Miksi se auto pitää jättää talviaikaan käyntiin, kun viedään/noudetaan muksu päiväkodista?
Itse kävelen töihin päiväkodin ohitse ja aamuisin ihan järkyttävä savunpaljous ruuhka-aikana. Miksi et sammuta autoasi?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin tyhjäkäytän autoani missä huvittaa ja se ei teille kuulu tippaakaan.
Minä taas reklamoin. Ellet usko niin sitten laitetaan viestiä kytille.
No laita perkele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lintu... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjäkäynti parkkipaikoilla on kielletty. Jos tätä ei autoileva tiedä, niin on syytä jättää auto kotiin.
Pari minuuttia on sallittu aika. ;)
Jokatapauksessa oli niin tai näin olen sitä mieltä, että tyhjäkäyntiä suurempi ongelma on ihmiset jotka valittaa mitättömistä asioista. Ei maailmaa kaada vaikka jonkun auto kävisi 5 minuuttia. En ymmärrä ihmisten intoa kytätä toisiaan sen toivossa, että olisi jotain aihetta valittaa. Hymyä huuleen ja keskittymään omiin asioihinsa. :)Sellaiset ihmiset jotka ottavat tällaisissa asioissa erivapauksia, ovat kyllä muutenkin vaaraksi liikenteessä.
Säännöt on tehty noudatettavaksi, eikö? Vai ei koske just teikää?
Kovasti WT-porukka alapeukuttaa.
Taas todistettu että älykkyys korreloi luonnonsuojelun kanssa.
Juntit ei vaivaudu kierrättämään tai muutenkaan ajattelemaan luontoa, ellei siitä voi hyötyä jotenkin.
Ottaapa viherpiipertäjää koville huomata että ekopropaganda ei mene perille vaan terve järki voittaa sen -näin käytännön tasolla.
VierailijaEli olet se pullamössö-kerma-ahteri, joka ei pysty ottamaan muutamaa kävelyaskelta?[/quote kirjoitti:
En ole. :) Kotipihalla toki parkkeeraan lähelle ovea koska se on järkevintä. Mitä järkeä olisi parkkeerata tonttini ulkopuolelle. Työpaikalla parkkeeraan oven viereen koska se on mahdollista ja olen ainoa työntekijä. Kauppaan mennessä parkkeeraan kauemmas ovista koska lähellä olevat ruudut on täydempiä. Näin minimoin riskin, että muut kolhii autoani. Ei minua haittaa kävellä.
Kunhan sanoin tuon, että miksipä ei jos se on mahdollista. Miksi tehdä asioista vaikeita turhanpäiten.
Eikä kyllä minua voi missään muussakaan mielessä kermaperseeksi kutsua. Ihan olen työlläni kaiken hankkinut mitä minulla on. Ei vaan ole tapana tehdä kärpäsistä härkäsiä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lintu kirjoitti:
Jos kone ei ole lämmennyt kunnolla ja ajettava matka suht lyhyt ei kannata sammuttaa autoa välissä. Äkkiähän sen muksun sinne sisään nakkaa.
Mielestäni nämä ovat sellaisia asioita joista ihmiset turhanpäiten ärsyyntyvät.Yli 2min tyhjäkäynti on kielletty. -15 pakkasta tai enemmän, niin 4min.
Opelkaa liikennesäännöt.
Jos sillä autolla on ajettu metrikin sinne päiväkodin pihalle, niin ikkunat ovat tarpeeksi huuruttomat, ettei tarvitse enää lämmittää.
Aika paljon kans näkee näitä vanhempia, jotka ajaa auton ihan mihin vaan lähelle koska "olen lapsen kanssa liikkeellä"
Jännä juttu, mutta toiset selviää bussillakin, kun ei ole kermatakalistoja.
