Siis miten huono tilanne hoitajilla on, jos 1pvän ylityökielto ajaa teho-osastot kaaokseen??? Pyöritetäänkö kaikkea tässä maassa hoitajien selkärangalla?
Kommentit (305)
Mä kans kerran olin iltapäivästä iltaan lääkärillä ja eri labratutkimuksissa. Ennen lähtöäni myöhään illalla eräs hoitaja selitti, miten aamun virtsanäyte kotona otetaan ja aamulla oli taas uudet verikokeet. Kun menin aamuseitsemältä labraan, sama hoitaja oli siellä taas.
Oli pakko kysyä, että asuuko hän siellä. Hän vaan hymyillen totesi, että nii-in.
Ymmärrän siis kuvion. Toivottavasti jotain tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu tosi pahalta kaikkien hoitajien puolesta. Orpokin letkautteli, että "massia ei ole". Kokoomuksella on kyllä ollut massia vaikka mihin (työskentelen julkisen rahoituksen parissa) mutta ei sitten ihmisten hyvinvointiin, arkeen, jaksamiseen ja OIKEUDENMUKAISUUTEEN?
Mutta kansa rakastaa sitä, koska Kokoomus on gallupeissa suosituin seuraavaksi pääministeripuolueeksi.
Selitä se! Itse en ymmärrä.
Juu, kokkarit on valmiit yksityistämään ison osan koko terveydenhuollosta jolloin iso osa veronmaksajien rahoista valuu osakkeen omistajien (kokkarit) taskuihin ja veroparatiiseihin. Hoitotyövoima näihin yrityksiin on tietysti saatava myös mahdollisimman halvalla jitta voitit maksimoituvat.
Ja siitä huolimatta iso osa julkisella puolella ja terveydenhuollossa työskentelevistä äänestää vaaleista toiseen kokoomusta.
Vieläkö hoitajat aiotte äänestää porvareita seuraavissa vaaleissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle jäi mieleen eräs potilastapaus muutaman viikon takaa. Olin pitkässä vuorossa kaksi päivää putkeen, tämän jälkeen aamuvuoroja kaksi ja päälle yksi iltavuoro. Näissä vuoroissa satuin hoitamaan yhtä potilasta kaikissa vuoroissani. Tämä potilas oli selvästi hämmentynyt kun illalla lähden ja sitten perästä tulen aamuihin. Sitten viimeisessä vuorossa tämä kysyi että "miten sä jaksat tälläsiä vuoroja ethän sä vissiin nuku ollenkaan?". Jotenkin mieltä lämmitti ihan se että joku tämän huomasi. Tietenkään potilaalle en voi sanoa että enhän minä tätä rytmiä jaksakaan mutta pakko se on vain painaa joten vastasinkin että lepäilen sitten kun on aikaa. Kaiken tuon p*skan ja kiireen keskellä (ja väsymyksen) lämmitti mieltä ihan hirveästi että joku meidät hoitajat huomaa.
Ps. juuri esim tuolla viikolla jokainen vuoroni venähti yli ja pitkät päivät pamahtivat yllättäen ja suunnittelematta. Mutta jonkunhan siellä on oltava, hoidamme potilaita 24/7, 365pv vuodessa.
En tiedä miksi olen enää edes alalla. Palkka ei kata sitä mitä teen ja miten paljon teen. Rytmistä kärsii ihmissuhteet. Paskaa sataa kuvainnollisesti ja kirjaimellisestikin. Meitä pidetään juonittelevina ruikuttajina joiden maailmassa ei ole kuin "minäminäminä". Toisessa keskustelussa mm. joku kirjoittikin ettei sairaalaorja ansaitse edes sitä palkkaa mitä nyt. Viimeisin päivätyötä tehnyt poikaystävänikin päätti ettei jaksa työrytmiäni eikä sitä kuinka väsynyt olen kun on vaikkapa lopulta vapaapäivä.
Ikää vasta 28, voisi yhtä hyvin olla 68.
