Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huh huh, miten paha maku suussa lapsen terveystarkastuksen jäljiltä

Vierailija
07.02.2018 |

Suututtaa vieläkin. Tänään 5.lk terveystarkastuksessa kerroimme, että lapsi ei harrasta mitään koska mieleistä ei ole löytynyt, mutta kävelee/pyöräilee koulumatkat ja liikkuu muuten, saimme kuulla siitä, että jokin harrastus pitäisi kuitenkin hankkia ainakin 5 kertaa. Paljastuikin, että käyrien mukaan tytöllä oli huikeat 2 kiloa ylipainoa. Ymmärrän, että jos käyrät kertoo ylipainosta, niin pitää siitä kuitenkin kertoa. No, tämä lääkäri, joka ilmeisesti uskoi että ne käyrät kertovat absoluuttisen totuuden elämäntavoista, eikä ajatellut ollenkaan ruumiinrakennetta saatika mitään muutakaan, toi tämän ylipainoasian ilmi SEITSEMÄN KERTAA. Lisäksi hän sanoi asioita kuten "Sulla on ilmesesti aina ollut ylipainoa" ja "Melkein meni käyrät normaalille tasolle, mutta sitten taas alko nousemaan." Jokaisen asian väliin tunki sen hiton kahden kilon lievän ylipainon, ja ei koko tapaaminen pyörinyt kuin sen ympärillä. Lisäksi olisi tyttö joutunut istumaan ilman paitaa kylmissään verenpaineen oton jälkeen, (n. 20 min) koska "kohta otetaan ryhti" ellen olisi asiasta sanonut. Se otettiin sitten toiseksi viimeiseksi, viimeisenä se seitsemäs huomautus painosta. Lapsi purskahti itkuun heti kun pääsimme pois ja uudestaan kotona. Vituttaa. Miten sen lääkärin mielestä oli oikein tuoda tuo paino ilmi niin monta kertaa, varsinkin tuolla tavalla?

Kommentit (290)

Vierailija
21/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lapsi liikkuu, niin ruokavalioon pitäisi kiinnittää huomiota. Karkkipäivänä jos saa 1000 kaloria, niin se tarkoittaa yli 100 kaloria ylimääräistä joka päivälle. Kiinnitä huomio juomiin, mehuissa ja vastaavissa on paljon sokeria. Myös niissä tuorepuristetuissa mehuissa.

Kuka syö tai antaa lapsensa syödä karkkipäivänä yli 200 grammaa karkkia?

Yllättyisit kuinka moni. Olen nähnyt mukuloiden jo yökkäilevän karkin syönnin paljoudesta ja vielä vain pitää tunkea sitä isoa pussillista tyhjäksi naamaan, kun  nyt on karkkipäivä.

Olisikohan joku pieni päivittäinen herkkupala järkevämpi kuin monille överiksi menevä ahtaminen lauantaina.

Vierailija
22/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minustakin kuulemani mukaan sanottiin. Tyttö on ylipainoinen ym. Oon ollut käyrien "huonossa" päässä vissiin aina lapsena. Tykkäsin syödä, mutta kyllä myös kulutin. Sitten tulikin pituudessa harppaus ja paino ei enää ollutkaan ongelma. Olin s-m kokoinen pitkälle aikuisuuteen kunnes lihoin ihan omaa pahaa ja typerää ylensyöntiäni. Joka ei nyt juontanut lapsuudesta tai niistä sen ajan "liikakiloista".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ehdottomasti palautetta. Asiaton lääkäri, jotka harvemmin syyllistyvät tuollaiseen käytökseen, vaan ne ovat terv.hoitajat, alhaisen koulutuksen takia.

Ja mitä tulee harrastuksiin, käypä vilkaisemassa esim. Jari Sinkkosen mielipidettä, jolla on pitkä kokemus lasten ja nuorten kanssa. Lapsella ei tosiaan tarvitse olla kodin ulkopuolisia harrastuksia. Vähempikin riittää.

