Te jotka teette ruuan itse perusraaka-aineista
Mitä valmisjuttuja hyväksytte, esim. liemikuutiot? Vai valmistatteko myös liemet itse?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä valmisjuttuja hyväksytte, esim. liemikuutiot? Vai valmistatteko myös liemet itse?
Mulla on tapana ostaa kuivattuja siitakesieniä, jauhaa ne jauhoksi ja käyttää niitä liemipohjana lipstikan kanssa, se tekee aika umamisen liemen.
Japanilainen dashi on myös helppoa tehdä liemipohjaksi.
Ja tietysti välillä teen esim. kanaliemen itse, mutta en kovin usein.
Ai niin, ja yksi juttu mitä teen myös on ns. yrttitahna.
Yrteillä on tosi paljon terveysvaikutuksia, niin ostan kaikkia mahdollisia yrttejä tuoreena, ruohosipulia, oreganoa, basilikaa, rosmariinia kaikkea mitä kaupassa on (paitsi korianteri ei sovi tähän), ja sitten jauhan ne yhteen valkosipulin, suolan, oliiviöljyn ja sitruunamehun kanssa.
Tuo sopii yhteen kaikkien ruokien kanssa ja säilyy noin viikon. Tuo oliiviöljy tekee sitä makua aika voimakkaaksi, eli on erilainen kuin tavalliset pakastetut yrtit.
Käytän luomukuutioita (ei natriumglutamaattia).
Vierailija kirjoitti:
Miten te kuutioita välttelevät maustatte esimerkiksi lihasopan tai makaronilaatikon? Muutaman kerran olen yrittänyt, ja lopputulos on vaan niin mauton, vaikka tuntuu että lappasin mausteita lusikoittain. Heitän sitten liemikuution tai kaksi mukaan, kun ne tuntuvat olevan ainoa makua tuova "mauste".
Kirjoitin tuon kommentin siitakesienistä.
Niin, teen sen laatikon näin - paistan sipulia ja siihen sekaan laitan sitten paiston loppuvaiheessa tamaria ja kuivattuja siitakesieniä, valkosipulia, sen jälkeen paistan lihan siihen sekaan. Ja lihan paistan aina niin, että siihen tulee ns. paistopinta.
Ei tule mautonta.
Vierailija kirjoitti:
age is just a number kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus valmistan myös liemet itse, esim vitello tonnaton keitinliemestä tulee hyvä lihasopan pohja ja rapujen kuorista rapuliemi, paistinliemistä kastikepohjia. Käytän kyllä valmisfondiakin. Ja vain keitoissa, muuhun ei tarvitse.
Pakastevihannekset on ok joskus, vaikka niiden koostumus onkin aika lötkö. Mutta jossain yhteydessä joo. Esim pakastemaissia salaattiin. Wokin teen aina tuoreista vihanneksista. Ranskalaiset perunat 1x/kk
Tomaattimurskan ostan valmiina koska Suomeen ei tuoda kastiketomaatteja. Koostumus ei tule hyvä näistä paksukuorisista ja vetisistä kovista tomaattilajikkeista.
Hernekeitto. Itsetehdyn hernekeiton koostumus ei ole sama samettisen ihana kuin purkkiversiossa.
Oetkerin pizza. Satun vain tykkäämään siitä enemmän kuin itsetehdystä, tosin nykyään voiton vie itsetehty Flammkuchen 6-0.
Ruisleipää. Pastaa, viikonloppuisin on aikaa tehdä tuorepastaa, arkena ei. Sinappia, itsetehty on maailman parasta mutta se määrä ylijääviä valkuaisia!! Ei sitä marenkiakaan jaksa loputtomiin:) Eli jouluksi ja juhannukseksi teen itse.
Ei ole ideologiaa, vain suu ja vatsa jotka tykkää herkullisesta ruuasta.
Tomaattimurskasta saa ihan hyvän itse tekemällä kun ostaa luomutomaatteja ja kiehauttaa/kuorii ne ennen kastikkeen tekemistä :)
Me tehdään ranut (ja bataattiranutkin) itse, meillä on Airfryer :)
(En siis kommentoi "kritisoidakseni" vaan vinkatakseni :) )
Ei ole järkeä tehdä itse tomaattimurskaa raakana poimituista tomaateista joita pohjolassa myydään. Tölkkitomaateista ehkä.
Kyllä ne tomaatit kypsyy ostamisen jälkeenkin kun ei laita niitä jääkaappiin :)
Minä en kyllä näe pakastekasviksia puolivalmisteina. Samalla logiikalla pakastetut marjat ovat puolivalmisteita. Ok, ne kasvikset on pilkottu, mutta mitään muuta niille ei ole tehty. Raaka-aine siis siinä kuin tuorekin kasvis, mutta näin talviaikaan pakastetuissa on enemmän ravintoarvoa.
