Ei kasvisruokavaihtoehtoa illallisella
Mieheni vanhemmat tietävät että olen ollut kasvissyöjä jo vuosikausia ja olemme seurustelleetkin jo viisi vuotta. He ovat oikein mukavia ihmisiä ja pidän heistä kovasti, mutta en oikein ymmärrä, että he kutsuvat meitä usein illalliselle ja tarjolla on joka kerta jonkinlaista paistia, eikä mitään proteiinipitoista mitä voisin syödä, joka kerta. Viime kerralla söin höyrytettyä parsakaalia ja vihersalaattia.
Minusta on vähän epäkohteliasta kutsua syömään eikä valmistaa mitään sellaista mitä voisin syödä. Olenko kohtuuton? Itse pyrin aina ottamaan huomioon vegaanit, allergiat yms jos kutsun vieraita. Tuntuu oudolta istua illallispöydässä parsakaalit lautasella, niin kuin minä haluaisin tehdä suuren numeron eettisestä valinnastani. En halua, mutta olen oman päätökseni tehnyt jo vuosia sitten ja toivoisin että ollessani lähes perhettä minun valintaani edes yritettäisiin ymmärtää.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Kerro ap minulle, että mitä ruokaa syöt tai mitä et syö.
Niin kertokaa ny mitä lakto-ovo syö jos tiedätte?
Vierailija kirjoitti:
Siis luettelen tähän ihan kaiken mitä voin syödä? Et ole tosissasi. Se lista on nimittäin aika pitkä, enkä ala tänne kaikkia maailman syötäviä luettelemaan joissa ei ole lihaa, kanaa, kalaa, äyriäisiä ja nyt trendikkäitä sirkkoja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että ap on aikuinen, ehkä väärin. Oletettuna aikuisena hän voi kääntää ruokailukutsut toisin päin, eli pyytää appivanhempia omaan kotiinsa syömään, jolloin saa tehdä haluamaansa ruokaa. On hyvin helppo kritisoida tarjoilua, kun ei ole koskaan tekemässä sitä itse.
Tuota olen kolmekymppinen, en vegaani vaan lakto-ovo kasvissyöjä ja olen aiemmin jo kertonut kutsuvani ihmisiä syömään ja tarjoavani ihan kaikille kelpaavaa ruokaa. Ap
Mikä hitto on lakto-ovo kasvissyöjä? :D En yhtään ihmettele miksi appivanhenpasi menee siitä mistä aita on matalin. Alkaa kuulostamaan sen verran amerikantieteeltä.
Voi hyvää päivää, ap syö munia ja maitotuotteita. Asutko jossain luolassa? Miten näinkin monimutkainen asia kuin internetin käyttö on sinulle mahdollista. Lue jotain muutakin kuin seiskalehteä välillä.
Seiskalehden lukeminenkin on järkevämpää, kuin käyttää ruokaa oman egon jatkeena jonka avulla voi sitten päteä niinkin tasokkaalla foorumilla kuin aihe vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis luettelen tähän ihan kaiken mitä voin syödä? Et ole tosissasi. Se lista on nimittäin aika pitkä, enkä ala tänne kaikkia maailman syötäviä luettelemaan joissa ei ole lihaa, kanaa, kalaa, äyriäisiä ja nyt trendikkäitä sirkkoja. Ap
Kerro yleisimpiä ruokia mitä syöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet täällä internetissä, sivistä itseäsi ja googleta vaikka. Voi hyvänen aika. Se että sinä olet aivan pihalla ei tarkoita että kaikki muut ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt niin vaikeaa ole. Meidän lapsen kaveri (hyvä kaveri) on monesti meillä yötä ja syö sit meillä. Ostan sit vaan kasvispihvejä jos en tee kokonaan kasvisruokaa. Esim. Perunamuusi ja lihapullat (tytölle kasvispihvi).
Ei se nyt niin vaikeaa ole.Tuossa voi olla se riski, että tulee tarjonneeksi eläinkunnan tuotetteista sekä muusissa ja pihveissä.
Riski? Tyttö käyttää maitotuotteita, ja kaupassa ostan valmiina kasvispihvejä. Päällä lukee, että kasvis tai vegaaninen. Ei mitää ongelmaa. Jos tyttö olisi vegaani, niin kysyisin häneltä etukäteen( tai hänen äidiltään ) voiko syödä jotain juttua. Heidän perhe on tosi mukava ja auttaisi varmasti mielellään. Ovat nytkin jo iloisia kun lapsi otetaan huomioon, eikä hänelle tarvi pakata ruokaa mukaan.
Usein kyl tehdään koko perheen lempparia eli kasviscurrya (vähä vaihdellen ) tai tortilla, josta jokainen sit kokoaa mieleisensä.Nämä on vähän monimutkaisempia asioita, kun yrität aiemassa viestittää. Kaikki kasvisyöjät ei ole = kuin tuo tyttö. Et voi antaa mitään yleispätevää ohjetta.