Naapurissa on tyttö, jonka ongelmat alkoivat n. 10v kun koulun terv.hoitaja piiskasi vuosia tytön painosta, nyt perhe taistelee tytön syömishäiriön kanssa ja tyttö käy välillä sairaalassa hoidossa, niin huonossa kunnossa on ja koulunkäynti on suurissa vaikeuksissa. Tytöstå on nykyään vain luut jäljellä.

Suojele tytärtäsi ap. Ja ehdottomasti palautetta lääkärin käytöksestä viranomaisille.

Vierailija
24/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lapsia, mutta juttelin naapuri kanssa. Hän kertoi, että heidän lapsen harrastamattomuudesta oli valitettu kanssa. Olin ihan, että "täh?". Se mukula on koko ajan pihalla, pelaavat pihapelejä(joka ilta näyttävät pelaavan nyt kiekkoa tossa läheisellä jäällä, kesällä säbää (pelataan aina välillä näiden naapureiden lasten kanssa:D)), Pokemon go, rakentaa lumilinnoja/majoja, harjoittelee jotain temppuja(söpö ku esittelee aina meillekin näitä), on vanhempiensa mukana sienessä, ui, pyöräilee yms. Mutta ku ei ole sitä ohjattua.

Mä väitän, että se on paremmassa kunnossa ku moni ohjattua harrastava ja sil on parempi motoriikka kun monella. Käskin unohtaa tollaset typeryydet.

Vierailija
25/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokailutavat eivät muutu, teini lihoo jälleen kasvupyrähdyksen jälkeen. Kasvupyrähdys on vain väliaikainen apu, jos ihminen syö liikaa. Ylipaino on merkki siitä, että ravintoa tulee nautittua enemmän kuin tarpeeksi.

Vierailija
26/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluisin tietää, miten vaikka maalausharrastus vaikuttaa painoon?

Mä pistäisin reippaasti lääkärille asiallista palautetta.

Laittaisin itse takaisin sinulle palautetta:

Suositellaan myös äidille painonpudotusta ja kunnon liikuntakuuria - lihavuus selvästi perheessä kulkevaa!

Juuri eilen illalla telkkarissa pilailtiin kaikki tietävistä ihmisestä, jotka tietävät kaiken ja kaikesta.

Ja vaikka ne myöhästyisi lentokoneesta ja näkisivät koneen ilmassa, niin ne ihan pokkana sanovat: voi kumpa olisin ollut kapteenina koneessa, niin kukaan ei olisi myöhästynyt koneesta.

Vierailija
27/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottava, törppö lääkäri. Anna palautetta esimiehelle tai tee muistutus.

Vierailija
28/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö on ylipainoinen. Koskaan en lääkärissä ole saanut mitään konkreettista apua tai neuvoja, miten tilanteeseen puuttua. Aina vaan sanotaan, että kyllä se siitä.

Tyttöni liikkuu paljon ja meillä syödään ihan terveellisesti. Muut perheessä ovat normaalipainoisia. Ärsyttävää tämäkin, kun en tiedä missä vika ja mitä seuraavaksi kokeilisi.

Vierailija
29/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole lapsia, mutta juttelin naapuri kanssa. Hän kertoi, että heidän lapsen harrastamattomuudesta oli valitettu kanssa. Olin ihan, että "täh?". Se mukula on koko ajan pihalla, pelaavat pihapelejä(joka ilta näyttävät pelaavan nyt kiekkoa tossa läheisellä jäällä, kesällä säbää (pelataan aina välillä näiden naapureiden lasten kanssa:D)), Pokemon go, rakentaa lumilinnoja/majoja, harjoittelee jotain temppuja(söpö ku esittelee aina meillekin näitä), on vanhempiensa mukana sienessä, ui, pyöräilee yms. Mutta ku ei ole sitä ohjattua.

Mä väitän, että se on paremmassa kunnossa ku moni ohjattua harrastava ja sil on parempi motoriikka kun monella. Käskin unohtaa tollaset typeryydet.