Eineksenä meillä syödään maksalaatikkoa ja joskus pakastepizzaa. Reformin liemijauheita käytän.
Vierailija kirjoitti:
Miten te kuutioita välttelevät maustatte esimerkiksi lihasopan tai makaronilaatikon? Muutaman kerran olen yrittänyt, ja lopputulos on vaan niin mauton, vaikka tuntuu että lappasin mausteita lusikoittain. Heitän sitten liemikuution tai kaksi mukaan, kun ne tuntuvat olevan ainoa makua tuova "mauste".
Valkosipulilla, sipulilla, juureksilla, yrteillä (esim. persiljalla), maustepippurilla, soijakastikkeella, tomaattipyreellä ja voilla saa paljon makua. Eikä tosiaan tarvi noita kaikkea ämpätä.
Kyllä mullakin jää makkarakeitto sellaisenaan vähän mauttomaksi, seuraavana päivänä se onkin sitten paljon maukkaampaa. Useimmiten teen sen tomaattisena, jolloin maku on välittömästi intensiivisempi. Lautaselle saatan löräyttää turkkilaista jugurttia päälle. Jauhelihakeiton kanssa sama homma. Seuraavana päivänä ne on parhaimmillaan.
Lihakeittoa tulee aina hauduteltua niin kauan että se kyllä ehtii maustua samallekin päivää.
Teen hyvin usein riistaruokia ja niissä maku on vahvaa jo ihan luonnostaan, eli mausteita tarvitaan suht vähän.
Itse käytän liemijauhetta. Tämän lisäksi "hyväksyn" valmiin pastan ja lehtitaikinan. Leivän meillä leipoo aina mies, mä en edes osaa (tai varmaan osaisin jos opettelisin, mutta kun kerta tykkää sitä leipoa niin..). Tomaattipohjaiset pasta- ja pizzakastikkeet teen sen sijaan kyllä itse, ovat parempia kuin purkista. Niitä voi tehdä isomman satsin kerralla ja pakastaa.
Talvisin käytän myös jonkin verran pakastevihanneksia, kesällä vihannekset (ja yrtit) omasta kasvimaasta.
Mikä ero on liemijauheella verrattuna liemikuutioon? Ihan uteliaisuuttani kysyn, en ole koskaan tuota jauhetta käyttänyt. Onko terveellisempi vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
No minusta makaronilaatikkoon tulee jo juustosta ja tomaattikastikkeesta hurjan paljon makua. Tosin ängenkin sitä juustoa väliin ja päälle ihan urakalla.. Mutta en nyt ymmärrä miten paljon makua siinä makaronilaatikossa pitäisi olla? Muna-maito-tomaatti-juusto = 4 makua, sitten kukapa tunkee lootikkoon lihaa, kuka sieniä + kasvista jos jonkinlaista = 2 -5 makua, sitten vielä lautaselle ne yrtit ja salaatit + tuoreet vihannekset = 3 - ----> makua... Eikö teidän makuaisit toimi ollenkaan vai miten mikään ei maistu miltään? Tuostahan tulee jo vähintään 9 makua + suola jos siitä tykkää.
Söin tänä aamuna voissa paistetun taimenpalan ihan paljaaltaan ja silmät kiinni taivastelin miten hyvää se voi olla ja sylkirauhaset purskuttelivat kuolaa onnessaan.. Rapsakka kuori ja ihanan pehmoinen kalanliha joka maistuu niin herkulliselta.. Aaah mikä onni! 2 ainetta; kala ja voi ja niin monia ihania makuvivahteita!
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikkoa en tee koskaan. Mutta lihasopan liemihän tulee siinä samalla kun sitä lihaa keittää, siihen mitään kuutioita tarvita ollenkaan. Eli; liha (ja mahdolliset luut) veteen kattilaan ja hellalle. Kun alkaa kiehua, kuoritaan vaahto koiran ruokakuppiin. Kun vaahtoa ei enää muodostu lisätään mausteet; Juuresten kuoria ja naatteja, vähän nahistuneita juureksen jämiä, kuivattuja juureksia, joku huurtunut pakastevihannespussi, nahistuneita ryppyiseksi menneitä kirsikkatomaatteja, sipulia ja sipulinkuoria, lipstikkaa, pippureita, suolaa, laakerinlehtiä, mitä nyt sattuu olemaan. Kun liha on kypsää (tunnin tai parin kuluttua) ja liemi vahvan makuista nostetaan liha vähäksi aikaa jäähtymään vaikka lautaselle. Siivilöidään liemi. Otetaan lientä sen verran kun soppaan tarvitaan ja lopun annetaan jäähtyä ja jäähtyneenä laitetaan joko jääkaappiin tai pakastetaan annoksina myöhempää käyttöä varten. Lientä kattilaan litran verran, voi laimentaa jos liian tujua, uudet juurekset sinne kypsymään ja riivitään liha paloiksi ja sopan sekaan. Keitto on valmista kun juurekset kypsiä.
