Ei kasvisruokavaihtoehtoa illallisella
Mieheni vanhemmat tietävät että olen ollut kasvissyöjä jo vuosikausia ja olemme seurustelleetkin jo viisi vuotta. He ovat oikein mukavia ihmisiä ja pidän heistä kovasti, mutta en oikein ymmärrä, että he kutsuvat meitä usein illalliselle ja tarjolla on joka kerta jonkinlaista paistia, eikä mitään proteiinipitoista mitä voisin syödä, joka kerta. Viime kerralla söin höyrytettyä parsakaalia ja vihersalaattia.
Minusta on vähän epäkohteliasta kutsua syömään eikä valmistaa mitään sellaista mitä voisin syödä. Olenko kohtuuton? Itse pyrin aina ottamaan huomioon vegaanit, allergiat yms jos kutsun vieraita. Tuntuu oudolta istua illallispöydässä parsakaalit lautasella, niin kuin minä haluaisin tehdä suuren numeron eettisestä valinnastani. En halua, mutta olen oman päätökseni tehnyt jo vuosia sitten ja toivoisin että ollessani lähes perhettä minun valintaani edes yritettäisiin ymmärtää.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap minulle, että mitä ruokaa syöt tai mitä et syö.
Siis luettelen tähän ihan kaiken mitä voin syödä? Et ole tosissasi. Se lista on nimittäin aika pitkä, enkä ala tänne kaikkia maailman syötäviä luettelemaan joissa ei ole lihaa, kanaa, kalaa, äyriäisiä ja nyt trendikkäitä sirkkoja. Ap
Mutta miehen vanhempin pitäisi ottaa selvää mitä kaikkea syöt?
Ei tarvitse ottaa selvää, kuten jo aiemmin ketjussa kerroin, olen keskustellut aiheesta heidän kanssaan ihan asiallisesti. Ap
Kerroit myös, että pidät tökerönä käytöskenä alkaa keskustelemaan aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, odotan yhä sun vastausta. Kerro mitä syöt äläkä moiti muita.
Sori en ole ap mutta mulla on luppoaikaa ja paljon. Aloitetaan vaikka tällä listalla: ananas, banaani, päärynä, persikka, kaali, parsakaali, munakoiso, pähkinät, juustot, maito, kananmuna, pinaatti, porkkana, peruna, kukkakaali, kurpitsat, soija, linssit, pavut, tofu, tempeh, leipä, tomaatti, kurkku, inkivääri, sitrushedelmät, omena, persimon, jogurtti, kerma, voi, palsternakka, maa-artisokka, punajuuri, piparjuuri, bataatti, sipuli, valkosipuli, mandariini, viinirypäleet, marjat, viljat, kiinankaali, yrtit...
Minä olisin kyllä aikoja sitten pyytänyt miestäni sanomaan vanhemmilleen että eihän tuommoinen peli vetele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis luettelen tähän ihan kaiken mitä voin syödä? Et ole tosissasi. Se lista on nimittäin aika pitkä, enkä ala tänne kaikkia maailman syötäviä luettelemaan joissa ei ole lihaa, kanaa, kalaa, äyriäisiä ja nyt trendikkäitä sirkkoja. Ap
Ei tarvitse ottaa selvää, kuten jo aiemmin ketjussa kerroin, olen keskustellut aiheesta heidän kanssaan ihan asiallisesti. Ap
Huoh, niin, pitämään jotain palopuhesaarnaa aiheesta kun en sellaista haluaisi tehdä, enkä aio tehdä, kun ollaan jo puhuttu asiasta ja he tietävät mitä syön ja miksi. Ap
Aika kurjaa :( Olen anoppi itsekin ja mulle on erittäin tärkeää, että kaikille kutsumilleni ihmisille miniää myöten on sopivaa, mieluisaa ja ennenkaikkea herkullista syötävää. Häpeäisin silmät päästäni, jos ei olisi. Ja itse olen sekasyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla, että appivanhempasi ovat sitä ikäluokkaa, etteivät he oikeasti osaa laittaa noita kasvisproteiinilähteitä, eivätkä ehkä edes tiedä, mitä vaihtoehtoja on tarjolla?
Mitä jos ensi kerralla joko esittäisit toiveen ruoasta ja lyhyen, helpon ohjeen sen laittamisesta (Tiedättekös, lähikaupasta saa nykyään sieltä lihapakkausten vierestä sellaista nyhtökauraa. Sitä jos lämmitätte paistinpannulla vaikka tomaattisoseen kanssa, niin tulisi hyvä kasvisvaihtoehto paistille ja muutkin voisivat vaikka päivällisellä sitä maistella)? Tai sitten viet mukanasi esim. härkäpapupihvejä ja kerrot, miten näitä löytyy ihan meidän lähikaupan hyllystä leikkeleiden läheltä ja ovat tosi hyviä, eikä tarvitse kuin lämmittää.
