Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Akateemiset työttömät - mitä teille kuuluu?

Vierailija
09.02.2018 |

Vertaistukea kaipailisin... työnhaku tuntuu toivottomalta, ja toiveet työpaikasta haihtuvat sitä mukaa kun valmistumisesta kulunut aika kasvaa.
Olen tällä viikolla tehnyt neljä työhakemusta ja yhden avoimen hakemuksen. Näistä tuskin kuuluu mitään koskaan.

Mitäs teille muille kuuluu?

Kommentit (442)

Vierailija
341/442 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäpä erinomainen graduaihe jollekin sosiaalitieteisen tmv. opiskelijalle.

Kyllä, ja mielestäni tematiikasta riittäisi väitöskirjoihin asti (mutta tulisikohan työttömiä tohtoreita sitten lisää, huoh).

Mä itseasiassa uskon, että työttömyyttä tutkineelle tohtorille löytyisi helpostikin töitä esim. KELAn tutkijana tai konsulttina TE-toimistoillle. Lisäksi muitakin valtion työpaikkoja voisi irrota esim.  työ- ja elinkeinoministeriöstä.  

Vierailija
342/442 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon turvallisempaa, kun kriiseissä ei putoa tyhjän päälle, vaan on vierellään mies, johon turvautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/442 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon turvallisempaa, kun kriiseissä ei putoa tyhjän päälle, vaan on vierellään mies, johon turvautua.

Ylipäätään hyvä puoliso auttaa ehdottomasti. Itse olin töissä, kun mies oli akateeminen työtön ja nyt hän on töissä ja minä akateeminen työtön. Toisiamme ollaan tuettu vuorotellen. :) Sekä henkisesti että taloudellisesti.  

Vierailija
344/442 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tohtori. Työmarkkinatuella. Tänään tuli kelasta selostus mallista, jolla leikataan ruokarahoistani. Ehkä luen kokonaan myöhemmin. Joka päivä pitää yrittää selviytyä heikentyneen mielenterveyden kanssa. Lääkitystä en ole vielä hakenut, mutta voi tulla eteen. Terveisiä päättäjille.

Tohtori täälläkin. Samaa postia sain kuin sinäkin. Lääkkeitä on jo ehditty välillä napsia. Tällä hetkellä ei ole mitään.

Koin itse keskusteluavun paremmaksi kuin lääkkeet. Serotoniininestolääkkeet masennukseen tekivät lähinnä impotentiksi. Muuten vaikutukset lieviä tai ei ollenkaan.

Masennuksesta ja vastaavista mielenterveyden ongelmista löytyy hyvää kirjallisuuttakin. Suosittelen, kun sinäkin olet varmasti analyyttinen ja älykäs ihminen, niin voit ymmärtää itseäsi ja terapoida myös lukemalla.

Kiitos myötätunnosta. Kirjallisuutta on tosiaan jonkin verran kulunut ja yritän ottaa sieltä jotain avuksi. Pelkään olevani niin uupunut, että en enää edes pystyisi ainakaan kokoaikaiseen, vaativampaan työhön. Kyllä sitä on paljon tullut uhrattua, koska tietty ala kiinnosti ja halusin jatkaa väittelemiseen asti. Ulkopuolisuus, brain fog, depressio, köyhyys, joskus tosi huonot ajatukset.

Onkohan joku tutkinut akateemisten työttömien asioita kunnolla? Olisi selvitettävää useille tieteenaloille.

Totta puhut. Mitä tarkoitat "brain fogilla"? Kiinnostaa.

No brain fog, aivosumu, on katsottu yhdeksi masennuksen oireeksi, tai masennus on yksi sitä aiheuttavista. Googlesta löytyy aika paljon artikkeleita, ks. myös englanniksi. Aivot eivät toimi normaalisti kuten ennen. Ajatus ei kulje, ajattelu hidasta, muisti ei toimi, jne. Voin sanoa, että erittäin -ska olotila ja se vain jatkuu.

