia/kk töitä.

Vierailija
57/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat päiväkotiin ja varhaiskasvatusjohtajalle, että lapselle pitää olla hoitopaikka sun työajan + matkojen ajaksi. Piste. Kerro, että teet päätöksestä oikaisuvaatimuksen lautakuntaa, valituksen AVI:in ja eduskunnan oikeusasiamiehelle, jos et saa lapselle paikkaa todellisen tarpeen mukaan.

Koko päivähoitosysteemi on perustettu sitä varten, että vanhemmat voivat käydä töissä. Sinä olet nyt tullut jo paljon vastaan päivähoidon järjestäjää, koska olet järjestänyt työviikkosi nelipäiväiseksi. Samalla olet ajatellut omaa jaksamistasi ja ennen kaikkea lapsen etua. Nyt vain pidät perheenne oikeuksista kiinni ja vaadit sen mihin olette oikeutettuja.

Just näin. Tee tämä kirjallisesti, ei puhelimessa, ja vaadi myös päätös sinulle oikaisuvaatimusohjeen kanssa.

Jos olet ujosti kysynyt puhelimessa, sinulle on helppov sanoa ei, koska on heille helpompaa. Ajattelevat jos ei sinusta kuulu enää, että olet järjestänyt asian. Mutta kun vaadit saman kirjallisena, otat yhteyttä varhaiskasvatusjohtajaan, voi tilanne muuttua. Jos saat edelleen kielteistä päätöstä, teet oikaisuvastimuksen varhaiskasvatuslautakunnalle, kenen alla nämä ovatkaan teidän kunnassa.

Vierailija
58/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja ei hyväksy toivettasi lyhentää päivittäistä työaikaasi, täytyy työnantajan antaa kirjallinen selvitys siitä, mitä haittaa työnantajalle lyhennetystä päivästä aiheutuu. Ja nämä haitat tulee olla todella oleellisia, että työnantaja voi evätä toiveesi.

Vierailija
59/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeen tes:sä on suomessa 42h viikkotyöaika?

Monella kuntatyöntekijällä työaika 38h45min ja tuohon lisäksi ruokatunnit 2,5h = 41h15min. Voi olla myös että työvaatteet pitää vaihtaa omalla ajalla jolloin työssäoloaika on yli 42 h viikossa.

Vierailija
60/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksia:

Ota omat eväät ja syö lounas 10 minuutissa

Osta auto niin matkat nopeutuu.

Kerää kellokorttiin miinusta ja kun siitä tulee valitusta ni sano että etukäteen olet jo asiasta kertonut (kunhan olet näin tehnyt kirjallisesti).

Palkkaa vaikka kahdeksi päiväksi viikossa hakija lapselle ja tee silloin pidempi päivä.