Tämä on kaikki niin tuttua! Monesti potilas on ihmetellyt kun olen iltavuoron jlk aamuvuorossa että " oletko sinä täällä taas" kun olen (kirjaimellisesti) käynyt kotona kääntymässä. Kun vuorolistassa on esim. kaksi aamuvuoroa, kaksi iltaa ja kaksi yötä ja öiden jlk kaksi vapaapäivää niin kyllä ne vapaapäivät menee edellisten vuorojen toipumisessa. Kolmivuorotyö on muutenkin rankkaa ja kun työ on erittäin raskasta fyysisesti ja henkisesti niin jossain sen pitäisi kompensoitua. Edes sillä että palkalla tulisi varsinkin pk- seudulla toimeen. Miksikö hoitajat ovat suostuneet tekemään ylitöitä.. no koska harva tulee tällä liksalla toimeen! Meitä saa niin potilaat, lääkärit ja politiikot haukkua. Olemme niin tottuneita saamaan paskaa niskaan mutta nyt se on loppu!
Näitä hoitoalan vuoroja ihmettelen itse suuresti. Miksi siellä on noita aamu- ja iltavuoroja peräkkäin?
Itsekkin teen (kaksi)vuorotyötä, mutta ei minun työpaikalla ikinä vuorolistoja tehdä niin että iltaa ja aamua olisi peräkkäin. Jotenkin vaikea uskoa, että se viikonloppuisin työskentely aiheuttaa sen, että on pakko olla eri vuoroja sekaisin samassa työputkessa. Ulkopuolisesta nuo terveydenhoitoalan työvuorolistojen teko vaikuttaa järjettömältä ja/tai julmalta.
Osaako joku selittää onko noihin sekavuorolistoihin joku järkevä selitys? Minusta ne vaikuttavat vain turhalta rasitteelta työntekijöille. Miksei työvuorot ole järkevissä pätkissä niinkuin muilla aloilla? Eli aamuvuorot, vapaat, iltavuorot, vapaat, yövuorot, vapaat ja sitten sama lista alusta.
Hoidon jatkuvuuteen sillä on ensisijaisesti pyritty, mutta viime vuosina noista ilta-aamu -rupeamista on pyritty eroon. Tuo ehdottamasi rytmi ei onnistu hoitoalalla, kun miehitys eri vuoroissa ja eri viikonpäivinä on eri. Esim. omassa työpaikassani miehitys arkena on 6 aamussa, 5 illassa (paitsi pe-iltana 4) ja 3 yössä (ma-to) ja viikonloppuisin 4 aamussa, 4 illassa ja 2 yössä.
Millä tuo on perusteltu, että arkiöinä tarvitsee enemmän henkilökuntaa kuin viikonloppuöinä?
Mitä silloin tapahtuu niin erilaista?
Kirralla esim. tulee vasta leikattuja, tarkempaa valvontaa vaativia potilaita enemmän. Viikinloppuisin ei, ei tule kuin päivystykset.
Kiitti vastauksesta :)
Hoitoalalla työskennelleenä en voi muuta tehdä kuin nostaa hattua hoitajille. Itse en jaksanut sitä ainaista kiirettä, joka oli aivan epäinhimillistä. Hyvä kun taukoja ehti pitää, aamuvuorossa n. 10 potilasta hoidettavana ja illalla saattoi olla 20-24. tämä sama päivästä toiseen. pitää olla robotti jaksaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peiliin katsomisen paikka kaikilla hoitajilla, miksi mahdollistetaan tälläinen vuoronvaihdolla ja ylitöillä pyörittäminen!?!
Turhaa valittamista, jos itse ollaan hirttoköysi punottu.Tarkoitatko, että pitää edelleen olla hiljaa ja jatkaa niinkuin tähänkin asti?
Jos itse vapaaehtoisesti suostuu näihin niin miksi sitten valittaa?
Jokaisella on suu millä sanoa ei, en voi vaihtaa vuoroa, en voi jäädä työvuoron loputtua jne miksi näin ei ole tehty vaan on mukisematta tehty tuplavuorot ja tultu vapaapäivänä töihin.Ei ole ollut juurikaan vaihtoehtoja.
Kun on muutaman kerran itse ollut tilanteessa, jossa kesken kiireen yrittää saada jotain tulemaan seuraavaan vuoroon poissaoloa paikkaamaan eikä ketään saa, vaikka soittelee kaikki sijaiskumminkaima -listat läpi tai tekee työvuoroa niin vähällä väellä, että oikeasti pelottaa, että nyt ei kyllä hyvä heilahda, niin on todella korkea kynnys kieltäytyä itse menemästä ja aiheuttaa omille työkavereille tuo ahdinko. Kun itse on siellä töissä sen kaiken keskellä, ja sitten joku suostuu tulemaan tai jäämään, on itse niin kiitollinen, että kokee melkein olevansa henkilökohtaisessa kiitollisuudenvelassa työkaverille.. sellaisia me vaan ollaan, kun ollaan ihmishengistä vastuussa.