Eihän se ikkunan huurustuminen ole se syy auton käynnissä pitämiseen, vaan se, ettei hajoita akkua. Jos matka on lyhyt niin akku ei ehdi latautua, joten jos yhtään haluaa autonsa/akkunsa elinikää pidentää niin ei aja lyhkäsiä pätkiä pakkasella eli starttaa turhaan useita kertoja. Se muutaman minuutin käynti on ihan fine ja pienimmästä päästä, kun päästöistä puhutaan. Jättää mieluummin koko auton kotiin ja ajelee kimppakyydeillä vuorotellen, jos on saasteista huolissaan.
No normaalissa Suomen talvikelissä tarvitsee ajaa about 6 km ennen kuin sen yhden KYLMÄkäynnistyksen rasitus on ladattu virtaa akkuun.
Mutta eihän se ole enää KYLMÄ moottori mitä käynnistetään tarhan pihalla. Hieman eri vastukset moottorissa, kuin jäätyneen koneen käynnistyksessä.
Starttimoottoria kuitenkin pyöritetään vaikka kone olisi jo hieman lämmennyt ja virta siihen otetaan akusta, joka ei taatusti ole lämmennyt juuri yhtään 6 km ajon aikana (epäilen tosin tätä 6 km:n väitettäkin) eikä siten myöskään latautunut käytännössä yhtään.
Sähköautoissahan on pakko olla erilliset akkulämmittimet, etteivät akut hajoa talvella ja pystyvät antamaan pakkasilla edes jonkinlaisen toimintasäteen. Käynnistyakkuunkin saisi erillisen lämmittimen, mutta sellaista ei taida olla yhteenkään perusautoon tehdasasenteisena saatavissa, joten jälkiasennus maksaa Suomi-hinnat tuntien hunajaa. Samalla hinnalla hankkii sitten jo melkein Webaston tai vastaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko pitää auto käynnissä että tarkenee. On se kumma kun näin pohjoiseen maahan ei ole saatu lämmitettyjä suojakupuja kaupunkien ylle? Mukavuudestani en tingi ikinä, aina lämmin auto.
Osta sitten lisälämmitin, vai oletko tyhjätasku?
Lisälämmitin lähtee päälle tuntia ennen kuin tarvii lähteä liikenteeseen. Luulitko todella että hyppäisin kylmään autoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko pitää auto käynnissä että tarkenee. On se kumma kun näin pohjoiseen maahan ei ole saatu lämmitettyjä suojakupuja kaupunkien ylle? Mukavuudestani en tingi ikinä, aina lämmin auto.
Miten olisit pärjännyt 50-luvulla? Kamalan löysiä vellihousuja on suomalaisistakin tullut. Ei mikään ihme että maa on tässä jamassa, kun pitää saudien löpöä polttaa turhan takia.
Ihmettele puolestani vaikka miten sitä pärjättiin vuonna 0. Minkä minä sille voin kuinka ankeaa ja vaikeaa oli ennen. Haittaa näköjään sua jos nauttii mukavuudesta.
En uskaltaisi jättää autoani käymään, sillä autostani ei saa ulkopuolelta ovia lukkoon, jos se on käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisälämmitin lähtee päälle tuntia ennen kuin tarvii lähteä liikenteeseen. Luulitko todella että hyppäisin kylmään autoon?
Polttoainelämmitin? Ajoaika pitäisi olla tuplat lämmitysaikaan, jotta aukkussa riittää varaus, jatkuvassa käytössä. Eipä tule hirveästi käytettyä lisälämmitintä, ellei tiedossa ole pidempää ajoa. Kiva yrittää lähteä liikkeille, kun auto on lämmin sisältä, mutta moottori ei jaksa startata käyntiin. On kokemusta.
Tämä tyhjäkäynti lakipykäläkin on ihan täyttä byrokratiaa joka voitaisiin poistaa aivan hyvin Sipilän byrokratian purkutalkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin tyhjäkäytän autoani missä huvittaa ja se ei teille kuulu tippaakaan.
Minä taas reklamoin. Ellet usko niin sitten laitetaan viestiä kytille.
On siinä mahdollisuus, että joku päivä sinun pitää reklamoida kipeästä nenästä, jos alat liikaa ihmisille pullistelemaan.