Kiitoksia vastauksesta. Joku on joskus verrannut masennusta tilaan, jossa ihmisen mieli menee säästöliekille. Tilaa voisi verrata kuumeen nousuun, kun ihmisen elimistö aloittaa puolustautumisen sairauden aiheuttajaa vastaan. Toisin sanoen masennusta ei tarvitse säikähtää tai pitää pysyvänä olotilana, vaan se voi auttaa paranemaan esimerkiksi työttömyyden (sosiaalisen hylkäämisen) kaltaisesta kokemuksesta.

Luin vasta, että ihmisen mieli reagoi fyysiseen lyömiseen ja sosiaaliseen hylkäämiskokemukseen samalla tavalla.

Vierailija
345/442 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään hyvä puoliso auttaa ehdottomasti. Itse olin töissä, kun mies oli akateeminen työtön ja nyt hän on töissä ja minä akateeminen työtön. Toisiamme ollaan tuettu vuorotellen. :) Sekä henkisesti että taloudellisesti.  

Olette onnellisia. Valitettavasti työttömyys usein tuottaa avioeroja jne. Tutkimuksessa todettua.

Vierailija
346/442 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä työttömiä DI:jä ainakin yhden huomaamsni lisäksi? Haluaisin opiskella kemiantekniikan, mutta olen jo 28v nainen. Ensimmäinen uravalinta meni vaan ihan pieleen (hoitoala). Työttömyys pelottaa, kelpaako yli 30v nainen enää aloittamaan uraa?

Vierailija
347/442 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä työttömiä DI:jä ainakin yhden huomaamsni lisäksi? Haluaisin opiskella kemiantekniikan, mutta olen jo 28v nainen. Ensimmäinen uravalinta meni vaan ihan pieleen (hoitoala). Työttömyys pelottaa, kelpaako yli 30v nainen enää aloittamaan uraa?

Oletpa nuori. Paras työikä vasta edessä.

Nykyajan työelämässä ammattia voi joutua vaihtamaan useitakin kertoja.

Jos teollisuuteen suuntaudut, pitää olla valmiutta muuttaa ulkomaille? Globalisaatio ja vapaa kauppa-ideologiat eivät takaa työpaikkojen pysyvyyttä edes yhdellä mantereella.

Muuten luulen, että tekniikan suunnittelijoille ja kehittäjille on töitä.

Humanisti olen itse, joten minun jutut kannattaa ottaa siltä käsin, että olen lähinnä ulkoapäin tarkastellut tilannetta.

Kaikilla koulutusaloilla kannattaa kiinnittää huomiota opiskelijoiden sisäänottomääriin suhteessa vapaisiin työpaikkoihin tai tuleviin työpaikkoihin. Varsinkin kun puhutaan erikoistavasta koulutuksesta.

Vierailija
348/442 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli muuten mieleen, laitatteko työhakemuksiin iän? Mä en ikinä laita, ellei ole joku lomake, jossa sitä vaaditaan. Oon lapsenkasvoinen kolmekymppinen ja vasta valmistumassa yliopistolta. Oon saanut hyvin töitä, yleensä vaan aistinut kun työsopimusta on kirjoitettu (siihenhän tulee sotu ja sitä kautta ikä näkyviin) että moni vähän kohottelee kulmia kun sotu/ikä tulee puheeksi. Mutta myöhästä se on siinä vaiheessa enää perua rekryä, ikäsyrjintä ja 30v nainen --> potentiaalinen vauvariski ei ole hyviä syitä tossa kohtaa enää kun joutuis perustelee miksi rekryä ei tulekaan. :D 