Kyllä hän antoi yleispätevän ohjeen: Kysyy asianomaisilta, jos ei ole varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vastauksia? Anoppia taas sai haukkua turhan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko alat ymmärtämään appivanhempiasi? Jos lista on kerran pitkä, että se vaatii riittävän kattavaa asiosita selvää ottamista olisiko ihan asiallista laatia heille pieni lista jos asia sinua häirii. Tai jatkossa kääntää kutsu toisin päin. Pari kertaa teet jotain helppoa kasvisruokaa ja keskustelette aiheesta, ehkä hekin voi innostua kun huomaavat että ei se niin vaikeaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miehen vanhempin pitäisi ottaa selvää mitä kaikkea syöt?
Ei lakto-ovot tie itsekkään mitä ne saa syödä.
Enkä yhtään ihmettelekkään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kasvissyöjistä kun tyydyttää proteiinintarpeensa keinotekoisilla proteiinipirtelöillä, joten miksi nimenomaan anoppilassa pitäisi ymmärtää, että nyt halutaan vähän kalliimpaa ruokaa.
Kalliimpaa? Siis tofua tai papuja, härkistä, ehkäpä kikherneistä jotain? Kasvispihviä tai jotakin soijarouheesta? Kallista? Oon vuosikymmenen kuulunut erilaisiin kasvissyöjäyhteisöihin enkä ole kuullutkaan että proteiinipirtelöllä täydennetään ruokavaliota. Et tiedä yhtään mistä kirjoitat. Vihersalaatti ja parsakaali ei ole illallinen edes kasvissyöjälle.
Minä olen ollut vegaani vähän yli 6 vuotta enkä tiedä ainuttakaan kasvissyöjää, joka kykenee tyydyttämään proteiinintarpeensa ilman jauhelisäyksiä. Tietty jos syö itsensä hengiltä kananmunilla, niin touhu saattaa onnistua, mutta muuten kasvisruokavalio on sen verran kapea, että onnistuakseen se edellyttää vähän muutakin kuin kikherneitä ja yliprosessoitua ja elimistölle vaarallista härkistä.
Sinä et ole vegaania nähnytkään. Valtaosa kasvissyöjistä ei kyllä mitään proteiinijauheita käytä. Näin kasvissyöjänä proteiininlähteenä voi olla esim.pavut,herneet,linssit,fetajuusto/juustot ylipäätään,tofu,soijarouhe,kananmuna,pinaatti,parsakaali,artisokka,sienet,pähkinät jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla, että appivanhempasi ovat sitä ikäluokkaa, etteivät he oikeasti osaa laittaa noita kasvisproteiinilähteitä, eivätkä ehkä edes tiedä, mitä vaihtoehtoja on tarjolla?
Mitä jos ensi kerralla joko esittäisit toiveen ruoasta ja lyhyen, helpon ohjeen sen laittamisesta (Tiedättekös, lähikaupasta saa nykyään sieltä lihapakkausten vierestä sellaista nyhtökauraa. Sitä jos lämmitätte paistinpannulla vaikka tomaattisoseen kanssa, niin tulisi hyvä kasvisvaihtoehto paistille ja muutkin voisivat vaikka päivällisellä sitä maistella)? Tai sitten viet mukanasi esim. härkäpapupihvejä ja kerrot, miten näitä löytyy ihan meidän lähikaupan hyllystä leikkeleiden läheltä ja ovat tosi hyviä, eikä tarvitse kuin lämmittää.
Appivanhemmat saattavat huomata, 1) ettei heidän tarvitse lähteä johonkin ektoottiseen "vegaanikauppaan" kilometrien päähän erikseen ostamaan sinulle jotain, vaan saavat helposti omasta kaupasta, kun vielä tietävät, mistä hyllystä ja millaista pakettia kannattaa katsella ja 2) ettei heidän tarvitsekaan opetalla jotain monimutkaista valmistusmenetelmää, marinointia, haudutuskiehutuskieritystä ja ties mitä, vaan kasvisproteiinia saa myös todella helpolla tavalla laitettua. Olen itseasiassa lähes varma, että kyse ei ole siitä, etteivät haluaisi huomioida sinua, vaan siitä, etteivät tiedä ja luulevat, etteivät osaa.
Minä ainakin kiittäisin miniää tuollaisista tuomisista,laittaisin ne härkäpapupihvit pakastimeen ja tarjoaisin höyrytettyä parsakaalia ja raikasta vihersalaattia paistin ohessa. Ja seuraavan kerran mennessäni miniälle kylään ottaisin mukaan kunnon lihakeittoa. Kertoisin, miten pakkaspäivänä on mukava syödä lihaisaa soppaa ja tarjoaisin tietty pojallekin.