Eli haluat tallentua pilvipalveluun pahoinpitelijänä?
Harvinaisen helpoksi teet jepareiden hommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lintu... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjäkäynti parkkipaikoilla on kielletty. Jos tätä ei autoileva tiedä, niin on syytä jättää auto kotiin.
Pari minuuttia on sallittu aika. ;)
Jokatapauksessa oli niin tai näin olen sitä mieltä, että tyhjäkäyntiä suurempi ongelma on ihmiset jotka valittaa mitättömistä asioista. Ei maailmaa kaada vaikka jonkun auto kävisi 5 minuuttia. En ymmärrä ihmisten intoa kytätä toisiaan sen toivossa, että olisi jotain aihetta valittaa. Hymyä huuleen ja keskittymään omiin asioihinsa. :)Sellaiset ihmiset jotka ottavat tällaisissa asioissa erivapauksia, ovat kyllä muutenkin vaaraksi liikenteessä.
Säännöt on tehty noudatettavaksi, eikö? Vai ei koske just teikää?
Kovasti WT-porukka alapeukuttaa.
Taas todistettu että älykkyys korreloi luonnonsuojelun kanssa.
Juntit ei vaivaudu kierrättämään tai muutenkaan ajattelemaan luontoa, ellei siitä voi hyötyä jotenkin.
Ottaapa viherpiipertäjää koville huomata että ekopropaganda ei mene perille vaan terve järki voittaa sen -näin käytännön tasolla.
Heti pitää ruveta haukkumaan toisia, kun ei ilmeisesti älli parempaan argumentaatioon.
Se ettei turhaan saastuteta, ei ole propagandaa, vaan lainsäädönnön noudattamista.
Miksette heitä lapsenne suoraan sudille sitten, jos kuvittelette ettei se saastutus pilaa niiden tulevaisuutta?
Koska se muuten pilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lintu kirjoitti:
Jos kone ei ole lämmennyt kunnolla ja ajettava matka suht lyhyt ei kannata sammuttaa autoa välissä. Äkkiähän sen muksun sinne sisään nakkaa.
Mielestäni nämä ovat sellaisia asioita joista ihmiset turhanpäiten ärsyyntyvät.Yli 2min tyhjäkäynti on kielletty. -15 pakkasta tai enemmän, niin 4min.
Opelkaa liikennesäännöt.
Jos sillä autolla on ajettu metrikin sinne päiväkodin pihalle, niin ikkunat ovat tarpeeksi huuruttomat, ettei tarvitse enää lämmittää.
Aika paljon kans näkee näitä vanhempia, jotka ajaa auton ihan mihin vaan lähelle koska "olen lapsen kanssa liikkeellä"
Eihän se ikkunan huurustuminen ole se syy auton käynnissä pitämiseen, vaan se, ettei hajoita akkua. Jos matka on lyhyt niin akku ei ehdi latautua, joten jos yhtään haluaa autonsa/akkunsa elinikää pidentää niin ei aja lyhkäsiä pätkiä pakkasella eli starttaa turhaan useita kertoja. Se muutaman minuutin käynti on ihan fine ja pienimmästä päästä, kun päästöistä puhutaan. Jättää mieluummin koko auton kotiin ja ajelee kimppakyydeillä vuorotellen, jos on saasteista huolissaan.
No normaalissa Suomen talvikelissä tarvitsee ajaa about 6 km ennen kuin sen yhden KYLMÄkäynnistyksen rasitus on ladattu virtaa akkuun.
Mutta eihän se ole enää KYLMÄ moottori mitä käynnistetään tarhan pihalla. Hieman eri vastukset moottorissa, kuin jäätyneen koneen käynnistyksessä.
Starttimoottoria kuitenkin pyöritetään vaikka kone olisi jo hieman lämmennyt ja virta siihen otetaan akusta, joka ei taatusti ole lämmennyt juuri yhtään 6 km ajon aikana (epäilen tosin tätä 6 km:n väitettäkin) eikä siten myöskään latautunut käytännössä yhtään.
