Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ideoita, miten järjestää pikkulapsiarki tällaisessa tilanteessa?

Vierailija
10.02.2018 |

Lapsi täytti kaksi, ja minun pitäisi palailla työelämään. Lapselle on päiväkotipaikka kilsan päästä kotoa ihan kivasta päiväkodista. Työviikkoni on 42 tuntia, ja matkoihin menee päivässä edestakaisin 2 h 15 min yhteensä työpaikan ja päiväkodin välillä, eli työpäivät matkoineen on noin 9-10 tuntia. Anoin 80 % työaikaa, ja sainkin sen, mutta työnantaja pakottaa tekemään sen niin, että teen nelipäiväistä viikkoa, kuulemma lyhyemmät päivät ei ole mahdollisia viittä päivää viikossa tehden. Paha mieli lapsen pitkistä päiväkotipäivistä, ja olen oikeasti ongelmissa, jos ruuhkan takia myöhästyn hakemisesta, kun nytkin on pakko hakea ihan viime minuuteilla. Miestä ei tähän hätään ole. Voiko tällainen onnistua? Olen hakenut aktiivisesti töitä lähempää kotia, mutta en ole saanut, ja toisaalta uudessa työpaikassa ei välttämättä saisi 80 % työviikkoa.

Kommentit (146)

Vierailija
21/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko niissä päiväkotikavereiden vanhemmissa ketään, joka voisi ottaa lapsesi omaa lastaan hakiessa mukaansa?

Voisit sopia vaikka pienestä korvauksesta? Kysyä ainakin kannattaa, asuvat kuitenkin varmaan teidän lähistöllä?

En tiedä, en tunne sieltä ketään enkä tiedä keitä siellä on, kun lapsi ei siis vielä ole edes aloittanut siellä päiväkodissa, vaan ollaan vasta saatu se paikka ja olen sopinut työhönpaluusta.

Voisiko joku kommentoida, että haluaisiko hän ottaa vieraan ihmisen lapsen mukaansa päiväkodista neljänä iltapäivänä viikossa, jotta äiti hakisi tuntia myöhemmin sen lapsen? Mietin onko tuollaiseen suostuvaisia edes olemassa.

Ap.

Vierailija
22/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllähän kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka juuri siksi ajaksi kun vanhempi työn takia sen tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllähän kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka juuri siksi ajaksi kun vanhempi työn takia sen tarvitsee.

Lisään vielä, että oletko jutellut asiasta päiväkodin johtajan esimiehen kanssa?

Vierailija
24/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeen tes:sä on suomessa 42h viikkotyöaika?

Tessin mukainen työaika on 38 h 15 min viikossa. Siihen päälle tulee pakollisena 30 min lounas omalla ajalla keskellä päivää eli 2,5 h viikossa. Eli virallinen työaika viikossa on 40 h 45 min. Meillä on sellainen kellokorttisysteemi, että se alkaa mittaamaan työaikaa vasta kun avaa tietokoneen, ja lopettaa mittaamisen, kun sulkee koneen. Joka päivä menee kuitenkin reilu vartti siihen, että töihin tullessa pukutiloissa vaihtaa työkengät ja laittaa ulkovaatteet pois ja kulkee isossa talossa sieltä kellarista omaan huoneeseen ja käynnistelee tietokonetta jne ja kotiin lähitiessä siis sama toisinpäin. Ap.

Voi taivas! Sun virallinen työaika on 38 h 15 min viikossa, ruokatauot eivät ole mitään työaikaa eikä työaikaa ole sekään, kun olet työmatkalla eli et ole vielä työpisteessä. Tuolla tavalla ajateltuna minun viikottainen työaikani on lähes 60 tuntia!

Vierailija
25/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne katsoo virallisesti että jos tessissä lukee 38 h 15 min työaika niin 7:15-16:45 aukioleva päivis riittää. Ei ne siellä päivähoitovirastossa (vaimikäsenyton) ala kuuntelemaan sitä että miten meillä kellokortti mittaa työaikaa ja entä jos pk-seudun ruuhkat iltapäivisin jne.. Ap.