Jos on extremestä kiinnostunut, niin tässä vaiheessa voi hurauttaa sen siivilöidyn soppamaustemössön sauvasekoittimella soseeksi, pari kananmunaa ja jotain jauhoja sekaan ja paistella lettupannulla pikkuisiksi alkupalalettusiksi (sitä mahdollista luuta en kyllä joukkoon jättäisi eli onkisin sen ainakin pois).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liemikuutioita en käytä, mutta esim. valmiita liemiä ja fondeja käytän, koska olen kuitenkin sen verran laiska ja mukamas kiireinen, etten useinkaan ehdi alusta asti keittelemään (nämä esim. ovat mielestäni hyviä https://www.nestleprofessionalfood.fi/puljonki-oy/puljonki). Tomaattimurskan ja -pyreen ostan myös useimmiten valmiina, samoin sinapit ja maapähkinävoin sekä majoneesin useimmiten. Pakastekasvikset ja -marjat ovat myös sellaisia, joita ostan, sillä itse pakastetut marjat loppuvat aika nopeasti yleensä ja pakastevihannekset ovat hyvä hätävara kaikkeen. Hmmm... pastan ostan useimmiten myös valmiina - todella havoin tulee tehtyä alusta asti takinaa. Samoin leipää ostan useammin kuin teen itse. Eli aika paljon ainakin puolivalmista tulee käytettyä, vaikken valmisruokia osta.
Mistä hankit noita puljongin tuotteita? Olen kuullut niistä ennekin, mutten tiennyt, että niitä saa tavallinen kuluttajakin ostaa jostain. Luulin niiden olevan vain suurkeittiön tuotteita, joita ostetaan monta litraa kerralla.
K-Supermarket Mustassa Pekassa ainakin on. Siis Helsingissä.
Kiitos! Täytyypä katsoa omasta K-Supermarketista.
En minäkään tee jauhelihamakronilaatikkoa ikinä, mutta teen usein makronilaatikkoa eikä se mitään liemiä kaipaa vaan raaka-aineita ja mausteita. Italialaiset mausteet ja juustot sopivat.
Vierailija kirjoitti:
Syön pelkästään valmiita einesruokia, sillä maisteltuani tuttavilla ja tutun tutuilla ns. kotiruokia, niin en kestä niitä mauttomia, halpisraakiksista väsättyjä sörsselsönejä enää yhtään.
Kotiruokaan saa makua vaikka paahtamalla, liemikuutioissakin on eroja.
Yrttimaustettu ruokakerma sopi hyvin makaronilaatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä näe pakastekasviksia puolivalmisteina. Samalla logiikalla pakastetut marjat ovat puolivalmisteita. Ok, ne kasvikset on pilkottu, mutta mitään muuta niille ei ole tehty. Raaka-aine siis siinä kuin tuorekin kasvis, mutta näin talviaikaan pakastetuissa on enemmän ravintoarvoa.
Eineksenä meillä syödään maksalaatikkoa ja joskus pakastepizzaa. Reformin liemijauheita käytän.
Itse asiassa pakastekasvikset ovat eineksiä. Itse vähän yllätyin, kun kuulin tämän. Käytän niitä kyllä ihan surutta, sillä niinkuin sanoit, ovat paljon ravintorikkaampia kuin kaupan nahistuneet vihannekset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sillä olisi jotain tekemistä "hyväksymisen" kanssa?
Teen ruokaa perusraaka-aineista koska haluan syödä terveellistä ja hyvältä maistuvaa ruokaa. Ei minulla ainakaan ole mitään ideologista perustetta.
Kasvisliemi on parempi kun sen keittää kasviksista, eikä esanssikuutiosta.
Hyväksyt esim. ne liemikuutiot aineosineen osana sitä terveellistä ruokaa. Eikö tämä ole ihan selvää ilman että pitää saivarrella hyväksyä-sanasta.
Olen eri, mutta vastaan omalta osaltani.
Käytän Reformin Luomukuutioita. Niissä ainoa ikävä ainesosa on kovettamaton kasvisrasva palmusta, mutta maku on paljon parempi.
En missään tapauksessa jaksaisi tai ehtisi keitää niin paljoa kasvislientä, mitä sitä käytän. Se ei olisi edes taloudellisesti kannattavaa tai ekologista sähkölaskun huomioiden.
JOssain kohtaa on järkevää oikaista.
