Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mitä valmisjuttuja hyväksytte, esim. liemikuutiot? Vai valmistatteko myös liemet itse?

• ylös 7
  • alas 0

Sivut

Kommentit (61)

Vierailija

Kasvisliemi useimmiten valmiista kuutiosta, tosin jos muun kokkauksen yhteydessä on tullut tehtyä lientä, tietenkin käytän sen.
Ostan usein myös valmiiksi kypsiä papuja ja linssejä sekä valmiita salaattisekoituspusseja.
Tykkään laittaa ruokaa, mutta vihaan leipomista, joten leipää tai leivonnaisia en tee koskaan itse.

• ylös 29
  • alas 0
Vierailija

Miksi sillä olisi jotain tekemistä "hyväksymisen" kanssa?

Teen ruokaa perusraaka-aineista koska haluan syödä terveellistä ja hyvältä maistuvaa ruokaa. Ei minulla ainakaan ole mitään ideologista perustetta.

Kasvisliemi on parempi kun sen keittää kasviksista, eikä esanssikuutiosta.

• ylös 51
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Liemikuutioita en käytä, mutta esim. valmiita liemiä ja fondeja käytän, koska olen kuitenkin sen verran laiska ja mukamas kiireinen, etten useinkaan ehdi alusta asti keittelemään (nämä esim. ovat mielestäni hyviä https://www.nestleprofessionalfood.fi/puljonki-oy/puljonki). Tomaattimurskan ja -pyreen ostan myös useimmiten valmiina, samoin sinapit ja maapähkinävoin sekä majoneesin useimmiten. Pakastekasvikset ja -marjat ovat myös sellaisia, joita ostan, sillä itse pakastetut marjat loppuvat aika nopeasti yleensä ja pakastevihannekset ovat hyvä hätävara kaikkeen. Hmmm... pastan ostan useimmiten myös valmiina - todella havoin tulee tehtyä alusta asti takinaa. Samoin leipää ostan useammin kuin teen itse. Eli aika paljon ainakin puolivalmista tulee käytettyä, vaikken valmisruokia osta.

• ylös 19
  • alas 1
Vierailija

Käytän liemikuutioita sekä puolivalmisteita eli keittojuureksia tms pakkasesta..
Samoin tomaattisose/survos on purkista.

En koe huonoa omaatuntoa noista.

En muuten kasvata kaikkia mausteitakaan itse, tuoreita yrttejä kyllä käytetään

• ylös 24
  • alas 0
Vierailija

Mä oon nykyään keittänyt kana-, kala- ja kasvisliemet itse, koska ruokaa laittaessa jää luita/ruotoja/kuoria. Pakastan tuotokset pakastepulloissa tai parvekkeella. Tykkään kokkaamisesta ja ajatuksesta kulutuksen/ruokahävikin minimoinnista, ei muuta. :)

• ylös 23
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi sillä olisi jotain tekemistä "hyväksymisen" kanssa?

Teen ruokaa perusraaka-aineista koska haluan syödä terveellistä ja hyvältä maistuvaa ruokaa. Ei minulla ainakaan ole mitään ideologista perustetta.

Kasvisliemi on parempi kun sen keittää kasviksista, eikä esanssikuutiosta.

Hyväksyt esim. ne liemikuutiot aineosineen osana sitä terveellistä ruokaa. Eikö tämä ole ihan selvää ilman että pitää saivarrella hyväksyä-sanasta.

• ylös 10
  • alas 10
Vierailija

Kuutiot hyväksyn kaupan hyllyllä, mutten kotona. Keittiössäni teen kaiken itse, siis kaiken minkä perussellaisessa voi vaan tehdä.

age is just a number

Itse käytän liemijauhetta. Tämän lisäksi "hyväksyn" valmiin pastan ja lehtitaikinan. Leivän meillä leipoo aina mies, mä en edes osaa (tai varmaan osaisin jos opettelisin, mutta kun kerta tykkää sitä leipoa niin..). Tomaattipohjaiset pasta- ja pizzakastikkeet teen sen sijaan kyllä itse, ovat parempia kuin purkista. Niitä voi tehdä isomman satsin kerralla ja pakastaa. 

Talvisin käytän myös jonkin verran pakastevihanneksia, kesällä vihannekset (ja yrtit) omasta kasvimaasta. 

Vierailija

Joskus valmistan myös liemet itse, esim vitello tonnaton keitinliemestä tulee hyvä lihasopan pohja ja rapujen kuorista rapuliemi, paistinliemistä kastikepohjia. Käytän kyllä valmisfondiakin. Ja vain keitoissa, muuhun ei tarvitse.