Appivanhemmat saattavat huomata, 1) ettei heidän tarvitse lähteä johonkin ektoottiseen "vegaanikauppaan" kilometrien päähän erikseen ostamaan sinulle jotain, vaan saavat helposti omasta kaupasta, kun vielä tietävät, mistä hyllystä ja millaista pakettia kannattaa katsella ja 2) ettei heidän tarvitsekaan opetalla jotain monimutkaista valmistusmenetelmää, marinointia, haudutuskiehutuskieritystä ja ties mitä, vaan kasvisproteiinia saa myös todella helpolla tavalla laitettua. Olen itseasiassa lähes varma, että kyse ei ole siitä, etteivät haluaisi huomioida sinua, vaan siitä, etteivät tiedä ja luulevat, etteivät osaa.
Minä ainakin kiittäisin miniää tuollaisista tuomisista,laittaisin ne härkäpapupihvit pakastimeen ja tarjoaisin höyrytettyä parsakaalia ja raikasta vihersalaattia paistin ohessa. Ja seuraavan kerran mennessäni miniälle kylään ottaisin mukaan kunnon lihakeittoa. Kertoisin, miten pakkaspäivänä on mukava syödä lihaisaa soppaa ja tarjoaisin tietty pojallekin.
Kylläpä olet ihana anoppi.
Minä anoppina otan aina huomioon lasteni puolisoiden ruokavaliot, allergiat ja erityiset mieltymykset. Ja kas kummaa, tämä toimii myös toisinpäin. - Kun menemme lasten perheisiin syömään, on nimenomaan muistettu mummon erikoisherkku ja sitä on pöydässä.
Nykyisin on hyvin paljon erityisruokavalioita, mutta esimerkiksi juuri kasvisruuat sopivat useimmiten kaikille (allergiat poislukien). En myöskään piilota kasvisruokiin maitotuotteita tai munia, joten meillä ei tarvitse pelätä tällaisia ansoja. Ei tulisi mieleenkään tarjota kutsutuille päivällisvieraille sellaista ruokaa, josta tiedän, ettei se sovi jollekin vieraista terveydellisistä tai eettisistä syistä.
Näin ajattelee minun mielestäni normaali, mukava ja välittävä ihminen. Otetaan muut huomioon, vaikka mikään pakko ei ole. Sitä vaan haluaa ottaa muut ihmiset huomioon, koska siitä tulee itselle ja niille muille hyvä mieli. Ei ole mikään pakko olla mukava ja ottaa muiden ruokajuttuja huomioon, mutta mielestäni tällainen huomioiminen on mukavaa ja syventää ja vahvistaa ihmissuhteita. Mielestäni päivänselvä asia.
Niin minustakin. En ole itse esimerkiksi vegaani, mutta vegaaniystävilleni laitan vegaanista ruokaa illalliseksi jos kutsun heidät syömään. Tuntuisi töykeältä kutsua ja tarjota ruokaa jota he eivät syö. Samoin kun siskoni ei pidä tofusta, en minä kutsu häntä syömään ja valmista tofua jota hän ei syö. Jos vien työpaikalle kakun ja tiedän että osa on gluteenittomia, vien gluteenittoman kakun. Toivonkin että vieraat kertovat jos heillä on
erityisiä toiveita, ettei tule ikäviä tilanteita.Ihan normaalia ihmisten huomioimista. Ap.
Minä vein työpaikalle kakun, jota meillä ei voitu kananmuna allergian takia syödä. Erikseen en lähtenyt sitten hankkimaan gluteenitonta ja soppahan siitä syntyi. Ehkä se on helpompaa kaikille tarjota se perussalaatti, kun ottaa haukut vääränlaisesta ruuasta.
Ap oli saanut höyrytettyä parsakaalia ja salaattia, mutta olisi halunnut jotain proteiinipitoista lisäksi.
Mitä se olisi ollut? Keitettyjä tai paistettuja munia?
Vastaa ap, äläkä kiertele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kertokaa ny mitä lakto-ovo syö jos tiedätte?
Ei vastauksia? Anoppia taas sai haukkua turhan takia.
Maitoa, munia, kasviksia.