Vierailija
26/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole hakenut lapsen hoitopaikkaa todellisen hoitoajan mukaan? Meillä päiväkoti aukeaa klo 6.30, koska minun on silloin vietävä lapsi sinne ja päiväkodin tehtävänä on joustaa, ei perheen. Normaali aukioloaika on 6-18, mutta tietenkään aamulla tai iltapäivällä kukaan ei ole töissä, jos ei ole lapsia hoidossa.

Vierailija
27/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne katsoo virallisesti että jos tessissä lukee 38 h 15 min työaika niin 7:15-16:45 aukioleva päivis riittää. Ei ne siellä päivähoitovirastossa (vaimikäsenyton) ala kuuntelemaan sitä että miten meillä kellokortti mittaa työaikaa ja entä jos pk-seudun ruuhkat iltapäivisin jne.. Ap.

Kyllä ne alkaa, uhkaa eduskunnan oikeusasiamiehellä jos asia ei muuten järjesty.

Vierailija
28/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sitten vaikka sinne kelaan ja kysy neuvoa tilanteeseen. Tuo hoitoaika ei ihan oikeasti ole hyväksi lapselle, siihen on PAKKO saada jokin järkiratkaisu.

Vierailija
29/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tessin mukainen työaika on 38 h 15 min viikossa. Siihen päälle tulee pakollisena 30 min lounas omalla ajalla keskellä päivää eli 2,5 h viikossa. Eli virallinen työaika viikossa on 40 h 45 min. Meillä on sellainen kellokorttisysteemi, että se alkaa mittaamaan työaikaa vasta kun avaa tietokoneen, ja lopettaa mittaamisen, kun sulkee koneen. Joka päivä menee kuitenkin reilu vartti siihen, että töihin tullessa pukutiloissa vaihtaa työkengät ja laittaa ulkovaatteet pois ja kulkee isossa talossa sieltä kellarista omaan huoneeseen ja käynnistelee tietokonetta jne ja kotiin lähitiessä siis sama toisinpäin. Ap.

Voi taivas! Sun virallinen työaika on 38 h 15 min viikossa, ruokatauot eivät ole mitään työaikaa eikä työaikaa ole sekään, kun olet työmatkalla eli et ole vielä työpisteessä. Tuolla tavalla ajateltuna minun viikottainen työaikani on lähes 60 tuntia!

En minä siitä yhtään valita, että syön lounaan omalla ajalla palkattomana, olen pitkään niin tehnyt eikä se ole mikään ongelma. Mutta työhön sidonnaista aikaa se pakosti lisää, koska se palkaton ruokatunti on pakko pitää. 

Tämän aloituksen pointti on se, että olen sidottu työhöni matkoineen noin 10 h 15 min - 11 h päivässä. Ja että sen aikaa lapsi joutuu olemaan jossain hoidossa, mutta päiväkoti on auki vain 7:15-16:45. 

Ap.

Vierailija
30/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, että meillä ei kyselty mitään työajoista, kysyttiin vain hoitoajasta ja helsinkiläisiä ollaan. Sen halusivat tietää, ollaanko töissä ja sitten sai itse määrittää hoitotarpeen.

Vierailija
31/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla on aikoinaan lapsi ollut vuoropäiväkodissa ja sinne toimitettiin listat työmatka-aikoineen milloin hoitoa tarvitsee. Miksei tämä ole relevantti syy peruspäiväkodissa?

Vierailija
32/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat päiväkotiin ja varhaiskasvatusjohtajalle, että lapselle pitää olla hoitopaikka sun työajan + matkojen ajaksi. Piste. Kerro, että teet päätöksestä oikaisuvaatimuksen lautakuntaa, valituksen AVI:in ja eduskunnan oikeusasiamiehelle, jos et saa lapselle paikkaa todellisen tarpeen mukaan.

Koko päivähoitosysteemi on perustettu sitä varten, että vanhemmat voivat käydä töissä. Sinä olet nyt tullut jo paljon vastaan päivähoidon järjestäjää, koska olet järjestänyt työviikkosi nelipäiväiseksi. Samalla olet ajatellut omaa jaksamistasi ja ennen kaikkea lapsen etua. Nyt vain pidät perheenne oikeuksista kiinni ja vaadit sen mihin olette oikeutettuja.