Pakastevihannekset on ok joskus, vaikka niiden koostumus onkin aika lötkö. Mutta jossain yhteydessä joo. Esim pakastemaissia salaattiin. Wokin teen aina tuoreista vihanneksista. Ranskalaiset perunat 1x/kk

Tomaattimurskan ostan valmiina koska Suomeen ei tuoda kastiketomaatteja. Koostumus ei tule hyvä näistä paksukuorisista ja vetisistä kovista tomaattilajikkeista.

Hernekeitto. Itsetehdyn hernekeiton koostumus ei ole sama samettisen ihana kuin purkkiversiossa.

Oetkerin pizza. Satun vain tykkäämään siitä enemmän kuin itsetehdystä, tosin nykyään voiton vie itsetehty Flammkuchen 6-0.

Ruisleipää. Pastaa, viikonloppuisin on aikaa tehdä tuorepastaa, arkena ei. Sinappia, itsetehty on maailman parasta mutta se määrä ylijääviä valkuaisia!! Ei sitä marenkiakaan jaksa loputtomiin:) Eli jouluksi ja juhannukseksi teen itse.

Ei ole ideologiaa, vain suu ja vatsa jotka tykkää herkullisesta ruuasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä valmisjuttuja hyväksytte, esim. liemikuutiot? Vai valmistatteko myös liemet itse?

Hyväksyn kaikki mahdolliset teolliset tuotteet.

Kehoni ei kuitenkaan hyväksy, vaan tulee ällöttävä pahoinvoiva olo. Olo jossa maha on hetkenä minä hyvänsä puklauttamassa valmisruuat pihalle.

Tulee olo että on syönyt paskaa ja kaikki ymmärtää täten miksi en juuri käytä lihaliemikuutioitakaan. 

Vierailija

Käytän etikkaan säilöttyjä vihanneksia kuten punajuuria ym. Valmista torttu- ja piirakkataikonaa ja valmiita keksejä ja leipää. Tota leipomisjuttua ajattelin alkaa tehdä itse enemmän, joskus aikaisemmin leivoin leivät ja kaikki makeat itse. Samoin hilloja oon ostanut viime vuosina, voisin alkaa tehdä taas itse niitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Käytän liemikuutioita sekä puolivalmisteita eli keittojuureksia tms pakkasesta..
Samoin tomaattisose/survos on purkista.

En koe huonoa omaatuntoa noista.

En muuten kasvata kaikkia mausteitakaan itse, tuoreita yrttejä kyllä käytetään

On muuten ihan eri asia käyttää mausteita kuin liemikuutioita shea-
ja palmuöljyineen, hiivauutteineen, sokereineen ja muutama prosentti kasviksiakin joukossa...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Liemen saa keitettyä itsekin, toki välillä voi  oikaista.

Vierailija

Ihan täysin fiiliksen mukaan.

Keittoihin laitan nykyään pikkulapsivauvaelämänvaiheessa aika usein keittojuurespussin, säästyn pilkkomiselta. Ja talvella muutenkin, palsternakat ja lantut tahtoo olla aika kulahtaneita heviosastolla.

Liemikuutiolla maustan makaronilaatikon makaronit, miehen mielestä on parempaa niin. :D Johonkin riistapataan saatan käyttää valmisfondia. Siinäpä ne aikalailla.

Tortilloita syödessä laitan jauhelihan sekaan valmiin tacomausteseoksen, oon vaan tottunut siihen spesifiin makuun tortilloissa.

Ainoita valmisruokia, mitä sellaisenaan tulee syötyä, on pinaattikeitto pakastealtaasta. Kananmunan kanssa. Tai mitä nyt joskus vaikka hätäratkaisuna pakastealtaan ranskikset ja makkarat uunissa, ei aina jaksa alkaa kokkailemaan, vaikka useimmiten jaksaakin.

En mä edes laske tomaattimurskaa tai -pyrettä valmisruoaksi tai puolivalmisteeksi, kyllä ne on raaka-aineita siinä missä muutkin. :D

Sitten taas jotkut jutut ei maistu mulle sellaisenaan, esim. kaupan majoneesi, sen teen mielummin itse. Tai jotkut mehukeitot, nekin tuntuu paremmalta ja maistuvammalta itsetehtyinä. Jäätelökin on taittumassa se itsetehdyn suuntaan, huonoja kokemuksia ollut kaupan sulaneista ja uudelleen jäätyneistä.