Nämähän ovat esimiehen tehtäviä hommata sinne joku, ei työntekijän.
Ihmishengestä ollaan vastuussa sen oman työvuoron ajan, sen jälkeen vastuu siirtyy seuraavalle työntekijälle tai työnantajalle.
Näistä keskusteluista huokuu huono esimies työskentely, ollaan 8-16 töissä ja tämän jälkeen jätetään kaikki työntekijöiden harteille. Näinhän sen ei pitäisi mennä vaan aina pitää olla vastaava joka hoitaa esimiehen tehtävät silloin kun tämä ei ole itse paikalla.
Ja kuka ottaa vastuun jos jotain käy, kun hoitajat ovat hankkineet sijaisen? ja tähän ei kyllä valtuuksia ole
Siis kysehän ei ole huonosta esimiestyöskentelystä vaan siitä, että jos hoitajiakaan ei ole vara mitoittaa riittävästi kaikkiin työvuoroihin, niin miten esimiehiä sitten olisi? Rahaa ei priorisoida riittävään hoitajamäärän palkkaamiseen, saati sitten lähiesimiesten palkkaamiseen.
Kyse on rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitsuilla ei vielä ole mitään kokemusta YT-kuvioista. Monet ei osaa lainkaan arvostaa miten valtava etu on kun ei käytännössä voi saada potkuja. Että terveiset vaan teollisuudesta, joka teidänkin palkat rahottaa.
Niinhän sitä vois luulla.... Tällä hoitajalla on jo parit yt:t takana ja yhdet edessä. Aika yleistä yksityispuolella tänä päivänä.
Voi olla ja myös monella muullakin alalla ja monella muullakin työpaikalla. Monella työpaikalla myös hengataan netin keskustelupalstoilla työaikana.
Itse työskentelen teho-osastolla erittäin vaativassa työssä ja saan samaa palkkaa kuin esimerkiksi linja-autonkuljettaja.
Meillä se menee niin että jos ei potilaalle ole omaa sairaanhoitajaa niin leikkaus perutaan tai potilas kärrätään muualle. Ei ne pelkästään lääkärit ole jotka teidät hengissä pitää silloin kun olette todella kusessa.
Vaativasta ja vastuullisesta työstä pitää maksaa kunnon palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitsuilla ei vielä ole mitään kokemusta YT-kuvioista. Monet ei osaa lainkaan arvostaa miten valtava etu on kun ei käytännössä voi saada potkuja. Että terveiset vaan teollisuudesta, joka teidänkin palkat rahottaa.
Niinhän sitä vois luulla.... Tällä hoitajalla on jo parit yt:t takana ja yhdet edessä. Aika yleistä yksityispuolella tänä päivänä.
Tämän takia julkisen puolen lääkärit ja hoitajat kiivaasti vastustavatkin soteuudistusta. Tekisi ihan hyvää sinnekin kokea se, että työpaikka ei ole itsestäänselvyys, vaikka itsekin yt:t kokeneena tiedän, että ei ole herkkua ja eikä aina edes kovin oikeudenmukaista.
Joko resurssit on mitoitettu alakanttiin tai työntekijät ovat muuttaneet poissaolonsa yläkanttiin. Epäilen viimeksimainittua.:(
Hoitajia aina ohjeistetaan että kiire ei saa näkyä asiakkaille. Kaaoksenkin keskellä henkilökunta jaksaa hymyillä. Kaikissa yksikössä vähennetään jatkuvasti miehitystä. Sijaisia ei saa ottaa... jos joku sairastuu, toisen on jäätävä paikkaamaan.
Hoitajille on tehty selväksi, että jos joustoa ei löydy niin tilalle on kyllä tulijoita. Kukapa uskaltaa nykypäivänä työpaikkansa uhalla vastustella.
Julkisella sektorilla ollaan tilastollisesti saikulla eniten - paitsi opettajat, jotka eivät halua kuormittaa muita. Ja lääkäreillä on myös kova työmoraali.