Saa oikaista? Sitten kun toinen katsoo järkeväksi oikaista joskus eineksillä, niin se toisen ihmisen katsomaan ratkaisu ei käy?
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän liemijauhetta. Tämän lisäksi "hyväksyn" valmiin pastan ja lehtitaikinan. Leivän meillä leipoo aina mies, mä en edes osaa (tai varmaan osaisin jos opettelisin, mutta kun kerta tykkää sitä leipoa niin..). Tomaattipohjaiset pasta- ja pizzakastikkeet teen sen sijaan kyllä itse, ovat parempia kuin purkista. Niitä voi tehdä isomman satsin kerralla ja pakastaa.
Talvisin käytän myös jonkin verran pakastevihanneksia, kesällä vihannekset (ja yrtit) omasta kasvimaasta.
Mikä ero on liemijauheella verrattuna liemikuutioon? Ihan uteliaisuuttani kysyn, en ole koskaan tuota jauhetta käyttänyt. Onko terveellisempi vaihtoehto?
Ei kai se terveellisempi ole (en tosiaan tiedä), mä olen vaan tottunut jauheeseen kun sitä on helpompi annostella ja se liukenee nopeammin :D Joskus ostin kun luulin seurustelun alkuaikoina että seurustelukumppanille piti olla halalia (no ei pitänyt, kuten kävi myöhemmin ilmi), ja en löytänyt kuin jauhetta tuona versiona, siitä se on jäänyt käyttöön.
Vaihtelevasti käytän liemikuutioita ja kotitekoisia liemiä (pakastan paljon lihojen, kalojen ja kanojen haudutus- ja keitinliemiä mutta en varsinaisesti muuten keitä niitä erikseen varastoon). Valmiita pakastetaikinoita tulee käytettyä. Säilykekurkkuja ja punajuuria käytän. Joskus pakastevihanneksia ja erilaisia pakasteperunoita. Lapset rakastaa kalapuikkoja ja koska meillä on iso perhe, ne ostan valmiina sillä itse tekemisessä menisi koko päivä.
Aika paljon käytän pakastekasviksia. Esim. uunijuureksia ja wok-vihanneksia. Inhoan nimittäin kuorimista ja pilkkomista. Eikä täällä pimeässä Suomessa ole muutenkaan aina hyviä vihanneksia tarjolla tuorepuolella.
Fondia käytän joskus keittoon, liemiä en ole koskaan keittänyt itse. Joskus käytän myös Blue Dragonin valmista maustekastiketta kun haluan tosi nopeasti ruokaa. Currytahnaa käytän mausteena usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus valmistan myös liemet itse, esim vitello tonnaton keitinliemestä tulee hyvä lihasopan pohja ja rapujen kuorista rapuliemi, paistinliemistä kastikepohjia. Käytän kyllä valmisfondiakin. Ja vain keitoissa, muuhun ei tarvitse.
Pakastevihannekset on ok joskus, vaikka niiden koostumus onkin aika lötkö. Mutta jossain yhteydessä joo. Esim pakastemaissia salaattiin. Wokin teen aina tuoreista vihanneksista. Ranskalaiset perunat 1x/kk
Tomaattimurskan ostan valmiina koska Suomeen ei tuoda kastiketomaatteja. Koostumus ei tule hyvä näistä paksukuorisista ja vetisistä kovista tomaattilajikkeista.
Hernekeitto. Itsetehdyn hernekeiton koostumus ei ole sama samettisen ihana kuin purkkiversiossa.
Oetkerin pizza. Satun vain tykkäämään siitä enemmän kuin itsetehdystä, tosin nykyään voiton vie itsetehty Flammkuchen 6-0.
Ruisleipää. Pastaa, viikonloppuisin on aikaa tehdä tuorepastaa, arkena ei. Sinappia, itsetehty on maailman parasta mutta se määrä ylijääviä valkuaisia!! Ei sitä marenkiakaan jaksa loputtomiin:) Eli jouluksi ja juhannukseksi teen itse.
Ei ole ideologiaa, vain suu ja vatsa jotka tykkää herkullisesta ruuasta.
Tomaattimurskasta saa ihan hyvän itse tekemällä kun ostaa luomutomaatteja ja kiehauttaa/kuorii ne ennen kastikkeen tekemistä :)
Me tehdään ranut (ja bataattiranutkin) itse, meillä on Airfryer :)
(En siis kommentoi "kritisoidakseni" vaan vinkatakseni :) )
Ei ole järkeä tehdä itse tomaattimurskaa raakana poimituista tomaateista joita pohjolassa myydään. Tölkkitomaateista ehkä.
Kyllä ne tomaatit kypsyy ostamisen jälkeenkin kun ei laita niitä jääkaappiin :)
Ei ne maistu siltä miltä auringossa kypsyneet.