Te jotka teette ruuan itse perusraaka-aineista
Mitä valmisjuttuja hyväksytte, esim. liemikuutiot? Vai valmistatteko myös liemet itse?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Joskus valmistan myös liemet itse, esim vitello tonnaton keitinliemestä tulee hyvä lihasopan pohja ja rapujen kuorista rapuliemi, paistinliemistä kastikepohjia. Käytän kyllä valmisfondiakin. Ja vain keitoissa, muuhun ei tarvitse.
Pakastevihannekset on ok joskus, vaikka niiden koostumus onkin aika lötkö. Mutta jossain yhteydessä joo. Esim pakastemaissia salaattiin. Wokin teen aina tuoreista vihanneksista. Ranskalaiset perunat 1x/kk
Tomaattimurskan ostan valmiina koska Suomeen ei tuoda kastiketomaatteja. Koostumus ei tule hyvä näistä paksukuorisista ja vetisistä kovista tomaattilajikkeista.
Hernekeitto. Itsetehdyn hernekeiton koostumus ei ole sama samettisen ihana kuin purkkiversiossa.
Oetkerin pizza. Satun vain tykkäämään siitä enemmän kuin itsetehdystä, tosin nykyään voiton vie itsetehty Flammkuchen 6-0.
Ruisleipää. Pastaa, viikonloppuisin on aikaa tehdä tuorepastaa, arkena ei. Sinappia, itsetehty on maailman parasta mutta se määrä ylijääviä valkuaisia!! Ei sitä marenkiakaan jaksa loputtomiin:) Eli jouluksi ja juhannukseksi teen itse.
Ei ole ideologiaa, vain suu ja vatsa jotka tykkää herkullisesta ruuasta.
Tomaattimurskasta saa ihan hyvän itse tekemällä kun ostaa luomutomaatteja ja kiehauttaa/kuorii ne ennen kastikkeen tekemistä :)
Me tehdään ranut (ja bataattiranutkin) itse, meillä on Airfryer :)
(En siis kommentoi "kritisoidakseni" vaan vinkatakseni :) )
Täällä Ruotsissa ei ole niin paljon valmisjuttuja kuin Suomessa. Suomessa käytin esim. peruna-sipulisekoitusta, mitä täällä ei myydä. Liemikuutioita ja fondeja käytän ja esimerkiksi maustekastikkeita (tyyliin mangochutney). Pasta ei minusta myöskään ole sen kummempaa vaikka sen tekisi itse, joten en näe syytä siihen vaivaan. Joitain kasviksia ostan pakasteena, esimerkiksi vihreät pavut, pinaatti ja smoothiehen lehtikaalia. Hilloa menee lasten kanssa joka talvi niin paljon, että joudumme myös ostamaan.
Käytän harvoin liemikuutioita, koska haluan ruoan maistuvan ruoalta, en liemikuutioilta. Harvakseltaan käytän Reformin luomu liemikuutioita jos johonkin on tarvetta. Ehkä 2 kertaa vuodessa. Mieluummin maustan tuoreilla yrteillä ja koska käytän salaatteja niin niistä tulee makua kun syö pääruoan kanssa yhtä aikaa.
Kalaliemen saan helposti, koska kalastan, perkeitä on aina pakkasessa. Kasvislientä ei tarvitse kun paistaa kokkauksen alussa kasviksia voissa/ölyjssä niin siihen rasvaan tarttuu maku kasviksista.. Lihalientä en käytä. Itselläni ei ole mitään liemikuutioita keittiössäni. Maustamiseen ei tarvita mitään turhia valmisliemiä.
age is just a number kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus valmistan myös liemet itse, esim vitello tonnaton keitinliemestä tulee hyvä lihasopan pohja ja rapujen kuorista rapuliemi, paistinliemistä kastikepohjia. Käytän kyllä valmisfondiakin. Ja vain keitoissa, muuhun ei tarvitse.
Pakastevihannekset on ok joskus, vaikka niiden koostumus onkin aika lötkö. Mutta jossain yhteydessä joo. Esim pakastemaissia salaattiin. Wokin teen aina tuoreista vihanneksista. Ranskalaiset perunat 1x/kk
Tomaattimurskan ostan valmiina koska Suomeen ei tuoda kastiketomaatteja. Koostumus ei tule hyvä näistä paksukuorisista ja vetisistä kovista tomaattilajikkeista.
Hernekeitto. Itsetehdyn hernekeiton koostumus ei ole sama samettisen ihana kuin purkkiversiossa.
Oetkerin pizza. Satun vain tykkäämään siitä enemmän kuin itsetehdystä, tosin nykyään voiton vie itsetehty Flammkuchen 6-0.
Ruisleipää. Pastaa, viikonloppuisin on aikaa tehdä tuorepastaa, arkena ei. Sinappia, itsetehty on maailman parasta mutta se määrä ylijääviä valkuaisia!! Ei sitä marenkiakaan jaksa loputtomiin:) Eli jouluksi ja juhannukseksi teen itse.