Kertokaa nyt näistä lomarahoista. Eikö lomaraha ole se, joka maksetaan loman ajalta palkan lisäksi? On siis lomapalkka, joka on palkan suuruinen, ja lomaraha, joka on puolet lomapalkasta. Yksityisellä sektorilla lomat on 5 viikkoa ja lomaraha vastaa noin 2,5 viikon palkkaa. Kuntasektorilla lomat on 6-7,5 viikkoa. Kuudelta viikolta saa lomarahaa kolmen viikon palkan verran ja jos tuosta on nipistetty pois 30%, edelleen jää jäljelle 2,1 viikon palkan verran lomarahaa. Niillä joilla on pidempi loma, 7,5 viikkoa, nipistetty lomaraha vastaa 2,6 viikon palkkaa.
Osa porukasta saa siis hieman pienemmän lomarahan kuin yksityisellä sektorilla, mutta heillä on viikko enemmän palkallista lomaa. Osa porukasta saa leikkauksen jälkeenkin enemmän lomarahaa kuin yksityisen sektorin työntekijät, lisäksi heillä on 2,5 viikkoa enemmän palkallista lomaa.
Tämäkö on se suuri vääryys jota vastaan nyt protestoidaan? Itse he muistaakseni valitsivat tarjolla olevista vaihtoehdoista tämän lomarahan leikkauksen. Muitakin vaihtoehtoja olisi ollut.
Ois laitettu rahaa hoitajiin eikä höveliin pakolaispolitiikkaan!
Poissaolotilastot esiin kirjoitti:
Julkisella sektorilla ollaan tilastollisesti saikulla eniten - paitsi opettajat, jotka eivät halua kuormittaa muita. Ja lääkäreillä on myös kova työmoraali.
Niin ehkä juuri siksi, että hoitajat tekee sitä usein fyysisestikin raskasta työtä huonolla miehityksella ja heikoin apuvälinein. Jos yksinäsi työvuorossa nostelet ja kääntelet 100kg potilaita, niin siinä on riski, että saa esimerkiksi selkänsä paskaksi. Ideaalitilanne olisi, että saisit apukädet, mutta niitä ei aina riitä. Tämmöisiä hommia ne opettajat ja lääkärit ei taida tehdä. Lisäksi hoitajat runsaasti tekemisissä esimerkiksi eritteiden kanssa ja silloin norovirukset ja muut tehokkaasti tarttuvat tuppaa ne hoitajatkin tartuttamaan...
Jollakin tapaa nautin tästä tilanteesta, vaikka toki tiedän että se tulee kosahtamaan omaan nilkkaan jos ja kun sairaslomia tulee ja vuorot vedetään vajaalla. Mutta, tässä todiste porvaripäättäjille miten pienellä palkalla ollaan yritetty ja tehty kaikkemme. Harmi, että sen pitää näkyä näin ulospäin. Ylitöillä ja kutsurahoilla sitä elellään. Kotona käydään ehkä vain nukkumassa, parisuhde hoituu heikosti siinä sivussa, omaa elämää ei juurikaan ole kuin lomilla joita saa anoa aina edes sen 3viikkoa putkeen pidettäväksi. Yksittäisillä vapailla ei yksinkertaisesti kykene muuhun kuin pyykinpesuun ja omaan rentoutumiseen ja illat menee siihen että mietit jo seuraavaa työvuoroa. Mutta silti mä tykkään työstäni.
Ei mikään ihme että porukka lähtee Norjaan. Lähtekää kaikki! Ehkä joku sitten herää. Saatna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle jäi mieleen eräs potilastapaus muutaman viikon takaa. Olin pitkässä vuorossa kaksi päivää putkeen, tämän jälkeen aamuvuoroja kaksi ja päälle yksi iltavuoro. Näissä vuoroissa satuin hoitamaan yhtä potilasta kaikissa vuoroissani. Tämä potilas oli selvästi hämmentynyt kun illalla lähden ja sitten perästä tulen aamuihin. Sitten viimeisessä vuorossa tämä kysyi että "miten sä jaksat tälläsiä vuoroja ethän sä vissiin nuku ollenkaan?". Jotenkin mieltä lämmitti ihan se että joku tämän huomasi. Tietenkään potilaalle en voi sanoa että enhän minä tätä rytmiä jaksakaan mutta pakko se on vain painaa joten vastasinkin että lepäilen sitten kun on aikaa. Kaiken tuon p*skan ja kiireen keskellä (ja väsymyksen) lämmitti mieltä ihan hirveästi että joku meidät hoitajat huomaa.