Harrastuksen pitää olla maksullinen, muuten ei koululle kelpaa.

Esim. seurakunnan säbä, kokkikerho tai kuoro ei kelpaa.

Ettäs tiedätte!

Vierailija
30/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö on ylipainoinen. Koskaan en lääkärissä ole saanut mitään konkreettista apua tai neuvoja, miten tilanteeseen puuttua. Aina vaan sanotaan, että kyllä se siitä.

Tyttöni liikkuu paljon ja meillä syödään ihan terveellisesti. Muut perheessä ovat normaalipainoisia. Ärsyttävää tämäkin, kun en tiedä missä vika ja mitä seuraavaksi kokeilisi.

Tyttösi syö siis sitä terveellistä ruokaa kulutukseensa nähden liikaa. Ainoat vaihtoehdot ovat syödä vähemmän kaloreita (eli laimentaa ruokien kaloritiheyttä tai syödä pienempiä annoksia) tai lisätä liikuntaa rajusti. Se että muut ovat normaalipainoisia ei merkitse mitään. Tämän tytön kulutus on vaan jostakin todennäköisesti perinnöllisestä tai epigeneettisestä syystä pienempi kuin teidän muiden.

Vierailija
31/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahah. Ja sitten ihmetellään miksi yhä nuoremmilla todetaan syömishäiriöitä.

Vierailija
32/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuostahan voi tulla vaarallisia seurauksia. On kyllä töykeä lääkäri. Minulle on joskus myös lääkäri huomautellut 3 kg ylipainosta monta kertaa ja alkoi siitä sitten syömishäiriö joka on jo parantunut.

Vierailija
33/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viimeiset pari vuotta hoidettu lapsen syömättömyyttä ja alipainoa, joka lähti siitä ettå koululääkäri sanoi tokaluokkalaisen kuullen tämän olevan "reippaasti ylipainoinen " ja kyseli tytöltä kuulustelutyyliin, antamatta minun sanoa mitään, juoko tämä paljon limsaa ja syökö juustoa (!).

Tyttö itki kun pääsi pois, oli tuolloin 128 cm/35 kg. .. reippaasti ylipainoa my ass!

Ja nyt tyttö on sitten 10v, 145cm / 30 kg. .toistelee jatkuvasti miten on läski ja tietää minua paremmin missä on esim. Piilosokeria! Ei syö jugurtteja, hedelmiä, juustoa, leipää. ..

Tekee mieli sylkeä sen lääkäriämmän naamalle joka kerta, kun tulee vastaan.

Vierailija
34/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihduntasairaudet ja korkea verenpaine kertoo aina raskaasta mikrobikuormasta elimistössä. Esimerkiksi kakkostyypin diabeteksessa on niin paljon mikrobeja kudoksissa, että haavat eivät parane hyvin, koska mikrobeja tulee haavaan myös sisältäpäin. Pitäisi määrätä pitkät antibioottikuurit, ainakin läskissä muhivat mikrobit ovat huonosti suojattuja mikrobilääkkeiden vaikutuksilta, toisin kuin esimerkiksi syvällä luissa.

Vierailija
35/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on viimeiset pari vuotta hoidettu lapsen syömättömyyttä ja alipainoa, joka lähti siitä ettå koululääkäri sanoi tokaluokkalaisen kuullen tämän olevan "reippaasti ylipainoinen " ja kyseli tytöltä kuulustelutyyliin, antamatta minun sanoa mitään, juoko tämä paljon limsaa ja syökö juustoa (!).

Tyttö itki kun pääsi pois, oli tuolloin 128 cm/35 kg. .. reippaasti ylipainoa my ass!

Ja nyt tyttö on sitten 10v, 145cm / 30 kg. .toistelee jatkuvasti miten on läski ja tietää minua paremmin missä on esim. Piilosokeria! Ei syö jugurtteja, hedelmiä, juustoa, leipää. ..

Tekee mieli sylkeä sen lääkäriämmän naamalle joka kerta, kun tulee vastaan.