Tomaattimurskasta saa ihan hyvän itse tekemällä kun ostaa luomutomaatteja ja kiehauttaa/kuorii ne ennen kastikkeen tekemistä :)
Ei ole järkeä tehdä itse tomaattimurskaa raakana poimituista tomaateista joita pohjolassa myydään. Tölkkitomaateista ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän etikkaan säilöttyjä vihanneksia kuten punajuuria ym. Valmista torttu- ja piirakkataikonaa ja valmiita keksejä ja leipää. Tota leipomisjuttua ajattelin alkaa tehdä itse enemmän, joskus aikaisemmin leivoin leivät ja kaikki makeat itse. Samoin hilloja oon ostanut viime vuosina, voisin alkaa tehdä taas itse niitä.
Aa sama täällä, lehti- ja torttutaikinaa tulee käytettyä valmiina.
Samoin, lehtitaikinan ostan. Torttutaikinan (murea voitaikina) ja makean piirakan taikinan teen itse.
9
age is just a number kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt erilaisista tomaateista (luomu, terttu, rypäs jne jne) ja vielä hieman ylikypsinä mutta ei vaan koostumus ole mieleiseni. Joo, toki kaltataan ennen kypsyttämistä ja siemenetkin puristan pois.
Ai tomaattipyreekin pitäisi tehdä itse? Herranjestas.
Vierailija kirjoitti:
Ai tomaattipyreekin pitäisi tehdä itse? Herranjestas.
Tomaattikastike, ei pyre. Vähän eri juttu. Toki senkin tekemistä voisi kokeilla.
Mä hyväksyn kyllä ihan kaiken, mitä länsimaissa ruokana myydään. Mutta en mä silti itse käytä niitä.
Ap kysyy liemikuutioista. Minulla on kaapissa kasvisliemikuutioita ja joskus käytänkin, mutta yleensä en. Kasvislientä ei tarvi haudutella eikä keittää kokoon loputtomiin, köytännössä liemi tekeytyy ihan itsestään sillä aikaa kun kaittoon tai pataan kuuluvat ainekset kypsyvät liemessä. Lisäksi makua tulee mausteista ja yrteistä (usein käytän perinteistä buquet garnia, mutta tietty sen mukaan, mitä makuja ruokaan haluan. Käytän paljon lipstikkaa, sen ruotsinkielinen kansannimitys on maggiört, mikä aika hyvin kertookin, että siitä irtoaa lihaliemimäinen maku mihin vain) Jos haluan oikein vahvanmakuisen liemen, laitan siihen yleensä tomaattia.
Liha- ja kalaliemen valmistus on vähän pitkällisempi projekti, mutta niitä en käyttäisi ollenkaan muutenkaan, kun olen kasvissyöjä.
Mä kyllä käytän myös pakastevihanneksia. Pakaste on usein järkevin tapa säilyttää ruokaa talven yli.
Ja en edes ajattele valmistaa itse viilejä ja jugurtteja, vaikka teoriassa tiedän kyllä kuinka se tapahtuisi ja lapsuudessani äiti teki tätä usein. En myöskään tee esim voileipäkurkkuja tai suolakurkkuja tai pikkelssejä itse muuten kuin syksyllä, kyllä ne kaupan lasipurkissa tulevat on ihan hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sillä olisi jotain tekemistä "hyväksymisen" kanssa?
Teen ruokaa perusraaka-aineista koska haluan syödä terveellistä ja hyvältä maistuvaa ruokaa. Ei minulla ainakaan ole mitään ideologista perustetta.
Kasvisliemi on parempi kun sen keittää kasviksista, eikä esanssikuutiosta.
Hyväksyt esim. ne liemikuutiot aineosineen osana sitä terveellistä ruokaa. Eikö tämä ole ihan selvää ilman että pitää saivarrella hyväksyä-sanasta.
Olen eri, mutta vastaan omalta osaltani.
Käytän Reformin Luomukuutioita. Niissä ainoa ikävä ainesosa on kovettamaton kasvisrasva palmusta, mutta maku on paljon parempi.
En missään tapauksessa jaksaisi tai ehtisi keitää niin paljoa kasvislientä, mitä sitä käytän. Se ei olisi edes taloudellisesti kannattavaa tai ekologista sähkölaskun huomioiden.
JOssain kohtaa on järkevää oikaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liemikuutioita en käytä, mutta esim. valmiita liemiä ja fondeja käytän, koska olen kuitenkin sen verran laiska ja mukamas kiireinen, etten useinkaan ehdi alusta asti keittelemään (nämä esim. ovat mielestäni hyviä https://www.nestleprofessionalfood.fi/puljonki-oy/puljonki). Tomaattimurskan ja -pyreen ostan myös useimmiten valmiina, samoin sinapit ja maapähkinävoin sekä majoneesin useimmiten. Pakastekasvikset ja -marjat ovat myös sellaisia, joita ostan, sillä itse pakastetut marjat loppuvat aika nopeasti yleensä ja pakastevihannekset ovat hyvä hätävara kaikkeen. Hmmm... pastan ostan useimmiten myös valmiina - todella havoin tulee tehtyä alusta asti takinaa. Samoin leipää ostan useammin kuin teen itse. Eli aika paljon ainakin puolivalmista tulee käytettyä, vaikken valmisruokia osta.