Ps. juuri esim tuolla viikolla jokainen vuoroni venähti yli ja pitkät päivät pamahtivat yllättäen ja suunnittelematta. Mutta jonkunhan siellä on oltava, hoidamme potilaita 24/7, 365pv vuodessa.
En tiedä miksi olen enää edes alalla. Palkka ei kata sitä mitä teen ja miten paljon teen. Rytmistä kärsii ihmissuhteet. Paskaa sataa kuvainnollisesti ja kirjaimellisestikin. Meitä pidetään juonittelevina ruikuttajina joiden maailmassa ei ole kuin "minäminäminä". Toisessa keskustelussa mm. joku kirjoittikin ettei sairaalaorja ansaitse edes sitä palkkaa mitä nyt. Viimeisin päivätyötä tehnyt poikaystävänikin päätti ettei jaksa työrytmiäni eikä sitä kuinka väsynyt olen kun on vaikkapa lopulta vapaapäivä.
Tämä on kaikki niin tuttua! Monesti potilas on ihmetellyt kun olen iltavuoron jlk aamuvuorossa että " oletko sinä täällä taas" kun olen (kirjaimellisesti) käynyt kotona kääntymässä. Kun vuorolistassa on esim. kaksi aamuvuoroa, kaksi iltaa ja kaksi yötä ja öiden jlk kaksi vapaapäivää niin kyllä ne vapaapäivät menee edellisten vuorojen toipumisessa. Kolmivuorotyö on muutenkin rankkaa ja kun työ on erittäin raskasta fyysisesti ja henkisesti niin jossain sen pitäisi kompensoitua. Edes sillä että palkalla tulisi varsinkin pk- seudulla toimeen. Miksikö hoitajat ovat suostuneet tekemään ylitöitä.. no koska harva tulee tällä liksalla toimeen! Meitä saa niin potilaat, lääkärit ja politiikot haukkua. Olemme niin tottuneita saamaan paskaa niskaan mutta nyt se on loppu!
Näitä hoitoalan vuoroja ihmettelen itse suuresti. Miksi siellä on noita aamu- ja iltavuoroja peräkkäin?
Itsekkin teen (kaksi)vuorotyötä, mutta ei minun työpaikalla ikinä vuorolistoja tehdä niin että iltaa ja aamua olisi peräkkäin. Jotenkin vaikea uskoa, että se viikonloppuisin työskentely aiheuttaa sen, että on pakko olla eri vuoroja sekaisin samassa työputkessa. Ulkopuolisesta nuo terveydenhoitoalan työvuorolistojen teko vaikuttaa järjettömältä ja/tai julmalta.
Osaako joku selittää onko noihin sekavuorolistoihin joku järkevä selitys? Minusta ne vaikuttavat vain turhalta rasitteelta työntekijöille. Miksei työvuorot ole järkevissä pätkissä niinkuin muilla aloilla? Eli aamuvuorot, vapaat, iltavuorot, vapaat, yövuorot, vapaat ja sitten sama lista alusta.
Hoidon jatkuvuuteen sillä on ensisijaisesti pyritty, mutta viime vuosina noista ilta-aamu -rupeamista on pyritty eroon. Tuo ehdottamasi rytmi ei onnistu hoitoalalla, kun miehitys eri vuoroissa ja eri viikonpäivinä on eri. Esim. omassa työpaikassani miehitys arkena on 6 aamussa, 5 illassa (paitsi pe-iltana 4) ja 3 yössä (ma-to) ja viikonloppuisin 4 aamussa, 4 illassa ja 2 yössä.
Minulle työvuoro-bingo arpoi jokin aika sitten listan: ilta, aamu, ilta, aamu+ilta, aamu, yö, yö, yö. Tähän perään olisi ollut 2 vapaata, mutta jälkimmäiseen tulikin iltavuoro koska meillä ei saa käyttää sijaisia ja jonkun on pakko joustaa. Elämä pyörii työpaikan ja sängyn välillä... tilinauhakin näyttää lähinnä vitsiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalla ainakin ihan normikuvio tuo, että olet illalla sulkemassa ja aamulla taas avaamassa. Olisi ihanaa jos olisikin 5 aamua, sitten kaksi vapaata, 5 iltaa ja kaksi vapaata mutta hyvin harvoin saa edes kahta vapaapäivää peräkkäin..
RikollisOrganisaationVoivanHyvin.