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

Syön pelkästään valmiita einesruokia, sillä maisteltuani tuttavilla ja tutun tutuilla ns. kotiruokia, niin en kestä niitä mauttomia, halpisraakiksista väsättyjä sörsselsönejä enää yhtään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Käytän etikkaan säilöttyjä vihanneksia kuten punajuuria ym. Valmista torttu- ja piirakkataikonaa ja valmiita keksejä ja leipää. Tota leipomisjuttua ajattelin alkaa tehdä itse enemmän, joskus aikaisemmin leivoin leivät ja kaikki makeat itse. Samoin hilloja oon ostanut viime vuosina, voisin alkaa tehdä taas itse niitä.

Aa sama täällä, lehti- ja torttutaikinaa tulee käytettyä valmiina.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä oon nykyään keittänyt kana-, kala- ja kasvisliemet itse, koska ruokaa laittaessa jää luita/ruotoja/kuoria. Pakastan tuotokset pakastepulloissa tai parvekkeella. Tykkään kokkaamisesta ja ajatuksesta kulutuksen/ruokahävikin minimoinnista, ei muuta. :)

Kyllä kotona keitetty liemi antaa säväyksen sopalle. Itse haalasin Saksasta halpoja jättimausteseospakkauksia niin liha-, kana- kuin myös kasvisliemellekin. Ostin tänään kaupasta sellaisen kahden euron laatikon, jossa on hieman osumaa saaneita vihanneksia. Laskeskelin, että saamme kolmen päivän ruoat niistä ja luvassa on niin intialaista ruokaa kuin myös lehtikaalisipsejä junnuille. Marjat syötän tänään välipalaksi koska en tiedä kuinka pitkään ne säilyvät. Hedelmistä teen paljailtaan syömisen lisäksi hedelmäsalaattia. Juurekset käytän sosekeittoon.

Minulla on liemiä pakastimessa ja kaapissa kunnon maustearsenaali. Sen arsenaalin avulla voi tehdä monenlaisia makumatkoja. Intialaista ruokaa opin valmistamaan itse koska pidämme intialaisesta ruoasta mutta emme voi käydä sitä syömässä ravintolassa aina mieliteon iskiessä. Meillä syödään noin yleensä ottaen ruokaa eri makumaailmoista fiiliksen mukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Liemen saa keitettyä itsekin, toki välillä voi  oikaista.

Hyvän liemen saa myös kun käyttää Mugi miso-tahnaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Liemikuutioita en käytä, mutta esim. valmiita liemiä ja fondeja käytän, koska olen kuitenkin sen verran laiska ja mukamas kiireinen, etten useinkaan ehdi alusta asti keittelemään (nämä esim. ovat mielestäni hyviä https://www.nestleprofessionalfood.fi/puljonki-oy/puljonki). Tomaattimurskan ja -pyreen ostan myös useimmiten valmiina, samoin sinapit ja maapähkinävoin sekä majoneesin useimmiten. Pakastekasvikset ja -marjat ovat myös sellaisia, joita ostan, sillä itse pakastetut marjat loppuvat aika nopeasti yleensä ja pakastevihannekset ovat hyvä hätävara kaikkeen. Hmmm... pastan ostan useimmiten myös valmiina - todella havoin tulee tehtyä alusta asti takinaa. Samoin leipää ostan useammin kuin teen itse. Eli aika paljon ainakin puolivalmista tulee käytettyä, vaikken valmisruokia osta.

Mistä hankit noita puljongin tuotteita? Olen kuullut niistä ennekin, mutten tiennyt, että niitä saa tavallinen kuluttajakin ostaa jostain. Luulin niiden olevan vain suurkeittiön tuotteita, joita ostetaan monta litraa kerralla.

Vierailija

Käytän kasvisliemijauhetta ja lihaliemikuutioita, valmista sinappia ja ketsuppia, valmiita keksejä ja leipää jne. Suosin luomua ja palmuöljyttömyyttä, mutta en jaksa ja ehdi tehdä ihan kaikkea alusta asti itse, joten jonkun verran tulee oiottua. Ei eineksetkään ihan pannassa ole, niitä tulee käytettyä pari kertaa kuussa. Leipää leivon viikonloppuisin, viikolla yleensä en.

Periaatteessa pyritään tekemään mahdollisimman paljon itse, mutta ei olla mitenkään fanaattisia sen suhteen ja mennään oman ehtimisen ja jaksamisen mukaan.

Sivut