Sähköautoissahan on pakko olla erilliset akkulämmittimet, etteivät akut hajoa talvella ja pystyvät antamaan pakkasilla edes jonkinlaisen toimintasäteen. Käynnistyakkuunkin saisi erillisen lämmittimen, mutta sellaista ei taida olla yhteenkään perusautoon tehdasasenteisena saatavissa, joten jälkiasennus maksaa Suomi-hinnat tuntien hunajaa. Samalla hinnalla hankkii sitten jo melkein Webaston tai vastaavan.
Mieti nyt vähän sitä moottorin vastusta kylmänä vs lämpimänä, vai käytätkö yhä mineraaliöljyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvella hyväksyn järkevän tyhjäkäynnin jos on kova pakkanen ja moottori ei ole vielä ehtinyt lämmetä yhtään. Tosi moni rikkoo autonsa akun talvikeleillä sahatessaan jatkuvasti starttia kaikki mahdolliset valot päällä ja ajaessaan tosi lyhyitä matkoja sitten ettei moottori ja akku ehdi lämmetä ja akku latautua. Diesel-autot hehkutuksineen ovat vielä hankalampia tapauksia vaikka niissä onkin yleensä jo valmiina järeämpi akku kuin bensaversiossa.
Onkin mielenkiintoista nähdä, että mikä tulee akkujen keskimääräiseksi eliniäksi kun sähköautot yleistyvät ja perusuunot pääsevät ajamaan niillä paljon pakkaskeleillä. Onhan niiden akkutekniikka tosin hieman kehittyneempää kuin perinteisissä käynnistysakuissa, mutta silti...jos akkujen hinnat pysyvät yhtä korkeina ja sähköautosta laukeaa pari akkua, niin se voi melkein aina suoraan paalaamolle...ainakin halvemmissa hintaluokissa.
Juurikin näin. Järkeä kannattaa käyttää tässäkin asiassa. Paljon muutakin saa rikottua akun lisäksi jos ei kone saa lämmetä kunnolla. Se kuluttaa luontoa paljon enemmän kuin muutaman minuutin tyhjäkäynti.
Se tyhjäkäynti ei lämmitä moottoria lähes ollenkaan, verrattuna pieneen vastukseen, eli kevyeen ajoon.
Eli lähdettekö tosiaan jäätyneellä autolla ajamaan? Sehän vasta autoa rasittaakin. Hommatkaa lohkolämmitin.
Uusiin autoihin ei moniinkaan enää saa lohkolämmitintä. Nykyisin käytetään säteilylämmitintä. Senkin käyttö on osittain pelkkää kylmän pakkasilman lämmittämistä.
Hommaa samantien se sähköauto, ellei muka lohkoa saa moottoriin.
Sähköautosta ei ole vielä tieautoksi, eikä oikeastaan edes pillurallin ajamiseen.
Ei ole ei.
Ihan turhaan niitä myyvät ja on ensimmäiset jo liisauskäytöstä vapautuneet käytettyjen markkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttoainelämmitin? Ajoaika pitäisi olla tuplat lämmitysaikaan, jotta aukkussa riittää varaus, jatkuvassa käytössä. Eipä tule hirveästi käytettyä lisälämmitintä, ellei tiedossa ole pidempää ajoa. Kiva yrittää lähteä liikkeille, kun auto on lämmin sisältä, mutta moottori ei jaksa startata käyntiin. On kokemusta.
Voi hyvä isä tuota ymmärtämisen tasoa. Sähköllä toimiva lisälämmitin joka on ottaa pistokkeesta virran. En ole itse asentanut vaan sähkömies tai nainen. Samalla lohkolämmitin saa virtaa ettei tarvi kylmää konetta startata.
Luulisi suomalaisten tietävän kun täällä puolet vuodesta asutaan kylmässä.