Vierailija
349/442 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli muuten mieleen, laitatteko työhakemuksiin iän? Mä en ikinä laita, ellei ole joku lomake, jossa sitä vaaditaan. Oon lapsenkasvoinen kolmekymppinen ja vasta valmistumassa yliopistolta. Oon saanut hyvin töitä, yleensä vaan aistinut kun työsopimusta on kirjoitettu (siihenhän tulee sotu ja sitä kautta ikä näkyviin) että moni vähän kohottelee kulmia kun sotu/ikä tulee puheeksi. Mutta myöhästä se on siinä vaiheessa enää perua rekryä, ikäsyrjintä ja 30v nainen --> potentiaalinen vauvariski ei ole hyviä syitä tossa kohtaa enää kun joutuis perustelee miksi rekryä ei tulekaan. :D 

Minulla on lapset tehtynä joten sitä riskiä ei ole, miten sen nyt sitten muotoilisi jatkossa....

Mutta mukava kuulla että ihan toivotonta ole tässä iässä vaihtaa uraa.

Vierailija
350/442 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siteerausta toisesta keskustelusta palstalla:

"Vierailija

96/195

klo 12:49 | 15.2.2018

Omassa tuttavapiirissä jokainen työtön on työtön ihan omasta halustaan. Se kyllä vituttaa. Sitten osa vielä kehuskelee, miten hienoa on kun ei tarvii tehdä mitään ja rahaa on vaikka mihin. 

Itse olen kasvatettu siihen, että työttömyys on häpeä. Tai jos joutuu työttömäksi niin pitää ottaa mitä tahansa työtä vastaan, mielestäni nyt yhteiskunta on vaaralliseen suuntaan menossa. Aktiivimalli on yksi parhaimpia päätöksiä, mitä eduskunta on asettanut. Olisi pitänyt vielä kovemmat sanktiot laittaa työstä kieltäytymiseen.  Sitä paitsi se vähennys, joka heille tulee työstä kieltäytymisestä on jotain 20-30€/kk. Eli kahden sixpackin verran. Juokoot vähemmän. 

Vastaa

Lainaa

Ilmoita asiattomaksi 

ylös5

alas17"

Näin kirjoittaa joku "duunari" tai "sankariyrittäjä", joka "työllistää" ja "pelastaa" kansantaloutta keskustelussa "Nyt meni työttömät toiminnassaan liian pitkälle!".

Olen itse käynyt sissikoulutuksen (11kk) akateemisen tutkinnon lisäksi. Jotenkin nyt alkaa liipaisinsormea vähitellen polttelemaan. Mitä pitäisi ajatella, kun oman työstä ja vanhemmilta perityn noin 30 000 euron takia en saa esimerkiksi toimeentulotukea ja Kelan ja valtion toimesta minulta leikataan jokainen pörssiosakkeisiin sijoittamani euro pois työmarkkinatuesta ja asumistuestani?

Minun rahani ovat olleet 518,40 euroa kuukaudessa työmarkkinatukea sekä alle 300 euroa asumistukea. Kaikkiaan olen saanut noin 800 euroa kuukaudessa.

Sitten joku simpanssi tulee tänne kertomaan, että työttömällä "rahaa on vaikka mihin".

Tuleeko minulla nyt olo, että haluan olla samalla puolella ja kehitellä puolustussuunnitelmia esimerkiksi Venäjää vastaan yhdessä tämän "rahaa on vaikka mihin"-finno-ugrin kanssa vai mietinkö, ehkäpä en uhraakaan henkeäni ja tietojani tämän duunariveljen ja hänen perheensä edestä tai kanssa. Onko meillä mitään yhteistä? Ei minun mielestäni. Hän juuri irtisanoi itse kaiken yhteyden välillämme ja itse todisti halveksivansa minua.

Olkoon näin. Minua ei sido Suomen valtioon, sen duunareihin eikä valtiovaltaan mikään vala. Kaikki on nyt irtisanottu.

Vierailija
351/442 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne kohdilleen.

Vierailija
352/442 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kommentteja yllä.