Mistä hankit noita puljongin tuotteita? Olen kuullut niistä ennekin, mutten tiennyt, että niitä saa tavallinen kuluttajakin ostaa jostain. Luulin niiden olevan vain suurkeittiön tuotteita, joita ostetaan monta litraa kerralla.
K-Supermarket Mustassa Pekassa ainakin on. Siis Helsingissä.
Liemikuutiot, fondit, maustekastikkeet, inkivääritahna, paseerattu tomaatti... onhan näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liemikuutioita en käytä, mutta esim. valmiita liemiä ja fondeja käytän, koska olen kuitenkin sen verran laiska ja mukamas kiireinen, etten useinkaan ehdi alusta asti keittelemään (nämä esim. ovat mielestäni hyviä https://www.nestleprofessionalfood.fi/puljonki-oy/puljonki). Tomaattimurskan ja -pyreen ostan myös useimmiten valmiina, samoin sinapit ja maapähkinävoin sekä majoneesin useimmiten. Pakastekasvikset ja -marjat ovat myös sellaisia, joita ostan, sillä itse pakastetut marjat loppuvat aika nopeasti yleensä ja pakastevihannekset ovat hyvä hätävara kaikkeen. Hmmm... pastan ostan useimmiten myös valmiina - todella havoin tulee tehtyä alusta asti takinaa. Samoin leipää ostan useammin kuin teen itse. Eli aika paljon ainakin puolivalmista tulee käytettyä, vaikken valmisruokia osta.
Mistä hankit noita puljongin tuotteita? Olen kuullut niistä ennekin, mutten tiennyt, että niitä saa tavallinen kuluttajakin ostaa jostain. Luulin niiden olevan vain suurkeittiön tuotteita, joita ostetaan monta litraa kerralla.
Minä lakkasin käyttämästi Puljongin tuotteita, kun Nestle` osti sen. Boikotoin Nestle`ä j aolen boitkotinut jo vuosien ajan. Hyvistä syistä.
Maksalaatikkoa aina silloin tällöin. Salainen paheeni voin ja puolukkahyytelön kera.
Vierailija kirjoitti:
Mitä valmisjuttuja hyväksytte, esim. liemikuutiot? Vai valmistatteko myös liemet itse?
Maustan ihan mausteilla, en liemikuutioilla. Keitoista tulee hyvänmakuisia kun käyttää tuoreita juureksia eikä pakasteita.
Leivät ja pastat ostan valmiina, samoin makkarat silloin harvoin kun niitä syödään. Myös linssit ja pavut saatan ostaa valmiiksi suolaliemessä.
Enkä nyt niin kauhean tiukkapipoinen ole. Joskus syödään purkkihernaria ja valmislihapullia.
Käytän liemikuutioita, valmista tomaattimurskaa, käyttövalmiita papuja/linssejä. Tofuakaan en tee itse. Valmiiksi pilkottuja kasviksia/juureksia/pakastekasviksia en ole itse asiassa koskaan käyttänyt, mutta lähinnä siksi, että en ole siihen oppinut.
Käytän myös esim. currytahnaa, kalakastiketta ja joskus myös näitä barillakastikkeita (silloin en tosin sanoisi, että teen pelkästään tuoreista raaka-aineista).
Teen itse liemet, mutta kotivarassa on Reformin liemikuutioitakin. Näitä käyttää äitini meillä ruokaa laittaessaan, koska ei kuulemma uskalla mun liemipurkkeihini koskea.
Liemiä keittelen oikeastaan vaan talviaikaan, kun lämmitän puuhellaa, niin siinä hellan kulmallahan se liemi itsekseen tekeytyy. Pakastan sopivina annoksina. Otan talteen myös kaikkien lihapatojen liemet ja myös joulukinkun liemen ja rasvan.
Mausteseoksia ja -kastikkeita käytän, mutta niissäkin katson, ettei ihan törkeimpiä lisäainepommeja tule hankittua.
Pakastevihanneksia ja -kalaa tulee käytettyä jonkin verran. Tuore on kuitenkin aina tuore.
Kermasta valitsen sen, missä ei ole karrageenia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tapana ostaa kuivattuja siitakesieniä, jauhaa ne jauhoksi ja käyttää niitä liemipohjana lipstikan kanssa, se tekee aika umamisen liemen.
Japanilainen dashi on myös helppoa tehdä liemipohjaksi.
Ja tietysti välillä teen esim. kanaliemen itse, mutta en kovin usein.
paskanväliä hyväksyykö, kunhan saa laitettua sen päivän annoksen, ootko sää joku Gordon Ramsayn kaukainen sukulainen?