Kylläpä olet ihana anoppi.
Minä anoppina otan aina huomioon lasteni puolisoiden ruokavaliot, allergiat ja erityiset mieltymykset. Ja kas kummaa, tämä toimii myös toisinpäin. - Kun menemme lasten perheisiin syömään, on nimenomaan muistettu mummon erikoisherkku ja sitä on pöydässä.
Nykyisin on hyvin paljon erityisruokavalioita, mutta esimerkiksi juuri kasvisruuat sopivat useimmiten kaikille (allergiat poislukien). En myöskään piilota kasvisruokiin maitotuotteita tai munia, joten meillä ei tarvitse pelätä tällaisia ansoja. Ei tulisi mieleenkään tarjota kutsutuille päivällisvieraille sellaista ruokaa, josta tiedän, ettei se sovi jollekin vieraista terveydellisistä tai eettisistä syistä.
Näin ajattelee minun mielestäni normaali, mukava ja välittävä ihminen. Otetaan muut huomioon, vaikka mikään pakko ei ole. Sitä vaan haluaa ottaa muut ihmiset huomioon, koska siitä tulee itselle ja niille muille hyvä mieli. Ei ole mikään pakko olla mukava ja ottaa muiden ruokajuttuja huomioon, mutta mielestäni tällainen huomioiminen on mukavaa ja syventää ja vahvistaa ihmissuhteita. Mielestäni päivänselvä asia.
Niin minustakin. En ole itse esimerkiksi vegaani, mutta vegaaniystävilleni laitan vegaanista ruokaa illalliseksi jos kutsun heidät syömään. Tuntuisi töykeältä kutsua ja tarjota ruokaa jota he eivät syö. Samoin kun siskoni ei pidä tofusta, en minä kutsu häntä syömään ja valmista tofua jota hän ei syö. Jos vien työpaikalle kakun ja tiedän että osa on gluteenittomia, vien gluteenittoman kakun. Toivonkin että vieraat kertovat jos heillä on
erityisiä toiveita, ettei tule ikäviä tilanteita.
Ihan normaalia ihmisten huomioimista. Ap.
jopa on mennyt naurettavaksi tuo ruualla nirsoilu.
Jos olisin sun appivanhempi, en kutsuis sua syömään lainkaan kun ei kerran ihan tavallinen monipuolinen ruoka kelpaa. Miksi ihmeessä muiden ihmisten pitäis tanssia sun oikkujen mukaan?
Toivottavasti parikymppinen poikani ei tuo tuollaista kasvisintoilijaa meille syömään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kasvissyöjistä kun tyydyttää proteiinintarpeensa keinotekoisilla proteiinipirtelöillä, joten miksi nimenomaan anoppilassa pitäisi ymmärtää, että nyt halutaan vähän kalliimpaa ruokaa.
Kalliimpaa? Siis tofua tai papuja, härkistä, ehkäpä kikherneistä jotain? Kasvispihviä tai jotakin soijarouheesta? Kallista? Oon vuosikymmenen kuulunut erilaisiin kasvissyöjäyhteisöihin enkä ole kuullutkaan että proteiinipirtelöllä täydennetään ruokavaliota. Et tiedä yhtään mistä kirjoitat. Vihersalaatti ja parsakaali ei ole illallinen edes kasvissyöjälle.
Minä olen ollut vegaani vähän yli 6 vuotta enkä tiedä ainuttakaan kasvissyöjää, joka kykenee tyydyttämään proteiinintarpeensa ilman jauhelisäyksiä. Tietty jos syö itsensä hengiltä kananmunilla, niin touhu saattaa onnistua, mutta muuten kasvisruokavalio on sen verran kapea, että onnistuakseen se edellyttää vähän muutakin kuin kikherneitä ja yliprosessoitua ja elimistölle vaarallista härkistä.
Valistaisitko minua siitä, että mitä ihmettä nämä "jauheet" on? Eihän sekasyöjätkään saa kaikkea tarvitsemaansa proteiinia lihasta vaan mukaan lasketaan myös mm. maitotuotteet, jotka yhtälailla kuuluvat kasvissyöjän ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet täällä internetissä, sivistä itseäsi ja googleta vaikka. Voi hyvänen aika. Se että sinä olet aivan pihalla ei tarkoita että kaikki muut ovat.
Eikö kysyminen ole juuri sitä sivistämistä, eikä tuollainen huonosti piilotettu itsekorostus? Myös aiheesta kysyminen on kypsempää käytöstä kuin tuollainen ohi aiheen menevä päivittely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miehen vanhempin pitäisi ottaa selvää mitä kaikkea syöt?
Ei tarvitse ottaa selvää, kuten jo aiemmin ketjussa kerroin, olen keskustellut aiheesta heidän kanssaan ihan asiallisesti. Ap
B