Lintu... kirjoitti:
VierailijaEli olet se pullamössö-kerma-ahteri, joka ei pysty ottamaan muutamaa kävelyaskelta?[/quote kirjoitti:
En ole. :) Kotipihalla toki parkkeeraan lähelle ovea koska se on järkevintä. Mitä järkeä olisi parkkeerata tonttini ulkopuolelle. Työpaikalla parkkeeraan oven viereen koska se on mahdollista ja olen ainoa työntekijä. Kauppaan mennessä parkkeeraan kauemmas ovista koska lähellä olevat ruudut on täydempiä. Näin minimoin riskin, että muut kolhii autoani. Ei minua haittaa kävellä.
Kunhan sanoin tuon, että miksipä ei jos se on mahdollista. Miksi tehdä asioista vaikeita turhanpäiten.
Eikä kyllä minua voi missään muussakaan mielessä kermaperseeksi kutsua. Ihan olen työlläni kaiken hankkinut mitä minulla on. Ei vaan ole tapana tehdä kärpäsistä härkäsiä. :)Kerma-ahteri liittyi lähinnä siihen, ettei ihmiset nykyään pysty kävelemään auton mittaa pitemmälle, oli mahdollista pysäköidä lähelle tai ei. Ei kukaan omalla pihalla ole neuvonut tontin rajalle pysäköimään.
Kysehän nyt ei ole edes laista vaan siitä että jos se auto on ihan siinä sisäänkäynnin luona niin pakokaasut päätyy sisälle, myös raitisilman tuloaukko voi olla siinä seinustalla, johon parkkeerataan, siksi on usein erikseen kieltokyltit.
Vierailija kirjoitti:
Lintu... kirjoitti:
Eikä kyllä minua voi missään muussakaan mielessä kermaperseeksi kutsua. Ihan olen työlläni kaiken hankkinut mitä minulla on. Ei vaan ole tapana tehdä kärpäsistä härkäsiä. :)Kerma-ahteri liittyi lähinnä siihen, ettei ihmiset nykyään pysty kävelemään auton mittaa pitemmälle, oli mahdollista pysäköidä lähelle tai ei. Ei kukaan omalla pihalla ole neuvonut tontin rajalle pysäköimään.
Pakkohan se on pysäköidä työpaikan pihalle kun sisälle ei voi ajaa. Ei kai tuo nyt voi olla liian vaikeaa ymmärrettäväksi? Tarvo sinä pakkasessa jos siitä niin tykkäät.
Vierailija kirjoitti:
Ovat varmaan näitä samoja älypäitä, jotka pitävät autoa käynnissä jopa tankatessaan...
Pitää paikkansa! Käyttämälläni huolt eiku bensa-asemalla näkee,kuulee ja haistaa nämä tankkaajat. Moottori käy ja käy. Senkin ajan kun käyvät maksamassa tai ostamassa lotttoa tms. Olempa kerran nähnyt tällaisen kuskin istuvan kahvilla!!!! Siellä tankilla odottelee muita asiakkaita! "Siirrätkö autosi parkkipaikalle tankkauksen jälkeen" lappu ilmeisesti on jäänyt lukematta! Että näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lintu kirjoitti:
Opelkaa liikennesäännöt.
Voi hyvä luoja. Huomaa, että on naisia keskustelemassa, kun ei ymmärrä autoista yhtään mitään. Nyt puhutaankin siitä AKUN lataamisesta eikä mistään moottorin lämpenemisestä! Ja akku tarvitsee pakkasella jopa 15-20km:n matkan latautuakseen. Jos ajat muutaman kilometrin niin kyllä, moottori ehtii lämmetä, mutta AKKU EI EHDI LATAUTUA.
Jos jatkuvasti ajaa noita lyhyitä pätkiä pakkasella ja starttaa autoa koko ajan uudelleen niin siinä hajoaa se AKKU eli auto ei kohta enää lähdekään käyntiin.
Sähköautosta ei ole vielä tieautoksi, eikä oikeastaan edes pillurallin ajamiseen.