Tosi kurja tilanne ja aivan väärin puututtu lapsen painoon. Mutta kyllä tuo 128cm/35kg oikeasti on ihan reipas ylipaino ja siihen oli syytäkin siihen puuttua. Mutta toimintatapa todellakin aivan väärä.

Vierailija
36/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut lääkärit ei vissiin oikein ajattele miltä asiat tuntuu vaan vain millaisia ne on. Ja kertovat kai nämä faktat sitten koska nehän on faktoja. Eivät ajattele että siinä on mitään pahaa.

Valitettavasti :( Kamalia lääkäreitä tuollaiset. Itse muistan vieläkin, kuinka lääkäri kutsui minua tarkastuskäynnillä puolikaljuksi pulleroksi, kun olin joutunut syömään hevosmiehen annoksia kortisonia - minkä hän kyllä tiesi. Ei auttanut yhtään siinä vaiheessa. Aikuisten pitäisi todella miettiä tällaisten huomautusten järkeyyttä.

Vierailija
37/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä aika tökeröä käytöstä lääkäriltä. Viidesluokkalainen on herkässä iässä. Itse olin myös 11-vuotias kun koulun terveydenhoitaja huomautteli painostani ja vihjaili että "taitaa juustot maistua". Olin hieman pyöreä, en edes oikeasti lihava lapsi ja nuo kommentit jäi kyllä kummittelemaan takaraivoon pitkäksi aikaa, johtaen syömishäiriöihin koko yläasteen ajaksi. Nyt olen 30, ja vieläkin se terkkarin kommentti tulee joskus mieleen. Nykyisin vaan huvittaa ja suututtaa yhtä aikaa, koska terkkarin itse oli hyvin pyöreä nainen, taisi olla hän se jolle "juustot maistuu"...

Vierailija
38/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä KETÄÄN jota olis auttanut nämä ylipainoon puuttumiset, ne on vaan pahentanut asioita. Aikuisen kanssa siitä pitää voida keskustella, mutta lapsen kun sotkee siihen nii vituiks menee ja lopputuloksena voi olla ikuinen ylipaino.

Vierailija
39/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni terveystarkastajat valittivat joka tarkastuksella ylipainostani, jonka olin jo tiedostanut vuosia. Sairastuin sitten syömishäiriöön yläasteella ja paino putosi vuodessa 15 kiloa. Terkkari oli oikein iloinen painoni putoamisesta, ei hän tietenkään totuutta asiasta tiennyt

Sama minulle tuli mieleen, kun luin jututn aloittajan lapsesta. Jos lapsi itkee terveystarkastuksen jälkeen, on iso vaara, että hän tunetee olonsa niin huonoksi, että ryhtyy säännöstelemään syömisiään ja silloin syömishäiriön riski on todella suuri.

Lasten ei edes pitäisi laihduttaa. Tavoitteena on aina, että painon kasvu vähenee ja pituuskasvu kompensoi homman. Paino ei saisi lapsella mielellään pudota, ellei ole kyseessä todella vakava ylipaino.

Vierailija
40/290 |
08.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ap ei ymmärrä on tämä: Jos on normaalipainon rajat vaikka (kuten mulla on) on 47-64kg. Niin se tarkoittaa että jos mun paino on 66kg että mulla on normaalipainon ylärajaan 2 kiloa ylimääräsistä. Se luokitellaan lieväksi ylipainoksi. ELi kyllä sitä painoa on jo aka lailla liikaa. EI se tarkoita sitä että sitä painoa pitää tiputtaa VAIN just se 2 kiloa niin olen "normaalipainoinen", koska sitten vasta olen sillä rajalla. Pitäisi ottaa tavoitteeksi tiputtaa paino sinne normaalipainon keskelle. ELi vaikka 55 kiloon, joka tarkoittaisi 11 kilon tiputusta mikä onkin jo aika paljon. Pitä pienempi lapsi, sitä enemmän 2 kiloa on.