- Ja vuosien varrella ovat varmaan ehtineet puhua aiheesta ihan niiden arkisilla nimillä, joten jos anoppi ei halua laittaa miniämelle ruokaa, on kyse juuri siitä, ettei vaan halua. Ei halua miellyttää, haluaa kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä sua vaivaa? Ap ei syö lihaa, kanaa, kalaa tai äyriäisiä, sen on ilmoittanut. Mitä jää jäljelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori en ole ap mutta mulla on luppoaikaa ja paljon. Aloitetaan vaikka tällä listalla: ananas, banaani, päärynä, persikka, kaali, parsakaali, munakoiso, pähkinät, juustot, maito, kananmuna, pinaatti, porkkana, peruna, kukkakaali, kurpitsat, soija, linssit, pavut, tofu, tempeh, leipä, tomaatti, kurkku, inkivääri, sitrushedelmät, omena, persimon, jogurtti, kerma, voi, palsternakka, maa-artisokka, punajuuri, piparjuuri, bataatti, sipuli, valkosipuli, mandariini, viinirypäleet, marjat, viljat, kiinankaali, yrtit...
Riisi, peruna, pastat, tomaatti, hernerouhe, kikherneet, porkkana, ananas, sienet, quorn, oumph, soijanakit, suolakurkut, kaikenlaiset kasvis puolivalmisteet ja ruuat.
Lista vaan jatkuu. Aika paljon jää jäljelle maailmassa syötävää jos poistaa lihan, kanan, kalan ja äyriäiset. Ei se niin vaikeaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Aika kurjaa :( Olen anoppi itsekin ja mulle on erittäin tärkeää, että kaikille kutsumilleni ihmisille miniää myöten on sopivaa, mieluisaa ja ennenkaikkea herkullista syötävää. Häpeäisin silmät päästäni, jos ei olisi. Ja itse olen sekasyöjä.
Koska se on tärkeää sinulle sen oltava muillekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole koskaan ollut lapsuuden kodissani noin ruokakeskeistä kulttuuria ja tarjoilut on keskittyneet lähinnä kahvi tee linjalle ja seurustelemaan ollaan kyetty ilman syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Eikö riitä tieto, ettei syö lihaa (tai kalaa)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, niin, pitämään jotain palopuhesaarnaa aiheesta kun en sellaista haluaisi tehdä, enkä aio tehdä, kun ollaan jo puhuttu asiasta ja he tietävät mitä syön ja miksi. Ap
Aloitit kuitenkin vihakampanian sympatian toivossa heitä kohtaan vaikka aioit vaan tyytyä tilanteeseen?
Sellainen vegaanivihaketju tänään. Joka päivä ainakin yksi. En ymmärrä miksi mutta ei paljon kiinnostakaan, ensimmäisen sivun kommentit riittivät kertomaan, ettei kannata lukea pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta, koska ainakin minussa se herättää kysymyksiä syökö hän lainkaan eläinperäisiä tuotteita. Tunnen aiheen huonosti ja oletan että kasvisyöntiin kuuluu kaiken eläinperäisen pois rajoittamien. Minusta jokaisella on vastuu kertoa niistä asoista jotka menee tunteisiin, eikä minun olla ottamassa selvää kaikesta josta joku ties kuinka mones tyttöystävä saattaa mielensä pahoittaa.
Mitä sen paistin tilalla olisi pitänyt olla?
Ap sai salaattia, parsakaalia, ehkä perunoita sekä mahdollisesti muita lisukkeita.
Olisko anopin pitänyt keittää munia? Keittää soijanakkeja? Paistaa heinäsirkkoja?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sen paistin tilalla olisi pitänyt olla?
Ap sai salaattia, parsakaalia, ehkä perunoita sekä mahdollisesti muita lisukkeita.
Olisko anopin pitänyt keittää munia? Keittää soijanakkeja? Paistaa heinäsirkkoja?
Paistaa heinäsirkkoja? Kasvissyöjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta, koska ainakin minussa se herättää kysymyksiä syökö hän lainkaan eläinperäisiä tuotteita. Tunnen aiheen huonosti ja oletan että kasvisyöntiin kuuluu kaiken eläinperäisen pois rajoittamien. Minusta jokaisella on vastuu kertoa niistä asoista jotka menee tunteisiin, eikä minun olla ottamassa selvää kaikesta josta joku ties kuinka mones tyttöystävä saattaa mielensä pahoittaa.
Ei jumalauta, en ole ap mutta onko näin tyhmiä ihmisiä.
Ap sanoi että on keskutellut appivanhemipien kanssa mitä syö ja miksi syö.. ja sanoi sulle ihan selkeästi, mitä sä nyt et ymmärtänyt?
Jotain asiaa kun näkee paljon siihen tympääntyy ja olenkin oppinut välttämään kaikkea mahdollista ruuan tarjoamista. Teet niin tai näin aina löytyy se tyytymätön, kun ei huomioitu juuri minua.