Vierailija
33/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä siitä yhtään valita, että syön lounaan omalla ajalla palkattomana, olen pitkään niin tehnyt eikä se ole mikään ongelma. Mutta työhön sidonnaista aikaa se pakosti lisää, koska se palkaton ruokatunti on pakko pitää. 

Tämän aloituksen pointti on se, että olen sidottu työhöni matkoineen noin 10 h 15 min - 11 h päivässä. Ja että sen aikaa lapsi joutuu olemaan jossain hoidossa, mutta päiväkoti on auki vain 7:15-16:45. 

Ap.

Ruokatauko ei pääsääntöisesti ole palkallista työaikaa! Miksi et ilmoittanut hakemuksessa päivittäistä hoitotarpeen aikaa kuten me muut olemme tehneet?

Vierailija
34/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat päiväkotiin ja varhaiskasvatusjohtajalle, että lapselle pitää olla hoitopaikka sun työajan + matkojen ajaksi. Piste. Kerro, että teet päätöksestä oikaisuvaatimuksen lautakuntaa, valituksen AVI:in ja eduskunnan oikeusasiamiehelle, jos et saa lapselle paikkaa todellisen tarpeen mukaan.

Koko päivähoitosysteemi on perustettu sitä varten, että vanhemmat voivat käydä töissä. Sinä olet nyt tullut jo paljon vastaan päivähoidon järjestäjää, koska olet järjestänyt työviikkosi nelipäiväiseksi. Samalla olet ajatellut omaa jaksamistasi ja ennen kaikkea lapsen etua. Nyt vain pidät perheenne oikeuksista kiinni ja vaadit sen mihin olette oikeutettuja.

Kiitos sinulle. Selvitän tuota lautakuntaa ja avia. En tunne näitä lakeja kunnolla enkä sitä että mitä asioita esim avi tai oikeusasiamies hoitaa. Ap.

Vierailija
35/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos hankkisit lapselle päiväkotipaikan sun työpaikan läheltä? Matkustaisitte sitten yhdessä kotiin päivän jälkeen.

Vierailija
36/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tehnyt sen hakemuksen päivähoidosta huolimattomasti, niin juuri noin siinä sitten käy. Me muut täytimme hakemuksen lapsen hoitotarpeen mukaisesti, emme oman työpäivämme. Lukutaidottomat vanhemmat ovat hankalia asiakkaita.

Vierailija
37/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos hankkisit lapselle päiväkotipaikan sun työpaikan läheltä? Matkustaisitte sitten yhdessä kotiin päivän jälkeen.

Asun pk-seudulla eri kunnassa kuin missä olen töissä. Siksi en saa työpaikan läheltä pk-paikkaa, vetoavat siihen että eivät ole minun oma kuntani. Ja muutenkin täältä saa pk-paikan vähän sieltä mistä saa ja missä sattuu olemaan tilaa, ei suinkaan sieltä mistä ensisijaisesti haluaisi saada. Ap.

Vierailija
38/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet tehnyt sen hakemuksen päivähoidosta huolimattomasti, niin juuri noin siinä sitten käy. Me muut täytimme hakemuksen lapsen hoitotarpeen mukaisesti, emme oman työpäivämme. Lukutaidottomat vanhemmat ovat hankalia asiakkaita.

Niin. Mieti, että olen jopa korkeakoulutettu, vaikka olenkin näköjään lukutaidoton. Ap.

Vierailija
39/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri palkkasi jonkun lukiolaisen/opiskelijan hakemaan lapset hoidosta ja olemaan koululaisten kanssa sen ajan, kun vanhemmat ehtivät kotiin. Ehkä joku tuollainen järjestely toimisi teilläkin?

Vierailija
40/146 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella on rahasta tiukkaa, joten jos sulla vain varaa on, niin korvaat asiallisesti avun jollekin kanssavanhemmalle, ja lapsi saa lyhemmän hoitopäivän. Varmasti järjestyy. Jos toisellakin on vielä ainoa lapsi, niin sehän on täydellinen win-win. Lapset saavat leikkiä kerrankin rauhassa kaksisteen, ja toisella vanhemmalla on jopa ehkä hetki aikaa itselleen, kun perillinen ei ole puntissa kiinni.