Lisään jo keskusteltuihin teemoihin, että olen sijoittanut työstä ja perintönä saamiani rahoja osakkeisiin. Suurin osa tai kaikki osinkotuloista menee valtiolle tukien leikkauksina eli se säästäminen ei kannata. Rahoja tulee käyttää esimerkiksi tuhlaamalla johonkin itselle hyödylliseen. Muuten säästää vain valtiolle. Pitemmän päälle ulos piireistä oksennettuna akateemisena joutuu kuitenkin toimeentulotuen ja kelan ns. "täysasiakkaaksi".

Vierailija
353/442 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä, jos ei ole ihan kuoleman partaalla sellaisessa työssä, mikä vaatii nimenomaan akateemista osaamista eikä esimerkiksi kykyä katutapella?

Vierailija
354/442 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä, jos ei ole ihan kuoleman partaalla sellaisessa työssä, mikä vaatii nimenomaan akateemista osaamista eikä esimerkiksi kykyä katutapella?

En nyt ymmärrä kommenttiasi ollenkaan. Miten se liittyi kysymykseen iästä? Iällä ei ihan hirveästi väliä työstä selviytymisen kanssa, mutta moni työnantaja kyllä palkkaa mielummin nuoren kuin keski-ikäisen ja mielummin miehen kuin naisen vauvalaskun takia. Jos olet 30-40 vuotias lapseton nainen, sua pidetään riskinä, jota ei palkata helposti. Toisaalta, jos ne lapset on jo hankittu, sekin on huono, kun sit pelätään, että jäät kotin hoitamaan sairastunutta lasta. Minulta on kahdessa haastattelussa kysytty laittomasti onko minulla lapsia. 

Vierailija
355/442 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on mun lempiketju, selkeesti järkevin pitkään aikaan.

Vierailija
356/442 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vaikea masennus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja paniikkihäiriö. Parisuhde ja ystävyyssuhteet menneet. Olen nyt siirtymässä sairauslomalle reilun parin vuoden työttömyyden jälkeen. Hävettää tämäkin.

Kamalaa. Mutta maailmassa on varmasti jotakin mistä olet kiinnostunut/mistä tykkäät. Tee siis sitä vaikka et rahaa siitä paljoa saisikaan.

Vierailija
357/442 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-teemalla hyvä keskustelu työttömyydestä. Mukana myös sinisten työministeri Jari Lindsröm.

Nolottaa, että äänestin näitä loikkaripersuja.

Vierailija
358/442 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vaikea masennus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja paniikkihäiriö. Parisuhde ja ystävyyssuhteet menneet. Olen nyt siirtymässä sairauslomalle reilun parin vuoden työttömyyden jälkeen. Hävettää tämäkin.

Kamalaa. Mutta maailmassa on varmasti jotakin mistä olet kiinnostunut/mistä tykkäät. Tee siis sitä vaikka et rahaa siitä paljoa saisikaan.

Kun ihminen on tarpeeksi masentunut, niin ei ole kiinnostuksen kohteita. Jos on ns. kohtuullisesti masentunut, kiinnostuksen kohteita on vielä, mutta ei henkisesti voimaa niiden toteuttamiseen.

Vierailija
359/442 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ihminen on tarpeeksi masentunut, niin ei ole kiinnostuksen kohteita. Jos on ns. kohtuullisesti masentunut, kiinnostuksen kohteita on vielä, mutta ei henkisesti voimaa niiden toteuttamiseen.

Näin se on.

Vierailija
360/442 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A-teemalla hyvä keskustelu työttömyydestä. Mukana myös sinisten työministeri Jari Lindsröm.

Nolottaa, että äänestin näitä loikkaripersuja.

Akateemisen ei kannata äänestää PS:ää, Kepua, Kokoomusta eikä sinisiä seuraavissa vaaleissa.

Ellei sitten ole kylmä oikeistolainen, uusliberalisti tai jonkinlainen libertaristi.